Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

Val

Startmotor
Hallo autovrienden,

Ik krijg al een tijdje, een in mijn ogen, verontrustende melding op mijn laptop dat in oktober 2025 windows (10) stopt?
Ik ben een leek, of nouja, ik weet niet heel veel van computers en software maar betekent dit dat mijn laptop dan niet meer functioneert? Dat ik hem niet meer kan gebruiken zoals ik hem nu gebruik? Surfen, Youtuben, Mailen etc.
De grote vraag is dan ook.. moet ik een nieuwe laptop kopen of is het anders op te lossen?

Ik hoop dat iemand mij enigzins gerust kan stellen want geld voor een nieuwe laptop heb ik niet.

Alvast dank voor het antwoorden.

Kan je niet upgraden naar Windows 11? Staat bij Windows update.
Hij blijft overigens gewoon werken maar je bent kwetsbaarder voor problemen omdat de beveiliging niet meer geüpdatet wordt.

Als het een recente laptop is, zou die moeten updaten naar win11, en anders heb je pech. Of je installeert linux, ubuntu oid.

Hallo Volt & Carkiller

Dank voor de snelle reacties. Ik zal uitzoeken of ik naar Windows 11 kan. Mijn Acer laptop is uit 2017. Ik ben er tevreden mee maar volgens de winkel gaat, zeker een Acer laptop, gemiddeld 3 tot 4 jaar mee. Ja.. is dat een verkoop praatje of is het echt zo? Ik begrijp dat een iMac in een ander en beter segment zit dan mijn Acer laptop. Maar goed ik ben er verder tevreden mee en hoop dat hij het nog even blijft doen, maar ondanks de meldingen schrik ik mij soms rot.

Hallo Gullwing,

Nee helaas geen recente laptop, dateert alweer uit 2017. Maar hij werkt voor mij prima.

Als je een goede antivirus hebt zou ik me niet zo druk maken.
Je kunt ook overwegen om een chromebook aan te schaffen, deze zijn goedkoper en werken op Android. Chromebooks hebben 10 jaar updates.

Oude laptops en pc's kunnen prima op windows 11 draaien hetzij soms wat minder vlot, daar zijn voldoende 'trucjes' voor te vinden.

Dank voor de snelle reacties. Ik zal uitzoeken of ik naar Windows 11 kan. Mijn Acer laptop is uit 2017. Ik ben er tevreden mee maar volgens de winkel gaat, zeker een Acer laptop, gemiddeld 3 tot 4 jaar mee. Ja.. is dat een verkoop praatje of is het echt zo? Ik begrijp dat een iMac in een ander en beter segment zit dan mijn Acer laptop. Maar goed ik ben er verder tevreden mee en hoop dat hij het nog even blijft doen, maar ondanks de meldingen schrik ik mij soms rot.
Er zij al veel goede tips gegeven, en goede opties.

Acer maakt goede laptops die als je er netjes mee omgaat heel lang mee gaan.
3 a 4 jaar is gewoon een ordinair verkooppraatje.
Acer heeft gewoon een hele goede prijs kwaliteit verhouding.

Hier in huis gebruiken we al jaren een IBM/Lenovo laptop uit een business serie. Dat is de T-serie.
Oerdegelijk, lang verkrijgbare en vervangbare onderdelen, waterdicht toetsenbord en heel erg stabiel.
Niet heel plat en licht maar meer wat robuuster gebouwd.

Wel aan de prijs want nieuw 2500 en 3-4 jaar oud alsnog 900.
Maar dan heb je wel wat.

Ik heb een Asuspro met windows 10 pro.
W11 was niet mogelijk. Ik heb echter de W10Pro kunnen verlengen.

Zoek eens op extend windows 10 security.

Adviezen over Ubunto of Linux zijn goedbedoeld, maar helpen iemand die niks met computers heeft denk ik niet verder.

Je kunt eens rondvragen, bij ons in de bieb zijn een aantal sessies juist om mensen verder te helpen met dat windows 10 probleem. Of zoals gezegd informeren bij kennissen of die iemand weten die dit op kan lossen.

Zoek eens even op flyby11, op Github. Net een 13 jaar oude HP elitebook overgezet op windows 11, half uurtje werk.

volgens de winkel gaat, zeker een Acer laptop, gemiddeld 3 tot 4 jaar mee. Ja.. is dat een verkoop praatje of is het echt zo? Ik begrijp dat een iMac in een ander en beter segment zit dan mijn Acer laptop.
Juist & fout ;)

Een Acer is inderdaad iets minder degelijk gebouwd, en als je hem de hele dag meesleept en op terrein gebruikt in stoffige omstandigheden waar veel trillingen zijn... Dan gaat die sneller stuk dan de hierboven genoemde professionele Lenovo.
Zelf gebruik ik voor het werk een professionele HP, die gaat gemiddeld 5 jaar mee met gebruik op bouwwerven maar dat is eigenlijk mishandeling voor een laptop.
Maar ga je netjes om met je Acer? Dan kan dat allemaal lang meegaan.

een iMac... Ik heb er eentje ook uit 2017, krijgt zowel geen Windows als MacOS updates meer. Staat altijd op mijn bureau dus netjes mee omgegaan en is na 8 jaar nog steeds zeer snel in dagdagelijkse taken. Maar... Toetsenbord en SD-kaartlezer zijn ook al stuk gegaan, die SD-kaartlezer zelfs na 3 jaar al.

Als dat het enige is, gewoon een kennis vragen om ubuntu te installeren. Evt kun je dat ook zelf als je een youtube instructie video bekijkt.
Gezien de vraagstelling en de reacties van de topic starter lijkt Linux installeren mij niet het beste advies...
De laptop is van 2017 dus upgraden naar WIndows 11 zal niet gaan.
Beste advies is om een nieuwe laptop te kopen. En ja, dat is vervelend als je eigenlijk tevreden bent over je laptop.
Helaas zijn beveiligingsupdates echt noodzakelijk. Je wilt je gegevens ook niet op straat hebben liggen. Dan sla je je op je kop dat je toch niet eerder een nieuwe laptop hebt gekocht.
En om mensen voor te zijn; ja, ook met een nieuwe laptop kan je gehackt worden, bijvoorbeeld door het klikken op een linkje in een mail die je naar een foute website leidt, maar een veilig OS is ook belangrijk.

ja hoor, ububuntu installeren is juist een prima advies. TS kan vast iemand vinden die dat voor hem kan doen, en dan heeft hij een modern en veilig os. Hij wil alleen browsen en emailen, laptop aan, chrome of firefox aanklikken en done. Niks geen nieuwe laptop voor nodig.
Gezien de vraagstelling en de reacties van de topic starter lijkt Linux installeren mij niet het beste advies...

Als je engels goed kunt volgen kijk dan op explainigcomputers.com. Daar wordt zowel de overstap naar Windows 11 als de overstap naar linux uitgelegd, met een eerlijk verhaal over voordelen als nadelen. Beide zullen het doen op jouw laptop, en installatie vraagt ongeveer evenveel moeite. Linux gebruiken is overigens minder complex dan veel mensen denken, mijn moeder van 78 lukte het meteen.

Mensen, dit zou hier toch wel over auto's moeten gaan. Op Tweakers.net kun je alle informatie vinden over Windows, besturingssystemen en dergelijke. Slotje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan