Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

Val

Startmotor
Hallo autovrienden,

Ik krijg al een tijdje, een in mijn ogen, verontrustende melding op mijn laptop dat in oktober 2025 windows (10) stopt?
Ik ben een leek, of nouja, ik weet niet heel veel van computers en software maar betekent dit dat mijn laptop dan niet meer functioneert? Dat ik hem niet meer kan gebruiken zoals ik hem nu gebruik? Surfen, Youtuben, Mailen etc.
De grote vraag is dan ook.. moet ik een nieuwe laptop kopen of is het anders op te lossen?

Ik hoop dat iemand mij enigzins gerust kan stellen want geld voor een nieuwe laptop heb ik niet.

Alvast dank voor het antwoorden.

Kan je niet upgraden naar Windows 11? Staat bij Windows update.
Hij blijft overigens gewoon werken maar je bent kwetsbaarder voor problemen omdat de beveiliging niet meer geüpdatet wordt.

Als het een recente laptop is, zou die moeten updaten naar win11, en anders heb je pech. Of je installeert linux, ubuntu oid.

Hallo Volt & Carkiller

Dank voor de snelle reacties. Ik zal uitzoeken of ik naar Windows 11 kan. Mijn Acer laptop is uit 2017. Ik ben er tevreden mee maar volgens de winkel gaat, zeker een Acer laptop, gemiddeld 3 tot 4 jaar mee. Ja.. is dat een verkoop praatje of is het echt zo? Ik begrijp dat een iMac in een ander en beter segment zit dan mijn Acer laptop. Maar goed ik ben er verder tevreden mee en hoop dat hij het nog even blijft doen, maar ondanks de meldingen schrik ik mij soms rot.

Hallo Gullwing,

Nee helaas geen recente laptop, dateert alweer uit 2017. Maar hij werkt voor mij prima.

Als je een goede antivirus hebt zou ik me niet zo druk maken.
Je kunt ook overwegen om een chromebook aan te schaffen, deze zijn goedkoper en werken op Android. Chromebooks hebben 10 jaar updates.

Oude laptops en pc's kunnen prima op windows 11 draaien hetzij soms wat minder vlot, daar zijn voldoende 'trucjes' voor te vinden.