Roadracer

Administrator

Forumleiding
De wintermaanden komen eraan en in het topic Mijn Auto zie ik verschillende forummers de auto’s ‘winterklaar’ maken. Gedeeltelijk omdat de klassiekers (en youngtimers) nogal eens een winterslaap ingaan. Wie blijft doorrijden tijdens de koude maanden, zeker met een wat oudere auto, doet er meestal goed aan de vierwieler wat TLC (Tender love & care) te geven om plezier te houden en onverwachte problemen te voorkomen. Zeker nu de ‘winterinspectie’ bij garages minder lijkt voor te komen (of heb ik een verkeerde indruk?). En op deze dag van de checklists heb ik hier dan ook tien punten die zeker aandacht verdienen!

1. Banden en het profiel ervan
- Controleer of je winterbanden hebt en dat het profiel dieper dan 4 mm is - of zeker genoeg om veilig te kunnen rijden (minimaal 1,6 mm maar beter is 3 aan te houden).
- Controleer de bandenspanning regelmatig. Koude temperaturen kunnen de spanning verlagen, wat gevolgen kan hebben voor grip en afvoer van water.

2. Startaccu
- Laat de 12V-accu testen om te verzekeren dat deze voldoende vermogen heeft.
- Maak de accuklemmen schoon om een goede verbinding te verzekeren.

3. Ruitenwissers en ruitenwisservloeistof
- Vervang oude ruitenwissers voor nieuwe die bestand zijn tegen ijs en sneeuw.
- Vul de ruitenwisservloeistof aan met antivries-ruitensproeiervloeistof.
- Ik heb in de winter altijd wat reserve (winter) ruitensproeiervloeistof in de kofferbak bij me. Zeker als er gestrooid wordt kan het snel 'verdwijnen' en is het gemakkelijk bijgevuld.

4. Kachel en ontwaseming
- Controleer of de kachel, airconditioning en ontwaseming goed werken.
- Zorg ervoor dat de ventilatoren en luchtkanalen vrij zijn van vuil en stof.
- Controleer het interieurfilter. Dit helpt beslagen ramen te voorkomen en zorgt voor een frisse atmosfeer.

5. Olie en vloeistoffen
- Check het oliepeil en vervang de motorolie als dat nog niet gebeurd is; sommige oliën presteren beter bij lage temperaturen. Kijk zo nodig de specificaties van de autofabrikant na.
- Controleer en vul alle andere vloeistoffen aan, zoals koelvloeistof (met antivries), remvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof.

6. Remmen
- Laat de remmen controleren en eventueel vervangen.
- Zorg ervoor dat de remschijven en remblokken in goede staat zijn.

7. Verlichting
- Controleer alle verlichting, inclusief koplampen, achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers.
- Zorg ervoor dat de lichten helder en schoon zijn.

8. Ruiten en spiegelverwarming
- Controleer de achterruitverwarming (en voorruitverwarming als die aanwezig is).
- Zorg ervoor dat de buitenspiegels goed werken en eventueel verwarmd zijn.

9. Noodpakket
- Leg een noodpakket in de auto: deken, zaklamp, EHBO-kit, sneeuwschep, krik, trekhaak en startkabels (voor brandstofauto’s).

10. Deursloten en Scharnieren
- Smeer deursloten en scharnieren met een antivriesmiddel om bevriezing te voorkomen.

Met deze checklist zorg je ervoor dat je auto klaar is voor de winterse omstandigheden en je veilig de weg op kunt. Geef je jouw auto speciale aandacht voor de winter? Doe je dat zelf of ga je naar de garage/dealer? Welke andere aandachtspunten heb je daarbij? Gebruik je dan ook een checklist?

Mijn auto krijgt geen speciale aandacht voor de winter. Enkel de banden worden gewisseld.
Verder gewoon regulier onderhoud, maar dat is elk jaar in juni.

Klinkt als veel zaken die je eigenlijk standaard zou moeten controleren, maar nooit verkeerd om een extra rondje te doen voor de winter. Een noodpakket is (eigenlijk ook los van de winter) wel een goede tip. IJskrabber zou ik er nog bijzetten.

- Controleer en vul alle andere vloeistoffen aan, zoals koelvloeistof (met antivries), remvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof.
Als ik het goed heb zijn koelvloeistof en antivries verschillende vloeistoffen die je beter niet kunt mengen. Als je moet bijvullen ook raadzaam om te controleren of er geen lek is.

Bij een auto die je dagelijks gebruikt en die normaal de voorgeschreven onderhoudsbeurt krijgt is een winterbeurt volslagen overbodig. En de andere zaken moet je toch sowieso regelmatig controleren zoals ruitensproeiervloeistof, bandenspanning, verlichting, enz.

Mijn auto krijgt geen speciale aandacht voor de winter. Enkel de banden worden gewisseld. Wel zorg ik er tijdig voor dat het ruitensproeiervloeistofreservoir is gevuld met antivries-ruitensproeiervloeistof.

Bij de auto's die ik schors, tank ik vol met ethanolvrije benzine, pomp ik de banden op tot 3,5 bar en zet ik de accu aan de druppellader.

Ik controleer helemaal niets. De auto is doorgaans in prima staat en krijgt zijn onderhand conform fabrieksvoorschriften, dat moet maar voldoende zijn.
Mocht ik winterbanden hebben, dan zou ik die er uiteraard onder zetten maar die heb ik ook al een aantal jaren niet meer. Wellicht de bekende zoekmachines eens aanslingeren voor een fraai wintersetje.

We hebben hier ook niet bepaald Siberische winters en zijn een redelijk dichtbevolkt land, standaard een overlevingspakket in je auto leggen lijkt mij ook niet noodzakelijk :p

Lang leve het thuiswerken, met winterse toestanden ga ik gewoon niet weg (of in ieder geval zonder haast, drukte en spoed). De winterwielen blijven ook in de berging denk ik. Bevroren deuren en dergelijken moeten maar wachten op het winterzonnetje.

Winterbanden, ruitenwisservloeistof en de motorkap regelmatig van check voorzien ivm opgehoopte bladeren.

Qua interieur maak ik even alle ramen goed schoon met glassex icm droogvegen met een krant.

Ik gooi ook rond deze tijd even 1x goed de stand kachel aan voor minuutje of 15 zodat al het vocht echt uit de auto is.

Als er iets is waar ik een hekel aan heb, is het een beslagen auto. Gelukkig door die stand kachel niet zo vaak last van, maar soms vergeet ik m aan te zetten :)

Is dit echt nog relevant tegenwoordig? Ik doe al 25 jaar niets bijzonders meer qua checks en heb nog nooit van die typische winterproblemen gehad die ik nog wel uit mijn kindertijd ken.

De belangrijkste staat er niet bij: Controleren of de standkachel nog doet wat hij moet doen. Want die gebruik ik alleen als het kouder wordt dan een graad of 5.
Dan heb ik die ruitenkrabber ook nog maar zelden nodig :)

De accu overweeg ik dit jaar preventief te vervangen. Degene die er nu in zit is nog degene waar de auto 15 jaar en ruim 200.000km geleden mee uit de fabriek rolde. Hij doet het nog prima, maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik bij echt koud vriesweer op een godverlaten plek de ANWB moet bellen voor een nieuwe accu.

Die preventieve accuutjes zijn tegenwoordig slechts €500

De mijne was niet eens oud en begon weer te piepen en klingelen over "bijladen". De radio meteen uit, binnenverlichting bleef uit: ik heb nog twee jaar vrolijk rondgereden.. starten... lopen...

Bij de garage belden ze uiteindelijk dat ze de een meting niet konden doen zonder draaiende motor. Toen maar laten vervangen.

Die preventieve accuutjes zijn tegenwoordig slechts €500

De mijne was niet eens oud en begon weer te piepen en klingelen over "bijladen". De radio meteen uit, binnenverlichting bleef uit: ik heb nog twee jaar vrolijk rondgereden.. starten... lopen...

Bij de garage belden ze uiteindelijk dat ze de een meting niet konden doen zonder draaiende motor. Toen maar laten vervangen.
Is dit een reactie op mijn post over het preventief vervangen van een accu?
Want ik volg ff niet. Hoe kom je op 500 euro?
Een andere accu kost in mijn geval ongeveer 100 euro en is eenvoudig zelf te vervangen.

Ik sta er wel echt van te kijken dat deze accu al 15 jaar en ruim 2 ton zn werk doet. Dat heb ik bij mn eerdere auto's echt nog nooit mee gemaakt. Dat is ook wat me een beetje tegen houd om hem te vervangen want blijkbaar is het een erg goed exemplaar.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Is dit een reactie op mijn post over het preventief vervangen van een accu?
Want ik volg ff niet. Hoe kom je op 500 euro?
Een andere accu kost in mijn geval ongeveer 100 euro en is eenvoudig zelf te vervangen.
..
Ja geinspireerd door jou jouw bericht ;)
Accu's zijn AGM voor BMW's zonder start/stop. Ik dacht voor de 3-serie was dat 12 jaar geleden al €250, voor de 5-serie €500 bij de dealer en €400 bij de Bosch garage. En moet overigens ook 'geprogrammeerd worden' (computer moet weten dat de accu vers is zodat de laadstroom omhoog kan.)

Wintercheck doe ik nooit. Winterbanden monteren heeft volgens mij ook niks met een wintercheck van doen. Een wintercheck is vaak achterstallig onderhoud uitvoeren, zoals ruitenwisservaatje vullen, deurrubbers insmeren en dat soort dingen.

Terug
Bovenaan