De wintermaanden komen eraan en in het topic Mijn Auto zie ik verschillende forummers de auto’s ‘winterklaar’ maken. Gedeeltelijk omdat de klassiekers (en youngtimers) nogal eens een winterslaap ingaan. Wie blijft doorrijden tijdens de koude maanden, zeker met een wat oudere auto, doet er meestal goed aan de vierwieler wat TLC (Tender love & care) te geven om plezier te houden en onverwachte problemen te voorkomen. Zeker nu de ‘winterinspectie’ bij garages minder lijkt voor te komen (of heb ik een verkeerde indruk?). En op deze dag van de checklists heb ik hier dan ook tien punten die zeker aandacht verdienen!
1. Banden en het profiel ervan
- Controleer of je winterbanden hebt en dat het profiel dieper dan 4 mm is - of zeker genoeg om veilig te kunnen rijden (minimaal 1,6 mm maar beter is 3 aan te houden).
- Controleer de bandenspanning regelmatig. Koude temperaturen kunnen de spanning verlagen, wat gevolgen kan hebben voor grip en afvoer van water.
2. Startaccu
- Laat de 12V-accu testen om te verzekeren dat deze voldoende vermogen heeft.
- Maak de accuklemmen schoon om een goede verbinding te verzekeren.
3. Ruitenwissers en ruitenwisservloeistof
- Vervang oude ruitenwissers voor nieuwe die bestand zijn tegen ijs en sneeuw.
- Vul de ruitenwisservloeistof aan met antivries-ruitensproeiervloeistof.
- Ik heb in de winter altijd wat reserve (winter) ruitensproeiervloeistof in de kofferbak bij me. Zeker als er gestrooid wordt kan het snel 'verdwijnen' en is het gemakkelijk bijgevuld.
4. Kachel en ontwaseming
- Controleer of de kachel, airconditioning en ontwaseming goed werken.
- Zorg ervoor dat de ventilatoren en luchtkanalen vrij zijn van vuil en stof.
- Controleer het interieurfilter. Dit helpt beslagen ramen te voorkomen en zorgt voor een frisse atmosfeer.
5. Olie en vloeistoffen
- Check het oliepeil en vervang de motorolie als dat nog niet gebeurd is; sommige oliën presteren beter bij lage temperaturen. Kijk zo nodig de specificaties van de autofabrikant na.
- Controleer en vul alle andere vloeistoffen aan, zoals koelvloeistof (met antivries), remvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof.
6. Remmen
- Laat de remmen controleren en eventueel vervangen.
- Zorg ervoor dat de remschijven en remblokken in goede staat zijn.
7. Verlichting
- Controleer alle verlichting, inclusief koplampen, achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers.
- Zorg ervoor dat de lichten helder en schoon zijn.
8. Ruiten en spiegelverwarming
- Controleer de achterruitverwarming (en voorruitverwarming als die aanwezig is).
- Zorg ervoor dat de buitenspiegels goed werken en eventueel verwarmd zijn.
9. Noodpakket
- Leg een noodpakket in de auto: deken, zaklamp, EHBO-kit, sneeuwschep, krik, trekhaak en startkabels (voor brandstofauto’s).
10. Deursloten en Scharnieren
- Smeer deursloten en scharnieren met een antivriesmiddel om bevriezing te voorkomen.
Met deze checklist zorg je ervoor dat je auto klaar is voor de winterse omstandigheden en je veilig de weg op kunt. Geef je jouw auto speciale aandacht voor de winter? Doe je dat zelf of ga je naar de garage/dealer? Welke andere aandachtspunten heb je daarbij? Gebruik je dan ook een checklist?
1. Banden en het profiel ervan
- Controleer of je winterbanden hebt en dat het profiel dieper dan 4 mm is - of zeker genoeg om veilig te kunnen rijden (minimaal 1,6 mm maar beter is 3 aan te houden).
- Controleer de bandenspanning regelmatig. Koude temperaturen kunnen de spanning verlagen, wat gevolgen kan hebben voor grip en afvoer van water.
2. Startaccu
- Laat de 12V-accu testen om te verzekeren dat deze voldoende vermogen heeft.
- Maak de accuklemmen schoon om een goede verbinding te verzekeren.
3. Ruitenwissers en ruitenwisservloeistof
- Vervang oude ruitenwissers voor nieuwe die bestand zijn tegen ijs en sneeuw.
- Vul de ruitenwisservloeistof aan met antivries-ruitensproeiervloeistof.
- Ik heb in de winter altijd wat reserve (winter) ruitensproeiervloeistof in de kofferbak bij me. Zeker als er gestrooid wordt kan het snel 'verdwijnen' en is het gemakkelijk bijgevuld.
4. Kachel en ontwaseming
- Controleer of de kachel, airconditioning en ontwaseming goed werken.
- Zorg ervoor dat de ventilatoren en luchtkanalen vrij zijn van vuil en stof.
- Controleer het interieurfilter. Dit helpt beslagen ramen te voorkomen en zorgt voor een frisse atmosfeer.
5. Olie en vloeistoffen
- Check het oliepeil en vervang de motorolie als dat nog niet gebeurd is; sommige oliën presteren beter bij lage temperaturen. Kijk zo nodig de specificaties van de autofabrikant na.
- Controleer en vul alle andere vloeistoffen aan, zoals koelvloeistof (met antivries), remvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof.
6. Remmen
- Laat de remmen controleren en eventueel vervangen.
- Zorg ervoor dat de remschijven en remblokken in goede staat zijn.
7. Verlichting
- Controleer alle verlichting, inclusief koplampen, achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers.
- Zorg ervoor dat de lichten helder en schoon zijn.
8. Ruiten en spiegelverwarming
- Controleer de achterruitverwarming (en voorruitverwarming als die aanwezig is).
- Zorg ervoor dat de buitenspiegels goed werken en eventueel verwarmd zijn.
9. Noodpakket
- Leg een noodpakket in de auto: deken, zaklamp, EHBO-kit, sneeuwschep, krik, trekhaak en startkabels (voor brandstofauto’s).
10. Deursloten en Scharnieren
- Smeer deursloten en scharnieren met een antivriesmiddel om bevriezing te voorkomen.
Met deze checklist zorg je ervoor dat je auto klaar is voor de winterse omstandigheden en je veilig de weg op kunt. Geef je jouw auto speciale aandacht voor de winter? Doe je dat zelf of ga je naar de garage/dealer? Welke andere aandachtspunten heb je daarbij? Gebruik je dan ook een checklist?