Winterbanden/velgen vraag. Wat is de beste optie voor mij?

jan 5426175

Net ingestapt
Hallo allemaal,
vraagje,

Al diverse auto's gereden, bijna altijd de wat sportievere, soms met extra set winterbanden maar niet altijd.
Vorig jaar weer eens van auto gewisseld, nu rijden we een Bmw 3 serie met achterwiel aandrijving.
Auto bevalt prima, tot het moment toen we paar maandjes geleden plots nog even weekje sneeuw kregen,
we hadden geen winterbanden set gekocht, met het idee de de winters vallen hier wel mee.
Ik heb van ellende paar dagen vrij genomen omdat de auto werkelijk onbestuurbaar was, binnen paar honderd meter lag ik van de weg af,
de auto staat op 20 inch velgen met 285 banden, dit is natuurlijk ergens wel om problemen vragen in de sneeuw, maar dit was toch echt wel schrikken, zo weinig grip.

Nu hink ik op diverse gedachten,
Extra set bij gaan kopen met winterbanden, maar hoeveel inch zal dan beste zijn, en welke bandenmaat?
De 20 inch velgen voorzien van winterbanden en voor de zomer andere set kopen, en de huidige banden overleggen.
Of is achterwielaandrijving gewoon altijd beetje een ramp in de sneeuw, dan is de hele auto inruilen nog een optie :)

De twintig inch velgen voorzien van winterbanden lijkt me niet verstandig. Je gaat misschien een beetje smaller en hebt rubber voor de winter, maar de set blijft nog steeds breed. Betere optie: set wielen kopen, stalen velgen met winterbanden. Ik zou gaan voor 17 inch, want 20 is wel erg groot.

En achterwielaandrijving is helemaal geen ramp in de sneeuw, het is juist heerlijk! Zoek een lege parkeerplaats op en ga spelen. Driften is een makkie!

Idd iets van 17 inch met 225/?? banden. Kijk eens op marktplaats voor een setje lmv en koop daar nieuwe winterbanden op.
Nieuwe 17 inch velgen zijn ook niet zo duur.
Ik denk dat je voor 750 tot 800 euro 4 nieuwe lmv hebt met winterbanden.

In ieder geval niet op 20 inch.
Winterbanden zijn meestal een of meer maten kleiner dan zomerbanden en daardoor ook smaller.
Inderdaad zou 17 inch een hele goede optie zijn.
De hele auto inruilen is natuurlijk een slecht idee, ik ken jouw rijkwaliteiten natuurlijk niet, maar bijv. in Duitsland rijden tienduizenden BMW's rond en daar hebben ze meestal meer winterse omstandigheden als bij ons.
En dat gaat ook goed, kan juist wel leuk zijn met een achterwielaandrijver.

Even kijken in boekje welke maat velgen voor jouw auto en uitvoering mogelijk zijn en daar de kleinste maat van kiezen. Als je lichtmetalen velgen wil hebben, let er dan op dat deze ook voor winterse omstandigheden geschikt zijn. 20" met bijna 30cm brede banden zal idd weinig succesvol zijn in andere dan droge omstandigheden.

Het is het verstandig een bandenmaat te kiezen die standaard onder de auto zaten, een autofabrikant heeft hier het onderstel precies op afgesteld.

Voor de grip in de sneeuw en ruimte voor sneeuwkettingen kun je dan het beste een kleine maat winterbanden nemen. Bij de BMW 3 vanaf 2012 was de kleinste maat 205/60 R16. Kijk wel even in het instructieboekje of deze maat ook onder jou auto past, of informeer bij de dealer.

De 20 inch maat met 285 breedte lijkt mij ook veel te groot voor een uitgebalanceerde en goede wegligging, de BMW 3 serie vanaf 2012 is ook geleverd met 225/50 R17 en in de M3 225/40 R 18.

Ik heb ooit wel eens gereden met een BMW 3 serie met veel te brede banden. De eigenaar vondt het geweldig rijden, maar wist denk ik niet beter. Ik heb in heel veel auto's gereden, en het reedt echt voor geen meter. Vaak rijdt een auto gewoon het beste met de standaard aangegeven bandenmaten.

Ik moet bekennen dat de huidige bandenmaat ook vrij fors is, maar ik heb hem gekocht bij de dealer, hij is daar ook nieuw gekocht, ik heb alle rekeningen van de auto, en hij is zo nieuw geleverd, ik dacht eigenlijk zelf dat 255 beetje max was. Het zijn originelen Bmw velgen, ik meen 9,5 j achter.

Ik ga denk ik beetje kijken voor een kleinere set originele Bmw velgen, 2e hands.

Zal eens zien wat er te vinden is in de boekjes of sticker in de auto, anders vraag ik voor de zekerheid nog wel even bij de dealer na hoeveel inch het verstandigste is.

Bedankt voor de reacties!

Terug
Bovenaan