Witte rook, niet de koppakking

Lars 1486076

Startmotor
Ik heb sinds ik mijn 205 (1991 TU blok 1,124cc motorcode HDZ) heb 8000km gereden, lange en korte ritten. Na een rit van 35 minuten, ben ik geparkeerd, ik wil 1 uur later wegrijden en de auto start niet... Na wat pogingen start hij moeizaam, en komt er witte rook uit, de auto liep niet lekker en miste echt power.

Het koelvloeistof peil was 0L in combinatie met de witte rook, dus ik heb de koppakking vervangen (die bleek ook lek, veel vocht in cilinder 2-3).
Whats-App-Image-2025-09-18-at-13-29-31.jpg

Ik heb de kop later vlakfrezen, nieuwe kopbouten, distributieriem, bougies en vloeistoffen vervangen. Allemaal volgens het handboek (Haynes Peugeot 205 monteurs handboek).
161b6386-319c-40c7-a09b-1116d17cfbfc.jpg

Echter is het probleem exact hetzelfde gebleven (start zeer lastig, dichte witte rook, en de motor loopt zichzelf dood). Onderstaand filmpje van moeizaam starten, en hoe hij dood loopt. De motor klinkt ook flink lager dan normaal.

Wat kan mijn probleem zijn?

Laatst bewerkt:
De 205 heeft geen EGR koeler (voor zover ik weet). De kop is niet afgeperst, maar wel afgefreesd (dus in het contact oppervlak zitten denk ik geen scheurtjes?).

Ik realiseer me nu ook dat ik de pakking droog heb gemonteerd, zou dat tot zulke problemen kunnen leiden?

Wellicht is de kop inwendig gescheurd.
Afpersen.
Voor oudere Peugeot motoren dus niet deze. Met losse cilinder bussen. Daar moet je altijd de voetpakkingen van vervangen. Bussen bewegen altijd als je de kop eraf trekt.

Doe eens even een compressiemeting voordat je de boel weer uit elkaar trekt. Als dat goed is, laat hem dan eens op een externe tank draaien. Is het dan goed, dan heb je condenswater in je tank. Kwam wel eens voor bij 205jes.

Ff wat anders, je hebt de kop er af getrokken zonder daadwerkelijk eerst een diagnose te doen? Compressiemeter had je in dit geval serieus werk bespaart en nu moet je er alsnog een aanschaffen. Als ik het filmpje zie vermoed ik ook iets met het brandstof systeem.

Oke, ik ga de compressie meten, en als die goed is op een externe tank proberen en anders de kop laten afpersen.
@StephanEngels vanwaar dat er ook iets met het brandstof systeem zou zijn? Condenswater in de tank zoals @Olds 76 zegt?

Het slecht lopen is namelijk heel plotselings gebeurd. Hij deed het, 1 uur later doet hij het niet meer.... Is dan een scheur in de kop niet heel onwaarschijnlijk?

Nog wat anders: nadat ik de koppakking vervangen had liep hij 40s stabiel (liep slecht, maar hij deed het even), toen opende ik de gasklep (op de carb) rustig, en sloeg hij DIRECT af. Zegt dat nog wat?

Laatst bewerkt:
Oke, ik ga de compressie meten, en als die goed is op een externe tank proberen en anders de kop laten afpersen.
@StephanEngels vanwaar dat er ook iets met het brandstof systeem zou zijn? Condenswater in de tank zoals @Olds 76 zegt?

Het slecht lopen is namelijk heel plotselings gebeurd. Hij deed het, 1 uur later doet hij het niet meer.... Is dan een scheur in de kop niet heel onwaarschijnlijk?

Nog wat anders: nadat ik de koppakking vervangen had liep hij 40s stabiel (liep slecht, maar hij deed het even), toen opende ik de gasklep (op de carb) rustig, en sloeg hij DIRECT af. Zegt dat nog wat?
Heel eerlijk, het kan werkelijk waar van alles zijn. Ik heb laatst ook me koppakking vervangen en de motor liep niet lekker. Injectoren waren los gegaan en hadden zich begeven (waren een jaar oud) heeft me 1 maand gekost om het uit te sluiten.

Blijft die stationair wel lopen?

Stationair lopen gaat erg moeizaam. Gas bijgeven voor stationair lopen lijkt het lopen van de motor alleen maar moeilijker te maken.

Ik ga vanavond nog even aan de slag om wat brandstof/injector/filter/inlaatspruitstuk zaken uit te sluiten.

Stationair lopen gaat erg moeizaam. Gas bijgeven voor stationair lopen lijkt het lopen van de motor alleen maar moeilijker te maken.

Ik ga vanavond nog even aan de slag om wat brandstof/injector/filter/inlaatspruitstuk zaken uit te sluiten.
Controleer meteen je luchtmassameter. Als je deze loskoppelt en de motor loopt nog goed, dan is de luchtmassameter defect. De meeste ECU’s schakelen dan over naar een noodprogramma. Controleer ook de lambdasonde; bij een defect hiervan gaat meestal het waarschuwingslampje op het dashboard branden. Beschik je over uitleesapparatuur? Dat maakt het zoeken wel iets makkelijker namelijk, dan kan je datalogs maken/sensoren monitoren.

Ik beschik niet over de juiste uitleesapparatuur. Er brandt wel een lampje op het dashboard (niet mijn foto), waarvan niemand lijkt te weten wat het precies betekent. Het boekje van 1991 zegt niet specifiek waar het voor is, en in de boekjes van latere modellen staat dat het lampje voor "water in brandstoffilter (diesel)" is. Het zou dus kunnen dat het lampje voor de sonde of brandstof filter is
Maar ik rijd al 8000km met dit rare lampje, en ik heb nooit eerder een probleem gehad. (maar misschien is dat wat ik verkeerd heb gedaan en waar ik nu met deze situatie zit)
dashboard-jpg.946

Laatst bewerkt:
Vakt me op dat de tank een heel eind leeg is. Als er dan vocht in de tank zit is de kans stukken groter dat dat problemen geeft dan een volle tank.

Ik zou een stuk slang nemen en wat benzine uit de tank zuigen. Voorzichtig niet doorslikken. En eens ruiken of het nog benzine is. Eventueel een klein schuitje op een dekseltje of zo doen en kijken of het nog wil branden.

Ik heb de ignition stroom verdeler afgesteld, nou loopt ie wel oke (kan beter) maar hij loopt niet meer dood.
Nu is de rook weer terug, maar bij het afstellen van de ignition is jet wel minder geworden. Geur bepalen vond ik lastig

Onder de uitlaat waar de gassen de grond raken ontstaat een natte vlek.

Zijn het resten die verbrand worden of heb ik nog steeds een lek?

Waarschijnlijk zijn er resten koelvloeistof in het uitlaatsysteem ontstaan door de lekke koppakking.
Wanneer de motor wat langer op bedrijfstemperatuur heeft gedraaid verdampen deze resten koelvloeistof en daarmee ook de witte rook.

De auto rijdt inmiddels, maar hij rookt nog wel een beetje. Het is lastig te zeggen of het kvs niveau ook daalt (met ook wat lucht in de leiding).

Echter trilt het rempedaal flink onder het remmen. En in de bocht bokt de motor (alsof ie geen benzine krijgt). Dit deed hij voor de koppakking niet.

Iemand nog ideeën hoe ik dit kan oplossen en wat het heeft te maken met het werk dat ik heb gedaan?

Het ljkt alsof er een vacuumlek is. Kijk eens of je bij het inlaatspuitstuk niet een slangetje bent vergeten.

Inhouden van de motor in een bocht kan duiden op water in de benzinetank. Water is zwaarder dan benzine en verzamelt zich als een 'bel' op het laagste punt in de tank. Bij een bocht verplaatst het water zich waarbij de brandstofpomp mogelijk even een slokje water aanzuigt waardoor de motor zich dan even verslikt..

Is het hier niet verstandig om heel even terug te gaan naar de basis?

- Timing van de distributieriem
- Klepspeling controleren en (indien niet automatisch, afstellen)
- Oliedruk goed?
- Compressie op alle 4 de cilinders.
- Ontsteking correct afgesteld en vonk goed?
- Inspuiting
- Brandstofkwaliteit

Is het hier niet verstandig om heel even terug te gaan naar de basis?

- Timing van de distributieriem
- Klepspeling controleren en (indien niet automatisch, afstellen)
- Oliedruk goed?
- Compressie op alle 4 de cilinders.
- Ontsteking correct afgesteld en vonk goed?
- Inspuiting
- Brandstofkwaliteit
Eens, pen en papier pakken en uitsluiten die handel. Voor een koppakking is veel los geweest en het kan dus van alles zijn.
Gelukkig is het geen nieuwe auto dus de techniek zal redelijk eenvouwdig zijn.

De vonk verdeler stond niet goed afgesteld (verkeerde hoek), dus hij loopt, en na een paar ritjes is de rook verdwenen! De auto rijdt weer alsof er nooit iets is gebeurd! Bedankt voor jullie hulp
Das lekker man! Nu genieten van je werk, geeft mij altijd veel verdoening. Vooral klussen die niet iedereen aandurft. Koppakking is wel nextlevel namelijk!

Terug
Bovenaan