Wordt het autokopen tegenwoordig zoveel saaier?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Ik sprak tijdens de lunch met een collega en hij herinnerde zich dat hij in een grijs verleden bij een verkoop-dinnershow van een (Ford) dealer was. Het idee: de dealer nodigde prospects uit voor een behoorlijk diner in de showroom met het idee dat je dan eventuele plannen voor een nieuwe auto daar kracht bij kon zetten met een handtekening. Ik had nog nooit van zo'n happening gehoord, maar het lijkt in ieder geval wel redelijk effectief geweest te zijn.
Al verder sprekend kwamen we erop dat ook lokale auto-evenementen in het centrum van een plaats als invulling van een zaterdag of open winkelzondag niet of nauwelijks meer voorkomen. De opzet: op die dag nemen de (alle) autodealers enkele auto's waarop ze de aandacht willen vestigen naar de winkelstraten om zo het winkelende publiek te bereiken. Als jongere (ik heb het dan over de jaren '80) vond ik dat altijd een super leuk evenement. Maar zo zijn er ongetwijfeld meer te bedenken. Want zijn op de Tweede [vul in feest]dag(en) nu ook niet meer vanzelfsprekend open showroomdagen voor de automotive sector? Ik heb er welllicht minder op gelet... Het zijn wel momenten dat het oriënteren op, of kopen van een auto nét wat leuker is. Zo zijn we zelf 'enkele auto's geleden' inderdaad op een Tweede Paasdag verschillende dealers afgegaan om meer te weten te komen over de auto's die we op het oog hadden en ook een spontane proefrit konden we toen maken.
Nu denk ik dat het vergelijken van en oriënteren op een auto nu vooral online gebeurt en dat je dan gerichter naar een dealer (of garage) gaat als je nog vragen hebt - als je al niet alles helemaal online regelt. Dan snap ik ook wel dat dergelijke evenementen minder snel hun vruchten afwerpen en dus minder worden georganiseerd.
Heeft iemand hier ervaring mee? Worden dergelijke auto(verkoop)evenementen minder of is het de schijn die bedriegt?

We komencuit een tijd dat een auto kopen voor de koper best wel intelnsief was. Wel merk en welj model? Maar dan kwam het pas, onderhandelen over allerlei extra zaken, kleur buiten, kleur binnen, leer of stof of beide, extra buitenspiegel, mattenset, airco, cruise control... die lijst gaat maar door.

Daar is verandering in aan het komen. Concreet betekent het dat een fabriek op 1 dag nauwelijks 2 dezelfde auto's bouwt. En ja, met al die opties en al het geregel per auto prijzen de gangbare automerken zich uit de markt.

De 'Chinezen' doen dat dus anders. Je kan als koper kiezen tussen 3 of 4 kleuren en de opties zitten er standaard op. Het kost weinig fantasie om te bedenken dat dit heel veel goedkoper produceren is.

Wij Europeanen hebben daar nog moeite mee. Een auto kiezen wordt best saai en emotieloos. Maar om te overleven zal elk volumemerk het zo gaan doen.

Je kan het meer vergelijken met hoe het in de VS gaat. Je gaat naar een dealer toe en kiest dan een auto uit die daar op het terrein staat. De dealer kiest dus een aantal configuraties uit waarvan ze weten dat ze die goed kunnen verkopen. Daardoor hou je in de praktijk niet zo heel veel configuraties over. Van mijn oude Corvette weet ik dat al in de jaren 80 bij zo'n auto zo'n 75% van de auto's binnen 2 a 3 versies viel (de handbak met volledig sportpakket, de automaat met alle luxe opties en deels sportpakket, de cabrio met automaat en luxe - dan qua kleur rood-rood, rood-zwart, zwart-zwart, wit-rood). Bij een gewone sedan was dat nog veel hoger zelfs.
Europa was dus altijd de uitzondering, maar inmiddels is er daarin wel een ander koperspubliek en verdwijnt dat tot in de treure uitonderhandelen en uitzoeken.

Als je het idee van dealer een beetje loslaat (dat zijn toch alleen nog maar grote partijen) en meer kijkt naar een importeur of de landelijke afdeling van de fabrikant zie je trouwens nog wel dit soort dingen. Aanwezigheid met pop-up stores of een pop-up stand is een hippe manier van zo'n winkelcentrum opstelling, soms daadwerkelijk in een winkelcentrum, of soms bij een evenement. En natuurlijk doen ze dit bij grote bedrijven en fleetowners ook nog volop.

Of de oude "Paas-shows" nog echt zoveel bestaan weet ik niet. In mijn ervaring is bv een proefrit dan een stuk lastiger dan wanneer je op bv een gewone woensdagmiddag eens de ronde doet. Net als meubelboulevards gaat zoiets op een moment ten onder aan zijn eigen success. Ik denk dat de Paas show voor de autowereld dat 15 jaar geleden wel gehad heeft.

Denk zelfs dat we de dealers ertussenuit kunnen halen want je bestelt je auto toch online? Een aantal plekken in NL waar je kan kijken/rijden.

Er zijn nog wel van die evenementen maar ze minderen.

Op grote evenementen in de stad hier, is er altijd wel 1 van de grote dealers die enkele auto's in de winkelstraten weet te plaatsen.

Ook voor de introductie van de nieuwe R4 zijn er in verschillende garages evenementen geweest - waarop ik ook uitgenodigd ben met mijn oude R4. Het ene evenement bestond uit wat toastjes en een glas schuimwijn, bij het andere evenement stonden er 5-6 verschillende foodtrucks, een open (cocktail)bar, en mocht je op kosten van de Renault dealer een middagje de zwemvijver in.

Iets wat wel een ding is; vroeger waren er vaak veel evenementen waar de drank rijkelijk vloeide - en hoe meer drank in de man? Hoe sneller hij zijn handtekening zet. Met enkele glaasjes teveel op naar huis rijden? Tja tot 25 jaar terug was de kans relatief groot dat ome agent meer ophad dan de persoon die hij moest controleren (altans hier in België toch).
Maar tijden zijn veranderd en dit is tegenwoordig (gelukkig maar) not done. Dit zorgt er ook voor dat soortgelijke evenementen veel minder plaatsvinden.

Maar wat inderdaad een negatieve evolutie is... Een tijdje geleden had je vaak nog gepassioneerde verkopers die je wisten te vertellen waarom hun auto zoveel beter was dan de concurrentie. Vandaag de dag? Tja 14 merken onder 1 dak, kies de mooiste er maar uit, en de verkoper is vaak niet meer dan een administratieve kracht die zijn/haar gamma niet eens kent.

Ik herinner mij 3 jaar geleden, de Fiat/Jeep/MG dealer binnengewandeld, met als vraag: een auto die minimum 1500kg kan slepen. Hebben wij niet. Maar die Tipo SW dan? Nee die heeft een 1.0 motor en mag zoveel niet trekken.
Hoezo? Op internet staat dat de Tipo 1500kg mag trekken en bovendien staat er op het kaartje naast de auto dat er een 1.5l Hybride in zit?
Sorry meneer we kunnen u niet helpen, hiernaast bij Nissan/Hyundai misschien wel.

De Paasshows bestaan nog wel degelijk bij sommige dealers hier in het Noorden, ik zie er ieder jaar weer advertenties voor verschijnen. Wat op veel kleinere schaal nog wel bestaat is de introductie van een nieuw model. Bijvoorbeeld bij Volkswagen gaat dan een nieuw model direct na de introductie van dealer naar dealer en daar krijg ik dan van de dealer een uitnodiging om deze te bekijken, vergezeld van een hapje en een drankje.

De hoofdreden is bij mijn weten dat er geen autokoper meer bestaat. Het grootste gedeelte wordt geleast, vaak met allerlei eisen van werkgever en leasemaatschappij. De kans dat zelfs met de leaserijders meegetelt er iemand in de dorpsstraat loopt, interesse heeft en de betreffende getoonde auto's mag leasen en dat deze lokale dealer ze dan ook mag leveren is wel heel klein.

Verder denk ik ook dat mensen veel efficienter te bereiken zijn via de nieuwe media en eigen kanalen zoals de auto configurator. Je kan nu in 10 minuten 5 onafhankelijke reviews bekijken in 4k/360graden en je auto samen stellen in jouw kleuren, met jouw opties en dan ook nog een prijs ontvangen. In vervlogen tijden moest je op zijn minst een autoweekblad gaan zoeken of bij de dealer langs.

Verder is zo'n opendag of demonstratie in de winkelstraat natuurlijk ook niet gratis voor de dealer. Mensen, logistiek, drukwerk, standbouw maar ook uitstraling en eisen van het merk. Je moet dan ook nog weer iets verzinnen voor de bestaande locaties, kan je die dan dichtgooien?

Ik heb inmiddels al een aantal nieuwe auto's gehad (lease). Heb nooit gemerkt dat een dealer daar iets extra's deed/organiseerde, ook niet als de auto daar daadwerkelijk besteld en geleverd was plus logischerwijs al het onderhoud deed.

Bij mijn huidige BMW is dat anders. Je ontvangt periodiek het BMW Privileges magazine en vanuit daar organiseren met enige regelmaat evenementen. Toertochten, fabrieksbezoeken, rijtrainingen, kunsttentoonstellingen, diners etc etc
Ook vanuit de dealer ontvang ik met enige regelmaat uitnodigingen voor preview avonden van bijv nieuwe modellen. Toevallig afgelopen week ook een uitnodiging ontvangen voor een evenement bij del lokale dealergroep. Gaat op inschrijving, vol=vol. Onderscheid voor gebruikte of nieuwe auto's wordt niet gemaakt, volgens mij geld het voor elke BMW die onderhoud bij een BMW dealer krijgt.

Je kunt er van alles van vinden, maar ze proberen in elk geval als merk de klant aan zich te binden. Van Porsche weet ik dat ze dat ook doen, kan mij voorstellen dat het bij bijv Audi of Mercedes niet anders is.

Van Renault, Opel of Ford heb ik hiervan nooit niets gemerkt. Afgezien van de periodieke nieuwsbrief per mail.

Je ziet het ook aan het verdwijnend fenomeen van het “Autosalon”.
Volvo en BMW deden dat in mijn optiek erg goed, als een vorm van klantenbinding (voor de Belgen, het ging over resp de Volvo Vermant groep in Mechelen en BMW Jorssen in Antwerpen), bij Alfa deden ze gewoonweg niks. Je ziet wat er van komt.

Denk zelfs dat we de dealers ertussenuit kunnen halen want je bestelt je auto toch online? Een aantal plekken in NL waar je kan kijken/rijden.
Ik ben nu naar een andere private leaseauto aan het kijken maar daarbij vind ik een dealer in de buurt toch wel een must. Nasr de haven van Rotterdam je auto ophalen en 'zoek het verder maar uit' is voor mij niet zo'n goed concept.

Ik ben nu naar een andere private leaseauto aan het kijken maar daarbij vind ik een dealer in de buurt toch wel een must. Nasr de haven van Rotterdam je auto ophalen en 'zoek het verder maar uit' is voor mij niet zo'n goed concept.

Wat is ‘in de buurt’. Voor die ene keer in de zoveel jaar heb ik geen 4 bmw dealers binnen 20min rijden nodig zoals ik nu heb.

Dat is nog wel in de buurt. Ik bedoel vooral dat een aantal nieuwe merken helemaal niks hebben. Als er dan iets is wordt je niet blij.

Ik vind het bij dealers ook maar een stille en droevige bedoening tegenwoordig.
Jaren terugkwam het veel drukker. Ik weet nog bij Lexus, toen de tweede generatie IS kwam. Wat een drukte in de showroom toen. Echt leuk.
Door alle online reviews en mogelijk de toename van financieren is de interesse in het echte goed er meer af lijkt het.

Auto kopen is de afgelopen 20 jaar flink veranderd. Vroeger was er niets te leasen, en moest je persoonlijk naar de dealer toe, en was het uitzoeken en kopen bijna een dagtaak voor het hele gezin.

Tegenwoordig krijg je de de gekste lease contructies aangeboden, en kun je een auto ( ongezien) on-line bestellen en thuis laten bezorgen,alsof het een pizza is. Daarmee is de "lol" van een nieuwe auto uitzoeken en kopen er wel grotendeels vanaf.

Heerlijk juist hoe het tegenwoordig gaat. Je orienteert je online voor een persoonlijke shortlist. Inclusief configurator voor prijs en uitvoering. Je checkt op youtube de twee meest bekeken reviews per model. Je shortlist is nu beperkt tot 1 of 2. Eventueel boek je een proefrit. En je bestelt. Klaar. Héérlijk

Inkoppertje natuurlijk. Door internet weten mensen al zoveel meer over auto's waar ze interesse in hebben. Gewoon logisch dat autokopen 'saaier' is geworden want we weten simpelweg meer op voorhand. Zelfde reden dat fysieke winkels het steeds moeilijker hebben zoals we zagen bij Blokker. Welkom in 2025...

Mee eens de styling en digitale functies zijn de 1e prioriteit. Daarna als we gaan rijden gaan we klagen. Voor mij (80ies opgegroeid) is de rijervaring, wegligging etc het belangrijkste dus er in zitten en proefrit. Natuurlijk moet het er ‘goed’ uitzien maar ook dat wordt steeds moeilijker afgezien van uitzonderingen.

Ik had afgelopen vrijdag wat spul nodig en ging naar de loodgietersgroothandel. Bijna onherkenbaar want er stonden een tiental Peugeot bedrijfs- en personenauto's voor de deur. Duidelijk met als doel passerende installateurs te strikken. Om 4 uur s middags stond er nog een groot plateau met croissants, Koffie en ander lekkers klaar. Volgens mij het teken van een matig succes of een minder commercieel gevoel. Op dat tijdstip was iets hartigs en een sapje meer toepasselijk. Ik vermoed dat dit soort acties uit een andere tijd stammen.

De vroegere methodes maakten gebruik/misbruik van emoties en groepsdruk om te verkopen. Ik denk dat er momenteel veel rationeler een auto wordt gekocht. Het is zoveel makkelijker om alle informatie vooraf te hebben dat je op een gelijker niveau met de verkoper staat. Zelfs als je vroeger thuis wilde bestuderen wat er te koop was moedt je eerst naar de dealer om folders te halen. En als je dan niet de verleiding kom weerstaan om auto's in de showroom te gaan betasten dan was de verkoop al voor de helft gedaan.

Zo deed mijn pa dat toch.
We hebben in mijn jongere jaren bij de Fiat-dealer in het volgende dorp met de hele familie meer dan tien auto's gekocht. Inderdaad, door de goede persoonlijke band en het vertrouwen. Ook daar ging het bedrijf (Van den Dungen in Veghel voor wie dat kent) over van vader op zoon en de vader was er heel open over dat de tijd veranderde: "Ik snap er eigenlijk weinig van hoe het tegenwoordig - dat was begin jaren '90 - gaat. In mijn tijd had je met een grotere motor ook gelijk een betere uitrusting. Nu moet je uitleggen dat mensen kunnen kiezen tussen een grotere motor of meer luxe. Dat vind ik wel moeilijk." Als je ziet wat er tegenwoordig te configureren valt...

In mijn tijd had je met een grotere motor ook gelijk een betere uitrusting. Nu moet je uitleggen dat mensen kunnen kiezen tussen een grotere motor of meer luxe. Dat vind ik wel moeilijk." Als je ziet wat er tegenwoordig te configureren valt...
Ergens vind ik dat niet slecht.

Ik wil bijvoorbeeld wel de 1.8l motor hebben in plaats van de 1.0, maar die elektrische achterklep en dat panoramische dak? Geen behoefte aan.

Maar het verdwijnen van die familiebedrijven? Dat is een heel jammere zaak. Misschien koop je een nieuwe auto nu wel goedkoper want die grote bedrijven kunnen vaak betere kortingen geven, maar de service die je anno 2025 krijgt is bedroevend.

Vroeger had je in je dorp een dealer waar je de rest van je leven heen ging omwille van het goede persoonlijke contact. Zo deed mijn pa dat toch.
Tegenwoordig hebben een aantal grote ketens het dealerlandschap ingepalmd en is het te onpersoonlijk geworden.

Mijn ouders ook. Jaren Volkswagen gekocht omdat de dealer erg fijn was en de auto's degelijk. Nu hebben ze 10 jaar geleden de overstap gemaakt naar Suzuki. Ook een fijne dealer in de buurt waar ze gewoon eerlijk en open zijn. Mijn ouders weten - door mij - ook wel dat er betere auto's zijn maar dit bevalt gewoon goed.

Ik heb dit soort dealerevenementen zelf nooit bezocht, maar mijn interesse wekt het om eerlijk te zijn ook niet. Bij een kledingwinkel ben ik wel een keer ingegaan op een uitnodiging om een (alcoholisch) drankje te doen. Nu drink ik graag een drankje, maar dit past voor mij niet echt bij een aankoopervaring. Ik kijk liever gewoon even rustig rond, met desgevraagd deskundig advies in een vriendelijke maar toch vooral zakelijke sfeer.

Al verder sprekend kwamen we erop dat ook lokale auto-evenementen in het centrum van een plaats als invulling van een zaterdag of open winkelzondag niet of nauwelijks meer voorkomen. De opzet: op die dag nemen de (alle) autodealers enkele auto's waarop ze de aandacht willen vestigen naar de winkelstraten om zo het winkelende publiek te bereiken.
Zeekr heeft in het centrum van Amsterdam een showroom geopend in een voormalige V&D-pand (Kalverstraat/Rokin). Voor een nieuw merk interessant om een breed publiek kennis te laten maken en naamsbekend te creëren. Citroën heb ik de binnenstad (Stadionplein) juist enkele jaren geleden zien verlaten voor een showroom aan de snelweg, zoals ik ook bij andere merken veel zie. Dat heeft uiteindelijk denk ik een groter bereik. Verder hebben tegenwoordig online campagnes een zeer goed bereik bij de doelgroep, wat met het parkeren van een auto in de binnenstad op een willekeurige binnenstad moeilijk te overtreffen is. Wel een leuke aanvulling wat mij betreft.

Ik denk dat de auto veel meer een wegwerp item is geworden, een beetje zoals een telefoon. Na 2 tot 4 jaar koop / huur je een ander. Dat was vroeger wel anders. De "binding" met een merk is ook bijna verdwenen. Je kiest nu op (huur) prijs, model en gadgets die erop / erin zitten en vaak niet meer op praktisch gebruik. Men durft ook niet meer op kleur te kiezen ( stel je voor dat de inruilprijs tegenvalt) Wat vandaag hip is, is morgen weer achterhaald. het is er inderdaad veel saaier op geworden in autoland

Je kan het meer vergelijken met hoe het in de VS gaat. Je gaat naar een dealer toe en kiest dan een auto uit die daar op het terrein staat. De dealer kiest dus een aantal configuraties uit waarvan ze weten dat ze die goed kunnen verkopen.
Klopt, het gevolg is ook dat je daardoor vaak met meer opties thuiskom dan je in eerste instantie zocht.

Wil de topicstarter dus meer extra’s, zal hij de volgende keer geen budgetmodel moeten aanschaffen.
Ik vroeg me meer af waar de evenementen of happenings zijn gebleven... enerzijds omdat ik in mijn verleden in lokale media in de jaren '80/'90 te maken had met het altijd gezellige 'Uden on Wheels' (of zo) en daar zefls bij het Udens Weekblad speciale edities voor maakte. En de directe aanleiding was een collega die aanhaalde dat zijn Ford-dealer klanten soms uitnodigde voor een diner met in het achterhoofd de verkoop, waarbij inderdaad tijdens het diner handtekeningen werden gezet. Daarbij werd de koper luid gefeliciteerd met zijn aankoop.
En ik ken zeker de evenementen van de dealers en importeurs als je een premium merk kiest (2* SLK - een ervan opgehaald bij de fabriek met bezoek aan het Mercedes-Benzmuseum in Stuttgart - , Lexus NX bijvoorbeeld). De tijden veranderen zeker.

Gros kiest een hatchback of SUV/Crossover met 5 deuren, in het zwart of in het grijs. Kopers zijn ook saai geworden. Huizen zijn vierkante blokken geworden. Interieur met visgraat vloer, zwart stalen binnendeur en beige/zwarte meubelen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan ;)

Een auto is natuurlijk veel meer dan vroeger een gebruiksvoorwerp ipv de trots van de familie. MCW heeft een punt; de kopers zijn saai geworden.

Die auto's waar echt als liefhebberij voor gekozen wordt (en bij de volumemerken waren dit vooral de coupe en cabriolets) worden heel anders aangeschaft en daar zijn wel evenementen voor (vooral op uitnodiging - en een diner, toerrit, BBQ, etc. zijn allemaal zaken die ik voorbij heb zien komen). Qua extreem voorbeeld kan je in December weer bij Masters Expo kijken hoeveel automerken daar wel niet aanwezig zijn.

Dan wordt het auto kopen saai omdat kopers dat willen. Ik liep vorige week in een Audi showroom en bijna alle auto’s waren zwart of grijs. Liefst met blackline pakket en zwarte velgen. Daar ga je niet voor je lol rondkijken. Maar het is wel wat de koper wil. Alsof het niet meer boeit of het mooi is, maar dat de configuratie vooral in de smaak valt bij anderen. Sja, dan wordt het koopproces ook minder leuk.
Ik geniet vaak van de LinkedIn posts van oud forummer @smarter, die levert als verkoper prachtige configuraties af. Het kan dus nog wel!

Destijds in Nederland nog mijn eerste Mercedes nieuw gekocht (zakelijke lease) en zelfs voor de A klasse werd er aangeboden om hem in Duitsland bij de fabriek te halen met ook een toer door het museum. Destijds niet gedaan want had te weinig tijd, achteraf uiteraard spijt van, maar uiteindelijk alsnog een uitnodiging gekregen voor de business lounge bij PSV voor een grote wedstrijd. Dat was ook wel leuk, behoorlijke klantenbinding terwijl ik alles behalve een grote vis was, eerder een gupje ;).

Bij JLR hier in CH, toen ik de Range Rover Sport kocht, wel 2de hands maar wel bij Land Rover zelf, kregen we een flesje wijn, prima maar die kan ik zelf ook wel kopen denk ik dan…

Bij de Jaguar, showroom model dus eigenlijk nieuw, kregen we wat meer prullaria van het merk. Leuk maar dat gaat de kast in en je kijkt er niet meer naar om.

Van mij hoeft dat allemaal dan ook niet zo zeer, ik heb liever een goede prijs ;)

Ik lees uitsluitend over kopen maar niks over een eventueel in te ruilen auto waardoor je op dat punt een gezamenlijke indruk en tot elkaar overeenkomst kan komen.
Ik mis dit verhaal in de boven vermeldde reakties terwijl dit voor mij vroeger wel degelijk ook van belang was.

Tegenwoordig gaat het door het internet niet meer zo lokaal aan toe en kan men vooraf informatie inwinnen en aanvragen waardoor het wellicht wel/niet interessant is om daar verder op in te gaan.

Op deze wijze doe ik dit nu en slaag meestal wel na een vijftal nee's.....

Laatst bewerkt:
Dan wordt het auto kopen saai omdat kopers dat willen. Ik liep vorige week in een Audi showroom en bijna alle auto’s waren zwart of grijs. Liefst met blackline pakket en zwarte velgen. Daar ga je niet voor je lol rondkijken. Maar het is wel wat de koper wil. Alsof het niet meer boeit of het mooi is, maar dat de configuratie vooral in de smaak valt bij anderen. Sja, dan wordt het koopproces ook minder leuk.
Ik geniet vaak van de LinkedIn posts van oud forummer @smarter, die levert als verkoper prachtige configuraties af. Het kan dus nog wel!
Ik liep een paar weken geleden langs de Land Rover dealer en ik had dezelfde indruk: alles zwart of grijs en niets dat er echt tussen uit springt. Nu moet ik sowieso zeggen dat alle moderne Land Rovers tegenwoordig zwart of grijs zijn, dus de gemiddelde koper zal dit ook wel willen.

Daarnaast hebben ze in die showroom ook een XJ220 staan (dat was mijn reden om naar binnen te gaan), maar natuurlijk was die ook gewoon grijs. Als het vanmiddag niet regent, zal ik er nog een keer langslopen. :LOL:

Ik lees uitsluitend over kopen maar niks over een eventueel in te ruilen auto waardoor je op dat punt een gezamenlijke indruk en tot elkaar overeenkomst kan komen.
Ik mis dit verhaal in de boven vermeldde reakties terwijl dit voor mij vroeger wel degelijk ook van belang was.

Tegenwoordig gaat het door het internet niet meer zo lokaal aan toe en kan men vooraf informatie inwinnen en aanvragen wardoor het wellicht wel/niet interessant is om dar verder op in te gaan.

Op deze wijze doe ik dit nu en slaag meestal wel na een vijftal nee's.....
Inruil is tegenwoordig ook echt tenenkrommend. Er worden drie foto's gemaakt en het kenteken wordt in een tool gegooid, waarna men na tien minuten pas een prijs kan noemen. Alles wordt doorgeschoven naar de handel.
Het is veel leuker als de verkoper bij de dealer ook direct inkoper is en de occasion ook zelf wil verkopen, maar dat gebeurt echt nooit meer.
Ze beginnen nog net niet te zuchten als je begint over inruil.

Voor de kennis van de verkoper hoef je niet naar de dealer. Pas bezig geweest met een andere auto en had mij van te voren via internet goed in de specificaties verdiept. Bij beide merken bleek ik meer te weten dan de verkopers en op de weinige vragen die ik nog had wist men geen antwoord te geven. Bezoek was dus alleen van waarde om even in de auto te kunnen zitten en een proefrit te maken.

Bij mijn huidige BMW is dat anders. Je ontvangt periodiek het BMW Privileges magazine en vanuit daar organiseren met enige regelmaat evenementen. Toertochten, fabrieksbezoeken, rijtrainingen, kunsttentoonstellingen, diners etc etc
Ook vanuit de dealer ontvang ik met enige regelmaat uitnodigingen voor preview avonden van bijv nieuwe modellen. Toevallig afgelopen week ook een uitnodiging ontvangen voor een evenement bij del lokale dealergroep. Gaat op inschrijving, vol=vol. Onderscheid voor gebruikte of nieuwe auto's wordt niet gemaakt, volgens mij geld het voor elke BMW die onderhoud bij een BMW dealer krijgt.
Ben hier ook wel van gecharmeerd bij BMW inderdaad. Al zijn de meeste reizen zie de aan bieden wel beetje van de categorie mannen met BMW jasjes en petjes. Ieder z’n ding, maar daar hoor ik dan weer niet bij :)

Voor m’n vrouw weer op jacht gegaan naar een auto. Vonden het beide wel weer leuk, zo’n proces. Maar om nou te zeggen dat ik warm werd van de auto verkopers.. ongeïnteresseerd volk.

De Ford dealer in omgeving Leiderdorp was zeer positieve uitzondering.

De meeste auto's die ik gekocht heb in de afgelopen 40 jaar zijn gekocht bij particulieren of bij doorschuifhandelaren zonder showroom, dus enige ervaring met die "dealershows" van vroeger en tegenwoordig heb ik totaal niet.

Auto's aankopen gaat hier meestal vrij impulsief, vooral als het hobby auto's betreft: als ik toevallig ergens wat interessants tegen kom waar de prijs ook interessant van is dan gaat het mee naar huis, en als er een goed bod komt dan gaat het meestal ook wel weer weg als ik m'n lol ervan heb gehad.
Vroeger waren dit vaak schadeauto's die ik in eigen beheer opknapte en gebruikte tot er een goed bod op kwam, later werden dit young-/oldtimers en terreinauto's van allerlei pluimages die ik leuk vond om op te knappen of totaal te restaureren.

En af en toe gaat het hier ook wel wat gerichter, dan is het eerst een beetje uitzoeken welke merken/types voldoen aan mijn eisen/wensen en als dat bekend is gooi ik wel wat balletjes op in mijn kennissenkring en komt er vanzelf wel een keer een interessant balletje terug rollen.
Op die manier heb ik afgelopen woensdag nog een jong gebruikte bus gekocht na een tip die ik woensdag rond het middaguur kreeg van een kennis: z'n werkgever had zijn Ducato net omgeruild voor een elektrische bus.
Dus gelijk maar naar dat autobedrijf heengegaan, die Fiat Ducato uiterlijk bekeken op schades die er niet waren, een proefritje van 5 minuten rondom 3 rotondes gemaakt, de onderhoudshistorie bekeken, nog even babbelen over de netto netto prijs incl. een nieuwe distributie en de inruil van m'n Transit uit 2011, de krabbel onder het koopcontract gezet en snel weer naar huis want het werk waarmee ik die woensdag bezig was moest ook nog af... een half uurtje rijden naar dat autobedrijf, een half uurtje daar geweest, en een half uurtje om weer naar huis te rijden... en veel meer tijd moet het me ook niet gaan kosten om een auto te kopen want een hele werkdag aan omzet missen vind ik ook niet leuk.

Ik liep vorige week in een Audi showroom en bijna alle auto’s waren zwart of grijs.
Als ik weer in NL of DE ben valt me ook op dat iedereen zwarte of grijze kleren draagt, bar weinig kleur. Alles is grauw en saai, blijkbaar wil iedereen dat, vooral niet opvallen.

Mijn opa was groot autoliefhebber, en ik ging bijna elke week wel met hem mee ergens naar een auto kijken. Kreeg ik overal een kleurplaat en schaalmodelleke. Al die garage bezoeken heeft wel mijn autoliefde opgestart. Wil je nu nog leuk over auto's babbelen, moet je niet bij een dealer zijn, maar bij de specialisten, dealers zijn er meer om lease vloten te slijten, niet voor particulieren.

Terug
Bovenaan