Xenon werkt soms wel, soms niet

BMW M3 CSL

Net ingestapt
Ik heb een Renault Laguna 3 GT 205 uit 2008 en heb al geruime tijd een probleem met één van de xenonlampen (linksvoor). Deze werkt, volledig willekeurig, soms wel en soms niet. Ik heb al nieuwe lampen geplaatst en ook een nieuwe ballast, maar het probleem blijft. Ik heb de auto in onderhoud bij een bevriend monteur en hij komt er ook niet helemaal uit. Hij gaat 'm ook nog even uitlezen deze week, maar we verwachten daar niet veel van.

Zijn er nog zaken die we kunnen checken in dit geval?

Signaal vanaf de lichtschakelaar / lichtsensor niet constant? (Relais gestuurd en misschien relais of kabelboomverbinding/draadbreuk?)

Relais heeft een beetje oxide,
accu wordt wat minder,
overgangsweerstand bij massa,
dynamo levert wat minder spanning?

Xenon heeft erg VEEL stroom nodig bij het opstarten en daarmee ook voldoende spanning.
Tegenwoordig zijn er genoeg auto's waarbij de lampen al branden op het moment dat je het contact aan zet. Dan is de spanning wat lager (motor niet draaiend tussen 11 en 13 volt, draaiende motor richting 14 volt) en dat kan er voor zorgen dat de lamp niet start.
Ik gok dat als de auto een paar dagen stil staat, de kans groter is dat de lamp niet start....

Als de xenonlamp eenmaal is opgestart is het verbruik juist minder dan van halogeen.

Ballast nieuw...heb je daar ook D1S lampen in net als mijn Megane?

Als je de lamp van links naar rechts verplaatst en vice versa. Verplaatst het probleem zich dan ook?
Is de connector van de ballast wel goed? Als in komt daar geen water naar binnen?

Kabeltje van de lamp in de binnenkant van de lamp hoe is die? Ik vond de connector erg fragiel namelijk.

rke zei:
Relais heeft een beetje oxide,
accu wordt wat minder,
overgangsweerstand bij massa,
dynamo levert wat minder spanning?

Xenon heeft erg VEEL stroom nodig bij het opstarten en daarmee ook voldoende spanning.
Tegenwoordig zijn er genoeg auto's waarbij de lampen al branden op het moment dat je het contact aan zet. Dan is de spanning wat lager (motor niet draaiend tussen 11 en 13 volt, draaiende motor richting 14 volt) en dat kan er voor zorgen dat de lamp niet start.
Ik gok dat als de auto een paar dagen stil staat, de kans groter is dat de lamp niet start....

Als de xenonlamp eenmaal is opgestart is het verbruik juist minder dan van halogeen.

Ik heb in februari met de hevige sneeuwval in het land wel een keer een melding op het dashboard gehad over lage spanning van de accu, toen had ik de auto nog maar net een week. Sindsdien nooit meer gezien, maar ik zou de accu een avondje aan de druppellader kunnen hangen en kijken of de lamp het dan wel goed doet.

Nico GTR zei:

Als je de lamp van links naar rechts verplaatst en vice versa. Verplaatst het probleem zich dan ook?
Is de connector van de ballast wel goed? Als in komt daar geen water naar binnen?

Kabeltje van de lamp in de binnenkant van de lamp hoe is die? Ik vond de connector erg fragiel namelijk.

Mijn Laguna heeft D2S lampen, heb de lampen inderdaad al eens gewisseld maar het probleem blijft linksvoor. De connector is inderdaad een fragiel rotding, ik heb zelfs één van de oude xenonlampen daarmee vernield bij het loshalen. :rolleyes:

Heb je de lampen er uit gehaald?

Ik weet het nog van mijn auto. Gewoon koplampen er uit. Alle lampjes vervangen links + rechts

IMG_20170601_195658_zpslve3rbk9.jpg

jou probleem zou ik toch zien in een slechte connector/stekker/massa of iets. nergens iets van oxidatie te zien?

BMW M3 CSL zei:
Nico GTR zei:

Mijn Laguna heeft D2S lampen, heb de lampen inderdaad al eens gewisseld maar het probleem blijft linksvoor. De connector is inderdaad een fragiel rotding, ik heb zelfs één van de oude xenonlampen daarmee vernield bij het loshalen. :rolleyes:

Ah toch nog D2S! Wat zie jij als ballast? Dat ding dat direct op de lamp gedraaid zit (feitelijk is dat de onsteker) of de ballast het grijze kastje dat veelal onder de lamp gemonteerd zit met een aantal (3 waarschijnlijk) T15 schroefjes?

Weet je zeker dat je D2S hebt?

Ik begon bijna te twijfelen, maar heb de factuur van mijn laguna terug gevonden. Daar staat ook D1S op. (met de balasten op de lamp zelf)

Ook op de website waar ik destijds heb besteld (aanrader overigens) kun je de auto selecteren en geeft hij ook D1S aan;

Lichtex

Jullie hebben gelijk, het zijn D1S lampen, my bad! Er zit dus inderdaad zo'n blokje achterop (ontsteker). De ballast is het aparte kleine grijze kastje, deze heb ik dus ook vervangen.

Ik zal vragen of hij de stekkers nog even naloopt en controleert op oxidatie.

AsconaGT zei:
Weet je zeker dat je D2S hebt?

Ik begon bijna te twijfelen, maar heb de factuur van mijn laguna terug gevonden. Daar staat ook D1S op. (met de balasten op de lamp zelf)

Ook op de website waar ik destijds heb besteld (aanrader overigens) kun je de auto selecteren en geeft hij ook D1S aan;

Lichtex

Ontsteker. ;) Ballast zit nog steeds los onder de lamp.

Het heeft even geduurd, maar de oorzaak is eindelijk gevonden en de lamp werkt weer. Het bleek de elektronische aanstuurunit te zijn (exacte benaming is mij even niet bekend). Althans, 99% zeker dat dit het is. Er is een gebruikt exemplaar in gezet en ik mag een paar dagen testen. Een behoorlijk klusje en de Laguna heeft 2 dagen bij de garage gestaan.

Vooralsnog werkt het dus weer gelukkig!

Terug
Bovenaan