Xpeng P7 (2025)

Wouter82

Moderator

257534304

257534308

257534319

De huidige is nog maar net leverbaar in Europa, dus het is de vraag wanneer deze nieuwe hierheen komt.

Laatst bewerkt:
Zo zeg, wat een slagschip. De huidige is er toch al even? Ik heb er in Noorwegen mee gereden, kreeg 'm mee als huurauto terwijl ik een klasse ID.3 had gereserveerd. En dat exemplaar was van 2019 dacht ik.
In Nederland begon de uitlevering wat later maar stond ie al wel heel lang in de showrooms, ik herinner me bijvoorbeeld de showroom in het winkelcentrum in Leidschendam. Daar stond ie ook echt vroeg.

Volgens mij een flink doorontwikkeling van het huidig model. Kijk maar naar de dorpels

xpeng-p7-3.jpg

257534319

Het ziet er nu wel een stuk strakker uit en minder Model S

Ik ben niet zo kapot van Xpeng, maar recht van achteren is best origineel. Hoewel de C6 waarschijnlijk model heeft gestaan.

Ik dacht dat ik er wel uit was: de Zeekr 007 GT is gestegen naar de top van m'n wensenlijstje. Even wachten tot'ie hierheen komt, proefritje, en dan verheugen op een nieuwe wagen. Maar nu begin ik toch ernstig te twijfelen...

Bij de eerste bewegende beelden van de nieuwe Xpeng P7 dacht ik gelijk terug aan de Hiphi Z, mijn favoriete auto van de laatste jaren. En grappig genoeg, ik ben niet de enige met die associatie. Veel plezier met twee van de best geinformeerde autotesters in China:

Zonder meer overtuigende techniek, sedans op 800V zijn er nog niet zo veel. USP van Xpengs blijft de prijs-innovatieverhouding, hoop dat deze in dat kader niet te duur wordt.

Verder heeft het interieur eigenlijk te weinig fysieke knoppen. Ik dacht dat de fase waarin Tesla's visie leading was inmiddels wel achter ons lag. En Europa kennende zullen we wel alleen de volledig zwarte interieurs krijgen.

Sjonge, ik ben onder de indruk van dit ontwerp. Ik vond de Citroën C6 dan ook erg geslaagd ;)

@L Breevoort de 007 GT vind ik wat te rommelig qua design (dan liever de 7X, hoewel SUV en te zwaarlijvig met z’n 2500kg), deze P7 oogt wat mij betreft veel voornamer. Ik las ergens dat ie 2100-2200kg op de schaal legt, dat zou nog acceptabel zijn voor dit formaat.

Xpeng deed deze week een hogesnelheids endureance test met de nieuwe P7. Op een testcircuit, een Nardo-achtige enorme oval waar je continu met hoge snelheid kan rijden, deden ze een 24-uurs test. In die tijd legden ze 3961 km af, een nieuw record (17 km meer dan de Xiaomi Su7 en 500 km meer dan een Porsche Taycan).
https://carnewschina.com/2025/08/15...ur-endurance-record-outperforming-xiaomi-yu7/

De wiskunde van dit potje hardrijden is best leuk.

Eerst natuurlijk, hoe snel reden ze precies? Xpeng zegt dat er 30 laadstops waren, die tussen de 10 en 12 minuten duurden. Totale laadtijd is dus 5,5 uur. De P7 reed 3961 km in 18,5 uur, oftewel 214 km/u gemiddeld. Dat is nabij z'n topsnelheid van 230 km/u. Dit was een gewone productieauto die netto 18,5 uur achtereen probleemloos tegen z'n topsnelheid aan reed.

Twee, hoe hoog was het verbruik? Dat ligt wat moeilijker, want daarover zei Xpeng niets. Maar we kunnen het schatten. De P7 heeft een accu van ongeveer 90 kWh en een CLTC-range van 820 km. Xpeng zegt ook dat je in 10 minuten 525 km kan bijladen. Aangezien elke stop ongeveer 10 minuten duurde, laten we dat aanhouden. Dan werd er elke keer 90 * (525/820) = 55 kWh bijgeladen. Als de P7 begon met een volle accu, dan verbruikte hij totaal: 90 + (30*55) = 1740 kWh. Het gemiddelde verbruik komt dus uit op 439 Wh/km (43,9 kW/100km).
Voor wie nog in liter benzine denkt, dat verbruik komt dus overeen met 1:20,5 (4,9 l/100km) voor een brandstofauto.

Ik ben eruit. Ik wil een lichtblauwe long range AWD met licht interieur en x-design wielen.

Originele keuze. Van alle auto's die in 2026 naar Europa komen zal dit technisch de meest vooraanstaande zijn. Het verschil met een i5 of EQE is ook erg groot.

Denk dat de P7 gezien zijn uitgesproken exterieur wel een zeldzaamheid zal blijven hier. Kijk ook naar de Hyundai Ioniq 6, mensen kiezen toch wat meer voor ontwerpen die ze gewend zijn. Mocht de auto toch aanslaan zie ik wel een probleem voor de premiummerken. Het verschil in standaarduitrusting tussen bijvoorbeeld een G7 en een Mercedes EQB is nu al schokkend. Voor de goede orde: de configurator van de EQB vermeldt trots dat DAB+, een opbergvak en vloermatten tot de standaarduitrusting behoren.

Ik denk dat toekomstige auto's steeds meer zullen inzetten op software en EV-capaciteiten. Zaken als heritage en een dealernetwerk zullen minder van doorslaggevend belang worden, om nog maar te zwijgen over de toekomst van dikke zescilinders en V8'en. Interessante constatering, en niet zonder gevolgen voor merken als BMW en Mercedes. Ben erg benieuwd hoe dit zich zal ontwikkelen, en hoe zullen de gevestigde premiummerken zich blijven onderscheiden.

En de Chinese prijzen zijn ook bekend:
  • Xpeng P7 720 – RMB 219.800 (€26.400) (75 kWh LFP / 362 pk)
  • Xpeng P7 820 – RMB 239.800 (€28.800) (92 kWh NCM / 362 pk)
  • Xpeng P7 750 AWD – RMB 259.800 (€31.200) (92 kWh NCM / 586 pk)
  • Xpeng P7 750 AWD Wing Edition – RMB 301.800 (€36.300) (vleugeldeuren, 92 kWh NCM / 586 pk)
Ter vergelijking, de Tesla Model 3 RWD en RWD Long Range kost RMB 235.500 en 269.500, dus de prijzen voor de P7 zien er veelbelovend uit.

Vind dit een van de beste ontwerpen in lange tijd. Zo futuristisch is het ontwerp helemaal niet, de lijn is gewoon heel zuiver en strak. De verlichting is wel bijzonder, maar vooral minimalistisch. Een beetje zoals een huidig model Range Rover, waar de strakke basislijn centraal staat en de verlichting vooral niet daarvan moet afleiden.

Als de P7 hierheen komt, en laten we hopen dat dat zo is, dan zou de 750 AWD voor €55.000 verkocht moeten kunnen worden. Dat mag best duur lijken, maar is toch €50.000 goedkoper dan een BMW i5 M60 xDrive, die qua specs hier en daar een beetje in de buurt komt.

De i5 M60 wordt in China niet verkocht, maar er is wel de i5 xDrive 50. Die heeft iets minder vermogen (500 pk ofzo) en met 100 kWh een flink grotere accu. Volgens de boekjes kost deze (in China gebouwde versie) RMB 539.900 (€64.600), maar voor die prijs verkoopt BMW ze nauwelijks. Daarom staan ze met fikse dealerkorting in de etalage en kan je 'em al meenemen voor RMB 380.700 (€45.600). Maar zelfs met €20.000 korting zal de i5 niet de verkoopaantallen gaan halen van de P7.

Terug
Bovenaan