Xpeng P7 (2e generatie) - configuratie

L Breevoort

Kilometervreter
Ik wacht al een tijdje totdat Xpeng de nieuwe P7 naar Europa haalt. Dat moet blijkbaar even duren, in China is de eerste modeljaar update al achter de rug, en dus blijft er weinig anders over dan spelen met de Chinese configurator. Echt spelen is het overigens niet, want Xpeng leidt je heel erg in je keuzes. Een kleur of ADAS optie kan zomaar al je andere keuzemogelijkheden beperken.

Maar goed, de nieuwe P7 is er in 4 basisuitvoeringen:
RWD 702 Max voor RMB 203.800
RWD 820 Max voor RMB 223.800
AWD 750 Max voor RMB 243.800
AWD 750 Ultra voor RMB 301.800
Het getal staat voor de CLTC range en de Ultra is de versie met vleugeldeuren.

Ik ga voor de AWD 750 Max.
Die komt standaard met ADAS L2 met 1 'Turing' chip. Dat is Xpeng's eigen microchip en eentje is genoeg voor FSD-achtig gebruik. Er zijn echter 2 opties (Ultra SE = 2 chips, Ultra = 3 chips) en ik ga vanzelfsprekend voor het Ultra smartpack. Kost RMB 20.000, maar is klaar voor ADAS L4.

Verder valt er nog te kiezen uit een lakkleur, wieldesign en interieurkleur. Meer opties zijn er niet.

De P7 heeft een strak, techno-futuristisch design. Als je hem zwart of donkergroen neemt, wordt het een heel serieuze auto. Maar ze hebben ook een soort babyblauw voor RMB 12.000 en dat vind ik persoonlijk een hele vriendelijke, zachte 'afdronk' aan het strakke uiterlijk geven. Dat was tot nu toe altijd mijn keuze. Je zit direct vast aan een licht interieur (goed!). Blijft over de wielen, standaard 20" of design wielen van 20". Ik vind de standaard mooier, dus dan is dit het resultaat:

LzNiBqX.png

tJaIbBF.png

GwfTB33.png

Sinds de update heeft Xpeng echter een hele mooie dieprode metallic versie toegevoegd onder de naam Starry Red. Dit staat de wagen ook fantastisch en is bovendien een voor RMB 5.000 in de aanbieding. Als je deze kleur kiest, heb je vervolgens nog 1 gecombineerde keuze:

20" design wielen en een rood interieur:

TYb0vuN.png

5Rhy4iE.png

al8chwT.png

21" X-design wielen en een "charcoal" interieur (optie van RMB 14.000):

eyp22sm.png

BiVADkv.png

eCjDW8y.png

Overzicht:
Prijs van de blauwe config: RMB 275.800 = €35.500
Prijs van de rode 20" config: RMB 268.800 = €34.600
Prijs van de rode 21" config: RMB 282.800 = €36.400

Qua (Chinese) prijs maakt het allemaal niet zoveel uit. Maar dit maakt de keuze wel lastig, want dat rood is erg mooi. Ik zou alleen wel het lichte interieur willen en die combi kan niet. Van de twee rode versies, zou ik de 21" optie kiezen. Mooiere wielen en dat rode interieur van de 20" is wat mij betreft net over de top. Maar het babyblauw vind ik ook heel mooi, de wielen eigenlijk het mooist van allemaal en dat lichte interieur wint het. Dus ik blijf bij m'n oorspronkelijke configuratie.

Nu moet Xpeng alleen dit ding nog op de boot naar Nederland zetten...

Toevoeging:
Dit is de Chinese modelpagina met betere plaatjes
Dit is de configurator

Laatst bewerkt:
van buiten best een grappig model, maar dan weer van binnen, alsof elke moderne auto er perse hetzelfde uit moet zien. een stuur en een enorm tv scherm, verder helemaal niks.

Ik vind dit soort dashboards een enorme vooruitgang ten opzichte van wat we een jaar of 10 geleden gewend waren. Een berg plastic met wat klokjes, willekeurig verspreide knoppen en ventilatieroosters en een priegelschermpje voor de navigatie. Vooral het stukje "verder helemaal niks" vind ik een enorme verademing.

Het klopt wel dat de auto van buiten onderscheidend is, maar van binnen generiek. Met een iets minder dominant scherm en iets meer knoppen voor vitale functies zouden kan je Europeanen ook wel warm maken voor deze auto.

Ik vind dit soort dashboards een enorme vooruitgang ten opzichte van wat we een jaar of 10 geleden gewend waren. Een berg plastic met wat klokjes, willekeurig verspreide knoppen en ventilatieroosters en een priegelschermpje voor de navigatie. Vooral het stukje "verder helemaal niks" vind ik een enorme verademing.
De meeste auto’s hadden helemaal geen willekeurig verspreide knopjes. Bij de meeste merken zit er wel een systeem in. Ik vind fysieke knoppen uitstekend werken. Hoe meer je op het scherm moet doen hoe meer je afgeleid wordt. Een knop bedienen gaat sneller dan het doen van een aantal handelingen op een scherm. Niet voor niets gaat de afwezigheid van fysieke knoppen negatieve invloed hebben op de NCAP score.
Ik vind al die generieke saaie Chinese dashboards echt armoede. Gelukkig doen veel Chinese merken wel aan kleur in het interieur. De Tesla Model Y en 3 staan op 1 bij mij als het over vreselijk saaie dashboards en sfeerloze interieurs gaat.

Tegen deze Xpeng kan je gewoon babbelen, zelfs buiten de auto. Je zegt gewoon "open de bestuurdersdeur, zet de airco op 20 en navigeer naar huis" en voor je kont de zitting raakt, ben je gereed om te vertrekken. Geen knop of scherm nodig.

Hoe ziet de achterzijde eruit?

Ik reed toevallig vanavond 'achter op' een huidige P7 op de snelweg en mij viel de aparte plaatsing van de richtingaanwijzers op. Die zitten in een aparte unit in de bumper (achter). Ik kon niet waarnemen of de remlichten daar ook in huisden maar heb het idee van wel, de unit was wel groot genoeg daarvoor.

Tegen deze Xpeng kan je gewoon babbelen, zelfs buiten de auto. Je zegt gewoon "open de bestuurdersdeur, zet de airco op 20 en navigeer naar huis" en voor je kont de zitting raakt, ben je gereed om te vertrekken. Geen knop of scherm nodig.
Tegen mijn Ford en Twixin's Toyota kan je ook babbelen en beiden hebben een ruim scherm, maar een aantal fysieke knoppen vinden wij gewoon fijn.

Zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Dat mag toch?

Aangezien het blijkbaar over het dashboard moet gaan, zal ik eens vertellen wat ik aangenaam vind. Ik weet dat ik niet bij de meerderheid hoor, dus ga er vooral los op.

-Een centraal scherm, dat niet in het dashboard geintegreerd is. Dashboard integratie leidt meestal tot onhandige schermformaten of -verhoudingen, heel veel scrollen of menu's die over verschillende schermen zijn verdeeld en dikke omranding. Gewoon groot, rechthoekig, in het midden. In de P7 kan je het scherm bovendien naar de bestuurder of passagier toe draaien. Prima.
-Op het scherm liever geen icoontjes of tegels, helemaal niet voor weinig gebruikte functies. Gewoon een goede naam verzinnen, desnoods met een regel toelichting eronder. Grafische bediening alleen als het volkomen eenduidig is (bv een plaatje van de auto en een tik op de laadpoort opent de laadpoort).
-Een paar basisknoppen op het stuur/stuurkolom en een schakelaar voor de ramen in de armsteun op de deur. Meer knoppen zijn er niet nodig, helemaal niet met goede spraakbesturing. Ik vind knoppen niet mooi of stoer. Had ooit een Ampera met een stuk of 37 van die dingen op de middenconsole, was nog eindeloos zoeken en onhandig ook.
-Het lelijkste aan de meeste dashboards zijn de stofverzamelende, goedkoop ogende plastic stripjes die we ventilatieroosters noemen. Weg ermee. Lang leve de verborgen uitstroomopening. Gewoon een dashboard brede gleuf die niet opvalt.
-Het instrumentcluster achter het stuur hoeft van mij niet. Deze P7 heeft een voorruitbrede augmented reality HUD (tot op rijbaanniveau), waarop ook bv de camerabeelden van de dode hoek worden getoond. Dan hoef je niet meer door het stuur te turen. Eventueel mag zo'n Avatr/Xiaomi/BMW display onder de voorruit ook. Deze Xpeng heeft een heel minimaal clustertje, dus vooruit.
-Verder kan ik details als subtiel contrasterende kleuren in de afwerking, een fantasievolle speakerperforatie (al heb ik de radio nooit aan) of subtiele, indirecte sfeerverlichting in een kleur naar keuze wel waarderen. Oh, en zo'n hoge centrale console met open opbergvak eronder.

Dus ja, het Xpeng design voldoet in voldoende mate aan mijn wensen.

Aangezien het blijkbaar over het dashboard moet gaan, zal ik eens vertellen wat ik aangenaam vind. Ik weet dat ik niet bij de meerderheid hoor, dus ga er vooral los op.
Ach, misschien ben ik wel een minderheid (in wording)...

Laat ik dan nog even on-topic reageren. Ik ga mee in jouw kleurkeuze. Dat blauw is mooi en staat hem goed. Qua velgen vind ik zowel de standaard als de 20'-design velgen niet mooi. Dus dan zouden het automatisch de 21' velgen worden. Maar om eerlijk te zijn, dat vind ik persoonlijk wel erg groot voor een auto als dit. Er blijft zo weinig band over.

Ik had ook zo'n middenconsole in de V40, die was nagenoeg hetzelfde. Ik kon daar uitstekend mee overweg toendertijd. Maar ik moet er niet aan denken om daar weer naar terug te moeten eerlijk gezegd. Iedere auto die erna kwam had steeds meer schermbediening en eerlijk is eerlijk, ze waren eigenlijk altijd weer beter qua bediening dan de voorganger.

Inmiddels aanbeland bij een Skoda met - the horror- bediening van de klimaatbeheersing via aanraakscherm. Ik ga niet zeggen "hoe vaak gebruik je dat nou?", want a) dat vind ik een drogredenering, en b) ik gebruik het vaak (als in de instellingen aanpassen). Maar het werkt uitstekend. Het enige wat licht irriteert is dat de recirculatie niet direct via het hoofdscherm aan gaat maar via een menuutje. Wat helpt is dat het systeem superstabiel is en vlot reageert. In bijvoorbeeld een Cactus is dat niet zo -scherm reageert slecht op input en het loopt vast. Dan snap ik helemaal dat je iets tegen touch screens hebt/krijgt.

Maar doet u mij maar zo'n tablet midden op het dashboard. Door 'm zwevend te plaatsen kan-ie dichterbij en dat komt het bedieningsgemak ten goede.

Dan on-topic.

Voor mij de 'Rear Guard' met 820km CLTC range, in kleur 'The Vast Starry Sky' met interieurkleur 'His bearing was gray'. De exterieurkleur icm paars interieur ('The Planet is Purple') mag ook van Xpeng maar dat vond ik toch wat heftig. Verder 20-inch 'Sporty Wheels' en die AI-supermegaturbochips zijn goddank optioneel :)

Wel leuk om te zien dat in China nog wel e.e.a te kiezen valt. Bij ons zijn die configurators helemaal Soviet-unie qua keuzemogelijkheden. Ik vind die P7+ bijvoorbeeld heel interessant maar mag er nou echt niet een kleurtje op?

Screenshot-2026-06-23-114802.png

Screenshot-2026-06-23-114914.png

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan