Goed, eerste artikel was summa summarum van wat ik vind dat er gaande is.
Disclaimer: deze specifieke punt raakt mobiliteit - dus daarom op AW (maar het is wel breder agendapunt).
Geinig trouwens, dat Visa 'partner' is in deze WEF studie
Ter ondersteuning van mijn originele verklaring 'you will own nothing and be happy'.
Ten eerste, vrijwel alles wordt gedaan vanuit oogpunt van milieu en het welzijn van zowel planeet alsmede alle leven op deze planeet. En dat is niet iets van vandaag, maar het speelt al jaren, danwel decennia lang.
Indien dat het geval is, waarom gaat er nog steeds meeste (belasting) geld naar
fossiele brandstoffen:
(2022 als jaar is afwijkend in vele opzichten vanwege inhaalslag door Covid)
Het lijkt dat we drempel van
1 biljoen USD overheen zijn gegaan:
Wat verder blijkt, is dat vooral non-westerse landen enorm veel (subsidies) gebruiken - en logischerwijs ook veel fossiele brandstoffen produceren en consumeren.
Op het
wereldtoneel, qua CO2 (uiteraard, is dat niet enige meetgraad), maar het ziet als volgt eruit:
China aantal inwoners ~1,47 miljard
USA aantal inwoners ~330 miljoen
EU27 aantal inwoners ~447 miljoen
Toch lukt het USA om bijna dubbel, danwel voor China 4,5x meer CO2 te produceren dan EU27 ten aanzien van aantal inwoners. Ter indicatie, Nederland telt voor - let op - 0,39% van totale CO2 uitstoot. Als morgen een grote golf het geheel Nederland onderwater zet, zal dat tot nagenoeg geen enkele gevolg op de wereldniveau van CO2 uitstoot hebben. Raar, he?
Dan nog on-topic van China. Daar is het ze gelukt om niet
één gebouw, niet eens
één wijk, of
één dorpje - maar
complete meerdere steden uit grond te stampen om ze vervolgens weer met de grond gelijk te maken. Zonder dat daar ooit enige substantieel aantal mensen ooit gewoond of gewerkt hebben.
"Between 2008 and 2012, at least 28 ghost cities/towns were documented within 16 provinces, with severe effects on land use and the ecosystem, creating a waste of resources and energy." -
bron Wageningen University and Research.
Oppervlakte van circa 3643 km2 is gebouwd om vervolgens alsnog binnen enkele jaren tegen de vlakte te gaan; ter vergelijking provincie Overijssel is 3319 km2. Mind. Blowing!
In de laatste jaren zijn in China massaal EV's geproduceerd - inclusief batterijen en al, om tientallen duizenden auto's te laten rotten en
nooit te hebben gebruikt. Het is zoveelste scam/pyramide spel na bouw, fietsen, scooters - en er lijkt geen einde aan te komen. Meer betrouwbare bronnen zullen in komende jaren verschijnen (dankzij gesloten Chinese overheid, het duurt altijd even - zie bouw toestanden).
China is wel een aparte land en een dient wel wat kennis op te bouwen hoe het e.e.a. daar gaat. Het verklaart enigszins wastefulness of resources, maar desalniettemin EU/Westen blijft van ons (NL) verwachten om meer te gaan fietsen terwijl
minstens 28 steden zomaar uit de grond worden gestampt - om ze vervolgens weer met de grond gelijk te maken.
Ja, zowel USA and China zijn wel economische en industriële machten - maar ze bevinden zich ook ra-ra op een en hetzelfde planeet als wij en de rest van de wereld. Het kan toch niet zo zijn dat wat ze daar doen geen enkele effect heeft op de rest van ons? Want, mocht het zo zijn - dan zou alles wat wij hier ook doen geen enkele invloed op hun hebben, toch?
Tot slot,
Tesla heeft reeds berekend (en hun berekening zal dan wel niet tot de allerlaatste cijfer na de komma kloppen - wel ga ik ervanuit dat ze enige idee hebben) dat het de wereld circa 10 biljoen aan investeringen zou kosten om naar volledige renewable energy over te gaan:
Met andere woorden - het kan dus. En het kan relatief gezien bijzonder snel in circa 20 jaar. Wij zijn pas ongeveer 200 jaar bezig met grote industrie. Planeet is 4,5 miljard jaar oud. 20 jaar...
Terugkomend op WEF en hun conclusie; vanuit beschikbare data zie ik het niet waarom het een must is om transitie naar shared mobility te maken. Als het niet per se nodig is, waarom sugureren ze dat dan? En dan op zo best wel hoog niveau (WEF). Waardoor die (constante) push?
Waarom hebben we in het westen - en vooral in Nederland te maken met zo veel strenge regels omtrent milieu (waar ook mobiliteit onder valt)? Het moet beter, groter (of kleiner?) schoner, milieu vriendelijker etc. De gevolgen van dergelijke beslissingen en uitvoering ervan zijn best wel zichtbaar. Bijvoorbeeld, (nieuw)bouw is op een hele lage pitje gezet; aanschaf van een auto en bezit en gebruik ervan is steeds duurder (als het goed is, zal komende jaren wegenbelasting ingaan voor EV's - dat zal wel funest worden met best wel zware wagens). Vanuit Brussel/EU moeten we elke vierkante metertje van de natuur bewaren alsof het allerlaatste stukje op planeet is. Boeren mogen bijna niks meer. Voorbeelden zat.
Is het milieu nou echt een doel aan zich, dan - volgens de data hierboven - zouden we binnen 20 jaar, maar zeker binnen een generatie volledig over kunnen stappen naar schone en hernieuwbare energie. Wereldwijd ook nog eens. Maar nee, China en USA (straks ook India lekker erbij) mogen doen en prutsen wat ze willen, maar wij in de EU moeten wel braaf zijn. Want, leven we of zijn op een andere planeet dan?
Waarom is westen onder aanval? Zou het komen doordat
middle class vooral in het westen zit:
(GNI per capita)
Het klinkt als een vage complottheorie, maar vergeet niet dat des groter de leugen is - des makkelijker het te verkopen is. En, als laatste - persoonlijk geloof ik er niet in dat meer fietsen en shared mobility enige plausibele verschil kan noch zal maken op wereld niveau wat betreft milieu. Niet zolang aan de andere kan van de wereld zomaar 28 complete steden worden gemaakt en afgebroken, niet zolang er oorlogen gevoerd worden, niet zolang zoveel armoede bestaat.
Dus, mijn conclusie - en statement is, het is allemaal gewassen neus met een einddoel om middel klaas onder te drukken onder de mom van milieu.
Bovenstaande is maar een klein deel van veel meer data dat vrij beschikbaar te vinden is op het internet.
En het staat uiteraard een en ieder vrij om zijn/haar conclusies uit dezelfde data te trekken. Ik wens alleen mijn eigen auto(s) te bezitten
Einde disclaimer: ik ben absoluut voor om grote(re) steden in elke opzicht leefbaarder te maken, voor zolang getroffen maatregelen daadwerkelijk zinvol zijn, op zowel lokaal als globaal niveau. En nee, ik geloof niet dat planeet lijdt onder het toedoen van mens. Mens lijdt, maar niet planeet. Enne, er is nog plek zat op onze
blauwe bal - wij hoeven niet met ze alle op hetzelfde vierkantje te zitten.