Youngtimer verzekering?

FRD

Startmotor
Ik heb enkele vragen over een youngtimer verzekering. Overigens heb ik het nieuws gelezen dat de youngtimerregeling verandert in 2027.

Reden dat ik deze vragen heb is omdat ik wil weten of het goedkoper kan.
Ik heb een youngtimer, rij minder dan 5000km/jaar, niet voor dagelijks gebruik, ik ga met het OV of de fiets naar werk.
Ik zit nu te overwegen een daily driver aan te schaffen (geen youngtimer).

De vragen:
- Welke youngtimer verzekering hebben jullie?
- Is een dagelijkse auto ernaast verplicht? Vanwege hobbymatig gebruik/weinig km.
- Mag je de youngtimer ook buiten stallen? Ik ben nog niet van plan een stalling te nemen.
- Is een taxatierapport nodig? Zo zag ik er bij eentje dat je dat nodig hebt, plus hij moet van een bepaalde waarde zijn.
En tenslotte de belangrijkste vraag:
- Scheelt het enorm per jaar vergeleken met een verzekering bij een van de grote spelers?

Youngtimers zijn oude auto's, die vragen meer aandacht en onderhoud om ze goed op de weg te houden. Als je een youngtimer zakelijk rijdt dan betaal je over het algemeen een stuk minder bijtelling, terwijl je wel alle kosten zakelijk kan opvoeren. Vandaar dat youngtimers onder ondernemers zo populair zijn (of waren). Voor particulieren wijzigt er niet zo gek veel, maar die hadden ook al geen voordeel (afgezien van een goedkopere verzekering in sommige gevallen).

De voorwaarden van youngtimer verzekeringen verschillen. Sommige vereisen inderdaad alleen hobby-matig gebruik of bijvoorbeeld een stalling. Hoe meer van dat soort voorwaarden, hoe goedkoper het vaak wel wordt. Maar voor dagelijks gebruik zal je al snel op een gewone WA+ verzekering uitkomen.

Een youngtimer als daily is eigenlijk alleen zinnig als je veel waarde hecht aan het karakter of het uiterlijk van oudere auto's. In veel opzichten zijn ze duurder bij dagelijks gebruik en ben je beter uit met een goedkope, zuinige en betrouwbare japanner.

Ik heb een Carbagerunner Peugeot 405 van '89.

- Welke youngtimer verzekering hebben jullie?
Unive Youngtimer verzekering
- Is een dagelijkse auto ernaast verplicht? Vanwege hobbymatig gebruik/weinig km.
Nee, alleen heb je wel een beperkter max aantal jaarkm. Blijf je daarbinnen, prima.
- Mag je de youngtimer ook buiten stallen? Ik ben nog niet van plan een stalling te nemen.
Ja en nee, dat ligt eraan welke eisen jouw verzekeraar stelt. Je kunt ook enkel een WA-verzekering nemen namelijk (zoals ik heb). Youngtimer verzekering betekent NIET dat je automatisch casco of volledig casco (all-risk) verzekerd bent.
- Is een taxatierapport nodig? Zo zag ik er bij eentje dat je dat nodig hebt, plus hij moet van een bepaalde waarde zijn.
Dat ligt dus nogal aan wat je wilt verzekeren, bij wie, voor welk bedrag je verzekerd wilt zijn, wat de (vervangings)waarde van je auto is etc. etc. etc.
En tenslotte de belangrijkste vraag:
- Scheelt het enorm per jaar vergeleken met een verzekering bij een van de grote spelers?
Een simpele Youngtimer WA-verzekering kost mij 7 euro per maand. Als je Unive een grote speler vind (ik wel) zijn zij dus juist goedkoop.

Ik denk dat je dus nog wat meer vragen aan jezelf moet stellen.

Wat is mijn auto waard? En belangrijker, welk bedrag wil jij nou verzekerd hebben?
Hoe ga jij je auto opslaan. Je kunt een extern opgeslagen auto niet zomaar tegen brandschade verzekeren bijvoorbeeld, daar is de stallende partij meestal verantwoordelijk voor.

Je kunt hier nog kijk voor wat info voor de Unive Yountimer verzekering.

Vorig jaar hetzelfde dilemma gehad met mijn CLK. Daar rij ik alleen in de lente- en zomermaanden in, maar dan wel vaak als woon- werkverkeer. Daarom gekozen voor een reguliere verzekering via Interpolis, waar ook mijn dagelijkse auto is verzekerd. Niet de goedkoopste, maar ik heb wat vervelende geschiedenis met de prijsvechters.
De meeste verzekeraars vragen wel om een eerste auto en als je meer dekking wil dan WA, dan is bij de meeste wel een taxatierapport nodig. Succes met het zoeken naar een verzekering.
Ik ben trouwens ook heel goed geholpen door de helpdesk van de KNAC en die adviseerde mij om de CLK dus bij mijn huidige verzekeraar bij te schrijven; dus wellicht kan je even met hen contact op nemen.

Terug
Bovenaan