Z22SE oorzaak en mogelijke vervangingsmotor

Cupra 6K2

Startmotor
Hallo allemaal

Oke, m'n plan was om de 240 als hobby auto te hebben en m'n astra G als daily, maar daar denkt de Astra anders over. Had hem 2 weken stil staan en toen toen ik hem wilde starten draaide de motor (Z22SE) heel erg beroerd. Heb hem niet eerder op drie cilinders horen draaien, maar klonk voor m'n gevoel nog beroerder dan 3 cilinders. Bougies uitgewisseld, maar toen wilde hij helemaal niet meer ontbranden, bobine gewisseld, brandstofinjectie gecontroleerd, vonk gecheckt, accu en startmotor gecheckt. Dit was allemaal in orde. Toen de ANWB aangesproken die toevallig 100 meter verderop in de straat bezig was. Compressietest gedaan en dit was niet in orde: 3, 5, 3 en 3 bar (waarbij de 5 bar misschien door een meetfoutje). ANWB verwachtte dat de distibutieketting 1 tandje versprongen is op de ingaande of uitgaande nokkenas. Lijkt jullie dit ook aannemelijk? Had de auto probleemloos weggezet en bij het starten direct dit probleem geconstateerd. Hoorde toen geen metaal op metaal dus verwacht niet dat de kleppen de zuigers hebben geraakt. De auto had wel minimale hoeveelheid olie zag ik. Kan de oorzaak van dit alles een gefaalde kettingspanner zijn door te weinig oliedruk?

Motor verbruikt al lange tijd veel olie, dus zit m'n opties af te wegen. Kan ook een andere Z22SE blok erin laten zetten en hopen dat deze beter loopt. Heb deze twee gevonden in de buurt. De ene van een Zafira uit 2002 en de ander van een Vectra uit 2003. Beide zijn ook Z22SE blokken (mijn blok komt uit 2002). Echter heb ik de F07 variant en is de Zafira de F75 variant, de Vectra weet ik niet. Ik kon ook niet de verschillen vinden tussen deze F-codering. Is er een Opel kenner die toevallig weet of deze twee blokken 100% identiek zijn aan de mijne en gewoon 1 op 1 uitgewisseld kunnen worden? Mijn auto heeft airco dat aan het blok is gebouwd dus sowieso goed om ook een blok te vinden met airco. Zijn er verder nog punten waar ik specifiek op moet letten?

Fijne avond!
Casper

Dat is balen. De Z22SE staat bekend om het falen van de ketting en spanners. Dus ook bij een eventueel ruilblok zul je eigenlijk moeten weten of deze de verbeterde spanners en ketting heeft (Opel heeft hier een set voor), of dat nog moeten laten uitvoeren..
De varianten op deze blokken zegt me helaas niks.

Ander blokje heeft niet al te veel zin.
Altijd oliezuipers en uitgeslagen kettingen.
Als je het zelf kunt oude blok demonteren en draaiend deel reviseren.

Ik zou overwegen die hele 2.2 bij het oud ijzer te gooien en een 1.8 (Z18XE) of 2.0 (X20XEV) te implanteren. Met name die 1.8 is véél betrouwbaarder, heeft zat vermogen en je bent ook af van het feit dat die 2.2's veel olie verbruiken.

Z22se heb ik ook gehad. de kettingen zelf zijn niet zozeer het probleem maar de spanners wel. Veel zijn met serviceacties / coulance al vervangen door betere exemplaren. ga er van uit dat jij die ook al hebt. Maar ze houden wel van olie natuurlijk.

Eigenlijk zijn de Z22SE redelijk betrouwbare blokken, heb dikwijls kilometerstanden van 3 ton gezien en ook mijn oude astra heeft bij de huidige eigenaar de 3 ton overschreden sinds ik het laatst wat van heb gehoord (paar jaar geleden). sterker nog; ze zijn gemaakt voor veel meer vermogen en zelfs een compressor kan er zo op. Is in de basis geen Opel blok (ecotec) maar een GM USA blok voor US auto's. Ik heb hem naar 2 ton gereden zonder gekke dingen hoewle hij op het eind iets olie begon te lekken bij een keerring. Verder motorisch niets en juist heel erg koppelrijk fijn blok. De 2.2 uit de sintra / omega / frontera zijn wel echte ecotec blokjes met riem. Die moet je dus niet hebben. Ook de latere versies waar direct ingespoten injectie (DGI) op zit moet je niet hebben voor jou astra.

verder staat en valt alles moet hoe er mee is om gegaan door de vorige eigenaren. Als je er met een ruilblok of huidige blok een nieuwe ketting op legt zou je in prencipe gewoon vele jaren weer verder kunnen.

Compressietest gedaan en dit was niet in orde: 3, 5, 3 en 3 bar (waarbij de 5 bar misschien door een meetfoutje). ANWB verwachtte dat de distibutieketting 1 tandje versprongen is op de ingaande of uitgaande nokkenas.
Zou goed kunnen, maar zekerheid heb je pas als je de distributie open legt en de merktekens bekijkt.
Distributiekettingen rekken op na verloop van kilometers, die rek wordt in principe opgevangen door de hydraulische spanners.
Maar vervuilde spanners lopen leeg na een tijdje stil staan, en i.c.m. een opgerekte ketting kan dit net genoeg zijn om de ketting een tandje te laten verspringen bij het starten.
Of de kleppen hierdoor ook een tik hebben gehad kun je pas vast stellen door de cilinder af te persen: zuiger op stand compressie, en via het bougiegat wat druk(perslucht) zetten in de verbrandingsruimte... als de druk gelijk wegvalt is er een klep krom en kan je de kop ook reviseren.
Ik zou deze beide dingen eerst na gaan kijken en dan pas een beslissing nemen wat te doen.

Op zich zijn het best wel betrouwbare blokken, maar de meeste blokken worden vroegtijdig om zeep geholpen door sterk vervuilde motorolie... met een oliewissel van 1x per jaar of 10.000 km gaan ze al aanmerkelijk langer mee en worden het ook geen oliezuipers. (en als "het nieuwe rijden" niet toegepast wordt zijn ze helemaal blij)

En verder even rekening houden met het feit dat distributiekettingen in de moderne motoren ook niet meer het eeuwige leven hebben zoals nog vaak wordt beweerd, de goeie oude tijd van die korte kettinkjes voor een enkele onderliggende nokkenas is al lang verleden tijd in de motorenwereld.
Beschouw de levensduur van de huidige distributiekettingen maar hetzelfde als een distributieriem: preventief (incl. spanners) vervangen dus.

Allereerst bedankt voor de helpvolle reacties allemaal!

Dat is balen. De Z22SE staat bekend om het falen van de ketting en spanners. Dus ook bij een eventueel ruilblok zul je eigenlijk moeten weten of deze de verbeterde spanners en ketting heeft (Opel heeft hier een set voor), of dat nog moeten laten uitvoeren..
De varianten op deze blokken zegt me helaas niks.
Ik had inderdaad al gehoord van de terugroepacties mbt de kettingspanners dus. Ik heb ook wat filmpjes gezien van deze blokken met gefaalde kettingspanners en daar hoor je heel duidelijk de ketting kletteren. Dit heb ik nooit gehoord en ook niet toen hij zo beroerd liep, maar goed, ik heb het kleppendeksel er nog niet vanaf gehaald.

Ik zou overwegen die hele 2.2 bij het oud ijzer te gooien en een 1.8 (Z18XE) of 2.0 (X20XEV) te implanteren. Met name die 1.8 is véél betrouwbaarder, heeft zat vermogen en je bent ook af van het feit dat die 2.2's veel olie verbruiken.
Thanks voor je advies! Zie inderdaad dat die blokken wel betrouwbaarder zijn gebleken. Misschien ook omdat deze minder afgestrapt zijn. Ik heb wel eens een versnellingsbak gewisseld, maar een motor is voor mij nog net een stap te ver om alleen te doen. Als ik naar een ander type overga zal ik vast ook de ECU moeten omzetten en misschien m'n contactslot opnieuw moeten laten inlezen. Ik wil vooral de auto nog 5 jaar extra leven geven en denk dat een andere 2.2 dat ook zou moeten kunnen volhouden, maar het blijft altijd een gok. Een compleet gereviseerde motor kopen vind ik namelijk te duur.

verder staat en valt alles moet hoe er mee is om gegaan door de vorige eigenaren. Als je er met een ruilblok of huidige blok een nieuwe ketting op legt zou je in prencipe gewoon vele jaren weer verder kunnen.
Dankje voor je positieve reactie! Gelukkig toch nog iemand die wel tevreden is over deze 2.2's, haha.

Zou goed kunnen, maar zekerheid heb je pas als je de distributie open legt en de merktekens bekijkt.
Distributiekettingen rekken op na verloop van kilometers, die rek wordt in principe opgevangen door de hydraulische spanners.
Maar vervuilde spanners lopen leeg na een tijdje stil staan, en i.c.m. een opgerekte ketting kan dit net genoeg zijn om de ketting een tandje te laten verspringen bij het starten.
Of de kleppen hierdoor ook een tik hebben gehad kun je pas vast stellen door de cilinder af te persen: zuiger op stand compressie, en via het bougiegat wat druk(perslucht) zetten in de verbrandingsruimte... als de druk gelijk wegvalt is er een klep krom en kan je de kop ook reviseren.
Ik zou deze beide dingen eerst na gaan kijken en dan pas een beslissing nemen wat te doen.
Dat zijn goede tips! Wel bijzonder dat de kleppen van cilinder 1,3 en 4 dan precies even krom zouden zijn, als in evenveel compressie aangeven. Ik zou eigenlijk verwachten dat we met kromme kleppen niet eens op 3 bar zouden komen, maar meten is weten! Als de kleppen ook krom zijn, dan moet de timing ook wel verkeerd staan en zal het einde verhaal zijn. Volgens mij is het best wel een klus om bij de krukas te komen om de zuigers op compressiestand te draaien, maar daar zal ik me nog even in verdiepen

Ik heb ook een vraag uitstaan bij een particuliere motorswapper. Hij komt nog bij me terug hoeveel hij ervoor vraagt. Ik houd jullie op de hoogte en als er nog meer tips zijn, kom maar door!

Ik heb een Z22SE motor gevonden van een Zafira met hetzelfde bouwjaar die volgens het demontagebedrijf gecontroleerd is op werking. Ik weet dat dit niet veel zegt, maar krijg er wel 2 maanden garantie op. Dit blok kost me €350,00. Ik heb ook reactie van de particuliere motorswapper. Deze wil voor €400,00 wel de motor swappen inclusief koppeling en versnellingsbak ombouw. Gezamelijk dus €750,00. Valt me alles mee moet ik zeggen en ik kan me goed voorstellen dat stel dat in het meest gunstige geval alleen de kettingspanner vervangen moet worden, dat dit bij een garage ook al snel €750,00 euro kost en dan weet ik zeker dat ik een oliezuiper houd (mijn blok verbrand nogal wat). Nu heb ik nog kans dat het demontageblok beter is dan m'n huidige. Tuurlijk kan dit demontageblok weer andere problemen hebben, maar ik denk er nu over om dat risico toch te nemen.

Komen vaak wel wat kosten bij: Pakkingen uitlaat, misschien spruitstukpakkingen, wat klein spul, koelvloeistof, olie + filter, misschien de koppelingsplaat + druklager en pricelager (het ligt nu toch allemaal open) wat verouderde slangen en andere ellende waar je tegen aan kan lopen.... En als je de motor hebt liggen kan je misschien eenvoudig de deksels van de distributie verwijderen om de spanners en ketting te controleren en eventueel te (laten) vervangen.

Komen vaak wel wat kosten bij: Pakkingen uitlaat, misschien spruitstukpakkingen, wat klein spul, koelvloeistof, olie + filter, misschien de koppelingsplaat + druklager en pricelager (het ligt nu toch allemaal open) wat verouderde slangen en andere ellende waar je tegen aan kan lopen.... En als je de motor hebt liggen kan je misschien eenvoudig de deksels van de distributie verwijderen om de spanners en ketting te controleren en eventueel te (laten) vervangen.
Bedankt voor het meedenken! Dit zijn goede punten die je hier noemt.

Ik heb gekozen de gok te gaan wagen. Zaterdag haal ik het blok op en maandag breng ik hem met de wagen bij de motorswapper. Dan is hij ongeveer een weekje later klaar. Ik ben heel benieuwd en zal uiteraard hier even een update geven hoe het is gegaan.

Ik ben van plan het oude blok uit elkaar te gaan halen om te onderzoeken wat de oorzaak was van de timing en van het overmatig olieverbruik. Dit wordt mijn eerste keer dat ik een motorblok openhaal, maar heb er zin in!

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd, maar de motorswap is gelukt!

De motorswap was helaas niet een straight forward proces. Het idee was eerst om het subframe onder de auto te laten zakken, maar omdat hier aan gelast was, bleek dit niet meer goed mogelijk te zijn. Daarom is de motor toch via de bovenkant eruit getakeld. Verder waren er nog wat tegenslagen: alle bouten van de uitlaatflens waren afgebroken en moesten uitgeboord worden, twee motorsteunen moesten vervangen worden, koppeling moest vervangen worden, kabelboom van het Opel blok was anders die van het Vectra blok, ook sensoren zaten op een andere positie in het blok dus deze is ook omgebouwd. Maar uiteindelijk is het allemaal gelukt en loopt het blok echt als een zonnetje. Het blok start een stuk makkelijker dan mijn vorige blok, ook merk ik een toename in vermogen. Op gevoel zou ik zeggen zo'n 15pk. Qua olieverbruik kan ik nog niks zeggen want heb slechts 50km op dit nieuwe blok zitten. Het voelt en klinkt in ieder geval als een solide blok, dus daar ben ik erg blij mee.

Dan nu het verhaal over het oude motorblok. Deze heb ik gister open gehad!

Ik ben erg tevreden over onze vooranalyse. We hadden correct geconstateerd dat de distibutieketting over de ingaande of uitgaande as 1 tandje was versprongen. En deze was inderdaad over de uitgaande nokkenas 1 tandje versprongen. Bij het draaien aan de krukas gebeurde het volgende opmerkelijke.

Oorzaak was dat de bovenste bevestiging van de kettinggeleider was afgebroken waardoor de ketting richting de ingaande nokkonas niet meer op spanning stond en doordoor 1 tandje versprongen is. Het bijzondere is wel dat dit gebeurde toen de auto gestart werd en niet bij hoge toeren.

Hier nog een plaatje waar de geleider nog gemonteerd zat. Onder zat dus wel vast maar boven niet.

Helaas hadden we niet het juiste gereedschap om het onderblok van de kop los te krijgen en om de zuigers eruit te halen dus qua oorzaak van het olieverbruik kan ik niks zeggen. Wel zagen de lageschalen, tuimelaars en de nokkenassen er allemaal erg goed uit! Hier geen sporen van olietekort te zien.

Allen een goed weekend gewenst en ik hoop weer een paar jaar door te kunnen met dit nieuwe blok!

Groeten,
Casper

Terug
Bovenaan