Zeekr 7X

Roadracer

Administrator

Forumleiding
De Zeekr 7X deelt veel uiterlijke kenmerken met de Zeekr 007 en het was dan ook te verwachten dat het in het interieur niet anders zou zijn. Overeenkomsten zijn er zeker, maar het is allesbehalve een kloon van de 007-cockpit. De Zeekr 7X heeft bijvoorbeeld een digitaal instrumentarium dat op vrij conservatieve wijze in het dashboard is gepositioneerd. Verder domineren rechte lijnen het uitzicht voor de inzittenden, waar er in de 007 vooral in de sierdelen van de portieren wat meer rondingen zijn.
Van de 4,83 meter lange SUV komt onder meer met een 646 pk sterke vierwielaangedreven variant, die in slechts zo'n drie seconden van 0 naar 100 km/h schiet. We rekenen ook op een versie met enkel een 421 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Die is er van de 007 ook. Kijken we verder naar de 007, dan mogen we 75 kWh en 100 kWh grote accu's verwachten, goed voor respectievelijk dik 600 en ruim 850 km rijbereik volgens de niet al te nauwkeurige CLTC-testcyclus.

40j3zstqgnnmgx.jpg

69e9k2r833lw4c.jpg

8fxbuvy3g0hs2x.jpg

nlprbl1pk795dd.jpg

lnqwkta2452mng.jpg

tyczyi7zapto5s.jpg

De Zeekr 7X debuteerde in augustus 2024 weliswaar in China, maar gaat nog binnen een jaar de wereldwijde markten bestormen, zo belooft Zeekr.

Ziet er mooi uit, mijn associatie bij sommige foto's is een mix van Porsche Cayenne en Porsche Macan. Maar dan beter gelukt. Als er een benzinemotor in zou zitten, zou ik naar de showroom rennen.

Ik zie hier vooral veel Opel Mokka in, met name de C-stijl. Maar ook een beetje een mix met de huidige Nissan Note
Al met al wel een fraaie auto maar niet echt onderscheidend (zoals de meeste Chinezen)

Niet normaal man hoe rap
Wel knap
Ik zou er zelf niet voor bijbetalen.
Ik ben nu aan 't kiezen tussen een A6 e-tron en een ID.7 als volgende wagen. Met de A6 moet je gewoon een 800V paal vinden, anders laadt die erg traag op. Ik vind die 800V architectuur daarom eerder een nadeel dan een voordeel, want dat is weer een extra punt van stress/aandacht, en er zijn niet zo veel 800V laadpalen op dit ogenblik. Dat heb ik ook met deze wagen, je moet je weer selectief zijn naar laadpaal toe, neen bedankt.
Over 4-5 jaar zou ik daar wel anders over denken, vermoed ik

Al je dit zo leest, word je toch wel erg nieuwsgierig.. geely doet het goed met de Zeekr.

Ga je je serieus afvragen wat Volvo dan voor meerwaarde nog heeft in het portfolio als je voor 66k klaar bent en qua afwerking kan meedoen met een Macan

zodra de europese industrie kapot gemaakt is, gaan die prijzen natuurlijk ook enorm omhoog.
Jep dat is wel het Chinese playbook idd.

Volvo als trojan horse - alle verstokte Volvo rijders blijven dit bejubelen. Overlap met de bewust meer premium Zeekr en bewust meer sportievere Polestar (ook zweedse roots) wordt steeds groter en voor je het weet is er geen Volvo meer en bouw je verder op de rest om na alles kapot te hebben geconcurreerd naar nieuwe prijspositie te gaan.

Althans. Dat zou mijn strategie zijn ;).

In China is er een modeljaar update, de 2026-versie van de 7X. Uiterlijk veranderde er niets, maar de techniek is bijgepunt. Alle versies krijgen nu standaard Geely's H7 pilot (met deur-naar-deur navigatie) en een nieuwe Nvidia chip. Verder zijn er nieuwe motoren en is de CATL Qilin accu verbeterd, beide accu's zijn nu 900V (ipv 800V). Er komen 3 uitvoeringen:

RWD Max / 75 kWh Geely Golden Brick LFP accu, 5.5C opladen (10-80 in 10,5 min) / 496 pk (was 416 pk) / 620 km CLTC range (was 605)

RWD Max / 103 kWh CATL Qilin NCM accu, 6C opladen (10-80 in 10 min) / 496 pk (was 416 pk) / 802 km CLTC range (was 780)

AWD Ultra / 103 kWh CATL Qilin NCM accu, 6C opladen (10-80 in 10 min) / 784 pk (was 637 pk) / 715 km CLTC range (was 705)

1000028469-800x600.jpg

1000028468-800x424.jpg

Laatst bewerkt:
Net op het moment dat BMW, Mercedes en Audi trots zijn op hun nieuwe 800V-auto's komt China met 900V. Een jaar geleden vond ik de Audi Q6 nog state-of-the-art met zijn 270kW snelladen, maar het kan hard gaan. Zeekr en Xpeng hebben door dat je deze waarden nodig hebt om de aandacht op je te vestigen, en om mensen uit hun benzineauto te krijgen. Snap heel goed dat mensen dit overwegen.

Begin ook steeds meer het idee te krijgen dat China niet voorloopt, maar Europa achter.

Net op het moment dat BMW, Mercedes en Audi trots zijn op hun nieuwe 800V-auto's komt China met 900V. Een jaar geleden vond ik de Audi Q6 nog state-of-the-art met zijn 270kW snelladen, maar het kan hard gaan. Zeekr en Xpeng hebben door dat je deze waarden nodig hebt om de aandacht op je te vestigen, en om mensen uit hun benzineauto te krijgen. Snap heel goed dat mensen dit overwegen.

Begin ook steeds meer het idee te krijgen dat China niet voorloopt, maar Europa achter.
Want jij laadt je EV steeds op aan een snellaadpaal?
Rijbeleving vind ik belangrijker en daar kunnen de Chinesen nog wat leren met hun zacht afgesteld onderstel

Mensen die gewend zijn hun auto in 2 minuten vol te tanken overtuig je niet met 'hij gaat van 10 naar 80% binnen een half uur', maar wel met dit soort cijfers. En de 7X schijnt inderdaad geen heel inspirerende auto te zijn om te rijden, maar daar hebben ze de 001 voor.

Mensen denken nog teveel in termen van "voltanken". Gewoon bij thuiskomst je EV aan de laadpaal koppelen en je kan de dag erna weer vol onderweg.

Het is toch gewoon en en. Zowel thuisladen als snelladen is belangrijk. Thuisladen is een geweldig praktisch voordeel en bij snelladen gaat het om gedachteloze inzetbaarheid. Als 10-80 meer dan een half uur duurt, moet je het plannen of in ieder geval rekening mee houden in je tijdsindeling. Als het binnen 10 minuten gepiept is, hoef je er niet meer over na te denken.

..komt China met 900V...
De huidige Chinese standaard is beschreven tot 1500V en 600A (theoretisch 900 kW snelladen). Over die 600A gaan al heel wat fabrikanten heen, deze Zeekr gaat tot 800A meen ik.
De volts gaan meer over de randapperatuur, de motoren enzo. Ik geloof niet dat de 75 kWh accu veranderd is, maar is nu wel 900V architectuur. We hebben in China al meer 900V en ook hoger gezien. Ik denk dat iedereen wel naar die 1500V aan het toewerken is. Voor hogere voltages moeten alle stroomgebruikers herontworpen worden, en dus kost iedere stap tijd en geld.
Bedenk ook dat 800V-architectuur niet per se een 800V accu hoeft te betekenen. Kia accu's zijn bv maar ergens in de 600V. BYD's 1000V 1000A 1000kW systeem is volgens mij eigenlijk een 1200V architectuur. De motoren en inverters kunnen dus nog hogere voltages aan.

De esthetisch meest verantwoorde testrit met een Zeekr 7X tot nu toe. Dit is de facelift versie.
Vanaf minuut 20 een oplaadsessie, 10-80% in 14 minuten met 300 kW vlak de hele tijd.

Het ziet er strak gelijnd uit en de specs zijn super, maar ben benieuwd hoe alles bij deze iPhone op wielen na een paar jaar nog functioneert.

Laatst bewerkt:
Het ziet er strak gelijnd uit en de specs zijn super, maar ben benieuwd hoe alles bij deze iPhone op wielen na een paar jaar nog functioneert.

de basis van een ev is natuurlijk vrij standaard

WAeneW9.jpeg

en de rest draagarmen, airco, kachel, android tablet etc is toch ook niet zo ingewikkeld?

ik ben eerder benieuwd hoe lang die chinesen de onderdelen blijven maken, is dat 4 weken of 10 jaar? Veel van die huidige fabrikanten zullen over een paar jaar niet eens meer bestaan

Terug
Bovenaan