Zelf bumper spuiten

Porsche911

Startmotor
Goedemiddag,

Tijdje terug schade gereden helaas en nu wil ik mijn bumper opknappen.

Ik wil de grijze bumper(s) bovendien meteen in zilver overspuiten net zoals de rest van de auto gespoten is.

Vraagje;
Hoe kan je de plastic bumper het beste voorbereiden? De lak is grotendeels oke, maar door een botsing is de lak op diverse plekken 'losgesprongen' zoals op de foto's te zien. Kwestie van plaatselijk overschuren en de overgang naar intacte lak gevoelsmatig helemaal vlak schuren of ga je dat later evengoed nog zien?

Ik weet niet hoe ik hier een foto moet uploaden, maar het is dus deels een schaafplek en voor een deel dus verschillende plekken losgesprongen lak waarbij je op de grondverf kijkt met rommelige randjes van de lak die loszit.

En dan de vraag; hoe grof kan je schuren en tot welke korrel moet je gaan? Ik wil niet door de plastic bumper heenschuren natuurlijk haha

Voordat je een hele uitleg krijgt hoe het goed aan te pakken;
Is het niet korter door de bocht om van een sloper een intacte bumper over te zetten?
Goed spuiten is best een kunstje en zilver/metalic is nog moeilijker.

Welk model en merk hebben we het over?

Daar vragen ze woekerbedragen voor als ik die bumper al kan vinden (in de juiste kleur en schadevrij) en bovendien gaat het dus om een voor én achterbumper.

Betreft een Toyota rav4 3 deurs uit 2001.

De bumper is al goed. Er zitten geen scheuren of gaten in oid.

Ik wil het gewoon zelf doen met goede voorbereiding. Uiteindelijk wil ik ook de hele auto polijsten en ook de bumpers om oneffenheden (sinaasappelhuid?) in jet spuitwerk glad te maken.

Helaas is zilver metallic een lak die vrijwel niet te spuiten is zonder dat je "wolken" in de lak krijgt; waar dus de kleur door een minimaal verschil in dikte of spuitrichting net wat anders is. Dat kan je ook niet met schuren of polijsten veranderen.
Maar het hangt dus vooral af van het resultaat wat je acceptabel vindt. Gewoon een bumper met een kleur erop, of een bumper die op 1 a 2 meter afstand er best OK uit ziet (dan moet je zonder van die "wolken" zien te spuiten). Geen onderscheid met de fabriek kan je in ieder geval vergeten zonder professionele spuitcabine.

Losgesprongen lak is een kwestie van net zolang terugschuren tot er niets meer van een barst te zien is, en dan ruim eromheen. Vergeet ook niet om nadat het op het oog alles glad is dat je dan in een contrasterende kleur erop spuit en dit met heel fijn nat schuurpapier (veel fijner dan wat je bij een bouwmarkt kan kopen) er weer helemaal af gaat schuren.

Schuren, schuren, schuren, schuren. Kunststofprimer, paar lagen, schuren, schuren, schuren, gronden, plamuren, schuren, gronden, schuren, spuiten met metallic lak, schuren, nog een keer spuiten, schuren, blanke lak sluiten.

Zoiets.

Schuren, schuren, schuren, schuren. Kunststofprimer, paar lagen, schuren, schuren, schuren, gronden, plamuren, schuren, gronden, schuren, spuiten met metallic lak, schuren, nog een keer spuiten, schuren, blanke lak sluiten.

Zoiets.
en dan erachter komen dat de kleur totaal niet matched door oa andere verf, verfrichting, ondergrond kleur etc. Zilver is één van de lastigste kleuren om netjes te krijgen, als doe het zelfer die het dan ook nog voor het eerst doet gewoon onmogelijk.

Ok, ja, maakt dat ook maar iets uit bij een RAV4 van 25 jaar? Dagwaarde?
Bij een Porsche 911 van 25 jaar uit zou het iets anders zijn.

Misschien moet ik maar ff een proefstukje spuiten en dan kijken of ik tevreden ben...

Even proberen en vervolgens zo'n 2k spuitbus een weekje geopend wegzetten moet wel kunnen, hoop ik?

Ik heb bij mijn Daihatsu Cuore hetzelfde gehad: schade aan de bumper en ik zocht een goedkope oplossing.
Dus ik mijn bumpertje met liefde behandeld en 3 dagen op bezig geweest (schuren, schoonmaken, spuiten, uit laten harden, nog een keertje alle handelingen etc.) maar het resultaat was helaas anders dan ik mij had voorgesteld (want metallic lak) en er was geen kleurmatch.
Ik heb toen de keuze gemaakt om er gewoon grijs/zwarte bumpers te bestellen en erop te schroeven en te laten voor wat het is.
Ik kan mij voorstellen dat het op een terreinwagen zoals een rav4 ook nog eens prima staat zo'n kleuraccentje ;).

Het beste is waar de lak weg is, netjes schoonmaken met wasbenzine. Daarna nat schuren (mijn voorkeur) met
korrel 180/400/800 die volgorde. Hierna met een vullende primer spuiten, of zelf wat fijne plamuur aanbrengen.

Waarschijnlijk fijne plamuur voor metaal dan overbrug de dikte die je wilt hebben, om zo de “gaten” van het weg-gesprongen lak op te vullen. Ruim aanbrengen en daarna met 400/800 schuren.

Nu nog overal met een vullende primer spuiten, ondiepe krassen etc, waar je basislak wilt spuiten.
Wederom schuren met 1000/1200 de laatste hoeft niet persé. Goed schoonmaken, wasbenzine, afplakken.
Als laatste kleefdoekje.
De basislak met de nodige afstand spuiten zeker 25/30cm gelijkmatig dof met een brede straal overlappen.

Succes verzekerd. Hierna is het een makkie :), met een transparante high gloss 2k lak ervover heen nat in nat.
Kost je totaal zo’n 120 euro, ( 3 spuitbussen en schuurpapier) maar is gewoon te doen. Beetje geduldig zijn met spuiten, dat is alles. De basislak kun je makkelijk weer herstellen. Wel makkelijk stukken kiezen om te spuiten.

Bijvoorbeeld, gehele onderkant vd bumper. Niet alleen een stuk in het midden.

Veel plezier.

Ik wil het gewoon zelf doen met goede voorbereiding. Uiteindelijk wil ik ook de hele auto polijsten en ook de bumpers om oneffenheden (sinaasappelhuid?) in jet spuitwerk glad te maken.
Volgens mij is een sinaasappelhuid niet eenvoudig weg te polijsten. Ik zou proberen dit effect tegen te gaan.

Ik heb toen de keuze gemaakt om er gewoon grijs/zwarte bumpers te bestellen en erop te schroeven en te laten voor wat het is.
Ik kan mij voorstellen dat het op een terreinwagen zoals een rav4 ook nog eens prima staat zo'n kleuraccentje ;).
Vind ik in dit geval geen gekke tip, de (oudere) Rav4 werd zelfs zo geleverd toch?

Wel makkelijk stukken kiezen om te spuiten.

Bijvoorbeeld, gehele onderkant vd bumper. Niet alleen een stuk in het midden.

Veel plezier.
Dit is nog de beste tip van het hele verhaal.

Kleurverschil is erg moeilijk tegen te gaan, zeker bij wat oudere verf (auto meer dan 5 jaar oud). Ik neem aan dat jij gewoon een spuitbusje 2k lak koopt "op kleur". Met een 25 jaar oude RAV4 heb je dan zeker zodanig kleurverschil dat zelfs een kind van 6 vraagt waarom er een andere bumper op zit.

Als je de bumper er af trekt zodat je naast duidelijke andere kleuren werkt, moet je als kijker de kleur van de bumper vergelijken met een heel ander deel van de auto.

Bij zo'n kleurstelling kan je bijvoorbeeld alleen de bumper spuiten met onopvallend kleurverschil

41535e07-06d0-488f-a573-ba1440b0de87.png

Terug
Bovenaan