Zijn kromme schijven ook apk afkeur?

Erik 9667124

Startmotor
Tijdens het remmen boven 50 km/h voel ik een trilling in m’n stuur. Als je hier op internet op zoekt kom je uit bij kromme remschijven. Kan dit al binnen 20.000 km en 1,5 jaar zonder dat je een noodstop hebt gemaakt of vaak hard remt? En hoe kan dit zo snel?

Wat zou het buiten kromme remschijven nog meer kunnen zijn?
Als het inderdaad kromme remschijven zijn is dit dan ook APK afkeur?

Alvast dank voor de reacties!

En hoe kan dit zo snel?
Hier heb je een hele rij mogelijke oorzaken. Het rempedaal ingetrapt houden na de auto tot stilstand te hebben gebracht is een van de belangrijkste en in jouw geval misschien wel de meest waarschijnlijke omdat je al een aantal andere oorzaken uitsluit.
Het kan apk-afkeur zijn omdat de remwerking bij kromme schijven ook verminderd is.

Een kromme schijf als zodanig komt niet voor in de APK eisen, zou het systeem niet voldoen aan andere eisen door de kromme schijf,(bijvoorbeeld teveel verschil links-rechts) dan volgt afkeur.....
Ik heb overigens de sterke indruk dat de kwaliteit in het algemeen van dit soort onderdelen (slijt/verbruiksdelen) de laatste 15-25 jaar nogal is afgenomen doordat het spul vaak komt van 3th party fabrikanten die zo goedkoop mogelijk moeten leveren.
Ik rij al een jaartje of 50 auto en de eerste schijf die zo hinderlijk krom was dattie vervangen of afgedraaid moest worden, moet ik nog steeds krijgen, (mijn huidige auto stamt uit 2005..., ik ken de verjaardagsverhalen over getril en eindeloos gedoe om het op te lossen)
Nooit een automaat en ik rem ook weinig en zo goed als nooit hard...
Autorijden is vooral vooruitkijken, dan hoef je ook niet op de rem te gaan staan als een lompe boer.

NB, @Erik, dit laatste hoef je je niet persoonlijk aan te trekken, waarschijnlijk is het gewoon slechte kwaliteit....

Laatst bewerkt:
Of in jou geval de kromme schijven afkeur betekenen is vanaf hier niet te bepalen. Maar maakt dat uit? Er is gewoon geen lol aan zo te rijden. Soms komen kromme schijven doordat er bijvoorbeeld speling in de ophanging zit. Maar vaak inderdaad door verkeerd remmen en de rem bij silstand vasthouden. Waarom Kees dat aan een automaat koppelt snap ik niet, ook die kun je bij een stoplicht of zo gewoon in zijn neutraal zetten.

Tja, mijn perceptie van de doorsnee automaatrijder is dattie vooral gemakzuchtig is (wat ik prima vind overigens, ieder zijn meug) en niet voortdurend met den pook wil rommelen.
Overigens zet ik met handbak, als ik sta te wachten wel de bak vrij om het druklager te sparen...

Waarschijnlijk is het slecht materiaal van de schijven, want 20.000 km vind ik erg weinig voor schijven. (Heb in het verleden +60.000 km met schijven gedaan) ik kijk ver vooruit tijdens het rijden en laat op tijd gas los. Ik ga de gok nemen en eind van de maand de apk doen, op dit moment heb ik geen tijd de schijven en blokken te vervangen. Als de apk er op zit vervang ik ze wel. Het rijplezier met een trillend stuur is een stuk minder.

Ik nodig u uit om een technisch correcte verklaring aan te leveren hoe een gietstalen schijf , geklemd tussen velg en naaf krom kan wortden van te hard of ongelijkmatig klemmen.

Ik nodig u uit om een technisch correcte verklaring aan te leveren hoe een gietstalen schijf , geklemd tussen velg en naaf krom kan wortden van te hard of ongelijkmatig klemmen.
Ooit gezien hoe makkelijk een smid roodgloeiend ijzer met een hamer in een andere vorm kan slaan? Ooit gezien hoe remschijven roodgloeiend worden? Dan is het toch logisch dat je met een grote klem, zoals je remklauw, de schijf kunt vervormen.

Ik denk dat hij doelt op het kromtrekken door niet op moment aanhalen. Dat ben ik het in dit (zeldzame) geval wel met hem eens. Als er vuil op de naaf zit oid, zou het kunnen. Als er zo veel verschil in aanhaalmoment zit dat er dingen scheef zitten, merk je dat in de eerste 10 meter.

Laatst bewerkt:
Een vuile naaf kan een slingerende schijf veroorzaken, geen discussie, maar op een perfect vlakke naaf, met een slecht aangetrokken wiel, eh nee.
Ik ben geen professioneel monteur, niet geweest ook, maar heb wel een enorme database aan sleutelervaring ik heb ut niet mee mogen maken, een momentsleutel hiervoor (kromme schijf voorkomen) inzetten is IMO 100% overbodig.
in garages doen ze het waarschijnlijk snelsnelsnel, met de luchttol en als dat problemen zou geven, werd er vast heel snel van afgestapt...

Ik veronderstel dat in een professionele garage lichtmetalen velgen toch echt wel met een momentsleutel worden vastgezet.

Zou ik niet doen als ik jou was. ;)
Ligt echt aan de garage. Bij een hoop is het jagen, en knallen ze het wiel er gewoon met lucht op.
Als je er goed mee om kan gaan, kan dat ook gewoon prima.

Er zijn trouwens ook slagmoersleutels met instellingen, en torque sticks. Dus dat het met lucht aangedraaid zit, wil niet per se zeggen dat ze niet op moment vast zitten.

Zou ik niet doen als ik jou was. ;)
Ligt echt aan de garage. Bij een hoop is het jagen, en knallen ze het wiel er gewoon met lucht op.
Als je er goed mee om kan gaan, kan dat ook gewoon prima.

Er zijn trouwens ook slagmoersleutels met instellingen, en torque sticks. Dus dat het met lucht aangedraaid zit, wil niet per se zeggen dat ze niet op moment vast zitten.
Waar het in mijn veronderstelling om gaat is dat de velgen met het juiste moment en niet lukraak worden vastgezet. Met welk gereedschap dat dan gebeurt is dan bijzaak.

Ik veronderstel dat in een professionele garage lichtmetalen velgen toch echt wel met een momentsleutel worden vastgezet.

Toevallig werd mijn auto eind maart APK gekeurd en volgens de diensdoende keurmeester waren de wielmoeren los bij 1 achterwiel (had er achter tijdelijk een ander wiel met winterband wegens een canvasbreuk opgezet... het zal wel.)
Toen ik het eerste wiel met nieuwe band weer wou monteren zaten de wielmoeren zo vast dat ik op de kruissleutel moest gaan staan..daar was de boel dus snel vastgerost, en het zijn daar toch niet de allerlompste boeren...
Dat gebeurt me nooit als ik zelf het wiel heb vastgezet....

Heel vaak, zijn "kromme"remschijven niet krom, maar hebben ze een slechte patina opbouw, waardoor vlakken op de remschijf ontstaan, met verschillende wrijvings waarden, wat ervaren wordt als een kromme remschijf.

Terug
Bovenaan