Zo plaats je een foto (of meer) in het AutoWeek forum

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Het forum van AutoWeek is geen opslagplaats voor grote bestanden, dus ook niet van foto’s of andere multimedia. Hoe pak je dat aan als je foto’s of andere afbeeldingen in het forum wil plaatsen? Hier vind je de stap voor stap handleiding.
Om een afbeelding in een bericht te plaatsen, moet deze afbeelding al ergens beschikbaar zijn op het internet. Staat een afbeelding nog niet op internet, dan kun je gebruikmaken van uploadsites, zoals Flickr, Photobucket, Imgur of Imageshack. Persoonlijk vind ik Imgur erg prettig werken, daar maak ik de voorbeelden van. De andere platforms werken op een soortgelijke manier.

Een gemakkelijke service is Postimage, waar je snel en gemakkelijk een account maakt en foto's kunt uploaden. Na het uploaden van de foto('s) zie je onder een (geselecteerde) foto verschillende opties om een link te kopiëren. Gebruik daarvoor in principe de tweede variant, die heet 'directe link'. Die plak je ook weer in het veld dat je krijgt als je kiest voor 'Afbeelding invoegen' in het menu boven de tekstinvoer van een bericht.

Ga naar (bijvoorbeeld) Imgur.com en kies voor 'New Post'.
VtH0NVu.jpeg

Je kunt dan voor verschillende manieren kiezen om de foto te uploaden, door het bestand op het veld te schuiven, het bestand te zoeken of een online link te plakken:
sFhRZdc.jpeg

Om een afbeelding te kunnen plaatsen, heb je de adresregel (URL) met de locatie van het beeld nodig. Die kun je vinden door met de rechtermuisknop op de geüploade afbeelding te klikken en 'Kopieer adres van de afbeelding'. Dit werkt in ieder geval bij Imgur. Kies daar bij Imgur NIET voor het logisch lijkende 'Grab link', dat werkt namelijk niet goed.
bQB7K8B.jpeg

Bij Flickr de handigste (zij het omslachtige) manier is om de foto groter te maken door erop te klikken. Vervolgens klik je met de rechtermuisknop en kies je 'toon broncode'. Die opent meestal in een nieuwe tab. Daar zoek je met Ctrl-F op de pagina zelf naar 'live'. De eerste treffer is dan een deel van een URL die de fotolocatie aangeeft.

TFAEPNp.jpeg

Die kopieer je:

SjaMUTJ.jpeg

Klik vervolgens (voor elk platform dat je gebruikt) in de knoppenbalk bij je bericht op de knop Afbeelding plaatsen (Ctrl-P).
BwxAjF3.jpeg

In de pop-up kun je de url van een afbeelding invoegen.
nRU9d1Q.jpeg

fvY3daV.jpeg

Klik op Invoegen en de afbeelding wordt ingevoegd.
CN4BGrb.jpeg

Let op: Denk er wel aan dat op afbeeldingen auteursrechten rusten. Plaats daarom uitsluitend afbeeldingen die je zelf hebt gemaakt of waarvan je toestemming hebt om deze te (her)publiceren.

Hoewel de redactie regelmatig de beelden bekijkt om te zien of er door gebruikers van dit forum beschermde foto's en/of materialen van anderen op worden geplaatst, kan het voorkomen dat hiertoe door de rechthebbende aan de gebruiker of Autoweek.nl geen toestemming is gegeven. Wij verzoeken de rechthebbende dan ook direct contact te zoeken met de redactie.
Succes en veel plezier!

Laatst bewerkt:
Bij Flickr de handigste (zij het omslachtige) manier is om de foto groter te maken door erop te klikken. Vervolgens klik je met de rechtermuisknop en kies je 'toon broncode'. Die opent meestal in een nieuwe tab. Daar zoek je met Ctrl-F op de pagina zelf naar 'live'. De eerste treffer is dan een deel van een URL die de fotolocatie aangeeft.
Dit lijkt mij niet echt de handigste manier, wel een omslachtige inderdaad. Handiger (en ook de door Flickr beoogde wijze lijkt mij) is

- klik rechtsonder de foto op het middenste icoontje (een naar rechts wijzende pijl).
- in het venster dat dan openklapt, klik "BBCode".
- selecteer dan daaronder het gewenste formaat (voor het forum volstaat meestal "Medium (800 x 600)").
- klik dan op de link daarboven (die wordt automatisch geheel geselecteerd), kopieer dat en plak het in je bericht op het forum.

Laatst bewerkt:
Dit lijkt mij niet echt de handigste manier, wel een omslachtige inderdaad. Handiger (en ook de door Flickr beoogde wijze lijkt mij) is

- klik rechtsonder de foto op het middenste icoontje (een naar rechts wijzende pijl).
- in het venster dat dan openklapt, klik "BBCode".
- selecteer dan daaronder het gewenste formaat (voor het forum volstaat meestal "Medium (800 x 600)").
- klik dan op de link daarboven (die wordt automatisch geheel geselecteerd), kopieer dat en plak het in je bericht op het forum.
Die manier heb ik nooit gedaan maar lijkt inderdaad handiger. Bedankt voor de aanvulling. Nadeel van Flickr vind ik dat je maximaal 1000 foto's (gratis) kunt uploaden. Sommigen hebben dat na een bezoek aan een evenement al snel bereikt ;-) Bij Imgur heb ik die drempel (nog) niet ontdekt.

Postimage (postimg.cc) werkt ook goed en gemakkelijk. Daarbij kun je snel een foto uploaden (geen app, dus ook in je mobiele browser). Als de foto is geüpload, dan staan onder de foto's een heel aantal links. De optie 'Directe Link' (je kunt die kopiëren met het ikoontje rechts van de link) geeft een link die je in het Afbeelding Invoegen-kadertje van een forumpost kunt plakken.

Even snuffelen, ontdekt. Zit achter 'Deel' verstopt. Daar had ik het niet verwacht.
Het is zo te in essentie hetzelfde als bij Flickr (alleen zit daar een stap tussen om het formaat te kiezen), zoals hierboven beschreven. Lijkt mij toch best een logische opzet.

Ik maak gebruik van MyAlbum, zal niet heel anders zijn dan andere opslagsites. Ik vind het altijd een nadeel dat ik 1 foto kan uploaden. En voor de volgende weer het riedeltje moet doorlopen. Bij topics als "classic sunday" zie ik mensen tientallen foto's plaatsen. Ik kijk er graag naar maar hebben die een truukje of gewoon engelengeduld?

Hangt er denk ik een beetje vanaf hoeveel informatie je erbij wil vermelden. Op Flickr kan je tientallen foto's tegelijk uploaden (misschien wel meer ook, maar daar heb ik geen ervaring mee). Dan kan je desgewenst nog wel even de omschrijving (en eventueel tags, als je de foto beter vindbaar wil maken) toevoegen, en die zijn dan wel meestal per foto afwijkend (als je meerdere foto's met dezelfde omschrijving hebt, bijvoorbeeld omdat ze van dezelfde auto zijn, dan kan dat weer in 1 keer). In dat toevoegen van de omschrijvingen en tags gaat per saldo het meeste werk zitten. Maar dat is dus optioneel, en niet nodig als je alleen wil doorlinken naar dit forum.

Wil je daarna naar die foto's linken in dit forum, dan moet dat bij mijn weten wel per foto: dus hoe groter de aantallen, hoe langer je daar dan mee bezig bent, zeker als je er op het forum ook nog een omschrijving wil bijzetten. Maar dat laatste zal voor elke andere fotodeelsite in gelijke mate gelden.

Als het puur gaat om het doorplaatsen op het forum, vind ik Flickr de beste optie, omdat de links doorklikbaar zijn. Je kan dan dus meerdere foto's van 1 auto naar Flickr uploaden, en dan 1 van die foto's hier doorplaatsen; wie dan op het forum die foto ziet en meer foto's van die auto wil zien, kan gewoon op de foto klikken en komt dan in de photostream op Flickr uit, waar hij ook die andere foto's kan zien, zonder dat je je post op het forum hier langer maakt dan nodig is voor al die anderen die aan 1 foto genoeg hebben (vereist dus minder gescroll). Maar als je gewoon alle foto's wil doorplaatsen naar dit forum, en niet wilt dat je foto's daarbuiten vindbaar zijn, maakt het denk ik niet veel uit welke fotodeelsite je gebruikt.

De gratis versie van Flickr is beperkt tot tot 1.000 foto's, maar als je dat hebt bereikt, kan je gewoon een ander gratis account aanmaken. Een betaald Flickr account heeft dat nadeel niet, maar is (m.i.) best prijzig. Je foto's op Flickr zijn daar ook gewoon vindbaar, op basis van je omschrijving en de tags, dat is wel een voordeel (wil je dat niet, dan kan je het volgens mij uitzetten): spot je een auto, dan kan je immers vrij snel terugvinden of hij eerder op Flickr is gespot. Flickr biedt ook diverse mogelijkheden over hoe je de foto precies wil delen (wil je alle rechten voorbehouden, of alles vrijgeven, of van alles daartussenin).

MyAlbum is (althans, was, de laatste keer dat ik MyAlbum gebruikte) beperkt tot 6 albums, maar zonder beperking van het aantal foto's per album, dus dat biedt dan per saldo eigenlijk onbeperkte opslagruimte (gooi gewoon alles in 1 album). Maar zoeken binnen MyAlbum (naar foto's van anderen van een bepaalde auto) kan volgens mij helemaal niet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan