Zoektocht naar nieuwe auto voor rond 8000 euro

Davoran

Net ingestapt
Dag iedereen!

Afgelopen week heb ik moeten horen dat mijn allereerste auto praktisch total loss is verklaard (Een Peugeot 206+ die nu olie verbrand in de motor).

Ik ben nu met enige spoed op zoek naar een waardige vervangen voordat ik begin met mijn nieuwe baan per 1 mei.
Voor deze baan zal ik ook meer moeten gaan rijden dus heb ik wellicht ook wat hogere eisen aan rijdcomfort.
Ik zie echter door alle adviezen online door de bomen het bos niet meer.

Mijn eisen zijn:
- Comfortabel op de snelweg (Ik zou graag een stuk minder wind en motorgeluid willen dan wat ik had met mijn 206+)
- Cruise control
- Airco/Climate Control
- Zuinig
- Betrouwbaar

Ik ben zelf vooral voor het comfort argument erg aan het twijfelen of ik voor een b-segmenter (zoals een Fiesta, Polo of Clio) of voor een hatchback c-segmenter (zoals een Golf, Focus of Leon).

Daarbij vind ik het ook lastig de juiste keuze te maken qua hoeveel km-stand ik maximaal moet hanteren bij een budget van 8000 euro (+ wat de 206+ bij inruil zou opleveren) en welke jaartallen bij bepaalde modellen nou echt vermeden moeten worden door onbetrouwbaarheid.

Momenteel keek ik vooral naar Volkswagen Golf VII omdat ik begreep dat deze door de terugkomst van de distributieriem vrij betrouwbaar is en deze auto heel comfortabel zou moeten rijden op de snelweg. Echter doordat hij erg gewild is zie ik niet veel modellen binnen mijn prijscategorie met een km-stand die lager is dan 200.000 km.

Ik hoor graag wat jullie denken en wat jullie ervaringen zijn met de verschillende merken/modellen! :)

Woonachtend in Deventer trouwens

Maar wat meer informatie over de rest zou makkelijk zijn.
Wat verwacht je aan kilometers te gaan maken?
Hoeveel mensen moeten er in kunnen?
Plannen voor gezinsuitbreiding?

Leuk en zuinige auto:
Honda CRZ
honda-cr-z-1-5-i-vtec-ima-gt-pdc-cruise-control-airco.jpg

Of een met iets meer ruimte:
Honda Insight
honda-insight-1-3-executive-cruise-klima-leer-navi-pdc.jpg

Minder spannend maar ook zeer zuinig en betrouwbaar:
Toyota Auris
toyota-auris-1-8-full-hybrid-executive-schuifdak-luxe-nap.jpg

Zomaar een paar voorbeelden

Maar wat meer informatie over de rest zou makkelijk zijn.
Wat verwacht je aan kilometers te gaan maken?

Leuk en zuinige auto:
Honda CRZ
honda-cr-z-1-5-i-vtec-ima-gt-pdc-cruise-control-airco.jpg

Of een met iets meer ruimte:
Honda Insight
honda-insight-1-3-executive-cruise-klima-leer-navi-pdc.jpg

Minder spannend maar ook zeer zuinig en betrouwbaar:
Toyota Auris
toyota-auris-1-8-full-hybrid-executive-schuifdak-luxe-nap.jpg

Zomaar een paar voorbeelden

Ik verwacht rond de 15.000 km per jaar te gaan rijden. Voornamelijk 80 wegen, wat snelwegen en natuurlijk binnen mijn stadje Deventer.

Ik ben een jongen van 27 met een vriendin zonder kinderwens. De meeste ritten in deze auto zal ik solo of met mijn vriendin maken. Bij uitzondering zal het handig zijn dat er een keer twee vrienden achter mee kunnen, maar daarvoor hoef ik niet perse een hele ruime auto te hebben.

5 deurs heeft wel mijn voorkeur, en ik houd wel van handgeschakelde auto's.

Iets met een downsize motor dan is een 1.4 t-jet wellicht een goede outsider, de 6 bak verdiend dan wel aandacht. Goed de advertentie onderzoeken dat ze je niet een multiair aansmeren.

Met een budget van rond de totaal ongeveer € 10.000 en je wensen kun je veel kanten op.

B segment auto’s zoals de Renault Clio ( ik heb zelf een Clio 5 vanaf 2019) Seat Ibiza, en Kia Rio zijn vaak opvallend comfortabel, betaalbaar, en ruim genoeg.
En zien er vlot uit. Voldoen denk ik goed aan de wensen.

En als je wat groters wil kijk dan eens naar een Lancia Delta of Alfa Giulietta.
Ze bieden veel auto voor het geld.

Laatst bewerkt:
C segment rijdt meestal net wat lekkerder dan B segment, maar 15.000 per jaar is niet gek veel. Een Clio IV vond ik destijds al een erg comfortabele auto. Denk dat zoiets al een aardige upgrade is t.o.v. de 206+

Heb je aan een Renault Clio gedacht? Dat zijn zuinige en redelijk betrouwbare auto's. In deze selectie (nieuwer dan 2016, onder 80.000 km en 9.000 euro max voor inruil, onderhandeling en wat speling) zitten er best een aantal met de 0.9 TCe motor en een enkele met de 1.2. Meestal nog in een leuk kleurtje ook ;-) .

Je budget was 8K plus wat de 206 mag opleveren, dan kom je ook al wat leuke 1-series tegen. Is een C-segmenter. Misschien voldoet deze auto wel aan jouw eisen.

Vind het een leuke kleur, dit is een prima motortje, net zoals bij alle andere auto's wel even op letten dat er tijdig onderhoud is gedaan maar ik zie hier origineel Nederlands en slechts 1 eigenaar. Heeft verder volgens mij alle opties die je kunt wensen binnen dit budget, inclusief trekhaak, handbak die je leuk vind en dit rijdt toch wel iets beter dan een -met alle respect- Clio naar mijn bescheiden mening. Ga je serieus voor een 1-serie kijken let dan wel even op de motorcode, want er zitten een paar hele slechte tussen. Dit is een B38 en dat is een prima blok.

Laatst bewerkt:
Binnen je budget zijn echt nog wel opties. Het scheelt al dat het handgeschakeld mag zijn. Je bent niet heel veeleisend dus veel auto’s passen in je budget. Als ik denk aan “waar voor je geld”, en een aardige auto om te rijden voor een jongeman denk ik aan de Fiat Tipo. Een particulier in Zuidhorn biedt nu een mooie, onderhouden Tipo aan met 1,4 zonder turbo met 95pk en een gunstige kmstand…

De Tjet heeft nooit een 6 bak.
Zeker wel! Onze Delta T-Jet 150pk had ook een perfecte schakelende 6-bak. Dat was me toch een fijne vlotte auto en ook prachtig om te zien. Gechipt naar 165 pk zoiets, super!

Overigens ook misschien wel de beste motor die Fiat ooit gemaakt heeft. Bijna niet kapot te krijgen of je moet heel gek doen. Zijn genoeg getunede exemplaren van 200+ die heel blijven, dus zit heel veel ruimte in het blok.

Van de 120 pk gaan de turbo's wel sneller kapot. Dit heb ik ook bij mijn Punto ervaren met 160k km of zo. De hele behuizing was flink gescheurd. Goede reden om toen direct de 150pk turbo erop te zetten wat ook 1 op 1 past, maar dat is weer een ander verhaal :)

Zeker wel! Onze Delta T-Jet 150pk had ook een perfecte schakelende 6-bak. Dat was me toch een fijne vlotte auto en ook prachtig om te zien. Gechipt naar 165 pk zoiets, super!

Overigens ook misschien wel de beste motor die Fiat ooit gemaakt heeft. Bijna niet kapot te krijgen of je moet heel gek doen. Zijn genoeg getunede exemplaren van 200+ die heel blijven, dus zit heel veel ruimte in het blok.

Van de 120 pk gaan de turbo's wel sneller kapot. Dit heb ik ook bij mijn Punto ervaren met 160k km of zo. De hele behuizing was flink gescheurd. Goede reden om toen direct de 150pk turbo erop te zetten wat ook 1 op 1 past, maar dat is weer een ander verhaal :)
Alleen ging het niet om een Delta

Dat zijn inderdaad wel handige dingen om te melden. Zo kan het gaan van...

Een RCZ:
peugeot-rcz-1-6-156pk-nieuwe-distributieketting-onderhoudsbeurt-en-apk.jpg

Tot een Octavia Combi
skoda-octavia-combi-1-0-tsi-greentech-business-dsg-navi-camera-nap-apk.jpg

Terug
Bovenaan