Zoemer vergeten verlichting aansluiten

Bert520

Wegverkenner
Ik heb een zoemer voor vergeten verlichting voor de oude chevy gekocht. Leek mij een simpele klus, 1 draad naar de zekering van de verlichting en de andere draad naar contact.
Zekering verlichting gezocht draadje eraan en nu het gekke, dat ding piept altijd. Ook als de lichten uit staan. Heb de andere draad ter controle aan massa gelegd, dan nog piept dat ding met de lampen uit. En ja als de zekering eruit is branden de lampen niet. Het lijkt wel of er continu 12v op de zekering van de verlichting staat? Wat nu??

In de zekeringkast staat er, al dan niet contact geschakeld, vaak overal spanning op. Je zoekt een + draad die na de schakelaar en eventueel relais de verlichting aanstuurt (draad naar een achterlicht of kentekenverlichting). De massa laat je schakelen via de draad van de binnenverlichting naar de deurschakelaar. Gaat eea piepen als je een deur opent. (Luxere modellen hebben een dubbelpolige portierschakelaar links voor zitten, piept'ie alleen als die deur open gaat).

Waarom verbind je de zoemer niet met de zekering van de verlichting en de schakelaar in de deur voor de binnenverlichting?

Waarom verbind je de zoemer niet met de zekering van de verlichting en de schakelaar in de deur voor de binnenverlichting?
dan gaat hij ook zoemen als de verlichting uit staat, en dat is niet de bedoeling. Of de lichten nu aan- of uit staan, de zoemer gaat af als die aan massa wordt gelegd.

In de zekeringkast staat er, al dan niet contact geschakeld, vaak overal spanning op. Je zoekt een + draad die na de schakelaar en eventueel relais de verlichting aanstuurt (draad naar een achterlicht of kentekenverlichting). De massa laat je schakelen via de draad van de binnenverlichting naar de deurschakelaar. Gaat eea piepen als je een deur opent. (Luxere modellen hebben een dubbelpolige portierschakelaar links voor zitten, piept'ie alleen als die deur open gaat).
Het lijkt er inderdaad op dat er op alles in de zekeringkast spanning staat, dat wordt dan zoeken naar een plus-draad na de schakelaar, dan moet het wel lukken.

Nee, ik heb zo'n 25 jaar geleden meerdere malen zo'n ding aangesloten op die manier. Maar exact weet ik het ook niet meer.
Ik heb het in het verleden ook zo gedaan, kennelijk staat bij zo'n oude amerikaan de spanning op de hele zekeringkast...

Bij m'n oudere Nissans liep de kabelboom naar de achterkant langs de linker dorpel. De draad voor de binnenverlichting (massa geschakeld) ook. Even de bekleding bij de dorpel los halen en op zoek naar de twee benodigde draden....Zoemer achter de B stijl bekleding monteren. Om het "luxe" te maken kon je zo'n dubbele portierschakelaar monteren.

Terug
Bovenaan