"Zuinige" SUV budget 25k

gast 7959211

Net ingestapt
Hallo Allemaal,

Door de bomen het bos een "beetje" kwijt..
We zijn op zoek naar een andere auto en nu wil de vrouw graag een suv achtige..
We hebben sinds kort een kleine dus er moet nogal wat mee dus graag een met een ruime bagageruimte.

Normaal rijden we niet superveel laten we zeggen een keer 400km per week maar af en toe maken we ook lange reizen van laten we zeggen 3000km dus een beetje zuinige (1 op 17?) zou fijn zijn.

Kwa opties al zitten kijken naar bijvoorbeeld een peugeot 5008 maar lees/hoor nogal wat tegenvallende verhalen over de motor/aandrijving en de nieuwe modellen zitten boven budget.
Ook de skoda kodiaq is mooi maar ook duur..
wil wel graag de km stand onder de 100K houden (psychologisch)

Een mitsubishi outlander is ook leuk maar bij een qashqai bijvoorbeeld ben ik bang dat de bageruimte toch wat klein is.

Wat voor suggesties kunnen jullie nog doen? voornamelijk op zoek naar rijcomfort en ruimte.

Dat is een budget waar je veel richtingen mee uitkan.
Als ik jou was zou ik eens wat zaken oplijsten : benzine / hybride - automaat / handbak - hatchback / station ook of moet het SUV zijn - welke opties moeten er zeker opzitten - moet het origineel NL geleverd zijn of maakt dat niet uit - met welke merken heb je goede / minder goede ervaring - idem nabijheid goede dealers - minimum # liter bagageruimte etc. Etc.
Dan maak je een soort “trechter” om bij jouw nieuwe auto uit te komen, want nu kunnen de suggesties alle kanten opschieten.

1 op 17 is wel erg optimistisch voor een grote SUV formaatje 5008 of je moet een PHEV vinden en veel stekkeren, maar dan gaat de wegenbelasting weer hoger uitvallen en stroom is ook niet goedkoop.

Met een station heb je mogelijk wat meer praktische ruimte dan een SUV (passat, insignia, superb, etc.) vooral die diepte is fijn met bv een kinderwagen wat bij veel SUV's ontbreekt en zit de ruimte iets meer in de hoogte.. een station is doorgaans net iets lichter dus minder wegenbelasting, goedkoper in de verzekering en doordat ze lager zijn een wat gunstiger verbruik, al blijft zelfs dan nog de 1 op 17 optimistisch.

Geen idee wat de planning is, maar met een golf station (of vergelijkbaar) heb je meer dan genoeg ruimte als je 1 of 2 kinderen hebt, zelfs als de nog in de kinderwagen periode zit. Waarom moet het gelijk zo'n enorm bakbeest zijn in formaatje kodiaq? Begrijp dat nooit zo goed. Tenzij je de komende periode er nog een paar aantal extra kinderen verwacht. Collega heeft ook een Kodiaq, maar heeft dan ook 4 jonge kinderen.

Als je echt nóg groter wil dan nodig voor 1 of 2 kinderen, om wat voor reden dan ook, dan zullen de kosten daarvan ook aanzienlijk stijgen qua verbruik, maar ook andere kosten.

Kijk eens naar een scenic, zowel in 5 als 7 persoons te krijgen. zuinige en betrouwbare 1,3. prima familie auto. sommigen hebben zelfs klaptafeltjes achterin , 3 gelijke stoelen achterin. mocht er uitbereiding komen zit iedereen even goed. Veel bagageruimte, vaak net wat meer dan de 'echte' SUV modellen, hoge zit, en prima te vinden met de wensen en budget

zomaar 2 voorbeelden;
Super de luxe initiale met 160PK met alle denkbare luxe en automaat
Of deze uit 2021 met maar 36.000km als 7 persoons. niet luxe en met handbak

Laatst bewerkt:
PureTech van Stellantis kan je beter overslaan. Ze worden niet voor niets voor relatief weinig geld aangeboden. Betere opties:

RAV4 Hybrid
CR-V Hybrid
Tucson MHEV
CX-5

Tot zover bedankt allemaal! helaas wil de vrouw "estetisch" absoluut geen stationwagon.. helaas...voor haar zijn alleen of een hatchback of suv goede opties.. en kwa ruimte dus suv.
Het liefst inderdaad zuinig maarja beter dan 1 op 15 wordt het dan dus niet..

Er zijn ook hatchbacks met een ruime kofferbak. En als het bij één kind blijft, kan je ook wat kwijt op de achterbank bij echt lange reizen. Focus hatchback heeft 477 liter...
Enige voordeel dat ik kan bedenken, bij een SUV heb je meer gemak met de kind in/uit de auto tillen...
Is een EV ook een optie? Die zijn vaak ook hoger. Kona bijvoorbeeld...

Comfortabel, ruim, en hoog.

De al genoemde Renault (Grand) Scenic met 1.330 CC motor is dan gewoon een hele goede optie.

Nog niet genoemd zijn de Citroën C5 Aircross Hybrid 225 en
DS7 Crossback Puretech 180. Hier zit de betrouwbare 1.6 liter motor in.

Tot zover bedankt allemaal! helaas wil de vrouw "estetisch" absoluut geen stationwagon.. helaas...voor haar zijn alleen of een hatchback of suv goede opties.. en kwa ruimte dus suv.
Het liefst inderdaad zuinig maarja beter dan 1 op 15 wordt het dan dus niet..
- Renault kadjar en dan een 1.3 of 1.6. De 1.2 laten staan
Nissan x trail als je twijfelt aan de ruimte van de nissan qq. De 1.6 handbak is de meest veilige keuze
- de asx 2.0 zit je aan een cvt automaat vast en is van binnen gedateerd

Ik zou mij niet blind staren op het verbruik. Enerzijds is brandstof natuurlijk duur geworden. Anderzijds kost het nog geen €2 de liter... Dus of je nu een liter meer of minder verbruikt per 100km, daar ga je nu echt niet arm of rijk van worden. Kodiaq is idd top, heb ik ook overwogen, maar is niet goedkoop.
Tip voor de reizen: splits de rijafstand voldoende op en (nu mss nog wat te vroeg maar voor later) ipadhouder + iPad zijn uw vriend! Wij beperken de schermtijd zoveel mogelijk, maar tijdens de lange reizen heen en terug maken we graag een uitzondering.

De 5008 was er ook als 1.6 puretech, die motor is wel heel betrouwbaar.
Ik weet inmiddels uit ervaring dat dit best een goede keuze kan zijn. Hiervoor had mijn vader 2019 508 SW met dit blok, en deze is een paar maanden terug ingeruild op een 5008 met hetzelfde blok. Helaas wordt deze niet vaak aangeboden, je moet er echt naar zoeken. De 1.2 PureTech echt laten staan, dat zijn de probleemblokken.

Misschien is de Kia Niro ook nog een optie. Houdt een beetje het midden tussen een SUV en een hatchback en is redelijk zuinig, comfortabel en heeft best wat ruimte.

Wellicht is er compromis denkbaar met je vrouw, bijvoorbeeld een Ford Focus Active (station)?

Wel de wat ‘stoerdere’ SUV look, maar ruimte en verbruik van de genoemde stations.

Prima beschikbaar uit 2021-2022 met kilometerstanden van nog geen 50.000kms.

Bijvoorbeeld: Focus Active

Wellicht is er compromis denkbaar met je vrouw, bijvoorbeeld een Ford Focus Active (station)?

Wel de wat ‘stoerdere’ SUV look, maar ruimte en verbruik van de genoemde stations.

Prima beschikbaar uit 2021-2022 met kilometerstanden van nog geen 50.000kms.

Bijvoorbeeld: Focus Active
Heel fijne en mooie auto's ;) voor dit budget misschien zelfs een facelift. Ik zou zelf voor een rijkuitgeruste gaan.

Een Lynk & Co 01 is ook wel een interessante auto. Veel auto voor weinig geld. Eigenlijk gewoon een Volvo XC40 maar dan ruimer. Hier in de buurt zie je ze enorm veel rijden.

Is een PHEV, waarmee je ook heel zuinig kunt rijden.

Lynk & Co 01 2022

Zowel een Kodiaq als een 5008 zijn echt bakbeesten van auto's, dat ga je m.i. echt totaal niet nodig hebben met één kleine. Geen idee of het van belang is voor jullie maar de rijkwaliteiten lijden ook gewoon onder de koetsen van deze zeeschepen. Mijn suggesties hieronder geven je ook nog ruim voldoende rijplezier:

Zou zelf voor een Mazda CX-5 (zelf 5 jaar meer gereden met twee tieners) kijken of BMW X1 (voor 25k heb je een heel mooi aangekleed exemplaar van de vorige generatie). Zelfs met één kleine echt meer dan voldoende ruimte. Wellicht is er ook nog wel iets een Lexus te vinden.

En heel eerlijk. Als ik 25k te spenderen heb (wat ik een jaartje geleden had en toen van een CX-5 naar aan Mazda 6 station gegaan) zou ik echt wel een enigzins luxe feel interieur willen hebben, het is de werkplek waar je de meeste tijd zit. Dan vallen de hierboven genoemde Ford Focus en Opel Grandlands gewoon af, idem voor de oer degelijke maar wel doodsaaie Toyota interieurs (ga dan voor een Lexus). No way dat ik voor 25k in een plastic fantastic interieur ga zitten.

Laatst bewerkt:
Zowel een Kodiaq als een 5008 zijn echt bakbeesten van auto's, dat ga je m.i. echt totaal niet nodig hebben met één kleine. Geen idee of het van belang is voor jullie maar de rijkwaliteiten lijden ook gewoon onder de koetsen van deze zeeschepen. Mijn suggesties hieronder geven je ook nog ruim voldoende rijplezier:

Zou zelf voor een Mazda CX-5 (zelf 5 jaar meer gereden met twee tieners) kijken of BMW X1 (voor 25k heb je een heel mooi aangekleed exemplaar van de vorige generatie). Zelfs met één kleine echt meer dan voldoende ruimte. Wellicht is er ook nog wel iets een Lexus te vinden.

En heel eerlijk. Als ik 25k te spenderen heb (wat ik een jaartje geleden had en toen van een CX-5 naar aan Mazda 6 station gegaan) zou ik echt wel een enigzins luxe feel interieur willen hebben, het is de werkplek waar je de meeste tijd zit. Dan vallen de hierboven genoemde Ford Focus en Opel Grandlands gewoon af, idem voor de oer degelijke maar wel doodsaaie Toyota interieurs (ga dan voor een Lexus). No way dat ik voor 25k in een plastic fantastic interieur ga zitten.
Hier de Kodiaq gereden omdat de CX5 met een Ridgeback echt te klein was vanwege de dalende daklijn. Ruimte in de kodiaq is echt super en voor een SUV even afhankelijk van je rijstijl best zuinig. Voor wat betreft mijn referentie kader. De CX5 mag je hier ook zo voor de deur zetten nu. Ik kwam uit een outlander phev. Opvallend was dat weinig suv’s zo ruim waren als de outlander. Maar als je de ruimte niet nodig hebt (hoogte en dergelijke) de CX5.

Terug
Bovenaan