1.2 Puretech dilemma; investeren of vervangen

Ik ben erg benieuwd wat dit gaat brengen. Ik zit in hetzelfde traject met mijn 5008 uit 2017. Garage was tot nu toe zeer meewerkend. Vandaag reiniging maandag ophalen. Mvgr Joost

Ik ben erg benieuwd wat dit gaat brengen. Ik zit in hetzelfde traject met mijn 5008 uit 2017. Garage was tot nu toe zeer meewerkend. Vandaag reiniging maandag ophalen. Mvgr Joost

inmiddels is het juli 2025 en ben ik 2 keer olie bijvullen verder sinds het reinigen van de motor. Dat maakt het actuele olieverbruik 1 liter olie op 1200 kilometer. Deze week start er een nieuwe officiele olieverbruiksmeting over 1000 kilometer om van daaruit de volgende stap te zetten in de Stellantis garantieprocedure.

We zijn weer 1000km en een meting verder. Het olieverbruik is vastgesteld op hoger dan de norm. Nu in afwachting van de vervolgstappen. Het rijplezier met de auto is er nog steeds en de reiniging van de motor heeft nog steeds het effect dat de motor prettiger loopt en beter reageert op het gaspedaal.

Ik heb de reiniging gehad en eerste olie meting na 1000 km. Olie was tot net boven het bolletje van de peilstok afgevuld en bij de meting na 1000 km kwam deze nog net op het meetbereik. Volgens garage 0,3 liter bijgevuld. Uit ervaring met bijvullen weet ik dat dit onzin is. Nu aan de volgende meting begonnen. Ik overweeg om een onafhankelijke meting uit te laten voeren.

hallo Eke 9315699,
ik lees je bericht net en met watje beschrijft moet dat eerder 1,3 liter bijvullen geweest zijn dan 0,3 liter.
Van bovenaan tot onderaan de peilstok bijvullen is bij mij 1,25 liter.

Dat geeft de burger moed! Als ze alleen het onderblok vervangen is het wel een hoop sleutelwerk... Ik zou verwachten dat een nieuwe motor compleet voor Stellantis goedkoper is.

Als je het op eigen kosten moet doen dan adviseert de autogarage inderdaad een motorwissel en niet het vervangen van een onderblok. Goed voor de werkgelegenheid zullen we maar zeggen :)

Ha alshetmaarnietgrijsis volgens mij was er ook meer bijgevuld maar ja ....... Gisteren toch weer bij de garage geweest voor een inspectie van de cylinders. Het oliepeillaag symbool ging branden dus ik mocht langskomen. Conclusie van de garage was dat er schade was. Nu gaan ze het voorleggen aan Stellantis. Ze verwachten dat er tijd overheen gaat voor de reactie. Ben zeer benieuwd......

Vandaag een mailtje van de garage gehad. Ik krijg een nieuwe motor vervangen duurt 2 dagen. Meteen maar even gegoogled naar de nieuwe puretech motoren. Schijnt nog niet geheel probleemloos te zijn. Ben ook benieuwd wat er allemaal bij een nieuwe motor hoort. Als iemand ervaring heeft hoor ik het graag. Mvgr Joost

Dat rijdt dus weer als nieuw! Neem aan dat olie er ook als nieuw/helder uitziet? Weet je of ze ook de kop gechecked hebben? Spannend of je weer voor langere tijd klaar bent. Voor mij is het nog wachten tot 11 november. Benieuwd naar je ervaringen na een paar duizend km.

Hallo Joost,
voor mijn beleving rijdt het als nieuw en de olie is/was helder. De kop is alleen visueel gecontroleerd. Deze was in juni grondig gereinigd en heeft de garage verder niet iets mee gedaan. Wel met nieuwe koppakking weer gemonteerd. Als alle werkzaamheden zijn gerapporteerd aan Stellantis dan krijg ik nog een volledige uitdraai van de onderdelen en werkzaamheden (hier heb ik zelf om gevraagd).

In tegenstelling tot de eerdere berichten van de garage is bij ons ook het onderblok vervangen ipv de gehele motor. Bijna 18 uur sleutelwerk en 4 pagina's met onderdelen. Auto rijdt weer prima. Zag zo snel geen distributieriem op de lijst.... Hier ga ik nog navraag over doen. Mvgr Joost

Inmiddels een paar duizend kilometer verder en geen noemenswaardig olieverbruik meer.
Volgende maand regulier onderhoud en op mijn verzoek even extra controle van afdichtingen enz omdat met vervangen van het onderblok alles los is geweest.
Ik denk niet dat het olieverbuik permanent is opgelost, maar ik heb wel vertrouwen er weer 100.000km mee te kunnen rijden.

Terug
Bovenaan