52 miljoen subsidie en verplicht slopen: Waarom negeert AutoWeek de schaduwzijde van de inruilregeling?

Matt 1376994

Startmotor
Beste mede-autoliefhebbers,

Normaal gesproken begeef ik mij hier nooit op het forum en lees ik enkel de artikelen op de voorpagina, maar door de ernst van dit onderwerp voel ik mij nu toch echt genoodzaakt om een bericht aan te maken.

Met verbazing heb ik de recente berichtgeving hier op de site gelezen over de plannen betreft de nieuwe sloopregeling van het kabinet. Er wordt 52 miljoen euro uitgetrokken voor een nieuwe inruilregeling voor brandstofauto's van Euro 1 tot en met 4 richting een tweedehands EV. AutoWeek brengt het puur informatief en vluchtig, alsof het de zoveelste neutrale subsidiewijziging is. Het klakkeloos overnemen van zo'n overheidsbericht zonder enige kritische noot of eigen geluid vind ik een platform dat pretendeert er voor en door autoliefhebbers te zijn ronduit onwaardig. Als we even door de ambtelijke politieke marketing heen kijken, staat ons namelijk geen mooie vergroening, maar een regelrechte ramp te wachten en juist van een medium als AutoWeek verwacht ik dat ze de luis in de pels zijn in plaats van een doorgeefluik van Den Haag.

Wat hier wordt opgezet onder het motto van vergroening en energiecompensatie, is in feite een miniatuurversie van de beruchte Amerikaanse sloopregeling uit 2009. In de VS werden toen bijna 700.000 prima rijdende, goed onderhouden auto's verplicht vernietigd doordat de motoren in de soep werden gedraaid. De belofte was hetzelfde als nu: de vloot vergroenen en de onderkant van de samenleving helpen. De realiteit achteraf? Een absolute ramp.

Laten we eens goed kijken naar de expliciete gevolgen van een verplichte sloopeis op deze schaal:

1. Een verwoeste onderkant van de occasionmarkt: Oude Euro 1 tot en met 4 auto's (benzine tot circa 2009, diesels tot circa 2010) vormen de ruggengraat van het betaalbare aanbod. Dit zijn de auto's voor studenten, gezinnen met een klein budget of mensen die simpelweg functioneel vervoer nodig hebben. Door precies die categorie massaal de schrootpers in te jagen, ontstaat er kunstmatige krapte aan de onderkant van de markt.
  2. Onvermijdelijke prijsinflatie voor wie toch al krap zit: Minder aanbod bij gelijkblijvende vraag betekent maar een ding: stijgende prijzen. In de VS leidde de sloopeis er jaren later nog toe dat tweedehands auto's drastisch in prijs stegen. Wie dadelijk 2000 of 3000 euro te besteden heeft aan een eerlijke instapper, vis achter het net of betaalt de hoofdprijs voor een afgetrapte bak. De rekening van dit zogenaamde sociale beleid komt te liggen bij de koper met een kleine beurs.
  3. Vernietiging van rijdend erfgoed en goede techniek: Als autoliefhebbers moeten de haren ons te berge rijden. Onder Euro 1 tot en met 4 vallen inmiddels niet alleen versleten stadsrakkers, maar ook kerngezonde, iconische modellen, overlevende youngtimers en toekomstige klassiekers. Auto's met oerdegelijke techniek die bij goed onderhoud nog jaren mee kunnen. Het moedwillig vernietigen van prima functionerende spullen is geen verduurzaming, het is kapitaal- en cultuurvernietiging. De ecologische afdruk van het produceren van een vervangende accubak weegt in veel gevallen niet eens op tegen het oprijden van een bestaande, goed onderhouden benzineauto.
Dat de overheid dit soort technocratische modelberekeningen maakt (waarbij neveneffecten voor het gemak op nul worden gezet), zijn we inmiddels gewend. Maar dat een toonaangevend medium als AutoWeek dit kort overtypt zonder enige kritische kanttekening, analyse of maatschappelijke duiding, vind ik echt een gemiste kans.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tegen elektrificatie of het verjongen van ons wagenpark. Maar geef die subsidie dan gewoon voor de inruil, zonder dat je de inruilauto verplicht naar de schrootpers stuurt. Laat een technisch goede auto gewoon weer zijn weg vinden op de tweedehandsmarkt.

Ik hoop van harte dat de redactie van AutoWeek wakker wordt en hier alsnog een verdiepend opiniestuk aan wijdt. En dat we ons hier op het forum wat bewuster worden van wat er achter de schermen wordt voorbereid. Want als deze sloopeis er stilletjes doorheen gedrukt wordt, zijn de rapen gaar op de occasionmarkt en zijn er straks weer duizenden mooie auto's voorgoed verdwenen.

Hoe kijken jullie hiertegenaan? Zien jullie dit ook met lede ogen aan, of ben ik de enige die zich hier zo kwaad om maakt?

Zoals het artikel vertelt "Wel weten we dat de regeling enkel is voor mensen met een 'laag inkomen' en dat het moet gaan om een benzineauto van Euro 1 tot Euro 4 die daadwerkelijk gesloopt moet worden." Ik heb dus allerminst het idee dat het gaat om "goed onderhouden auto's" die men in de pers gaat drukken. Maar juist de mensen die een oude auto hebben, in slechte(re) staat en die toch al economisch totalloss is richting een EV te helpen.

Denk dus niet dat je zomaar met een prachtig onderhouden auto aan kunt komen rijden die laat slopen en vervolgens in je nieuwe EV stapt, tenminste zo lees ik het niet. Dat klinkt ook niet echt logisch om je perfect rijdende auto van de hand te doen voor een habbekrats om een gloednieuwe auto te kopen.

Dat is het misverstand rond dit soort regelingen. Bij soortgelijke regelingen en om misbruik te voorkomen, stelt de overheid strakke eisen: de auto moet al 6 tot 12 maanden op jouw naam staan, verzekerd zijn en een geldige APK hebben. Stilstaande wrakken sluit je daar direct mee uit. Het gaat hier per definitie om dagelijks gebruikte, goedgekeurde auto's.

Dat zijn zeker geen museumstukken, maar wel auto's van 1.500 tot 3.000 euro die nog prima functioneren. Daar zit op twee manieren een groot probleem.

Ten eerste holt het de onderkant van de markt uit. Dit zijn de auto's waar mensen met een klein budget van afhankelijk zijn. Als je deze categorie massaal de schrootpers in jaagt, ontstaat er kunstmatige krapte. Het aanbod krimpt, de prijzen stijgen en de rekening van dit beleid komt juist te liggen bij wie het toch al niet breed heeft. Het instapbudget wordt kunstmatig op die 3000 euro sloopsubsidie gezet.

Ten tweede tref je hiermee modellen die op hun dieptepunt qua dagwaarde zitten, zoals een Peugeot 206 GTI, Ford Focus 2.0, Alfa 147 of 156. Dit is precies de onderlaag die door liefhebbers wordt opgeknapt zodra de populariteit weer aantrekt. Bijna elke klassieker is ooit een oude, goedkope gebruiksauto geweest. Bied je een slooppremie die hoger ligt dan de dagwaarde, dan vernietig je die toekomstige cultauto's definitief.

Zoals het artikel vertelt "Wel weten we dat de regeling enkel is voor mensen met een 'laag inkomen' en dat het moet gaan om een benzineauto van Euro 1 tot Euro 4 die daadwerkelijk gesloopt moet worden." Ik heb dus allerminst het idee dat het gaat om "goed onderhouden auto's" die men in de pers gaat drukken. Maar juist de mensen die een oude auto hebben, in slechte(re) staat en die toch al economisch totalloss is richting een EV te helpen.

Denk dus niet dat je zomaar met een prachtig onderhouden auto aan kunt komen rijden die laat slopen en vervolgens in je nieuwe EV stapt, tenminste zo lees ik het niet. Dat klinkt ook niet echt logisch om je perfect rijdende auto van de hand te doen voor een habbekrats om een gloednieuwe auto te kopen.
Op zich logisch. Toch is het altijd afwachten hoe regelingen in praktijk uitpakken. Met een opkoopregeling die in agri land de afgelopen paar jaar geweest is was het de bedoeling om oude stallen met relatief meer uitstoot richting een warm einde te helpen. De praktijk was dat de regeling vooral aantrekkelijk was voor relatief nieuwe stallen. Degenen met oud spul hielden na afrekening met bd net aan wisselgeld over.

Op zich logisch. Toch is het altijd afwachten hoe regelingen in praktijk uitpakken. Met een opkoopregeling die in agri land de afgelopen paar jaar geweest is was het de bedoeling om oude stallen met relatief meer uitstoot richting een warm einde te helpen. De praktijk was dat de regeling vooral aantrekkelijk was voor relatief nieuwe stallen. Degenen met oud spul hielden na afrekening met bd net aan wisselgeld over.
Dat ging wel over iets andere bedragen volgens mij. Nu zijn de bedragen hier nog niet bekend maar ik denk dat dit in lijn zal liggen met o.a. de sloopregeling voor diesels. Er zullen ongetwijfeld voorbeelden te vinden zijn van mensen die daar een slimme keuze in hebben gemaakt, maar het is nou niet bepaald zo dat er toen ineens duizenden vrijwel nieuwe perfect onderhouden diesel in de pers zijn gegaan.

Als je een auto hebt die in de markt nog 10.000 waard is en je krijgt 2.000 euro om hem te laten vernietigen klinkt het niet echt logisch om voor de 2e optie te gaan. Juist daarom is het ook goed dat de auto echt gesloopt moet worden, want zo haal je de wrakken van de weg en de auto's die gewoon goed zijn blijven lekker doorrijden.

Dat ging wel over iets andere bedragen volgens mij. Nu zijn de bedragen hier nog niet bekend maar ik denk dat dit in lijn zal liggen met o.a. de sloopregeling voor diesels. Er zullen ongetwijfeld voorbeelden te vinden zijn van mensen die daar een slimme keuze in hebben gemaakt, maar het is nou niet bepaald zo dat er toen ineens duizenden vrijwel nieuwe perfect onderhouden diesel in de pers zijn gegaan.

Als je een auto hebt die in de markt nog 10.000 waard is en je krijgt 2.000 euro om hem te laten vernietigen klinkt het niet echt logisch om voor de 2e optie te gaan. Juist daarom is het ook goed dat de auto echt gesloopt moet worden, want zo haal je de wrakken van de weg en de auto's die gewoon goed zijn blijven lekker doorrijden.
Dat is precies de denkfout. Niemand levert een auto van 10.000 euro in voor 2.000 euro subsidie. Het gaat om auto's die op hun absolute waardedieptepunt zitten en 1.500 tot 2.500 euro doen. Ligt de slooppremie net boven die marktwaarde, dan pakt men de cheque.

Het Amerikaanse Cash for Clunkers uit 2009 ($3.500–$ 4.500 premie) laat haarscherp zien hoe rampzalig dat uitpakt voor ons rijdend erfgoed. Ook daar dacht men dat er alleen waardeloze wrakken zouden verdwijnen. De realiteit? Een verwoestende slachting onder toekomstige klassiekers.

Tientallen Jeep Grand Cherokee 5.9 V8's, meerdere Maserati Biturbo's, Porsches (928/944) en zeldzame Mustangs (SVT Cobra en Shelby GT500) verdwenen in de pers. Het werd pas echt pijnlijk toen er minstens één GMC Syclone (zeldzame sport-pickup, sneller dan een Ferrari, slechts 3000 stuks gebouwd) en zelfs een originele BMW E28 M5 en E30 M3 in het sloopprogramma doken. Dealers verwoestten de motoren verplicht met vloeibaar glas.

Zodra een overheidssubsidie iets hoger ligt dan de tijdelijke dagwaarde van auto's onderin de markt, worden unieke modellen die op dat moment 'gewoon een oude gebruiksauto' lijken voor een schijntje vernietigd.

De wetten van de markt zijn in Nederland natuurlijk exact hetzelfde als in de VS: vraag, aanbod en financiële prikkels werken overal identiek.

Of de overheid nu dollars of euro’s biedt, het mechanisme verandert niet. Zodra een subsidie hoger is dan de dagwaarde van een auto onderin de markt, trek je die voertuigen de markt uit. En omdat de regeling verplicht dat ze een geldige APK hebben en op naam staan, gaat het per definitie om rijdende, goedgekeurde auto's niet om stilstaande wrakken uit een heg.

De VS is simpelweg het grootste en best gedocumenteerde praktijkvoorbeeld van wat er gebeurt als je zo'n blinde sloopeis hanteert. Maar je hoeft niet eens naar de VS te kijken; we hebben het in Nederland al op kleinere schaal gezien bij lokale milieuzones. Daar verdwenen prima onderhouden, betaalbare auto's en vroege youngtimers rechtstreeks naar de schroot omdat de slooppremie net honderden euro's hoger lag dan wat de handel er op dat moment voor gaf.

Het punt blijft staan: als je verplicht sloopt in plaats van gewoon inruilen toestaat, vernietig je bruikbare spullen, jaag je mensen met een smalle beurs op kosten door kunstmatige krapte, en sloop je de klassiekers van morgen. Dat is geen 'Amerikaans scenario', dat is simpelweg marktwerking.

Tsja voor mij klinkt dit een beetje als doemdenken. De hoeveelheid "klassiekers to be" met dieselmotor is sowieso al redelijk beperkt en de klassiekertjes die er zijn hebben al een redelijk steady marktwaarde volgens mij.

De dieselmarkt is zeker voor oudere diesel al decennia lang niet echt interessant en een museum vol met Polo Bluemotions zit niemand op te wachten..

Denk dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen.

Tsja voor mij klinkt dit een beetje als doemdenken. De hoeveelheid "klassiekers to be" met dieselmotor is sowieso al redelijk beperkt en de klassiekertjes die er zijn hebben al een redelijk steady marktwaarde volgens mij.

De dieselmarkt is zeker voor oudere diesel al decennia lang niet echt interessant en een museum vol met Polo Bluemotions zit niemand op te wachten..

Kan niet beter verwoord worden :) Daarnaast zullen er misschien een paar potentiële klassiekers sneuvelen, maar dat weegt niet op tegen de voordelen van het vergroenen van het wagenpark

Je haalt twee dingen door elkaar. De regeling gaat niet over diesels, maar over benzineauto's (Euro 1 t/m 4). En niemand beweert dat er nu al volwaardige klassiekers worden gesloopt.

Het gaat om de vaste waardecurve: elke klassieker is ooit een goedkope, aftandse gebruiksauto geweest.

Zet Marktplaats maar eens op maximaal 3.000 euro met verse APK. Daar staan nu de instappers die op hun absolute waardedieptepunt zitten. Natuurlijk zijn dat geen museumstukken. Maar als de markt over een paar jaar aantrekt, worden de top-exemplaren onbetaalbaar en zijn juist deze opknappers nodig voor de liefhebber met een klein budget.

Bied je een slooppremie die hoger ligt dan die marktwaarde, dan vernietig je die hele onderlaag. Zo maak je auto's kunstmatig schaars, verdwijnt de kans om ooit nog betaalbaar in te stappen en maakt het ook nog moeilijker om de exemplaren die wel blijven bestaan in de toekomst op de weg te houden.

Iets van 15 jaar geleden hebben we ook zo'n sloop regeling gehad. De les daaruit is dat je heel snel moet zijn. 52 miljoen is veel geld maar waarschijnlijk binnen 3 maanden op, en dan gaan we weer business as usual doen door oudere auto's te importeren.

Inderdaad, ik zie het echt niet gebeuren dat mensen massaal hun goed verzorgde youngtimer/klassieker gaan inruilen voor een zoveelste witte Model Y, bijvoorbeeld.
Niemand beweert dat iemand een al gecultiveerde, strakke youngtimer naar de sloop brengt voor een witte Tesla. Het gaat erom hoe een auto überhaupt het stadium van "verzorgde klassieker" bereikt.

Een E30, Peugeot 205 of Golf 2 was 15 tot 20 jaar geleden ook geen "goed verzorgde klassieker". Dat waren toen gewoon goedkope, afgetrapte occasions met een deuk, een hoge kilometerstand of wat elektronische kuren die voor 1.500 euro op Marktplaats stonden. Omdat de markt toen níet kunstmatig leeg werd gezet door een slooppremie, konden liefhebbers met een klein budget die dingen opkopen, schorsen, knap maken en bewaren. Dat zijn de gekoesterde klassiekers van nu.

Niemand beweert dat iemand een al gecultiveerde, strakke youngtimer naar de sloop brengt voor een witte Tesla. Het gaat erom hoe een auto überhaupt het stadium van "verzorgde klassieker" bereikt.

Een E30, Peugeot 205 of Golf 2 was 15 tot 20 jaar geleden ook geen "goed verzorgde klassieker". Dat waren toen gewoon goedkope, afgetrapte occasions met een deuk, een hoge kilometerstand of wat elektronische kuren die voor 1.500 euro op Marktplaats stonden. Omdat de markt toen níet kunstmatig leeg werd gezet door een slooppremie, konden liefhebbers met een klein budget die dingen opkopen, schorsen, knap maken en bewaren. Dat zijn de gekoesterde klassiekers van nu.

Nahh. Ik denk dat er genoeg liefhebbers overblijven van modellen die binnen deze regeling gaan vallen. En zoals @Janneman zei, uiteindelijk worden er ook weer wagens geïmporteerd voor die liefhebbers.

Het is zowieso koffiedik kijken. Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. ;)

Het nut van zulke regelingen ontgaat mij een beetje. Als je nu een vijfdehands C1, Aygo of Golf 4 rijdt heb je geen budget voor een EV. Die mensen krijg je niet morgen in een EV. Mij wel, maar ik laat mijn goede Golf 7 niet slopen. Maar maak een EV interessant voor mij, dan kan iemand zijn Golf 4 vervangen door mijn betere, comfortabelere en zuinigere Golf 7. Maarja, op die constructie is niet zo maar een simpele subsidie regeling in te richten.

Nahh. Ik denk dat er genoeg liefhebbers overblijven van modellen die binnen deze regeling gaan vallen. En zoals @Janneman zei, uiteindelijk worden er ook weer wagens geïmporteerd voor die liefhebbers.

Het is zowieso koffiedik kijken. Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. ;)

Ik ben het deels met je eens. De Nederlandse markt is klein op wereldschaal en doordat er nu geen zware crisis heerst zoals in 2009, zullen mensen hun auto minder snel uit financiële nood inleveren. Importeren kan dat gat voor de liefhebber op termijn deels opvangen.

Maar het verandert niks aan het principe en de neveneffecten. Het blijft voor mij als autoliefhebber simpelweg fout om potentieel autogeschiedenis moedwillig te vernietigen. Bovendien ontneem je de groep met de smalste beurs hun mobiliteit door een kunstmatige ondergrens van 3.000 euro in de markt te trekken.

En als we die leeggevallen plek over een paar jaar weer opvullen door auto's uit Duitsland of Frankrijk te halen, lekt ons eigen belastinggeld netto weg naar het buitenland. Het blijft dus een principe-kwestie.

Ik ben het deels met je eens. De Nederlandse markt is klein op wereldschaal en doordat er nu geen zware crisis heerst zoals in 2009, zullen mensen hun auto minder snel uit financiële nood inleveren. Importeren kan dat gat voor de liefhebber op termijn deels opvangen.

Maar het verandert niks aan het principe en de neveneffecten. Het blijft voor mij als autoliefhebber simpelweg fout om potentieel autogeschiedenis moedwillig te vernietigen. Bovendien ontneem je de groep met de smalste beurs hun mobiliteit door een kunstmatige ondergrens van 3.000 euro in de markt te trekken.

En als we die leeggevallen plek over een paar jaar weer opvullen door auto's uit Duitsland of Frankrijk te halen, lekt ons eigen belastinggeld netto weg naar het buitenland. Het blijft dus een principe-kwestie.

Het is politiek, dus volgens mij wordt er aan dit idee hier en daar wat afgezwakt. We zullen het zien.

Het is politiek, dus volgens mij wordt er aan dit idee hier en daar wat afgezwakt. We zullen het zien.
Mijn angst is dat dat afzwakken waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Omdat het om gereserveerde klimaatbudgetten gaat, geldt bij de overheid simpelweg: use it or lose it. Wordt het geld niet vóór het einde van het jaar vastgelegd, dan vervalt het budget definitief voor het ministerie.

Er is dus haast bij. De regeling wordt er nu in sneltreinvaart doorgeduwd, waardoor er nul tijd is voor politiek gestegel of heroverweging.

En dat is precies waarom ik dit topic wilde starten: niet om af te wachten, maar om de urgentie onder de aandacht te brengen. En specifiek een boodschap aan de AutoWeek redactie welke als stem van de automobilist hier niet tam over zou moeten rapporteren, maar juist nu kritisch stelling moet nemen. Als de geldkraan straks eenmaal opengaat, is het te laat.

Ik zie het echt niet zo'n vaart nemen. Ik denk dat er sowieso maar weinig mensen zijn die in een nu 15+ jaar oude auto rijden die dus zo slecht is dat de marktwaarde onder de subsidie/sloopwaarde en die na een paar duizend euro subsidie ineens nog minimaal 10/15K euro in een oude sok hebben liggen om een EV te betalen. Want zelfs de goedkoopste EV kost nog minimaal 20K en daar kunnen genoeg mensen echt niet mee uit de voeten.

Er zullen ongetwijfeld wat auto's verdwijnen maar ik denk dat alles maar bewaren omdat het misschien ooit een klassieker zou kunnen worden ook een beetje overdreven is en dat zeg ik als autoliefhebber. Autokosten zijn sowieso torenhoog, die 5000 euro die een goedkope auto straks kost heb je binnen no-time bij elkaar getankt haha!

Ik zie het echt niet zo'n vaart nemen. Ik denk dat er sowieso maar weinig mensen zijn die in een nu 15+ jaar oude auto rijden die dus zo slecht is dat de marktwaarde onder de subsidie/sloopwaarde en die na een paar duizend euro subsidie ineens nog minimaal 10/15K euro in een oude sok hebben liggen om een EV te betalen. Want zelfs de goedkoopste EV kost nog minimaal 20K en daar kunnen genoeg mensen echt niet mee uit de voeten.

Er zullen ongetwijfeld wat auto's verdwijnen maar ik denk dat alles maar bewaren omdat het misschien ooit een klassieker zou kunnen worden ook een beetje overdreven is en dat zeg ik als autoliefhebber. Autokosten zijn sowieso torenhoog, die 5000 euro die een goedkope auto straks kost heb je binnen no-time bij elkaar getankt haha!
Die financiële spagaat deel ik. Iemand die in een auto van 2.000 euro rijdt, legt na die paar duizend euro subsidie echt niet zomaar 15.000 euro bij voor een EV. Hopelijk loopt de hele regeling om die reden dan misschien nog dood.

Maar er is nog een cruciaal verschil als je het dan al niet voor het behoud van de specifieke auto belangrijk vindt: een overheidssloop is qua proces heel anders dan een 'natuurlijke' dood van een auto.

Bij een reguliere sloop staat een afgeschreven auto vaak maanden op het terrein. Demonteerders strippen alles wat nog bruikbaar is voor liefhebbers en garages, waarna pas het zo kaal mogelijke chassis in de pers beland voor staal. Dat is een verantwoord en circulair proces.

Bij een overheidsregeling gelden keiharde, korte termijnen om fraude te voorkomen. De auto moet direct vernietigd worden. Demonteerders hebben geen tijd om te strippen, waardoor auto's vol goede onderdelen compleet de shredder in gaan voor de staalprijs.

Zo vernietig je niet alleen voertuigen nu, maar verwoest je ook de onderdelenvoorraad voor de auto's die wél blijven rijden.

Die financiële spagaat deel ik. Iemand die in een auto van 2.000 euro rijdt, legt na die paar duizend euro subsidie echt niet zomaar 15.000 euro bij voor een EV. Hopelijk loopt de hele regeling om die reden dan misschien nog dood.

Maar er is nog een cruciaal verschil als je het dan al niet voor het behoud van de specifieke auto belangrijk vindt: een overheidssloop is qua proces heel anders dan een 'natuurlijke' dood van een auto.

Bij een reguliere sloop staat een afgeschreven auto vaak maanden op het terrein. Demonteerders strippen alles wat nog bruikbaar is voor liefhebbers en garages, waarna pas het zo kaal mogelijke chassis in de pers beland voor staal. Dat is een verantwoord en circulair proces.

Bij een overheidsregeling gelden keiharde, korte termijnen om fraude te voorkomen. De auto moet direct vernietigd worden. Demonteerders hebben geen tijd om te strippen, waardoor auto's vol goede onderdelen compleet de shredder in gaan voor de staalprijs.

Zo vernietig je niet alleen voertuigen nu, maar verwoest je ook de onderdelenvoorraad voor de auto's die wél blijven rijden.
Denk dat je het allemaal nogal overdrijft. De oude meuk van mensen die daarin 'moeten' rijden wordt nooit een gewilde klassieker. Sowieso wordt dat concept de komende jaren gewoon anders, het is nu een tussenperiode maar over een jaar of 10 is er nauwelijks meer vraag naar die 'oude meuk'.

Ik weet niet wat de regels van de nieuwe sloopregeling precies zijn, maar bij dergelijke regelingen in het verleden en het buitenland was het zo dat niet alleen de ingeruilde auto gesloopt moest worden maar ook de onderdelen ervan niet hergebruikt mochten worden. Zelfs geen spiegel, knipperlicht of hoedenplank. Dat lijkt me dus het grootste potentiële nadeel van de nieuwe regeling, want daar pak je ook degenen mee die een leuke youngtimer rijdend proberen te houden en daarbij voor een deel aangewezen zijn op het onderdelenaanbod van sloperijen.

Denk dat je het allemaal nogal overdrijft. De oude meuk van mensen die daarin 'moeten' rijden wordt nooit een gewilde klassieker. Sowieso wordt dat concept de komende jaren gewoon anders, het is nu een tussenperiode maar over een jaar of 10 is er nauwelijks meer vraag naar die 'oude meuk'.

'Oude meuk' is volstrekt tijdgebonden, relatief en persoonlijk. Er zijn er ook die de mooie Mercedes in je profielplaatje als oude meuk bestempelen toch troont hij op jouw profiel. (Dat bedoel ik niet als aanval, maar om het idee van perceptie uit te drukken)

Bovendien veranderde die perceptie historisch gezien altijd door tijd en nostalgie. Exact dezelfde auto's die nu als begeerlijke klassiekers gelden, werden 15 jaar geleden door het grote publiek weggezet als 'oude meuk waar niemand meer in wil rijden'.

Als je nu op AutoScout simpelweg filtert op benzine-Benzen van voor 2009 onder de 3.000 euro, krijg je ruim duizend resultaten. Natuurlijk zit daar veel tussen dat 'op' is, maar er zitten net zo goed auto's bij waar een toekomstige liefhebber warm voor loopt, óf die als donor onmisbare onderdelen leveren om de overgebleven exemplaren op de weg te houden. Wég is simpelweg wég.

Precies het punt. Het probleem is alleen dat de meesten geen 'elitaire verzamelaar' zijn, maar gewoon hobbyisten die met een schappelijk budget willen instappen.

Als dat startersmodel door kunstmatige schaarste doorgroeit naar elitaire prijzen, stijgt de waarde van die ene overgebleven auto wel, maar haal je de onderkant van de hobby compleet weg.

Waar de doorsnee autoliefhebber voorheen op z'n twintigste een leuk projectje kon kopen voor een zacht prijsje om aan te sleutelen, wordt de drempel straks zo hoog dat de autohobby exclusief iets voor de elite met een dikke beurs wordt. Blij voor de belegger, maar fnuikend voor de cultuur.

Denk toch dat dit niet zo'n vaart gaat lopen. Want om die slooppremie te krijgen moet je dus een EV kopen. De huidige rijders van een aanstaande gewilde klassieker Toyota Aygo uit 2003 hebben echt niet spontaan een bak met geld liggen om even een EV te scoren. Er zal dus altijd wel een onderkant van de markt blijven voor/door mensen die een goedkope auto hadden, kleine upgrade kunnen doen maar niet 20K over de balk kunnen smijten.

Je gaat er vanuit dat er duizenden auto's gesloopt gaan worden, maar omdat het economisch toch al slecht gaat en alles heel veel duurder is geworden hebben de mensen die dit soort auto's rijden echt geen duizenden euro's liggen om een andere auto aan te schaffen.

Het nut van zulke regelingen ontgaat mij een beetje. Als je nu een vijfdehands C1, Aygo of Golf 4 rijdt heb je geen budget voor een EV. Die mensen krijg je niet morgen in een EV. Mij wel, maar ik laat mijn goede Golf 7 niet slopen. Maar maak een EV interessant voor mij, dan kan iemand zijn Golf 4 vervangen door mijn betere, comfortabelere en zuinigere Golf 7. Maarja, op die constructie is niet zo maar een simpele subsidie regeling in te richten.
Hier zou het wellicht mogelijk zijn dat je een soort cashback krijgt na een (half) jaar. Maar enkel als hij op particulier geregistreerd staat en niet overgeschreven is. Zit je alleen hoe je moet handelen bij een total loss voor die tijd.

Want denk inderdaad ook dat de mensen met een kleiner budget niet zomaar overstappen in een EV.

Denk toch dat dit niet zo'n vaart gaat lopen. Want om die slooppremie te krijgen moet je dus een EV kopen. De huidige rijders van een aanstaande gewilde klassieker Toyota Aygo uit 2003 hebben echt niet spontaan een bak met geld liggen om even een EV te scoren. Er zal dus altijd wel een onderkant van de markt blijven voor/door mensen die een goedkope auto hadden, kleine upgrade kunnen doen maar niet 20K over de balk kunnen smijten.
Ja, je grapt met de Aygo, maar we lachen nu ook niet meer om een Peugeot 205 of een kale Golf 2. Als het nostalgische sentiment over vijftien jaar toeslaat, is die eerste generatie Aygo, met zijn minimalistische ontwerp en enorme populariteit, zomaar de cult-stadsauto van een nieuwe generatie liefhebbers.

Maar we hoeven het niet eens over de Aygo te hebben. Naast stadsauto's staan er van het type BMW op jouw profielafbeelding op dit moment ook gewoon velen exemplaren voor onder de 3.000 euro te koop. Dat zijn momenteel exact de auto's die door dit soort regelingen het eerst de pers in gaan.

Het punt blijft hetzelfde: Hiermee ruim je wél de betaalbare instapmodellen op die nu nog voor een schappelijk bedrag naar een jonge liefhebber of knutselaar hadden gekund of op zijn minst onderdelen hadden kunnen verschaffen aan de exemplaren die nog wel langer mee mogen.

Je gaat er vanuit dat er duizenden auto's gesloopt gaan worden, maar omdat het economisch toch al slecht gaat en alles heel veel duurder is geworden hebben de mensen die dit soort auto's rijden echt geen duizenden euro's liggen om een andere auto aan te schaffen.
Ik ben het met je eens dat het gat naar een EV fors is. Maar de aanname dat de huidige rijder van zo'n auto géén geld heeft, is precies de blinde vlek in deze discussie.

We praten namelijk niet over een nieuwe koper die slechts 3.000 euro te besteden heeft, maar over de voorlaatste eigenaar. Diegene kocht die auto een aantal jaar geleden voor 8.000 tot 10.000 euro. De auto is inmiddels netjes afgeschreven naar een dagwaarde van zo'n 2.500 à 3.000 euro. Juist deze eigenaar heeft wél de financiële slagkracht om, met die extra 3.000 euro subsidie door te stoten naar een tweedehands EV. En zodra die auto bij de volgende APK 1.000 euro aan onderhoud vraagt, wordt de rekensom om 'm in te ruilen héél aantrekkelijk.

Het budget van 52 miljoen pakt op deze manier zo'n 17.000 auto's van de markt. Het probleem voor de échte koper aan de onderkant is dus niet dat hij de subsidie misloopt, maar dat zijn logische doorstroomauto door dit mechanisme rechtstreeks de shredder in gaat. De verkoper pakt de premie bij de dealer, de staat eist verplichte vernietiging, en de starter of koper met de kleine beurs ziet zijn aanbod verdampen. Je trekt met overheidsgeld de bodem uit de markt en forceert een kunstmatige ondergrens.

Laatst bewerkt:
Ja, je grapt met de Aygo, maar we lachen nu ook niet meer om een Peugeot 205 of een kale Golf 2. Als het nostalgische sentiment over vijftien jaar toeslaat, is die eerste generatie Aygo, met zijn minimalistische ontwerp en enorme populariteit, zomaar de cult-stadsauto van een nieuwe generatie liefhebbers.

Maar we hoeven het niet eens over de Aygo te hebben. Naast stadsauto's staan er van het type BMW op jouw profielafbeelding op dit moment ook gewoon velen exemplaren voor onder de 3.000 euro te koop. Dat zijn momenteel exact de auto's die door dit soort regelingen het eerst de pers in gaan.

Het punt blijft hetzelfde: Hiermee ruim je wél de betaalbare instapmodellen op die nu nog voor een schappelijk bedrag naar een jonge liefhebber of knutselaar hadden gekund of op zijn minst onderdelen hadden kunnen verschaffen aan de exemplaren die nog wel langer mee mogen.

Ik ben het met je eens dat het gat naar een EV fors is. Maar de aanname dat de huidige rijder van zo'n auto géén geld heeft, is precies de blinde vlek in deze discussie.

We praten namelijk niet over een nieuwe koper die slechts 3.000 euro te besteden heeft, maar over de voorlaatste eigenaar. Diegene kocht die auto een aantal jaar geleden voor 8.000 tot 10.000 euro. De auto is inmiddels netjes afgeschreven naar een dagwaarde van zo'n 2.500 à 3.000 euro. Juist deze eigenaar heeft wél de financiële slagkracht om, met die extra 3.000 euro subsidie door te stoten naar een tweedehands EV. En zodra die auto bij de volgende APK 1.000 euro aan onderhoud vraagt, wordt de rekensom om 'm in te ruilen héél aantrekkelijk.

Het budget van 52 miljoen pakt op deze manier zo'n 17.000 auto's van de markt. Het probleem voor de échte koper aan de onderkant is dus niet dat hij de subsidie misloopt, maar dat zijn logische doorstroomauto door dit mechanisme rechtstreeks de shredder in gaat. De verkoper pakt de premie bij de dealer, de staat eist verplichte vernietiging, en de starter of koper met de kleine beurs ziet zijn aanbod verdampen. Je trekt met overheidsgeld de bodem uit de markt en forceert een kunstmatige ondergrens.

Volgens mij is een medevoorwaarde dat het om de lage inkomens gaat.
Vwb mijn auto, jazeker is dat oude meuk, 3x zelfs in mijn geval, maar wel oude meuk die nog fors boven de gestelde waarde zit. Als het ooit zover komt dat ze daaronder zouden komen, zou ik best overwegen om van zo'n regeling gebruik te maken. Of te verkopen aan een geïnteresseerde, want dat kan ook nog gewoon. Ik vermoed alleen dat deze regeling niet voor mij gaat gelden.
Gezien de kosten die bij het in stand houden van een beetje grotere/luxere oude meuk komen kijken, zullen dat niet meteen de auto's voor de kleine portemonnee zijn waar de regeling voor bedacht is. De polootjes, corsaatjes e.d. die nu al onder die drempel vallen, zullen vast in sommige gevallen heel nette exemplaren zijn maar niet meteen de auto's die gemist gaan worden.
Over een aantal jaar is de kleine portemonneeauto een auto van rond 2020 en zijn de beginners waar je het over hebt een generatie die nu al nauwelijks interesse meer heeft in de auto.

Ik heb ook niet het vermoeden dat ik problemen ga krijgen met de regeling.

Ik denk ook niet dat je lage inkomens helpt met een elektrische auto die op een openbare laadpaal moet worden opgeladen in een end of life fase waar een mogelijk defect de auto total loss maakt qua waarde in financieel verkeer.

Over een Volkswagen Polo die de pers in moet of een Clio. Op een gegeven moment sterven ze helaas uit. Koester de herinneringen en als het er een is die je wil houden. Dan moet je dat ook doen.

Dan ga je uit van een nieuwe EV? Dat lees ik nergens. Lijkt me ook niet logisch gelet op de voorwaarde dat alleen mensen met een laag inkomen in aanmerking komen. Voor een paar duizend euro heb je bijvoorbeeld al een C-Zero/I-Miev/iOn of een Fortwo, Leaf of ZOE.

Ik verwacht niet dat veel toekomstige klassiekers op deze manier verdwijnen. Het nadelen van slopen is wel dat deze auto's bijvoorbeeld ook niet meer naar Afrika verscheept worden, of andere landen waar onze afdankertjes het wagenpark 'vergroenen'. Maar de invloed van deze maatregel in alleen Nederland zal verwaarloosbaar zijn.

Dan ga je uit van een nieuwe EV? Dat lees ik nergens. Lijkt me ook niet logisch gelet op de voorwaarde dat alleen mensen met een laag inkomen in aanmerking komen. Voor een paar duizend euro heb je bijvoorbeeld al een C-Zero/I-Miev/iOn of een Fortwo, Leaf of ZOE.
Paar duizend? Succes daarmee. Een Zoë voor €5000 is al lastig, die andere auto's heb je echt niet veel aan. Enkele mensen hebben misschien voldoende aan een kleine auto met stadsbereik, maar wil je wat meer dan gaat het budget al snel richting de €7-10 duizend euro...
Stel je krijgt €3.500 subsidie, moet je nog €3.500 bijleggen. En dan heb je auto met amper range. Als ik krap bij kas zou zitten, had ik gezegd, nee dankje!

Terug
Bovenaan