52 miljoen subsidie en verplicht slopen: Waarom negeert AutoWeek de schaduwzijde van de inruilregeling?

Wat ik niet begrijp is dat er politieke partijen bestaan die 52 miljoen subsidie willen gaan investeren in oude auto's waarvan 99% binnen 2 jaar vanzelf ook wel een natuurlijke dood gaat sterven... iets van wishful thinking, of totaal geen besef dat er tevens een groot oplopend begrotingstekort bestaat bij de overheid?
Voor mij bewijst het alleen maar dat politieke partijen die zoiets ondersteunen totaal geen economisch besef hebben en absoluut niet verantwoord met gemeenschapsgelden om kunnen gaan, kortom niet de politieke partijen die je als landsbestuurders aan het roer van ons schip Nederland BV zou moeten willen zien.

Rondom de jaren '80 hadden we ook een sloopregeling: deze werd niet door de overheid aangestuurd en daar werd dus ook geen cent aan subsidie op uitgegeven, maar men kreeg er wel een beloning voor in de vorm van recreatie en entertainment... dit werd werd ook wel de achteruitrijrace genoemd.
O.a. de Dafjes werden daarbij massaal juichend gekroepoekt, maar anno 2026 blijkt het aanbod van die inmiddels weer leuk geworden Dafjes en de bijbehorende onderdelenvoorziening nog steeds prima en betaalbaar te zijn.
Dus voor het behoud van het toekomstige mobiele erfgoed hoef je absoluut bang te zijn met zo'n sloopregeling, ik zou me eerder druk gaan maken over die vele miljoenen aan belastinggelden die hiermee (al)weer zinloos verkwist gaan worden.

De inruilregeling zoals die nu omschreven is, vind ik een regelrechte schande. Er is zeg maar een goeie reden dat de elektrische auto's van de eerste generaties zo hard in waarde kelderen. idem voor busjes, vrijwel niemand die zo een ding gebruikt zit erop te wachten om elke 150 km of minder de stekker erin te steken, of zelfs de accu te vervangen. Die dingen zijn DUUR, zelfs mij weerhoud het ervan om zo'n oud hok te kopen.

Die 500-3000 euro kostende brikken gaan vanzelf van de weg af als niemand er nog geld in wil steken, of ze roesten er vanzelf vanaf. Of ze worden uit stadscentra geweerd, of de overheid gaat er een fijnstofbelasting aan vast hangen. We zitten nu met enorm veel van die jaren 90+ auto's, omdat de roestpreventie goed is aangepakt.. ze roesten niet weg, dus ze blijven rijden. Maar de oude jaren 90 diesels, die zijn er bijna niet meer. Verketterd en opgereden.

Dan ga je uit van een nieuwe EV? Dat lees ik nergens. Lijkt me ook niet logisch gelet op de voorwaarde dat alleen mensen met een laag inkomen in aanmerking komen. Voor een paar duizend euro heb je bijvoorbeeld al een C-Zero/I-Miev/iOn of een Fortwo, Leaf of ZOE.

Ik verwacht niet dat veel toekomstige klassiekers op deze manier verdwijnen. Het nadelen van slopen is wel dat deze auto's bijvoorbeeld ook niet meer naar Afrika verscheept worden, of andere landen waar onze afdankertjes het wagenpark 'vergroenen'. Maar de invloed van deze maatregel in alleen Nederland zal verwaarloosbaar zijn.
Dat nieuwe is inderdaad een verkeerde aanname. Maar goed een auto met een beetje range (mensen met een lager inkomen zullen niet de luxe hebben van een eigen parkeerplaats en dus afhankelijk van openbare laadpaal) én waar nog meer dan 1 persoon en doos eieren in past heb je niet voor "een paar duizend euro".

De Leaf en Zoë zijn hartstikke leuke auto's als het je 2e auto is. Meer ook echt niet. Er zullen ongetwijfeld mensen gebruik van kunnen maken maar als ik de door @Volt geplaatste bedragen zie zal dat niet voldoende zijn om de door @Matt 1376994 geschetste ondergang van duizenden potentiële klassiekers teweeg te brengen.

De enige auto die een beetje de moeite waard is zou een Dacia Spring zijn qua range en ruimte, dan moet je nog dik 10K bijleggen. Maar zelfs dat houdt niet over. Beetje wishfull thinking van de overheid om te denken dat huishoudens met een laag inkomen voor notabene een auto even 10K kunnen stukslaan.

Denk dat er daarnaast een enorm ander probleem ontstaat wanneer in de aankomende 4 jaar bijna 100.000 huishoudens openbaar moeten gaan laden, wij hebben 6 laadpalen in de wijk die nu al vrijwel altijd bezet zijn na "kantoortijd" maar dat is een ander verhaal.

Paar duizend? Succes daarmee. Een Zoë voor €5000 is al lastig, die andere auto's heb je echt niet veel aan. Enkele mensen hebben misschien voldoende aan een kleine auto met stadsbereik, maar wil je wat meer dan gaat het budget al snel richting de €7-10 duizend euro...
Stel je krijgt €3.500 subsidie, moet je nog €3.500 bijleggen. En dan heb je auto met amper range. Als ik krap bij kas zou zitten, had ik gezegd, nee dankje!
Ik vind de goedkoopste Zoë's al onder de < €4.000. Ook de goedkoopste met 'koopaccu'. Ik ben niet bekend met het systeem van de 'huuraccu' maar wellicht juist interessant vanwege de risico's van een oudere accu?

De Fortwo heb ik zelf ervaring mee als deelauto binnen Amsterdam. Dat beviel mij destijds best prima. Niet iedereen heeft een auto nodig om met drie kinderen op de achterbank, een kofferbak vol aardappelen en een caravan aan de trekhaak zonder tussenstop naar Zuid-Frankrijk te rijden. Vergeleken met bijvoorbeeld het alternatief van de populaire mini-auto's als de Opel Rocks zijn de genoemde opties nog best 'veel auto'. Als het groter moet een Renault Fluence voor €2.999 wie het aandurft.

Natuurlijk zijn deze opties niet voor iedereen geschikt. Maar dat waren ze nieuw ook niet en kennelijk was er toen ook markt voor. De kritiek die ik nu veel hoor dat subsidies voor elektrisch rijden vooral naar 'de rijken' gaan en dat elektrische auto na een paar jaar massaal worden geëxporteerd. Daar kom je hiermee wel een beetje aan tegemoet. Verder laat ik me niet uit over de effecten, daarvoor vind ik de informatie ook nog te summier.

Inmiddels, alle reacties lezende, blijkt er heel wat meningsverschil en weinig kennis. Dus de topicstarter heeft wel een goed punt waarom Autoweek hier geen goed artikel over heeft.

Ik vind de goedkoopste Zoë's al onder de < €4.000. Ook de goedkoopste met 'koopaccu'. Ik ben niet bekend met het systeem van de 'huuraccu' maar wellicht juist interessant vanwege de risico's van een oudere accu?

Deze Zoë haalt in de praktijk max 140 kilometer. Dat is echt héél mager voor een "laag inkomen" gezin die het naar alle waarschijnlijkheid met 1 auto moeten doen. Om nog maar te zwijgen over het totaalgebrek aan (bagage)ruimte als je het met deze auto moet doen.

Huuraccu kost je ook een klein vermogen per maand. Dan heb je de auto gekocht en de accu niet. Die huur je letterlijk bij Renault. Voordeel is inderdaad het afkopen van risico, nadeel zijn de forse kosten. Voor 15.000 kilometer per jaar mag je een seperaat abonnement afsluiten a EUR 94,00 per maand. Complete waanzin dus.

De actieradius van de goedkoopste elektrische auto's is beperkt, maar daarom begrijp ik nu juist de prikkel van een subsidie. Natuurlijk is het niet voor iedereen een acceptabele optie, maar er zijn voldoende mensen waarvoor het geen ernstige belemmering is. Het gemiddelde jaarkilometrage in Nederland ligt rond de 12.500 en de gemiddelde afstand woon-werk dacht ik rond de 20 km. Dat zijn gemiddeldes: er zijn dus mensen die minder rijden. Naar mijn verwachting zeker ook mensen met een laag inkomen: niet iedereen met een laag inkomen heeft een inkomen uit werk of gaat met de auto naar het werk.

De huuraccu is een hele andere maar wel interessante discussie. € 94 per maand betaal je al bijna voor een elektrische Swapfiets. En dat is dan bij Renault zelf. Lijkt me een interessante markt om op in te spelen voor aanbieders van een vervangende accu. Maar dan wijk ik wel erg ver af van de discussie. ;)

Inmiddels, alle reacties lezende, blijkt er heel wat meningsverschil en weinig kennis. Dus de topicstarter heeft wel een goed punt waarom Autoweek hier geen goed artikel over heeft.

Nu is de voorpagina altijd van het snelle opvlakkige nieuws. Voor meer details en achtergronden moet je het blad lezen. De voorpagina is gewoon de nu.nl van het autonieuws, met ook beide de zelfde eigenaar overigens.

maar zodra alle details bekend zijn dan is het zeker goed om hier eens tot op detail op in te gaan, nu weten we nog niets dus kun je er ook weinig mee.

ik denk dat maar weinig echt gebruik gaan maken van deze regeling , en dus van alle zorgen mbt het verdwijnen van betaalbaar aanbod en geen toekomstige klassiekers meer , verwaarloosbaar is. En misschien voor de mensen die toch wat gespaart hebben en twijfelen over de overstap nu ook die stap durven te maken.

Er is inmiddels al een boel gereageerd, te veel om iedereen individueel te beantwoorden, maar het doet me goed om te zien dat er in ieder geval genoeg over te zeggen valt.

Wat ik in een van mijn eerdere commentaren ook al benoemde: ik denk dat de kopersgroep door velen hier nog verkeerd begrepen wordt.

Ik denk namelijk dat het niet de mensen met een besteedbaar budget van 3.000 euro zijn die deze regeling zullen gebruiken, maar juist net de kopersgroep daarboven. Ofwel: men koopt een aantal jaar geleden een auto voor pak 'm beet 8.000 euro, heeft deze nu al een aantal jaar en deze is inmiddels afgeschreven naar een inruilwaarde onder de 3.000 euro of daaromtrent. Ze lopen tegen duurder onderhoud aan en besluiten dat het tijd is om de auto te vervangen. Omdat de auto nu minder waard is dan de subsidie die er voor gegeven wordt, is het aantrekkelijk om gebruik te maken van deze regeling. Degene die van deze subsidie gebruik gaat maken is dus niet iemand die straks een tweedehands EV aanschaft van 3.000 euro en dit volledig probeert af te vangen met de subsidie, maar iemand die normaliter weer 8.000 euro zou uitgeven aan een vervangende auto en nu door middel van de subsidie 11.500 euro te besteden krijgt.

Het probleem van de kaalslag aan de onderkant van de markt dat dit creëert, is vervolgens voor de groep met de nog kleinere portemonnee, die normaal in dit budget onder en rond de 3.000 euro zou shoppen. Hun aanbod krimpt namelijk. Door schaarste zal de markt hier aantrekken en deze groep uit de markt prijzen.

Vwbt de aantallen die staan te verdwijnen, met dank aan Volt voor zijn tabel + dat er voor dit jaar ook nog budget vrij is voor grofweg 17.000 exemplaren. Staat er grofweg 100.000 exemplaren de sloop te wachten. Bij voorgaande regelingen en dergelijke potjes zijn deze altijd en razendsnel leeggetrokken. Ik zie niet waarom dat ditmaal anders zou zijn.

2027202820292030
Max. subsidie3.500 euro3.250 euro3.000 euro2.750 euro
Aantal gebruikers17.00020.00022.00024.000
Budget in euro’s59,5 mln65 mln66 mln66 mln

Om deze getallen nog even in verhouding te zetten tov het 'cash for clunkers' programma uit 2009 in de VS, waar dit in de nasleep nog jaren groot effect heeft gehad op de occassionmarkt. Heb ik even een tabelletje laten maken:

IndicatorNederlandVerenigde StatenVerhouding (VS vs. NL)
Aantal auto's (Wagenpark)~9,0 miljoen personenauto's~250 miljoen personenauto's / light vehicles (2009)~28x zo groot
Omvang sloopregeling100.000 auto's690.000 auto's (afgerond 700.000)~7x zo groot
Relatieve impact op wagenpark1,11% van de totale vloot0,28% van de totale vlootNL relatief 4x groter

Tot slot, de prangende vraag waar nog niemand een antwoord op heeft: voor wie is deze subsidie precies bedoeld? Officieel is daar dus nog niets over bekend, maar Autoblog kwam eerder al met deze aannemelijke redenering:

"De overheid schrijft: ‘’Voor de inruilregeling geldt dat belangrijk is dat de middelen bij de juiste doelgroep terechtkomen.’’ Die doelgroep zijn huishoudens met ‘’lagere (midden)inkomens’’. Hier heeft het kabinet nog geen definitie voor in deze zin, maar wel bij andere materie. Bij sociale huurwoningen gaat de overheid uit van 49.669 euro (prijspeil 2025) voor eenpersoonshuishoudens en 54.847 euro voor huishoudens van twee of meer personen (prijspeil 2025) voor laag en middeninkomen."

Laatst bewerkt:
De VS heeft veel minder im- en export in de automarkt dan Nederland. Het is vrij standaard om hier bij advertenties van goedkope auto's in het Nederlands, Duits, Frans, Pools, Roemeens, Oekraïens e.d. "wij verzorgen exportpapieren" te zien staan en hele hordes jong gebruikte auto's komen vanuit Duitsland hierheen. Zodra er een tekort gaat zijn aan goed onderhouden goedkope auto's, zullen deze vanuit de gehele EU wel naar Nederland komen.

De VS heeft veel minder im- en export in de automarkt dan Nederland. Het is vrij standaard om hier bij advertenties van goedkope auto's in het Nederlands, Duits, Frans, Pools, Roemeens, Oekraïens e.d. "wij verzorgen exportpapieren" te zien staan en hele hordes jong gebruikte auto's komen vanuit Duitsland hierheen. Zodra er een tekort gaat zijn aan goed onderhouden goedkope auto's, zullen deze vanuit de gehele EU wel naar Nederland komen.
Hier ga je naar mijn idee wel voorbij aan twee vrij cruciale marktmechanismen.

Ten eerste: hoeveel particulieren ken jij die voor een tweedehands bakkie van € 2.000 zelf even naar Duitsland of Frankrijk afreizen, transport regelen, keuringsafspraken bij de RDW maken en de invoeradministratie afhandelen? Dat aantal is verwaarloosbaar klein.

Dat importeren wordt dus gedaan door handelaren. Maar een handelaar doet dat natuurlijk met een winstoogmerk. Zodra een handelaar een goedkope auto over de grens haalt, krijgt hij te maken met vaste kosten: transport, RDW-keuring, kentekenkosten en uiteraard zijn eigen marge. Een autootje dat in Duitsland voor € 1.500 staat, krijg je hier via een handelaar simpelweg niet meer voor onder de € 3.000 op Nederlands kenteken. Handelaren vullen het gat aan de onderkant wel op, maar wél tegen het nieuwe, hogere prijspeil. De stijging van de marktbodem zet dus hoe dan ook door; de groep met de kleinste beurs wordt er alsnog uit geprijsd.

Ten tweede vraag ik me af wat dan nog het nut van die hele sloopregeling is. Als het argument is: "we slopen hier massaal bruikbare auto's om elektrisch rijden te stimuleren, maar we halen er uit de rest van Europa gewoon weer vergelijkbare oude benzineauto's voor terug", dan is het netto-effect van de hele subsidie simpelweg nul.

Dan ben je maatschappelijk en milieutechnisch gezien puur kapitaal aan het vernietigen en voor de lol aan het slopen, terwijl de belastingbetaler de rekening ophoest en de onderkant van de markt alsnog klem komt te zitten.

Als je 2.000 euro te besteden hebt moet je geen auto kopen maar een fiets. Moet alles dan niks kosten? Welke banden leg je er dan onder? C merk van 3 tientjes? Het punt is precies dat je die auto’s niet wil, ze zijn slecht onderhouden en stoten sowieso te veel uit. Het beleid kan er beter op gericht zijn dat iedereen een fatsoenlijke auto kan kopen i.p.v. mensen te forceren slechte auto’s te kopen die ze niet kunnen onderhouden en waarvan de wegenbelasting al te duur is.

Een auto van 2k is gewoon op, economisch en technisch want anders kostte hij geen 2k. Is geen kapitaal vernietigen maar ellende van de weg halen.

Laatst bewerkt:
Met je laatste 2.000 een nieuwe fiets kopen is zo ongeveer het domste wat je kunt doen. Er staan voor 2.000 genoeg oudere auto's te koop met eenvoudige techniek die met simpel onderhoud nog jaren meekunnen. Natuurlijk met iets meer uitstoot uit de uitlaat, maar weeg dat eens af tegen de uitstoot behorende bij de productie van een nieuwe?

Terug
Bovenaan