Waar is het verslag van de montage van de haak?
Tja... Iets met (priori)tijd ... Drukke weken zo na de vakantie met werk, kids (oudste gestart op het voortgezet), famliie, vriendin, etc. Maar, inmiddels werd het wel tijd voor een trekhaak-montage update én duidelijkheid over de resterende looptijd van Meggie.
Zoals gezegd werd het een lekkere klus zaterdag om de afneembare Brink-trekhaak te monteren. Vrijdagavond eigenlijk al begonnen met het nodige demontagewerk. Achterwielen eraf, wielkuip-isolatie los, binnenwerk in de bagageruimte diverse clipjes en schroefjes los en ook de bumper er nog afgetrokken. Even spannend, want hoewel we ervan overtuigd waren dat er geen schroefjes meer in zaten, was het spannend toch nog wat lomper te trekken aan de bumper.
Ook het loskoppelen van wat kabeltjes van alles wat er in de bumper zit (parkeersensoren, dode-hoek radar, GPS-antenne) was niet makkelijk met clips die vooral bedoeld zijn om vast te blijven zitten.
In het kort:
Montagepunten trekhaak is de auto op voorbereid. Alleen even aan beide kanten twee 'stickers' eraf peuteren waar de schroefdraad achter zit.
Hier monteer je twee forse stalen platen, waaraan de trekhaakbalk komt. Relatief simpel allemaal, al hielp het om vaders met 42 jaar Renault-ervaring erbij te hebben natuurlijk.
De elektraset van ECS bleek plug-and-play. Van de doorvoer met rubberen dop, tot stekkertjes erin prikken.
Kind kan de was doen. Al zou ik montage zonder brug afraden om goed overzicht te houden / overal goed bij te kunnen. En het goede nieuws. Programmeren is niet nodig. De auto herkend dat er een stekker is aangesloten en schakelt de parkeersensoren/radar/etc. uit en biedt een 'aanhangwagen-modus' waarbij de achteruitrijcamera opvraagbaar is tijdens het rijden.
Een stukje zaagwerk natuurlijk onder uit de bumper, en daarna de boel weer terugbouwen. Het resultaat is zoals gewenst. De haak haal je binnen enkele seconden eraf, of zet je erop. De 13-polige doos klap je weg en is ook niet meer zichtbaar. Enige wat resteert is een stukje van de montagehuls en het 'oog' waar de breekkabel aan kan.
Al met al, hij zit er strak onder én is al goed gebruikt de afgelopen dagen. Metname met een fietsendrager, maar ook de caravan heeft er even kort achter gehangen om de bedrading te testen en toch even te kijken hoe dat rijdt. Al valt dat niet te zeggen over een paar km. Dankzij het EV-koppel merk je wel bar weinig van wat er achter hangt. De volgende EV moet dus sowieso een hoger trekgewicht hebben.
De combinatie ziet er wel goed uit, technisch geen enkel probleem, helaas op papier mag het niet...
De fietsendrager dan weer wel. Komend weekend een weekendje Scheveningen gepland (Q Zomerfeest) en we nemen twee fietsen mee zodat de auto bij V.d. Valk kan blijven staan. Eens kijken hoeveel wind twee fietsen gaan vangen ;-)
Rondje onderhoud
Verder heeft Meggie het jaarlijkse bezoek aan de dealer gebracht voor:
- Reguliere onderhoud, incl. vervanging 12v accu (voorgeschreven). Daarnaast zijn alle vier de banden vervangen na toestemming leasemij. Met het oog op de herfst/winter zou het krap worden met de all-seasons qua voldoende profiel. Daarnaast stond de eerste APK gepland en waren twee banden net wel/niet op de 1,6mm.
Daarnaast is het aircosysteem gereinigd omdat ik die vond stinken.
Inmiddels staat er 111.000 km op de klok. Hoeveel komt daar nog bij?!?
Jaartje te gaan
Er was bij mij nog altijd wat onduidelijkheid wanneer Meggie nou uit de lease gaat. Maak ik de 60 maanden vol? Geldt de bijtellingskorting 60mnd na DET? En wat gebeurt er dan na 1 september 2027?
Ik vond in de MyAthlon en FleetPack-portal dat de leasetermijn op 53 maanden staat. Vreemd...
Vanmorgen wagenparkbeheer benadert en aangegeven dat ik prima september 2027 een nieuwe vierwieler wil gaan rijden omdat ik dan nog net een stukje bijtellingsvoordeel mee pak in 2027.
Antwoord duurde niet lang. Ze gaan inderdaad maart 2027 de bestelportal open zetten, want Meggie gaat er per 1 september 2027 uit. Exact dus over een jaar. En dat betekent concreet dat de zoektocht in het nieuwe jaar concreter gaat worden. Zin in, maar de Megane bevalt stiekem zo goed dat ik het nu ook al weer jammer vind...
Niettemin, méér dan genoeg ontwikkelingen hier. Voorlopig nog lekker kilometers zoefen en bedenken welke harde eisen er zijn voor een opvolger en of ik überhaupt wil blijven leasen. Iets voor de komende tijd om over na te denken, ervaringen te lezen, en vooral lekker tijdens het kilometers maken te kijken wat er zoal op de weg rijdt.