Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Afneembare trekhaak voor het resterende jaar...

Zijn er auto's die dat niet doen?
Zo gaat het toch bij elke auto? Bij mijn Mini (en dus BMW) werkt het zo, en zelfs beter dan bij Renault - waar ik nog wel eens heb dat je aan het handvat trekt, maar het systeem later is en je moet wachten tot hij open gaat.

Ik heb, vóór de Mégane IV GT205 en Mégane III GTline enige tijd als voorloper een Ford C-Max gehad, die had wel keyless, maar moest je de klink aantikken op het ribbeltje dat ie op slot ging.

Inmiddels went het ontzettend om gewoon weg te lopen, piep-piep te horen en door. Of bij het naar de auto toe lopen dat de portiergrepen al naar buiten schuiven. Dat zou ik niet snel willen missen bedacht ik me vanavond.

Het wordt serieus tijd voor een lijstje met plus en minpunten door de jaren heen. Om een nadeel van de huidige Meggie te noemen: voorwielaandrijving in combinatie met all-season banden en wat vochtig wegdek is niet de beste combinatie. Maar V2G zou weer erg interessant kunnen zijn gezien het einde van de salderingsregeling en een gasloos huis met 21 zonnepanelen en bodemlus-warmtepomp. Al is maar de vraag of een zakelijke auto makkelijk inzetbaar is als thuisbatterij / of dat gunstig is.

Wow. Ik betaalde voor de laatste twee weken van de vakantie op de Landal- camping de helft.

Die EV5 vind ik ook goed smoelen qua proportie. Is een kloeke bak.

Tja, Camping Birkelt. Prachtige omgeving, volledig NL-se animatie, netjes verzorgd, maar dus prijzig.
De EV5 vanavond al even samengesteld. Zit al snel op de 50k met een beetje leuke uitvoering, maar 1800kg trekgewicht is een dikke prima natuurlijk.

Ik krijg al zin in een half jaar voorbereiden, showrooms inlopen, kijken wat er nog aan zit te komen qua modellen, etc.

Ik heb, vóór de Mégane IV GT205 en Mégane III GTline enige tijd als voorloper een Ford C-Max gehad, die had wel keyless, maar moest je de klink aantikken op het ribbeltje dat ie op slot ging.

Is misschien anders bij budgetmerken (heeft Toyota dat ook niet?) maar keyless is echt al jaren gewoon weglopen=op slot...

Ik heb met de 3 Mazda's wel keyless, maar weglopen gaat zoals jij wenst. En om te openen druk je op het knopje van de deurhendel. De nieuwste die ik heb is de 2 uit 2025.

Weet zo niet of de huidige modellen het ook hebben zoals jij het wenst. Maar vind het openen op de Mazda manier juist een pluspunt.

Open door je hand even in de handgreep re steken.
Dicht met weglopen. Zelf in te stellen hoe lang dat duurt. Was in eerste instantie vrij kort, waardoor als je naar de andere kant van de auto liep hij alweer afgesloten was.:sneaky:

Dicht met weglopen. Zelf in te stellen hoe lang dat duurt. Was in eerste instantie vrij kort, waardoor als je naar de andere kant van de auto liep hij alweer afgesloten was.:sneaky:
De Megane III en IV hadden dat als je voor de auto langs liep, hij de auto op slot gooide. Er zat geen antenne aan de voorzijde. De Electric doet dat beter en gaat pas op slot als je een meter of 3 a 4 weg bent.

Het zijn de kleine dingen die wennen zeg maar. De vakantie-Talisman bijvoorbeeld ging de handrem er niet automatisch op. En ja, op een licht heuveltje met caravan erachter geeft dat gedoe, want dan blokkeert hij op de blokkeerpen van de automaat. Niet heel ideaal... Een verklaring ook gevonden. Omdat de auto origineel uit Zweden komt, is de elektrische handrem hier ook op ingesteld i.v.m. vorst. Het familielid weet niet beter dan even zelf aan het knopje trekken. Ik irriteerde me eraan dat de auto het niet zelf deed. Uiteraard anders in te stellen, bij de dealer...

Ik was vandaag nog even bij de dealer overigens. Helaas geen Scenic in de showroom, maar er kwam me wel ten ore dat het lage trekgewicht Renault of althans de importeur, niet lekker zit t.o.v. de concurrenten. Er schijnt gewerkt te worden aan een homologatie tot 1500kg. Even afwachten hoe dat gaat lopen. Maar zoals gezegd, de scope moet breed zijn dit keer.

De voorpret blijft leuk, zo een half jaar voor de bestelportal open gaat en er concreter keuzes nodig zijn.

Moet een auto vol in de opties zitten, of moet het noodzakelijke erop zitten?
Als je van je werkgever Chinees mag leasen dan is dit geen keuze natuurlijk. Die units zitten vrijwel allemaal stampvol met alles dat je kunt bedenken (en ook veel dat je niet bedenkt). Maar gezien waar je voor werkt kan ik me voorstellen dat je niet Chinees mag gaan.

Ja, dat is irritant inderdaad. Geen idee waarom er nog fabrikanten zijn die het zo omslachtig doen. Ik zou de auto er ook om laten staan.

Leuke update weer, en mooi dat deze probleemloos over de ton heen heeft gelopen. Dat wekt vertrouwen in de kwaliteit.

Persoonlijk ben ik redelijk gecharmeerd van de Scénic. Ik zag informatie over de modeljaarupdate op de homepage en volgend jaar schijnt een facelift te volgen. Ik vind moderne autodesigns niet zo mooi dat ik er warm voor loop maar deze trek ik nog wel. En in long range een bruikbare range bovendien.

Leuke update weer, en mooi dat deze probleemloos over de ton heen heeft gelopen. Dat wekt vertrouwen in de kwaliteit.

Persoonlijk ben ik redelijk gecharmeerd van de Scénic. Ik zag informatie over de modeljaarupdate op de homepage en volgend jaar schijnt een facelift te volgen. Ik vind moderne autodesigns niet zo mooi dat ik er warm voor loop maar deze trek ik nog wel. En in long range een bruikbare range bovendien.
Mijn collega heeft naar volle tevredenheid een Long Range Esprit Alpine (wel in saai zwart), en is ook dik tevreden. Ook met de range. Ook hij rijdt geregeld naar kantoor in ZTM en net als ik af en toe naar Brussel.

De facelift ziet er interessant uit, Scenic heeft dan ook V2G/V2H/V2L wat ook voor de komende jaren interessant kan zijn. Anderzijds heeft Kia dat inmiddels ook (i.s.m. Vattenfall meen ik). De veilige keuze is een Scenic. Veel van hetzelfde, briljante Android Automotive, meer ruimte, maar ook inleveren op acceleratie (andere merken doen dat sowieso beter met achterwiel ipv voorwielaandrijving).

Voorlopig hou ik het vizier open. Kia EV5 valt langzaam op in het verkeer en heel wat YT-video's van bekeken. Mwa, ben nog niet overtuigd, al kan ik het design van Kia wel waarderen. Tesla valt vooralsnog af, dat minimalistische vond ik eind 2022 al niet wat (proefrit met Elco in een Y gemaakt), maar ook de fiscale waarde doet mee in het besluit.

Kwam een Zeekr 7GT tegen in de wijk, ook gaaf (52k fiscaal voor long range launch edition).
Station, MPV, SUV, tja, wat zoek / wil ik dan eigenlijk.

Pas op, dit gaat een lang topic worden de komende maanden :LOL:

Pas op, dit gaat een lang topic worden de komende maanden :LOL:
De keuze is reuze.
Waar ik vorig jaar augustus nog weinig geschikte vol-elektrische auto’s met >1500kg trekgewicht kon kiezen, is mijn “shortlist” nu al aardig uit zijn jasje aan het groeien.
Maar ik heb nog even….;)
Ik volg dus op de voet welke keuzes jij gaat maken.

Tesla valt vooralsnog af, dat minimalistische vond ik eind 2022 al niet wat (proefrit met Elco in een Y gemaakt), maar ook de fiscale waarde doet mee in het besluit.

Dat was wel de 'vorige' Model Y, zowel qua rijden als qua interieur zijn er wel stappen gezet. Het eerste heb ik nog niet zelf ervaren, maar 't dashboard ziet er net wel iets minder ongezellig uit. Maar goed, zoals hier vaker gezegd is de EV-wereld sindsdien behoorlijk veranderd. De Kia EV5 vind ik op de weg wel een stoer ding, ook vanbinnen ziet het er goed uit.

Volgens mij is die Kia alleen totaal niet efficiënt. Ik was eigenlijk best enthousiast over de nieuwe Mazda CX6e maar ik denk dat afgezien van dat ik de Mazda veel fraaier vind, de Model Y nog steeds de beste EV is voor dat geld.

Ik denk dat de nieuwe generatie Renaults met de nieuwe accupakketten en motoren best wel een goede aanbieding kunnen zijn. Van wat ik lees is de efficiëntie van de nieuwe aandrijflijn erg netjes.

En uiteindelijk staat er na jaren wispelturigheid gewoon een Renault voor de deur ;)

Haha, ja ik snap die gedachte wel. Maar de privé-situatie tov de 2022 zoektocht is wat anders, dus het draait toch wat meer om uiteindelijke leaseprijs / fiscale waarde. Ik kan me goed voorstellen dat een Kia meer waardevast is dan een Renault wat iets met de leaseprijs, en dus mijn 'luxe bijdrage' (lees: hoeveel over budget) doet.

Een steengoed aanbod van een Scenic die min. 1300kg mag trekken is natuurlijk wel aantrekkelijk mits geen kale versie.

Volgens mij is die Kia alleen totaal niet efficiënt. Ik was eigenlijk best enthousiast over de nieuwe Mazda CX6e maar ik denk dat afgezien van dat ik de Mazda veel fraaier vind, de Model Y nog steeds de beste EV is voor dat geld.
De efficiency is nog niet heel briljant geloof ik inderdaad. Kia en andere merken hebben wel in de winter minder last van afname range t.o.v. de zomer. Bij Meggie verschilt dat maar zo 80 km ondanks warmtepomp.

Volgende week vrijdag is de EV-experience op Circuit Zandvoort. In de ochtend ben ik al daar vanwege een overleg met de branche, dus daarna mooi de tijd even tussen alle nieuwe EV's te neuzen (y)

Edit: Kwam dit handige lijstje met EV's + trekgewicht tegen op caravantrekker.nl:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan