Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Legoland EV'en, Talisman in aantocht + draagtijd 9 maanden in aantocht

Maar eens een kleine (lunch)update van Meggie want er staat inmiddels 80.000 op de klok. Valt allemaal wel mee dus qua kilometers maken. Deze week vooralsnog de hele week thuisgewerkt, vooral wat minimale lokale kilometers. Het contract is 60 maanden en 35k/jaar.

Onlangs met waxspray, waarmee ik de caravan ook heb geconditioneerd voor ie naar de stalling ging, Meggie een stukje bescherming gegeven, maar 2,5 jaar na de aflevering wordt het wel serieus tijd om de lak weer eens aan te pakken met een rondje kleien, polijsten, wax, etc. Niettemin, het blijft een geweldige kleur het Rouge Flammé:

U7PBoSa.jpeg

pgYHefI.jpeg

Onderhoud in de planning:
De 3 jaar is inmiddels qua leeftijd gepasseerd (half jaar na DET geïmporteerd en lease gestart) Onderhoud bij een EV stelt in de basis weinig voor. Het enige voorgeschreven onderhoud na 3 jaar is verversen remvloeistof en vervanging interieurfilter. Daarnaast heb ik een lijstje meegestuurd aan de dealer met daarop:
1) De achterbanden (nog originele) zijn enorm gecupt en het geluid begint ook de kinderen te irriteren. Naderen wellicht de profieldiepte dat ze vervangen mogen worden. Graag voor Micheln CrossClimate2 zoals ook voorop liggen.

2) Er blijft een trilling in de auto zitten bij snelheden tussen 120 en 150 km/u. Onbalans lijkt van voorzijde te komen.

3) De deurvangers kraken, de beide deurgrepen die inklappen kraken ook iets. Wellicht even wat 'vet' er overheen

4) Ruitenwisserblad linksvoor trekt strepen en is kapot

5) Remvloeistof moet volgens voorschrift ververst worden, pollenfilter eveneens denk ik?

6) De remmen piepen bij aanremmen of het laatste stukje tot stilstand remmen. Iets met weinig in gebruik...

Uitstapje naar hoe gaat het verder:
Hoewel het knetterdruk is sinds begin september met bijna wekelijkse zogenoemde Council meetings in Brussel en zeer korte deadlines (max 48h) om op stukken te reageren, is er ook tijd om te genieten. Zowel mét als zonder kinderen. Stiekem begint de week-om-week regeling te wennen en bevallen. Vooral door in de week zonder de jonge dames externe afspraken (soms incl. overnachting) te plannen, en de week met ze veelal thuis te werken of op tijd thuis te zijn. Fijn zo'n flexibele werkgever.

In huis staan nog de nodige spullen van de ex, maar die heeft inmiddels ook haar sleutel van haar huisje en is volop aan het klussen. Richting half oktober gaat de boel over en kan ik ook in huis aan de slag met de 'eigen touch'.

Stiekem ook al wat serieuzer wat dingen aan het overwegen rondom een toekomstige opvolger. Ja, de Scenic kan dat best worden (Esprit Alpine, matgrijs) maar met al dat IAA geweld in München kan het ook een ander merk worden. De eisen zijn vrij simpel:
- goede looks (ik wil blijven omkijken naar de auto)
- goede infotainment (Android Automotive geeft een pré)
- Geen kaal interieur (geen Tesla-taferelen)
- Geen Chinees (ligt lastig hier)
- Maatje meer dan de Megane Electric i.v.m. toekomst
- Fiscaal gunstig om de bijtelling laag te houden (ik meen 22% t.z.t. ipv 16% tot 35k)
- Aantrekkelijke leaseprijs (lees: restwaarde) i.v.m. leasebedrag wat niet heel ruim is (262,- eigen bijdrage nu...)

Natuurlijk ben ik Renault-minded, maar als het onder aan de loonstrook flink wat scheelt, zijn er andere keuzes te overwegen. Althans, in de huidige situatie. Klagen mag ik natuurlijk niet, hoe het er over 2 jaar uitziet zien we dan wel.

Ik zie op mijn werk regelmatig een witte en een zwarte gebroederlijk naast elkaar staan, maar rood blijft zonder twijfel de beste kleur voor deze auto. Helemaal met je eens. Goed om te horen ook dat je nieuwe situatie intussen went – ook uit mijn eigen omgeving weet ik dat dat soort beslissingen ontzettend zwaar kunnen zijn, maar ik ben er van overtuigd dat ze onder de streep beter zijn dan het alternatief.

Wordt de opvolger wel weer een EV? Of behoort een hybride in één of andere vorm ook tot de mogelijkheden? Ik snap ook wel dat je wat verder kijkt dan de stallen van Renault. Vooral de grotere modellen hebben tegenwoordig een erg groot Peugeot-gehalte, vind ik, terwijl juist de nieuwe kleintjes (4, 5, Twingo) echt super sympathiek vormgegeven zijn. Maar je wil er in ruimte ook niet in achteruit gaan natuurlijk.

Wat leuk om te zien dat dit Mijn Auto topic nog steeds levend is @adinsx!

Was in de tijden van de Clio RS182 al een volger van dit topic. Maar zoals dat vaak gaat kwam de klad er in en verdween m'n account (en eigen "mijn auto" topic over mn paarsblauwe Toyota Corolla) met de tand des tijds. Des te leuker om te zien dat dit topic still is going strong en inmiddels meerdere Renaults (en life-events) verder is. Triggerde mij in ieder geval om weer een account voor het AW-forum te starten en dit weer te gaan volgen. :)

Ga zo door met die zoemende rode Fransman!

Een aardig schopje tegen dit topic zie ik tot mijn schrik. Ik ga proberen binnenkort weer eens een update te schrijven, want Meggie haalt voor de zomer de ton op het klokje. En daarnaast vooral druk met werk, privé (zowel de week met als zonder kids), plannen maken en toch weer veranderen. Nou ja, veel te beleven en nagenoeg geen tijd / prioriteit hier te updaten, laat staan andere topics te volgen.

Sfeerplaatje er maar in dan. Tegenwoordig staat ie op allerlei willekeurige plekken / posities op de oprit. Net hoe het uitkomt / er ruimte nodig is vooraan.

bWx7J08.jpeg

Daar staat ie wel heel gek geparkeerd! Nog geen hobby auto ernaast? :)
Dat nieuwe huis staat gevoelsmatig wel dicht tegen de erfgrens aan trouwens.

Daar staat ie wel heel gek geparkeerd! Nog geen hobby auto ernaast? :)
Dat nieuwe huis staat gevoelsmatig wel dicht tegen de erfgrens aan trouwens.
Wel zo nu en dan een auto van iemand anders...
Andere hobby zullen we maar zeggen, en ja die stond dus vooraan op de plek tot vlak voor de foto, dus bij thuiskomst die middag ervoor moest de rode even zo om beide uit te kunnen stappen en naar binnen te gaan.

Afstand huis naast ons valt mee overigens, maar een vrijstaande op 400m2 was voor ze wel wat passen/meten.
Kk1idDb.jpeg

Nog twee weken en dan is Meggie 3 jaar in de lease. Looptijd 5 jaar, dus wordt het al tijd voor een zoektocht?

wordt het al tijd voor een zoektocht?
Nooit te vroeg voor een zoektocht zou ik normaal gesproken zeggen. Aan de andere kant gaan ontwikkelingen in EV land rap en weet je niet zeker hoe het EV landschap er over 2 jaar precies voorstaat... keuzes... ;)

Laatst bewerkt:
Zoektochten zijn altijd leuk en kunnen altijd! Eén van mijn hobby’s ook. Weer Renault?
Lekker vertrouwd is prima, maar ik heb meer belang bij een lage fiscale waarde (en dus bijtelling) inmiddels. Dus open voor iets anders.

Twijfel nog of ie de caravan moet kunnen trekken, omdat ik twijfel de caravan wel of niet te behouden. Laten we er vanuit gaan dat de caravan blijft. Ik schrok net van 1600,- voor 6 dagen een huisje op Billund Legoland in de zomervakantie. Gaan we dus niet doen... Dan maar zo plannen dat ik de auto van een familielid (lees, Talisman Estate) mee kan nemen incl. eigen sleurhut. Of wordt het toch nog iets richting Zuid Europa. Daar ga ik met de kinderen dit weekend eens voor zitten.

De zoektocht: (even uit de losse pols)
- EV verplicht
- Geen Chinees / Amerikaans (qua merk, niet qua bouwlocatie)
- C-segment / formaat Meg. is vooralsnog prima
- Minimaal trekgewicht 1300kg
- Minimale range zomer WLTP: 500km+ (in de winterkou is heen en weer Brussel lastig nu)
- Voorzien van stoelverwarming, stuurverwarming, etc. (maar hebben ze allemaal tegenwoordig)
- 0-100 in de buurt van 7s of vlotter
- Voorkeur achterwielaandrijving, want dat gezoek op de voorwielen op nat wegdek irriteert me steeds vaker
- Voorkeur voor Android Automotive als OS
- Fijne looks
- Fiscale waarde rond / onder 50k

En dan vergeet ik vast nog een en ander. Zag laatst een Kia EV4 rijden, zo'n meer station achtige. Lang niet gek...
Uiteraard is een Scénic Long Range een plan B, maar ook wel weer heel 'veilig'.

Ik schrok net van 1600,- voor 6 dagen een huisje op Billund Legoland in de zomervakantie.
Wij zaten vorig jaar in de zomervakantie (hoogseizoen) met zn 4-en voor minder dan 1000 euro 8 dagen in een prima huisje + riante tuin op pak hem beet 25 minuten van Billund, kan nog wel eens opzoeken wat dat was mocht je interesse hebben!

- Voorkeur achterwielaandrijving, want dat gezoek op de voorwielen op nat wegdek irriteert me steeds vaker
Ander bijkomend voordeel daarvan in mijn ogen is de mogelijkheid van een frunk, zodat je laadkabel, zeker als hij nat en vies is, niet achterin hoeft. Merk dat af en toe bij de Peugeots E-208 dienstauto's van m'n werk. Die kofferbakken liggen vol met blaadjes en andere meuk omdat die laadkabels altijd in de viezigheid liggen bij het laden (en omdat collega's zich kennelijk niet bekommeren om het een beetje netjes houden van die wagens...)

Lekker vertrouwd is prima, maar ik heb meer belang bij een lage fiscale waarde (en dus bijtelling) inmiddels. Dus open voor iets anders.

Twijfel nog of ie de caravan moet kunnen trekken, omdat ik twijfel de caravan wel of niet te behouden. Laten we er vanuit gaan dat de caravan blijft. Ik schrok net van 1600,- voor 6 dagen een huisje op Billund Legoland in de zomervakantie. Gaan we dus niet doen... Dan maar zo plannen dat ik de auto van een familielid (lees, Talisman Estate) mee kan nemen incl. eigen sleurhut. Of wordt het toch nog iets richting Zuid Europa. Daar ga ik met de kinderen dit weekend eens voor zitten.

De zoektocht: (even uit de losse pols)
- EV verplicht
- Geen Chinees / Amerikaans (qua merk, niet qua bouwlocatie)
- C-segment / formaat Meg. is vooralsnog prima
- Minimaal trekgewicht 1300kg
- Minimale range zomer WLTP: 500km+ (in de winterkou is heen en weer Brussel lastig nu)
- Voorzien van stoelverwarming, stuurverwarming, etc. (maar hebben ze allemaal tegenwoordig)
- 0-100 in de buurt van 7s of vlotter
- Voorkeur voor Android Automotive als OS
- Fijne looks
- Fiscale waarde rond / onder 50k

En dan vergeet ik vast nog een en ander. Zag laatst een Kia EV4 rijden, zo'n meer station achtige. Lang niet gek...
Uiteraard is een Scénic Long Range een plan B, maar ook wel weer heel 'veilig'.
KIA EV6? Iets meer auto als een EV4.

Het werd wel weer eens tijd voor een snelle update. De tijd voor het forum beperkt zich tot snel wat topics volgens / nieuws lezen i.p.v. de tijd nemen voor een update. Sterker nog, ik was aan onderstaande tekst ongeveer een maand geleden begonnen en dacht er net weer aan na een gesprekje met Wagenparkbeheer. Daarover aan het einde meer...

Eens kijken hoe ik dit in een notendop update.

Tonnetje op de klok
Meggie rolt zijn kilometers en we zijn samen de 100.000 ruim voorbij. Nog tot maart 2028 mogen we samen op pad, dus we hebben nog even om er naar verwachting dan 150.000 op te zetten.

Mini-vakantie Billund, Denemarken
2) Dat kilometers rollen prima gaat hebben we (lees, beide dochters en ik) ervaren in de mei-vakantie. We hebben de twee keer 780 km naar Billund Denemarken als zeer relaxt ervaren. Drie korte laadstops was volgens de geïntegreerde Google Maps het vlotst. Hoewel ik eerst twijfelde over de hoeveelheid snelladers richting het Noorden (hoewel het naar St Tropez perfect ging vorig jaar), was het vrees voor niets.

behTW0O.jpeg

Ook nu blijkt weer dat je met een EV geen zorgen meer hoeft te hebben. Sowieso vonden de kids het fijn elke 2,5 uur te stoppen voor wc, een broodje smeren, even voetballen, etc. En dan is 15-20 minuten laden echt zo om. In de avond op de terugweg werd uitgebreid Angry Birds door ze gespeeld op het scherm. Nee, dikke prima.
En ter volledigheid, gewoon lekker 120-130 km/u aangehouden in Duitsland en Denemarken. En nog liep af en toe het aankomst percentage bij de snellader op, dus kon het nog wel wat vlotter. Heb toch het idee, nadat ik dit ook al vorig jaar naar Zuid-Frankrijk merkte, dat tussen 120-130 km/u de ideale cruisesnelheid is. En dan pas laden rond de 10% en weer door bij 75 tot 80%.

M.b.t. LegoLand, LegoHouse en Lalandia Billund vakantiepark. Stuk voor stuk aanraders.

0eBQYNQ.jpeg

Trekhaak-tijd
Ik twijfelde er al een tijdje over. Sowieso is het lastig om geen trekhaak te hebben als je zo nu en dan even een aanhanger nodig hebt. Daarnaast is voor de zomervakantie de lekkere Talisman Estate TCe200 van mijn broertje geregeld om de caravan te trekken. Kanttekening, er moest nog wel even een trekhaak onder de Talisman. Dat staat komende week op de planning.

Maar... Ik heb besloten er ook nog een onder mijn Megane te gaan zetten. Ook al is de lease nog maar dik 1,5 jaar. De oudste gaat binnenkort naar het voortgezet-onderwijs. Heeft inmiddels een elektrische fiets, maar school is ook 14km verderop. Daarnaast week-om-week de wissel, dus haar fiets op de auto meenemen is praktisch. Daarnaast ga ik de fietsendrager zelf meer gebruiken. Kortom: nu aan het uitzoeken welke afneembare trekhaak het moet worden. Toestemming van de leasemij is er inmiddels, mits geen zichtbare schade overblijft na demontage bij inlevering van de auto. Heel fijn dat er zo wordt meegedacht.

Trekhaak-gedoe
VZLkGhG.jpeg

Een mooie verticaal-afneembare trekhaak van Brink ligt inmiddels sinds half mei klaar maar...
De bedradingsset die meegeleverd was is verkeerd. Geschikt voor een Megane E-Tech, maar dat is de Megane IV Estate (PHEV) en niet de Megane E-Tech Electric. En tja, dan blijkt dat een toeleverancier in Frankrijk is omgevallen en heel trekhaak-minded-Europa (lees NL, DL?) de focus legt op die ene aftermarket-leverancier ECS...

Kortom, inmiddels ruim zes weken verder en nog geen zicht op de juiste trekhaakset, de RN-168-HH (13 polig) of RN-168-BH (7 polig). Iemand toevallig een link naar een onderdelen-leverancier liggen en me aan de set kan helpen? Onderhand wordt de tijd krap om nog met een trekhaak rond te rijden :ROFLMAO:

Nog meer autogerelateerd nieuws? Ehm, nee. Althans, dat had ik een maand geleden op een kladblokje getikt. Ik was nog wat aan het rondkijken voor de opvolger, mede afhankelijk van hoe de avonturen privé verlopen is 5 zitplaatsen misschien niet genoeg... ;-) Maar om de leaseauto daar nou op aan te passen, dat is koffiedik kijken.

csrSVn9.jpeg

Dus, nog 1,5 jaar tot maart 2028 genieten van de rode rakker...??

Zeven maanden eerder inleveren...?
Maar... vandaag had ik Wagenparkbeheer aan de telefoon. Ik wilde weten of zij moesten weten wie mijn auto in de zomervakantie gebruikt als ik met de Talisman op pad ben. "Nee hoor, dat maakt ons niet uit. Jij blijft verantwoordelijk en het eerste aanspreekpunt."

Meteen even gevraagd hoe ver van te voren de portal voor het bestellen van een nieuwe leaseauto open gaat. "Zes maanden van te voren, dus oktober 2027."

Mooi dacht ik tot kwam: "Ehm, Nu ik je auto hier open heb zie ik een opmerking staan bij het aantal maanden bijtelling. Die is slechts 53 maanden bij jouw auto. Kwam jouw auto niet uit Duitsland? Dan geldt volgens mij de originele DET en niet de DET Nationaal..."

En als dat klopt, volgens Zakelijke Rijders-website wel, dan wordt het leasecontract verkort met zeven maanden. En dat betekent in augustus 2027 al een nieuwe leaser hebben en dus in februari lekker rondklikken in een portal.

Kortom, er is iets sneller werk aan de winkel. De 'eisen' had ik eerder al eens gedeeld. Het kan Renault blijven, maar om dan maar voor de facelift te gaan vind ik te makkelijk. Daarnaast zitten beide dames hier zo onderhand tegen de groeispurt aan, los van eventuele extra kids. Maar... Financieel moet het ook leuk blijven. Kortom, keuzes te maken de komende 9 maanden. Een mooie draagtijd ;)

Toetje:
Een Kia een optie? Ik dacht op plaatjes, leuk, in het echt: mwa... Al doet de kleur natuurlijk ook héél veel.
STYOh89.jpeg

Verder loopt alles wel. Wie Linkedin volgt ziet dat ik me de ene keer in Brussel als expert bij de EC, het andere moment een aantal dagen in Slowakije, of in NL een delegatie uit Oekraïne ontvang. Kortom, werk loopt flink door, de dames ook en na 1,5 jaar komt er eindelijk wat rust in de tent rondom de scheiding...

Op naar een mooie zomer. Mét Talisman én sleurhut wordt het Birkelt Village in Luxemburg. Eens kijken hoe dat bevalt.

Laatst bewerkt:
Eindelijk weer een update!
Maar nu dus maar één jaartje in het vooruitzicht begrijp ik? Dan is die trekhaak helemaal zonde van het geld, toch? Goed te lezen dat de Megane zo goed bevalt, ik vind het ook wel een interessant ding namelijk.
Bijzonder trouwens dat die bijtellingsdatum zo leidend is voor de inzetduur bij jullie.

Als de Scenic binnenkort ook een vergelijkbare update krijgt weet ik al wat de opvolger wordt.

Eindelijk weer een update!
Maar nu dus maar één jaartje in het vooruitzicht begrijp ik? Dan is die trekhaak helemaal zonde van het geld, toch? Goed te lezen dat de Megane zo goed bevalt, ik vind het ook wel een interessant ding namelijk.
Bijzonder trouwens dat die bijtellingsdatum zo leidend is voor de inzetduur bij jullie.

Als de Scenic binnenkort ook een vergelijkbare update krijgt weet ik al wat de opvolger wordt.
Ja, de trekhaak is wel een dingetje aan het worden. Kosten ongeveer 550,- meen ik (incl. elektraset). Wél rendabel als ik de facelift van de Megane neem, maar hmm... Ik had er technische meer van gehoopt.

Wat ik begreep krijgt de Scenic wél een technische update (800v platform), maar pas in 2028. En dat wordt dus lastig als er in augustus 2027 al een andere auto moet staan. Of... zou het een optie zijn de 22% bijtelling over de volledige fiscale waarde te accepteren een optie zijn. Aan de andere kant, in 2027 geldt nog 20% tot 30k en daarna 22% meen ik... Wat mij betreft blijft Meggie nog gerust een paar jaar aan. Binnenkort even voor de APK een afspraak maken (beetje lullig als juist ik die vergeet...) en een onderhoudsbeurt.

Linksom of rechtsom, er zijn keuzes te maken. De Scenic is zeker een logische opvolger, zeker als uitloopmodel wellicht financieel erg aantrekkelijk. Maar... nog altijd niet genoeg trekgewicht en het mag wel wat sportiever/vlotter. Maar dat brengt uiteraard kosten met zich mee. Zeker met een relatief karig leasebudget. Acht jaar terug bij de vorige werkgever lag dat al 200,- hoger, met de Megane GT205 destijds als resultaat...

Leuk om weer een update te lezen op dit front. En goed te lezen dat het zowel autogerelateerd als niet-autogerelateerd goed gaat ;).

Vwb het autogerelateerde. Ik heb zelf een opvolger van mijn auto uitgesteld, en ben ook zeer nieuwsgierig naar een eventuele facelift van de Scénic. Een beetje extra efficientie voor de range (is al goed maar toch) en snellere laadsnelheid zou helpen. En als ze dan ook nog wat extra kleur aan het te kiezen kleurenpallet toevoegen zou ik er wel voor in zijn. Écht mooi vind ik hem niet, maar ik kan weinig opnoemen wat recent op de markt is gekomen wat ik wel mooi vind.... Peugeot misschien (met name de interieurs) maar die hebben minder goede infotainment hardware (geen Google automotive zoals Renault).

Veel hints en kwinkslagen op wat er op de achtergrond allemaal gebeurt. ;)
Maar voorlopig dus nog even genieten van die prachtige rode Renault.

Even verkeerde gedachten parkeren hoor...
De draagtijd slaat vooral op de 9 maanden (vooruit incl. wat uitloop) naar de definitief te maken keuze. Dus nee, geen menselijke uitbreiding met heel jong spul. Daar ben ik niet meer aan toe. Eerder aan het moment dat de kids hun eigen plan trekken en er vrijheid ontstaat om samen de deur uit te gaan met auto, campertje of wat dan ook. ;-). Oh, en die maandelijkse financiële bijdrage niet meer te hoeven doen zou ook schelen. Dan is het budget voor lease ook ineens heel anders ;-)

Leuk om weer een update te lezen op dit front. En goed te lezen dat het zowel autogerelateerd als niet-autogerelateerd goed gaat ;).

Vwb het autogerelateerde. Ik heb zelf een opvolger van mijn auto uitgesteld, en ben ook zeer nieuwsgierig naar een eventuele facelift van de Scénic. Een beetje extra efficientie voor de range (is al goed maar toch) en snellere laadsnelheid zou helpen. En als ze dan ook nog wat extra kleur aan het te kiezen kleurenpallet toevoegen zou ik er wel voor in zijn. Écht mooi vind ik hem niet, maar ik kan weinig opnoemen wat recent op de markt is gekomen wat ik wel mooi vind.... Peugeot misschien (met name de interieurs) maar die hebben minder goede infotainment hardware (geen Google automotive zoals Renault).

Google Automotive blijft een ontzettend goed systeem en ik zou eigenlijk niet snel voor iets anders meer kiezen... Maar tja, welke merken voeren het inmiddels nog meer? Geen idee..

Even verkeerde gedachten parkeren hoor...
De draagtijd slaat vooral op de 9 maanden (vooruit incl. wat uitloop) naar de definitief te maken keuze. Dus nee, geen menselijke uitbreiding met heel jong spul. Daar ben ik niet meer aan toe. Eerder aan het moment dat de kids hun eigen plan trekken en er vrijheid ontstaat om samen de deur uit te gaan met auto, campertje of wat dan ook. ;-). Oh, en die maandelijkse financiële bijdrage niet meer te hoeven doen zou ook schelen. Dan is het budget voor lease ook ineens heel anders ;-)
Ja dat dacht ik in het verleden ook, totdat ik een nieuwe vriendin kreeg..... :ROFLMAO:

Haha, nou dat is al afgestemd hier hoor met de nieuwe aanwinst. Gaat niet gebeuren.
Je schrijft zelf
Ik was nog wat aan het rondkijken voor de opvolger, mede afhankelijk van hoe de avonturen privé verlopen is 5 zitplaatsen misschien niet genoeg... ;-)

Niet gek dat 'wij' daarop reageren. :D

Hé maarre, proficiat, fijn om te lezen dat het leven zich weer mooi heeft opgepakt voor je!

Super dat het zo allemaal verloopt.
Have fun in Luxemburg met de sleephut ik sta op de camping ernaast met de sleephut (camping nommerlayen)
Ga zaterdag al lekker weg :D voor 3,5 week.
Deze camping kan ik je zeker aanraden met opgroeiende pubers die van ons vinden het daar fantastisch.

Zelf nu ook voor het eerst een VAG hok en moet eerlijk zeggen dat dit top bevalt.
Moet zelf volgend jaar ook op zoek naar een elektrisch hok die ook nog de caravan fatsoenliijk kan trekken.

Ben straks alleen heel benieuwd naar de Peaq (alleen wat vreselijk duur) college heeft een enyaq en dit gaat helemaal top met caravan.
Zelf staat voor mij de Kia en Hyundai ook nog steeds op het lijstje
Zal straks gewoon weer lekker gaan proefrijden in van alles en nog wat ;)

Ik vrees dat adinsx dan zijn baan kan opzeggen en ritjes kan gaan maken met bewoners van het plaatselijke verzorgingstehuis. :ROFLMAO:
Vraag me meteen af of ik dat leuker vindt. Hoewel ik wel zo'n sociale kletskous ben dus de oudjes zullen het prima vinden. Maandelijkse bijdrage zal het dan wel lastig maken om aan alle verplichtingen te blijven voldoen...

@Bobbeltje , a Nommerlayen, daar ben ik ook ooit eens geweest. In een tentje met de ex. Toen vroor het 's nachts zelfs. Brr... Ik ga pas in augustus, dus geen Talisman + hut te spotten in de omgeving. Maar ik ben wel benieuwd naar de omgeving. Sowieso gaat de vakantie-sfeer weer beginnen zodra de caravan op de oprit staat. Vier weken voor vertrek, omdat het inpakken allemaal even tussendoor moet en ik soms ook een week iets verderop ben. Iets met beide de kinderen (ja, dus bonuskinderen) drie weken niet hebben.

M.b.t. de opvolger:
Ik ga zeker dit keer gebruik maken van eens andere merken rijden. Dat heb ik, samen met @Elco , overigens ook gedaan. We zijn met de Model Y op pad geweest in 2022, maar die kon me niet bekoren. En nog steeds niet overigens. Qua ruimte zeker, qua trekvermogen ook, maar ik blijf het een kale auto vinden waar je 'op de bok' zit.

Een collega heeft net de Enjaq besteld, evenals de divisie-manager. Business-edition met wat extra luxe en de bijtelling zit bij beide op 640,- netto... Iets met bijdrage privé gebruik, overschrijding leasenorm, etc.
Er zijn ook steeds meer collega's die afzien van lease. Ergens zou ik dat rekensommetje ook eens moeten maken, maar lease blijft toch ook gemak.

Ja het wagenpark met personeel is een ding.
Heb zelf ook 14 auto’s buiten lopen waaronder ook een aantal geel kenteken auto’s
Het is bij mij ook zo dit is het budget en wil je meer dat wordt het doorbelast.
In het verleden was ik soms ook niet zo strikt alleen zie je dan na een tijdje de bomen het bos niet meer.

Nu komen de eerste ook die geen auto meer willen en zelf een auto regelen.
Iedereen wil groter en duurder rijden (ikzelf ook :rolleyes:) maar het houd een keer op.
Vroeger ging je ook met een kadett op vakantie waar blijft die tijd :D
Die krengen worden steeds duurder en verplichten mij als werkgever alles elektrisch te bestellen ivm pseudo heffing :mad:

Zit er zelf ook niet op te wachten maar het zei zo

Maar die 640 met eigen bijdrage en overschrijding klinkt me niet verkeerd in de oren daar kom je gauw aan.
Het is en blijft een keus maar succes met de voorbereiding met de vakantie en andere auto

Alle regels maken het inderdaad niet makkelijker voor zowel werknemer als gever inderdaad.

Kleine update nog maar even. Meggie mocht op de gevoelige plaat, net als ikzelf, in een video over de toekomst van keuringen en moderne rijhulp-systemen. Altijd leuk om te doen.

Yp9dkSz.jpeg

Daarnaast vanmorgen de Talisman Estate TCe200 meegenomen om alvast aan de vakantiesfeer te beginnen.

Y4Rz3DO.jpeg

Net als de GT geen enkel probleem met het trekken van de caravan natuurlijk. En beter, de trekhaak is wat hoger. En zo'n Talisman blijft een geweldige reisauto met het iets op comfort afgestelde onderstel maar mét instelbare dempers. Dat wordt genieten tzt van de rit naar Luxemburg.

y9aqxfc.jpeg

Eerder aan het moment dat de kids hun eigen plan trekken en er vrijheid ontstaat om samen de deur uit te gaan met auto, campertje of wat dan ook. ;-). Oh, en die maandelijkse financiële bijdrage niet meer te hoeven doen zou ook schelen. Dan is het budget voor lease ook ineens heel anders ;-)

Heel goed, dat eigen plan trekken gaat al rap hoor als ze naar de middelbare school gaan.
Oh ja.. alimentatie betaal je, de wettelijke onderhoudsbijdrage, tot ze 21 jaar zijn (en daarna zijn er nog uitzonderingen mogelijk bij, bijvoorbeeld, studie). Tot ze 18 jaar zijn betaal je aan de andere ouder/verzorger, daarna in principe rechtstreeks aan het kind.

Duss.. je bent nog wel een rondje of twee aan nieuwe leaseauto's verder voordat je budget vergroot wordt (bij gelijkblijvende arbeidsomstandigheden, uiteraard) ;)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De term renovatie (op bouwbord) nemen ze bij de landelijke Rijksdienst trouwens wel vrij ruim, vind ik. Zag een week of wat geleden dat in Nieuwegein alles tot de grond toe afgebroken was :oops:. Kale vlakte. De term herbouw lijkt mij dan meer op zijn plaats.

Dat eigen plan trekken ga ik meemaken :D.

Wettelijke onderhoudsbijdrage inderdaad, die hakt er best in. I.c.m. het huis behouden + uitkoop ex zitten de vaste lasten (excl. sparen, boodschappen, uittjes, etc.) iets over een netto modaal maandinkomen.
Het is even aanpassen, maar ach, komt ook weer goed. Mede daarom dus nauwkeuriger op het budget voor de leaser voor al snel de komende twee rondes. De jongste dame wordt komende week tien. Optie B is natuurlijk ooit weer samenwonen, maar gezien de leeftijd van kids aan beide kanten, voortgezet onderwijs, etc. is dat echt meer lange termijn.

_________

Tja, renovatie, modernisering, herbouw, verduurzaming. De opbouw gaat daar nu weer beginnen geloof ik. Mis die centrale overleg-locatie wel moet ik zeggen om even af te spreken met externen rondom Utrecht.

In het kader van de zoektocht ben ik ineens scherp op wat er zoal rondrijdt. Kwam een Zeekr 7GT tegen:

De instapper is met 46k relatief betaalbaar en best aangekleed, maar de leaseprijs zal wel i.v.m. de restwaarde niet best zijn :ROFLMAO:.

Niettemin, alle opties staan open, maar op zijn vroegst vanaf februari pas een portal om in rond te klikken, tenzij ik wel de vijf jaar vol maak in Meggie. Ach, beetje leven in het topic is ook wel lekker.

Fijne zomer iedereen. (y)

Edit: Misschien moet een V2G-auto ook nog op de eisenlijst gezien het gasloze huis en zonnepanelen.
Hoe dat in de praktijk uitwerkt i.c.m. vergoeding laadkosten, etc. weet ik niet. Iets om uit te pluizen.

In het kader van de zoektocht ben ik ineens scherp op wat er zoal rondrijdt. Kwam een Zeekr 7GT tegen:

De instapper is met 46k relatief betaalbaar en best aangekleed, maar de leaseprijs zal wel i.v.m. de restwaarde niet best zijn :ROFLMAO:.

Niettemin, alle opties staan open, maar op zijn vroegst vanaf februari pas een portal om in rond te klikken, tenzij ik wel de vijf jaar vol maak in Meggie. Ach, beetje leven in het topic is ook wel lekker.

Fijne zomer iedereen. (y)

Edit: Misschien moet een V2G-auto ook nog op de eisenlijst gezien het gasloze huis en zonnepanelen.
Hoe dat in de praktijk uitwerkt i.c.m. vergoeding laadkosten, etc. weet ik niet. Iets om uit te pluizen.

Bij de 5 betaal je iets van 7,95 euro per maand, dan heb je de speciale laadpaal en zit je aan een speciale provider vast. Ik heb het idee dat het leuker is dan dat het in de praktijk zo is. Onze 5 is overdag maar ook 's avonds vaak niet bij huis.
Alhoewel, met een zakelijke auto de accu vol laden met de laadpas van de baas en 's avonds en het weekend deze stroom gebruiken word het rekensommetje natuurlijk wel anders.

Bij de 5 betaal je iets van 7,95 euro per maand, dan heb je de speciale laadpaal en zit je aan een speciale provider vast. Ik heb het idee dat het leuker is dan dat het in de praktijk zo is. Onze 5 is overdag maar ook 's avonds vaak niet bij huis.
Alhoewel, met een zakelijke auto de accu vol laden met de laadpas van de baas en 's avonds en het weekend deze stroom gebruiken word het rekensommetje natuurlijk wel anders.

Klopt, maar er wordt gewerkt aan een Europese net-standaard. Eigenlijk is het daar even op wachten. Ik meen vanaf 2028 of 2029 geldend. Ik kom nog wel eens bij ELaad in Arnhem, een samenwerkingorgaan / R&D van netbeheerders meen ik. Daar zit leuke kennis rondom V2G en het testen met voertuigen daarvoor.

Heet dat geen "diefstal"?
Zeker en blijf ik verre van. Er is nu al enorme onduidelijkheid over ERE's. Mag je die 10c/kwh terugvragen, ondanks dat je contract-tarief vergoed krijgt van de werkgever? Veel onduidelijk over bij ons. Er zijn collega's die ERE's laten uitbetalen, ik wacht nog even op echt groen licht.

Alle regels maken het inderdaad niet makkelijker voor zowel werknemer als gever inderdaad.

Kleine update nog maar even. Meggie mocht op de gevoelige plaat, net als ikzelf, in een video over de toekomst van keuringen en moderne rijhulp-systemen. Altijd leuk om te doen.

Daarnaast vanmorgen de Talisman Estate TCe200 meegenomen om alvast aan de vakantiesfeer te beginnen.

Net als de GT geen enkel probleem met het trekken van de caravan natuurlijk. En beter, de trekhaak is wat hoger. En zo'n Talisman blijft een geweldige reisauto met het iets op comfort afgestelde onderstel maar mét instelbare dempers. Dat wordt genieten tzt van de rit naar Luxemburg.

y9aqxfc.jpeg

Blijft een dijk van een wagen zo’n Talisman. Zwaar ondergewaardeerd. Daar heb je een fijne Reiswagen aan!

Zo te zien is dit nog fase 1. Facelift was -waar mogelijk - nog net iets fijner, vooral qua multimedia.
Nieuw waren ze al te geef en qua occasion nu ook zeer aantrekkelijk.

Terug
Bovenaan