Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Legoland EV'en, Talisman in aantocht + draagtijd 9 maanden in aantocht

De instapper is met 46k relatief betaalbaar en best aangekleed, maar de leaseprijs zal wel i.v.m. de restwaarde niet best zijn :ROFLMAO:.
Ik heb even voor je gekeken in de leaseportal van Arval. De Long Range RWD Launch Edition komt, onafhankelijk van kleur, uit op € 959,- exclusief brandstof. Lijkt dus nog wel wat mee te vallen.

Verder leuke updates! Veel plezier gewenst op vakantie :)

Ook met een berekeningslooptijd van 36 maanden en 25.000km/jaar? Budget is meen ik 900,-.
Gezien de huidige Megane er al overheen ging verwacht ik niet veel goeds...

Ook met een berekeningslooptijd van 36 maanden en 25.000km/jaar? Budget is meen ik 900,-.
Kan ik niet veranderen. Voor ons is het 48 maanden, 40.000km/jaar, SVI verplicht, winterbanden verplicht. Dat zit er dus allemaal wel in. Brandstof nog niet.

Maar goed, de BEVs vallen wel mee is mijn ervaring. De Sealion kost me €360,- aan eigen bijdrage (budget is 1k).

Nu had ik een Megane E-Tech mee als leenauto gisteren, en ik ben positief verrast.

Dit was een absolute basis versie maar dan nog. OK, ik moet erg wennen aan een EV met een aan/uit knop. En ook zijn beide displays wel erg druk. Maar fijn rijdende auto.
Helaas wel een noodremming door AEB door een schaduw of reflectie...

Voor meer ruimte denk ik wel dat een Twingo helemaal zo slecht niet zou uitpakken :) Die doet me oprecht ruimer aan, en zeker als het gaat om de ration buitenmaat-binnenmaat een stuk beter dan de Megane.

Nu had ik een Megane E-Tech mee als leenauto gisteren, en ik ben positief verrast.

Dit was een absolute basis versie maar dan nog. OK, ik moet erg wennen aan een EV met een aan/uit knop. En ook zijn beide displays wel erg druk. Maar fijn rijdende auto.
Helaas wel een noodremming door AEB door een schaduw of reflectie...

Voor meer ruimte denk ik wel dat een Twingo helemaal zo slecht niet zou uitpakken :) Die doet me oprecht ruimer aan, en zeker als het gaat om de ration buitenmaat-binnenmaat een stuk beter dan de Megane.

Wat bedoel je met een aan/uit knop?

Onze Niro EV 2023 heeft net als de Corolla 1.8 hybrid 2023 een knop met ACC > Contact of meteen start als de rem ingetrapt is. En uit natuurlijk. Wat is anders bij de Megane?

Onze Niro EV 2023 heeft net als de Corolla 1.8 hybrid 2023 een knop met ACC > Contact of meteen start als de rem ingetrapt is. En uit natuurlijk. Wat is anders bij de Megane?
Een start knop. Ik ben inmiddels gewend om in een EV te stappen die alleen door in de stoel te zitten en het rempedaal in te drukken al actief is. Bij een auto met een brandstofmotor voelt het nog logisch, maar bij een EV is instappen en D selecteren toch genoeg.

Op die manier, ik snap het.

Het voordeel van de manier van de Toyota en de Niro is dat je wel je multimedia hebt, radio kan luisteren zonder dat de airco en DRL verlichting meteen aan gaat. Maar die paar keer weegt niet op tegen de vele malen dat je instapt en meteen weg rijdt.

Klopt. Dat met die DRL is wel soms een nadeel. Bij notabena mijn Fiat 124 Spider is dat slim opgelost; wanneer de auto in neutraal staat en niet beweegt (zou dus een P stand kunnen zijn) dan gaat de DRL naar een minder felle stand.

Zo werkt het ook bij de Megane. Bij komen lopen naar de auto herkent hij de sleutel, gaat de DRL aan en de portiergrepen klappen uit. Deur openen = mediasystemen aan, radio / spotify aan.
Druk op de knop = contact aan
Voet op pedaal en druk op de knop = klaar voor start.

Ik vind het eigenlijk wel veilig zo moet ik zeggen.
Dat wordt een Twingo :)
Of een A290, lekker zakelijk rondsturen en wat ruimers voor erbij...

Tijd dat er een 'betalen naar gebruik' komt, want de vaste lasten van bijvoorbeeld zo'n Talisman zijn niet prettig. Al is ruim 500,- bijtelling netto dat natuurlijk ook niet.

Nog geen uitsluitsel van wagenparkbeheer overigens wanneer het contract van Meggie nou eindigt, dus gewoon nog lekker door. Moet komende week wel de APK gaan inplannen (verloopt 30-8), i.c.m. onderhoud en airco-service.

Daarom stond er ook 'zakelijk rondsturen' bij. Dus alleen werk-kilometers. Al is dat ook niet ideaal bij het op de heenweg of terugweg ophalen/brengen van de kids. Al komt dat steeds minder voor. De oudste gaat na de zomer met de fiets naar haar voortgezet-school. De jongste loopt/fietst in mijn week naar de basisschool aan de andere kant van de wijk. In principe haal/breng ik ze bijna nooit meer in de ochtend voor het werk, of ophalen ná het werk.

Niettemin blijft een leaseauto ook privé gebruiken het makkelijkst. Al geldt 140,- per maand eigen bijdrage voor privé gebruik en max 15.000km, elke km erboven kost 23c/km bruto verrekend met vakantiegeld in mei. Onder aan de streep blijft privé rijden en zakelijke km's declareren het aantrekkelijkst financieel.

Betalen naar gebruik gaat echt niet goedkoper zijn dan de huidige vaste lasten. ;)
Ligt aan het privé-gebruik, maar voor ruim 500,- netto bijtelling valt privé ook best wat leuks te rijden ala Laguna III GT (dank voor de tip Elco). En toch, lease blijft ontzettend gemakkelijk.

Ik zit rond de 15k privé, 20k zakelijk de afgelopen drie jaar. Moet ook minimaal 15k zakelijk rijden om recht op de leaseauto te houden, maar dat zit wel goed de komende jaren met tripjes Brussel en wat meer naar kantoor in de week zonder kids.

Kleine update nog maar even:
- Eind augustus staat de eerste APK ingepland, reguliere onderhoud (110k) en aircoservice.

- De trekhaakset (13-polig) is eindelijk binnen, dus na de vakantie eens een zaterdag inplannen voor wat knutselwerk met de oude heer. Alleen nog even kijken hoe we op de oude tweekolommer de Megane goed kunnen liften.

- De auto moet zoals het er naar uit ziet gewoon mee tot maart 2028, alleen per sept 2027 geniet ik geen 16% bijtelling meer tot 35k, maar is het 22% over alles. Blijkbaar geldt de DET internationaal voor de 60 maanden lage bijtelling. Het is niet anders. Fiscale waarde van Meggie viel toch al gunstig (5k lager dan zou moeten). Een vervroegde zoektocht lijkt uitgesloten, tenzij de werkgever wil meewerken zodat ik nog in 2027 een kan starten om nog 20% bijtelling tot 30k te pakken. Tientjeswerk...

Over niet al te lange tijd zitten de zakelijke km's er even op en is het tijd om Meggie om te ruilen voor de Talisman. Die dan overigens terugkomt van een tripje Italië in de middag om daarna met mij mee te mogen en de volgende ochtend de caravan naar Luxemburg te trekken. Zin in! Foto's volgen t.z.t.

Vorig weekend mocht ie al even proefdraaien binnen Nederland:
ozESfcB.jpeg

Zelf komend weekend nog even een weekendje kamperen met een koepeltentje. Back 2 basics bij Molecaten Flevostrand. Genieten van het laatste weekend zonder kids van beide kanten. Iets met hard werken maar genieten wanneer het kan. ;)

Terug
Bovenaan