Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Maar eens een kleine (lunch)update van Meggie want er staat inmiddels 80.000 op de klok. Valt allemaal wel mee dus qua kilometers maken. Deze week vooralsnog de hele week thuisgewerkt, vooral wat minimale lokale kilometers. Het contract is 60 maanden en 35k/jaar.

Onlangs met waxspray, waarmee ik de caravan ook heb geconditioneerd voor ie naar de stalling ging, Meggie een stukje bescherming gegeven, maar 2,5 jaar na de aflevering wordt het wel serieus tijd om de lak weer eens aan te pakken met een rondje kleien, polijsten, wax, etc. Niettemin, het blijft een geweldige kleur het Rouge Flammé:

U7PBoSa.jpeg

pgYHefI.jpeg

Onderhoud in de planning:
De 3 jaar is inmiddels qua leeftijd gepasseerd (half jaar na DET geïmporteerd en lease gestart) Onderhoud bij een EV stelt in de basis weinig voor. Het enige voorgeschreven onderhoud na 3 jaar is verversen remvloeistof en vervanging interieurfilter. Daarnaast heb ik een lijstje meegestuurd aan de dealer met daarop:
1) De achterbanden (nog originele) zijn enorm gecupt en het geluid begint ook de kinderen te irriteren. Naderen wellicht de profieldiepte dat ze vervangen mogen worden. Graag voor Micheln CrossClimate2 zoals ook voorop liggen.

2) Er blijft een trilling in de auto zitten bij snelheden tussen 120 en 150 km/u. Onbalans lijkt van voorzijde te komen.

3) De deurvangers kraken, de beide deurgrepen die inklappen kraken ook iets. Wellicht even wat 'vet' er overheen

4) Ruitenwisserblad linksvoor trekt strepen en is kapot

5) Remvloeistof moet volgens voorschrift ververst worden, pollenfilter eveneens denk ik?

6) De remmen piepen bij aanremmen of het laatste stukje tot stilstand remmen. Iets met weinig in gebruik...

Uitstapje naar hoe gaat het verder:
Hoewel het knetterdruk is sinds begin september met bijna wekelijkse zogenoemde Council meetings in Brussel en zeer korte deadlines (max 48h) om op stukken te reageren, is er ook tijd om te genieten. Zowel mét als zonder kinderen. Stiekem begint de week-om-week regeling te wennen en bevallen. Vooral door in de week zonder de jonge dames externe afspraken (soms incl. overnachting) te plannen, en de week met ze veelal thuis te werken of op tijd thuis te zijn. Fijn zo'n flexibele werkgever.

In huis staan nog de nodige spullen van de ex, maar die heeft inmiddels ook haar sleutel van haar huisje en is volop aan het klussen. Richting half oktober gaat de boel over en kan ik ook in huis aan de slag met de 'eigen touch'.

Stiekem ook al wat serieuzer wat dingen aan het overwegen rondom een toekomstige opvolger. Ja, de Scenic kan dat best worden (Esprit Alpine, matgrijs) maar met al dat IAA geweld in München kan het ook een ander merk worden. De eisen zijn vrij simpel:
- goede looks (ik wil blijven omkijken naar de auto)
- goede infotainment (Android Automotive geeft een pré)
- Geen kaal interieur (geen Tesla-taferelen)
- Geen Chinees (ligt lastig hier)
- Maatje meer dan de Megane Electric i.v.m. toekomst
- Fiscaal gunstig om de bijtelling laag te houden (ik meen 22% t.z.t. ipv 16% tot 35k)
- Aantrekkelijke leaseprijs (lees: restwaarde) i.v.m. leasebedrag wat niet heel ruim is (262,- eigen bijdrage nu...)

Natuurlijk ben ik Renault-minded, maar als het onder aan de loonstrook flink wat scheelt, zijn er andere keuzes te overwegen. Althans, in de huidige situatie. Klagen mag ik natuurlijk niet, hoe het er over 2 jaar uitziet zien we dan wel.

Ik zie op mijn werk regelmatig een witte en een zwarte gebroederlijk naast elkaar staan, maar rood blijft zonder twijfel de beste kleur voor deze auto. Helemaal met je eens. Goed om te horen ook dat je nieuwe situatie intussen went – ook uit mijn eigen omgeving weet ik dat dat soort beslissingen ontzettend zwaar kunnen zijn, maar ik ben er van overtuigd dat ze onder de streep beter zijn dan het alternatief.

Wordt de opvolger wel weer een EV? Of behoort een hybride in één of andere vorm ook tot de mogelijkheden? Ik snap ook wel dat je wat verder kijkt dan de stallen van Renault. Vooral de grotere modellen hebben tegenwoordig een erg groot Peugeot-gehalte, vind ik, terwijl juist de nieuwe kleintjes (4, 5, Twingo) echt super sympathiek vormgegeven zijn. Maar je wil er in ruimte ook niet in achteruit gaan natuurlijk.

Wat leuk om te zien dat dit Mijn Auto topic nog steeds levend is @adinsx!

Was in de tijden van de Clio RS182 al een volger van dit topic. Maar zoals dat vaak gaat kwam de klad er in en verdween m'n account (en eigen "mijn auto" topic over mn paarsblauwe Toyota Corolla) met de tand des tijds. Des te leuker om te zien dat dit topic still is going strong en inmiddels meerdere Renaults (en life-events) verder is. Triggerde mij in ieder geval om weer een account voor het AW-forum te starten en dit weer te gaan volgen. :)

Ga zo door met die zoemende rode Fransman!

Een aardig schopje tegen dit topic zie ik tot mijn schrik. Ik ga proberen binnenkort weer eens een update te schrijven, want Meggie haalt voor de zomer de ton op het klokje. En daarnaast vooral druk met werk, privé (zowel de week met als zonder kids), plannen maken en toch weer veranderen. Nou ja, veel te beleven en nagenoeg geen tijd / prioriteit hier te updaten, laat staan andere topics te volgen.

Sfeerplaatje er maar in dan. Tegenwoordig staat ie op allerlei willekeurige plekken / posities op de oprit. Net hoe het uitkomt / er ruimte nodig is vooraan.

bWx7J08.jpeg

Daar staat ie wel heel gek geparkeerd! Nog geen hobby auto ernaast? :)
Dat nieuwe huis staat gevoelsmatig wel dicht tegen de erfgrens aan trouwens.

Daar staat ie wel heel gek geparkeerd! Nog geen hobby auto ernaast? :)
Dat nieuwe huis staat gevoelsmatig wel dicht tegen de erfgrens aan trouwens.
Wel zo nu en dan een auto van iemand anders...
Andere hobby zullen we maar zeggen, en ja die stond dus vooraan op de plek tot vlak voor de foto, dus bij thuiskomst die middag ervoor moest de rode even zo om beide uit te kunnen stappen en naar binnen te gaan.

Afstand huis naast ons valt mee overigens, maar een vrijstaande op 400m2 was voor ze wel wat passen/meten.
Kk1idDb.jpeg

Nog twee weken en dan is Meggie 3 jaar in de lease. Looptijd 5 jaar, dus wordt het al tijd voor een zoektocht?

wordt het al tijd voor een zoektocht?
Nooit te vroeg voor een zoektocht zou ik normaal gesproken zeggen. Aan de andere kant gaan ontwikkelingen in EV land rap en weet je niet zeker hoe het EV landschap er over 2 jaar precies voorstaat... keuzes... ;)

Laatst bewerkt:
Zoektochten zijn altijd leuk en kunnen altijd! Eén van mijn hobby’s ook. Weer Renault?
Lekker vertrouwd is prima, maar ik heb meer belang bij een lage fiscale waarde (en dus bijtelling) inmiddels. Dus open voor iets anders.

Twijfel nog of ie de caravan moet kunnen trekken, omdat ik twijfel de caravan wel of niet te behouden. Laten we er vanuit gaan dat de caravan blijft. Ik schrok net van 1600,- voor 6 dagen een huisje op Billund Legoland in de zomervakantie. Gaan we dus niet doen... Dan maar zo plannen dat ik de auto van een familielid (lees, Talisman Estate) mee kan nemen incl. eigen sleurhut. Of wordt het toch nog iets richting Zuid Europa. Daar ga ik met de kinderen dit weekend eens voor zitten.

De zoektocht: (even uit de losse pols)
- EV verplicht
- Geen Chinees / Amerikaans (qua merk, niet qua bouwlocatie)
- C-segment / formaat Meg. is vooralsnog prima
- Minimaal trekgewicht 1300kg
- Minimale range zomer WLTP: 500km+ (in de winterkou is heen en weer Brussel lastig nu)
- Voorzien van stoelverwarming, stuurverwarming, etc. (maar hebben ze allemaal tegenwoordig)
- 0-100 in de buurt van 7s of vlotter
- Voorkeur achterwielaandrijving, want dat gezoek op de voorwielen op nat wegdek irriteert me steeds vaker
- Voorkeur voor Android Automotive als OS
- Fijne looks
- Fiscale waarde rond / onder 50k

En dan vergeet ik vast nog een en ander. Zag laatst een Kia EV4 rijden, zo'n meer station achtige. Lang niet gek...
Uiteraard is een Scénic Long Range een plan B, maar ook wel weer heel 'veilig'.

Ik schrok net van 1600,- voor 6 dagen een huisje op Billund Legoland in de zomervakantie.
Wij zaten vorig jaar in de zomervakantie (hoogseizoen) met zn 4-en voor minder dan 1000 euro 8 dagen in een prima huisje + riante tuin op pak hem beet 25 minuten van Billund, kan nog wel eens opzoeken wat dat was mocht je interesse hebben!

- Voorkeur achterwielaandrijving, want dat gezoek op de voorwielen op nat wegdek irriteert me steeds vaker
Ander bijkomend voordeel daarvan in mijn ogen is de mogelijkheid van een frunk, zodat je laadkabel, zeker als hij nat en vies is, niet achterin hoeft. Merk dat af en toe bij de Peugeots E-208 dienstauto's van m'n werk. Die kofferbakken liggen vol met blaadjes en andere meuk omdat die laadkabels altijd in de viezigheid liggen bij het laden (en omdat collega's zich kennelijk niet bekommeren om het een beetje netjes houden van die wagens...)

Lekker vertrouwd is prima, maar ik heb meer belang bij een lage fiscale waarde (en dus bijtelling) inmiddels. Dus open voor iets anders.

Twijfel nog of ie de caravan moet kunnen trekken, omdat ik twijfel de caravan wel of niet te behouden. Laten we er vanuit gaan dat de caravan blijft. Ik schrok net van 1600,- voor 6 dagen een huisje op Billund Legoland in de zomervakantie. Gaan we dus niet doen... Dan maar zo plannen dat ik de auto van een familielid (lees, Talisman Estate) mee kan nemen incl. eigen sleurhut. Of wordt het toch nog iets richting Zuid Europa. Daar ga ik met de kinderen dit weekend eens voor zitten.

De zoektocht: (even uit de losse pols)
- EV verplicht
- Geen Chinees / Amerikaans (qua merk, niet qua bouwlocatie)
- C-segment / formaat Meg. is vooralsnog prima
- Minimaal trekgewicht 1300kg
- Minimale range zomer WLTP: 500km+ (in de winterkou is heen en weer Brussel lastig nu)
- Voorzien van stoelverwarming, stuurverwarming, etc. (maar hebben ze allemaal tegenwoordig)
- 0-100 in de buurt van 7s of vlotter
- Voorkeur voor Android Automotive als OS
- Fijne looks
- Fiscale waarde rond / onder 50k

En dan vergeet ik vast nog een en ander. Zag laatst een Kia EV4 rijden, zo'n meer station achtige. Lang niet gek...
Uiteraard is een Scénic Long Range een plan B, maar ook wel weer heel 'veilig'.
KIA EV6? Iets meer auto als een EV4.

Terug
Bovenaan