afentoe - MG ZS ('05)

Dat had je van te voren niet kunnen bedenken bij een MG.
Het valt me inderdaad niet tegen! Natuurlijk zijn het ook geen astronomische afstanden.

Klinkt als een overijverige startonderbreker. Herken ik van een Twingo die we ooit hadden, daar moest je ook vrij snel zijn.
Nu je het zegt stap ik als hij zoiets doet ook uit de auto, misschien ben ik dan net ver genoeg bij het contactslot vandaan. Ik zal het binnenkort eens met de reservesleutel proberen.

Het enige is dat hij de laatste paar weken soms karakter toont bij het starten. Mijn ritueel is dat ik voor vertrek de auto openklik, jas achterin doe, portemonnee en GSM in het deurvak, en dan pas instap en start. Niks geks, toch? Toch vindt hij dat niet altijd meer leuk, om een of andere reden gaat hij dan piepen als ik de sleutel omdraai en start hij simpelweg niet. Pas als ik hem met het knopje van de sleutel op en weer van slot heb gedaan en daarna meteen start doet hij het dan weer. Ik heb geen idee waar dat vandaan komt maar hou het de komende tijd wel even in de gaten.
Dit heeft mijn F ook geregeld. Ben je iets te langzaam met starten, dan gaat de onderbreker er weer op. Irritant, maar kan verder geen kwaad.

Als het goed is de laatste update voor dit jaar. Na retourtjes Groningen, De Meern en Maastricht is hij inmiddels ruim door de 140k.

Ik heb twee linkerhanden als het om technische of klusdingen gaat. Toch werd het een maand geleden tijd om toch iets van de auto op te knappen, de koplampen werden langzaam dof en met name rechts was me dat toch een doorn in het oog. Daarom op advies een poetsset gekocht en op een van de laatste echt benauwde zomerweekenden aan de slag gegaan. Na klaarblijkelijk iets langer schuren dan strikt noodzakelijk - er stond nergens op de doos dat er na het schuren een doffe waas hoort te ontstaan dus ging ik maar door - ging de blanke lak erop en een uur later was dit het resultaat.

Bij lange na niet perfect maar stukken beter dan het was, het zit wellicht tussen de oren maar ook onder het rijden meen ik verschil te merken. Komend voorjaar maar eens goed doen, dan gaat de linkerkant ook mee. Nu bewust niet gedaan want als het niet goed was gegaan had ik liever 1 dan 2 geruïneerde lampen gehad.

Voor de winter ben ik niets van plan. Eind van de maand moet ik nog naar Antwerpen en daarna breekt vermoedelijk een periode met wat minder kilometers aan. Tot in de loop van het voorjaar is geen nieuws dus goed nieuws. :)

Het is al lang geen nieuws geweest en dat is inderdaad goed nieuws gebleken. Als er geen gekke dingen gebeuren gaat de MG eind deze of begin volgende maand door de anderhalve ton.

Ik had het de vorige keer over de koplampen, die zijn vorig jaar met wat extra boenen nog door de APK gekomen maar ik verwacht niet dat dat dit jaar nog een keer gaat lukken. Houd er rekening mee dat er dit najaar nieuwe vensters moeten komen maar dat ga ik de garagist laten doen.

Verder draait de auto braaf zijn kilometers. In het afgelopen jaar heb ik alleen een lampje en de radio vervangen. De radio, er zat al aftermarket in, is maandenlang stuk geweest en met een paar langere ritten voor de deur vond ik het tijd worden voor een nieuwe. Toen ik daar eenmaal een winkel met installatiedienst voor had gevonden was het in een mum van tijd gepiept. Leuk was dat ik op een dinsdag langsging voor een 'diagnose', de afspraak voor het vervangen uiteindelijk werd gemaakt voor de zaterdag bijna twee weken later en de monteur de auto gelijk weer herkende. "Hé, de MG". Jullie zullen herkennen dat het wel zo fijn is om te weten dat als er iemand aan de auto moet zitten, dat in elk geval een liefhebber is.

Het enige wat me aan onderhoud echt opviel was de koelvloeistof, daar moest vorige week een slok bij en dat had ik eerder buiten de onderhoudsbeurten om niet hoeven doen. Ik rijd sinds ik de auto heb nog elk jaar ca. 5000km en sinds ik krap 3jr geleden verhuisde ook vaak dezelfde stukken dus de omstandigheden zijn niet veranderd. Moet ik even in de gaten houden.

De benoemde wat langere ritten waren gisteren en vandaag naar familie in het hoge Noorden. De MG lijkt op dieet te zijn gegaan want onderweg van Deventer naar de provincie Groningen en vandaag terug naar het Brabantse land heeft hij 1 op 18-komma-nogwat gereden. Dat heb ik drie keer nagerekend want het leek me sterk. Natuurlijk waren het wel bijna alleen maar lange stukken op 80- en snelwegen maar nog stond ik ervan te kijken. Ruim 400km en ik heb toch overal braaf het geldend maximum tot +10 gereden. Normaal rijdt hij 's winters ruim 1:12 en 's zomers ongeveer 1:13-14, afhankelijk van hoe hard de climate control moet werken, dat is al sinds ik hem heb ongeveer hetzelfde.

Goed nieuws deze week was dat de auto met flying colors door de apk en beurt gekomen is. Hij lijkt het een beetje af te wisselen, een jaar prima en het andere jaar boven de duizend ballen. Kennelijk heb ik de lampen toch genoeg gered om nog een tijdje mee te kunnen. De koelvloeistof blijft weer stabiel en verder blijft hij gewoon zijn kilometers maken.

Wellicht nog leuk; ik heb sinds ik de auto heb precies een andere ZS zien rijden, die is van voor de facelift maar ook met de vier-in-lijn. Die blijkt van de 'nieuwe' monteur van mijn vaste garage te zijn. Dat zie ik graag. :)

Dankjewel! De bodykit en velgen blijven inderdaad de grootste aandachttrekkers. Allemaal origineel. Ik had hem een weekje voor vertrek mooi schoon, maar met name de Belgische snelweg in de regen heeft dat heel snel ongedaan weten te maken. Op de foto valt het nog mee. ;)

Terug
Bovenaan