AI Fotowedstrijd #72: De auto in de hoofdrol, maar uit een andere tijd -> Vote now!

Roadracer

Administrator

Forumleiding

Banner.png

Thema – De auto in de hoofdrol, maar uit een andere tijd

Bij deze wedstrijd wordt een uitdaging. Creatief en mogelijk technisch maar het is te doen. In veel films en tv-series speelt een auto een belangrijke rol, zo niet de hoofdrol. Vaak wordt een beroemde speler zelfs daarmee verbonden. Maar wat als in die film de hoofdrolspeler een auto (die wél goed bij hem past) heeft die niet in de tijd van de film of tv-serie thuishoort?

Afwijking van het gewone tijdschema: omdat deze wedstrijd later is gestart (en omdat ik woensdagavond een afspraak heb waardoor ik het OER pas later op de avond kan maken) wil ik de inzendtijd verruimen tot woensdag 11 maart 22.30 uur. (Tenzij daar grote weerstand tegen is).

20260307_James_Bond_Bentley.jpg

De Opdracht

Gebruik je favoriete AI-generatietool (Gemini, ChatGPT, DALL-E, Leonardo, etc.) om:
  • Een afbeelding te creëren op basis van een (bekende) scene uit een film of tv-serie:
    • De auto moet in de (oorspronkelijke) film of tv-serie een kenmerkende rol spelen. Ideaal gezien kies je de tijd van de scene en de auto zodanig dat de auto geen opvolger of logische voorganger van de auto uit de scene is.
    • De scene moet zich afspelen of gesitueerd zijn in de tijd die in de oorspronkelijke film of tv-serie ook wordt aangehouden
    • De auto van de hoofdrolspeler moet uit een ándere tijd komen - in de toekomst of uit het verleden - maar wél eenzelfde rol vervullen als in de originele film of tv-serie.
    • Het zou redelijk te doen moeten zijn om aan de hand van de beelden de film of tv-serie, of de bedoelde hoofdrolspeler te herkennen.
    • Eén afbeelding per inzending.
Enkele tips:
  • Je kunt AI vragen in welk (merk of type) auto de hoofdrolspeler zou rijden als de scene die je op het oog hebt zich in de toekomst of in het verleden zou afspelen als je er zelf geen kunt indenken.
  • Je krijgt te maken met beperkingen van de engine voor bekende personen of scenes. Je kunt daar redelijk eenvoudig omheen werken door te vragen naar iets of iemand met een gelijkenis.
Ik zal in het weekeinde een paar keer inchecken om te kijken of er dringende vragen zijn.

Veel succes en plezier!

20260307_Derrick_geinspireerd_i5.png

Regels:
  • De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
  • Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (bvb postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
  • Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
  • Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
  • Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
  • Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
  • Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
  • Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
  • Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
  • Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
  • In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
  • De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
  • Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
  • Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
  • De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.
Vorige wedstrijden:
001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver
039: Art Deco - Jay DoubleYou
040: Barnfind! - Pink Panther
041: Made in Russia - D.E.N.N.I.S.
042: „Het Refrein Revisited“ - 929V6
043: Om op te vreten! - Zadelsnuiver
044: Helemaal kaal- Pink Panther
045: Bomvol! - RONR
046: Auto's in strips - Zadelsnuiver
047: Help Jaguar uit de brand! - Zadelsnuiver
048: At the drive-in - Zadelsnuiver
049: De vrijetijdsauto - 2CV Lover
050: Frankenstein's Garage - 2CV Lover
051: De Godin - Pink Panther
052: Das Beste oder Nichts - zonder BMW met Skoda
053: Het Zwitsers zakmes - Gullwing
054: De Hobby camper - ex-aequo 2CV Lover en Niseko
055: De teletijdmachine, Urban Mobility in 2040 - Roadracer
056: Een auto met landstypische stijl, afgebeeld in het thuisland - 2CV Lover
057: Sinterklaas vs Santa Claus - D.E.N.N.I.S.
058: Lowriders and Special Paint - RonR
059: Speelgoedauto Revival - Roadracer
059b: Ontwerp een nieuwe banner - 2CV Lover
060: De aflevering van je nieuwe auto - Gullwint!
061: De Droomgarage – Waar staat jouw creatie gestald? - Gullwint!

062: De Mars Commute - RONR
063: Breaking news! - ex aequo Zadelsnuiver en Harry Cabrio
064: Wat als…? - Jay DoubleYou

065: Ouderwets wordt weer nieuwerwets - Alfista
066: De Trumpmobiel - Twix
067: De varianten - Alfista
068: The Love Machine - Jay W
069: Breng de sedans & stations terug - SJ 1001
070: De ultieme cabrio - 929V6

071: Spreekwoorden en gezegden - 929V6

Inzenden kan tot woensdag 11 maart 2026 om 22.30 uur
Stemmen kan tot vrijdag 13 maart 2026 om 20.00 uur

Ik wordt een beetje in verwarring gebracht door deze regel, waardoor ik twijfel of mijn inzending voldoet

"De auto moet in de (oorspronkelijke) film of tv-serie een kenmerkende rol spelen. Ideaal gezien kies je de tijd van de scene en de auto zodanig dat de auto geen opvolger of logische voorganger van de auto uit de scene is."

Dus het moet echt een totaal andere auto zijn dan uit de scene?

Ik wordt een beetje in verwarring gebracht door deze regel, waardoor ik twijfel of mijn inzending voldoet

"De auto moet in de (oorspronkelijke) film of tv-serie een kenmerkende rol spelen. Ideaal gezien kies je de tijd van de scene en de auto zodanig dat de auto geen opvolger of logische voorganger van de auto uit de scene is."

Dus het moet echt een totaal andere auto zijn dan uit de scene?
Er zijn natuurlijk grijze gebieden... Dan bepaalt het stemmend publiek

Even een regel highlighten :
  • Eén afbeelding per inzending.
Ik zie bij de inzendingen twee beelden. Op zich okay maar in het OER komt de eerste. Jullie hadden in de opdracht 007 in de achtervolging en Derrick herkend?

Laatst bewerkt:
Er zijn natuurlijk grijze gebieden... Dan bepaalt het stemmend publiek
Maar moet of mag de auto nou wel of geen opvolger of voorganger zijn (zo heb ik het in eerste instantie wel begrepen) Zo niet dan pas ik mijn inzending aan aangezien de Traction Avant de voorganger van de DS en daarmee dus ook van de CX is.

Mijn tweede poging en inzending:
Chat-GPT-Image-11-mrt-2026-17-25-02.png

ChatGPT

Mijn eerste poging:
Chat_GPT_Image_7_mrt_2026_19_31_06.png

ChatGPT

Ik heb net de opdracht nog even doorgelezen en ik zie nu dat ik naast de opdracht zit. Want: Mijn aanpassing is niet de auto van de hoofdrolspeler. Ik ga dit nog aanpassen. Voor nu laat ik deze staan.

Het origineel:
Charger_Bullitt_01_1080x_progressive.webp

Laatst bewerkt:
Poeh poeh dat is een moeilijke, ik kijk nl. nooit een film. De kinderen zeggen “short span of attention”, ik zeg “betere dingen te doen dan 2h in een zetel zitten en popcorn proppen”.
Zeg Twix, gaan we voor deze wedstrijd nog eens lekker recalcitrant doen? ;)

Maar moet of mag de auto nou wel of geen opvolger of voorganger zijn (zo heb ik het in eerste instantie wel begrepen) Zo niet dan pas ik mijn inzending aan aangezien de Traction Avant de voorganger van de DS en daarmee dus ook van de CX is.
Ik zou dat toch als aparte modellen zien. Zullen we duidelijk technische verschillen aanhiuden? Dus niet Golf generaties... Of oude / nieuwere Porsche 911. Maar BMW 5 en i5 zijn wel verschillend. Dus Traction Avant en CX ook

• Leuk
Waarderingen: SVF
Ik zou dat toch als aparte modellen zien. Zullen we duidelijk technische verschillen aanhiuden? Dus niet Golf generaties... Of oude / nieuwere Porsche 911. Maar BMW 5 en i5 zijn wel verschillend. Dus Traction Avant en CX ook
Hoe verschillend zijn de Kever en de ID.3? Ik bedoel: de Kever was de voorganger van de Golf, maar was feitelijk een volledig andere auto. Meer een revolutie dan een evolutie. Gaarne jouw visie...

Hoe verschillend zijn de Kever en de ID.3? Ik bedoel: de Kever was de voorganger van de Golf, maar was feitelijk een volledig andere auto. Meer een revolutie dan een evolutie. Gaarne jouw visie...
Voorganger maar technisch verschillend andere auto. Dus dat kan in dit verband. Oude en nieuwe Corolla zou ik een erg lastige vinden... Maar aan de andere kant verschillen die in de laatste generatie zowel qua styling als qua techniek best veel van de eerste (Auris ls 'breek generatie'). Porsche 911 is qua styling weer redelijk constant gebleven (evolutie).

Laatst bewerkt:
Als beloofd enkele updates over de stats van de AI wedstrijden 1 -> 70 – ik heb niet alles qua data maar wel veel. Er waren 865 inzendingen in totaal, 51 inzenders en 21 verschillende winnaars.

MVPs na 70 wedstrijden :

Zadelsnuiver & RONR9
929V6 & Gullwing7

Meeste 2de plaatsen : Zonder BMW (9), Niseko (7), DENNIS (6)

Meeste 3de plaatsen : DENNIS (10), RONR (8), Zadelsnuiver (7)

Deelnamekampioenen na 70 wedstrijden :

• DENNIS : 70
  • Zonder BMW met een Skoda : 68
  • Zadelsnuiver : 63

Engines :

Gebruikte AI Engines volg ik sedert wedstrijd 31, met die nuance dat niet iedereen de Engine heeft vermeld :

• Gemini : 74,4%
  • ChatGPT : 16,3%
  • Copilot : 7,1%
  • Rest (Grok, Sora, Canva etc.) : 2,2%

Rambo XVIII intussen, de onverschrokken held neemt het in zijn ouwe trouwe LM002 op tegen een gans leger in Afghanistan. 2x raden wie het onderspit zal delven?
Ik durf niet zeggen of het aan de geest van de opdracht voldoet maar it is what it is. Recalcitrant wordt dat genoemd in Texas ;)

De Rambo Lambo - Gemaakt met Gemini

Laatst bewerkt:
Richard heeft zijn Rover gedag moeten zeggen en gekozen voor een auto met grotere impact voor zijn Hyacinth. Je moet toch goed voor de dag komen. Beeld: Gemini.

20260311-Keeping-up-appearances.jpg

Side note: ik heb om 20.00 uur een afspraak buiten de deur en kan daardoor pas (veel) later in de avond het OER maken. Als jullie dat niet erg vinden, geen probleem, weet dan dat je later kunt gaan stemmen (maar ook nog extra tijd hebt om een inzending te doen of 'aan te scherpen'. Mocht iemand anders de onweerstaanbare drang hebben het OER eerder te maken, laat het dan ook even weten.
de eerste regel van de opdracht nog steeds vrij vaag.
Het gaat er eigenlijk om dat een auto in de film of tv-serie bekend is of regelmatig in beeld komt en daardoor een soort van karakteristiek vormt. In een scene van die film of tv-serie die je bedenkt, vervang je die door een andere auto die een contrast vormt of uit een andere tijd komt.

Laatst bewerkt:
Zalig, heb je toevallig "Meursault" of "Beaune" toegevoegd in je prompt 2CV? Of is het toch in Ludovic Cruchot zijn geliefde St. Tropez?

Zalig, heb je toevallig "Meursault" of "Beaune" toegevoegd in je prompt 2CV? Of is het toch in Ludovic Cruchot zijn geliefde St. Tropez?
Nee Clothilde, de racende non... ben vertrokken van een bestaande afbeelding

fcf974-f7a5d25d5ec44a378a0171048d881b38-mv2.jpg

Moesten we nu de personages vervangen of de auto? Hier de Charlie edition
1773256456531.png

Had ook deze...
De Duitse versie
1773255062493.png

De Italiaanse, met de constatatie dat die geen achterdeur heeft
1773255089643.png

Variant op deze foto
B9726687750Z.1_20210413132039_000%2BGBJHU2UUR.1-0.jpg

1773255002794.png

Laatst bewerkt:
Mijn inzending is gemaakt met Gemini;

55142587184_fb2b31c408_b.jpg

Eindelijk heeft Melinda de Eend ingeruild voor een modernere auto, helaas voor James was ook de kruisboog door de inflatie duurder geworden, en was het geld op voor een C3.

Maar wat 007 in een Eend kan, kan ie ook in een C1 natuurlijk!

Wat een leuke en creatieve inzendingen! Erg leuk om te zien, ook de 'naar aanleiding van'. Maar ik ga ze nu toch op een rijtje zetten - hier is het OER:

S J 1001
IMG-1656.png

SVF
Tatjana_simic_cx_citroen3.png

Zonder BMW met Skoda
Gemini-Generated-Image-t4a8ibt4a8ibt4a8.png

D E N N I S
Chat-GPT-Image-11-mrt-2026-17-25-02.png

Twix
1772914463636.png

Zadelsnuiver
1772915600135.png

Niseko
Gemini-Generated-Image-l5bchwl5bchwl5bc.png

Jay Double You
IMG-0892.jpg

RONR
IMG-2463.jpg

Alfista
1773065834109.png

Markus F1
55138818172_d91d2a8fab_b.jpg

929V6
55139086730_fddcae434c_o.jpg

Harry Cabrio
NpuxCZB.png

Superformer
55140536463_ae412e12ac_b.jpg

Roadracer
20260311-Keeping-up-appearances.jpg

2CV Lover
1773145010000.png

Gullwing
OFaCiLp.png

Pjotr
55142587184_fb2b31c408_b.jpg

Nou mensen, leef je uit! Ik vind het allemaal schitterende plaatjes geworden. Ik ben benieuwd wat we er allemaal van vinden, we hebben nu 18 inzendingen.
Stemmen kan tot vrijdag 13 maart, 20.00 uur.

Laatst bewerkt:
Ik ben niet echt een TV-kijker, maar series waarvan ik de meeste afleveringen in de herhaling wel gezien heb…

1. Alfista
2. Zadelsnuiver
3. Twix

Eervolle vermeldingen voor @D E N N I S en @Zonder BMW met Skoda! Prachtige 250 GTO (waarvan trouwens pas een wit exemplaar geveild is voor 38 miljoen dollar meende ik!) en de Peugeot 508 zou qua model wel een perfecte auto zijn voor die rol! :cool:

1. DENNIS - grote fan van Taxi, vroeger kwam ik graag in Marseille maar tegenwoordig is het daar erg verloederd.
2. Twix - "I love it when a plan comes together." lurkend aan zijn sigaar.
3. 2CV Lover - lekker maf, vooral je verdere inzendingen, dat zien we graag ;)

Terug
Bovenaan