AI Fotowedstrijd #73: Bussie (of MPV) komt zo!

Twix

Asfaltkampioen
Banner.png

Welkom bij AI fotowedstrijd #73
Deze week was er weer veel autonieuws. Mercedes introduceerde de VLE, Chrysler kwam met een facelift van de Pacifica. Lezend tussen het commentaar, vielen me de reacties van een zeer gewaardeerd forummer me op. Of het was niet mooi, of het was te laat. Maar geen enkel positief woord.

1600

Gelukkig zie je de buitenkant niet als je erin zit. Man man man, dit kan echt niet hoor.

Alsof je neefje van 6 voor het eerst met AI zit te spelen.

ch027-001pf-69af30be59a1f.jpg

Lijkt me niet logisch om de Pacifica nu pas naar Europa te halen.

Een andere opvallend nieuwsfeitje kwam van Volkswagen:

Volkswagen omzeilt Nederlandse zero-emissiezones met slimme truc​

Volkswagen komt met een slimme truc om Nederlandse zero-emissiezones te omzeilen. Die zones gelden meestal immers alleen voor bedrijfsauto’s, dus levert Volkswagen nu bedrijfsauto’s die op kenteken nog een personenauto zijn. Als bonus krijg je ook nog meer luxe en een fraaier interieur.[...]

De uitdaging deze week:
Deze wedstrijd gaan we een moderne MPV of personenbusje ontwerpen. De opdracht laat het midden tussen MPV of personenbusje, dus daar hoeven we ons niet druk om te maken. De scheidslijn kan dun zijn.

LOgAn2N.jpg

Doelgroep:
De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale afbeeldingen / kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

Regels:
  • De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
  • Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (bvb postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
  • Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
  • Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
  • Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
  • Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
  • Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
  • Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
  • Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
  • Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
  • In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
  • De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
  • Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
  • Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
  • De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.
Vorige wedstrijden:
001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver
039: Art Deco - Jay DoubleYou
040: Barnfind! - Pink Panther
041: Made in Russia - D.E.N.N.I.S.
042: „Het Refrein Revisited“ - 929V6
043: Om op te vreten! - Zadelsnuiver
044: Helemaal kaal- Pink Panther
045: Bomvol! - RONR
046: Auto's in strips - Zadelsnuiver
047: Help Jaguar uit de brand! - Zadelsnuiver
048: At the drive-in - Zadelsnuiver
049: De vrijetijdsauto - 2CV Lover
050: Frankenstein's Garage - 2CV Lover
051: De Godin - Pink Panther
052: Das Beste oder Nichts - zonder BMW met Skoda
053: Het Zwitsers zakmes - Gullwing
054: De Hobby camper - ex-aequo 2CV Lover en Niseko
055: De teletijdmachine, Urban Mobility in 2040 - Roadracer
056: Een auto met landstypische stijl, afgebeeld in het thuisland - 2CV Lover
057: Sinterklaas vs Santa Claus - D.E.N.N.I.S.
058: Lowriders and Special Paint - RonR
059: Speelgoedauto Revival - Roadracer
059b: Ontwerp een nieuwe banner - 2CV Lover
060: De aflevering van je nieuwe auto - Gullwint!
061: De Droomgarage – Waar staat jouw creatie gestald? - Gullwint!

062: De Mars Commute - RONR
063: Breaking news! - ex aequo Zadelsnuiver en Harry Cabrio
064: Wat als…? - Jay DoubleYou

065: Ouderwets wordt weer nieuwerwets - Alfista
066: De Trumpmobiel - Twix
067: De varianten - Alfista
068: The Love Machine - Jay W
069: Breng de sedans & stations terug - SJ 1001
070: De ultieme cabrio - 929V6

071: Spreekwoorden en gezegden - 929V6
072: De auto in de hoofdrol, maar uit een andere tijd - Twix

Inzenden kan tot woensdag 18 maart 2026 om 20.00 uur
Stemmen kan tot vrijdag 20 maart 2026 om 20.00 uur

Is het een optie om de inzending en het maken van het OER te verlengen - tenzij er iemand anders zich aandient - gezien het tijdsverschil met de US? 20h hier, is vroege NM van een midweekse werkdag daar.
Tellen wil ik gerust doen.
Gezien het tijdsverschil zou het inderdaad mooi zijn als zich een vrijwilliger voor het OER meldt. Anders wordt het middernacht jullie tijd.

Ik dacht ik zal even de wedstrijd uitproberen. Van het resultaat word ik niet echt vrolijk:

Het resultaat is een facelift van de Pacifica. Mijns inziens wel beter dan de facelift van Chrysler zelf...

Update zaterdagochtend:

Naar aanleiding van de inzending van @der Magistrat gekeken hoe een Ford eruit zou zien.

A modern Ford MPV with tough, rugged looks would seamlessly blend the sleek design of an SUV with the practicality of a van. Here is a visualization of that ideal family vehicle, featuring 22-inch rims, sliding rear doors, a moonroof, and that requested distinctive tough aesthetic.

Laatst bewerkt:
Na een SUV levert Ferrari nu ook een MPV. Ideaal voor de influencer die nu wat minder inkomsten heeft! Want nu kunnen vijf van je vrienden tegelijk mee om met je rijkdom te kunnen pronken, dat scheelt toch een hoop dure brandstof!

Ferrari Sei Posti

IMG-7998.png

IMG-7999.png

IMG-8001.png

IMG_8014.png

IMG_8015.png

Het beeldmerkje zegt het al, maar gemaakt met hulp van Gemini.

Update: nog wat detailshots toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Leuk idee, en nog gefeliciteerd met de overwinning @Twix . Moet het een auto zijn die bestaat of bestaan heeft? Dus ik noem het even een 2025 versie of mag het ook een auto zijn die nooit bestaan heeft?

• Leuk
Waarderingen: Twix
Eén van de grondleggers van het MPV segment is de Renault Espace I. Na het succes met de R4, R5 en Twingo wil Renault dit nogmaals overdoen met de oer-Espace als EV.
Net zoals zijn voorvader wordt die gebouwd in de opnieuw opgetuigde fabriek in Romorantin-Lanthenay van Matra, waar ook iconische modellen van Matra (Bagheera, Murena, Rancho) en Renault (Espace 1-2-3, Avantime) van de band rolden. Daarvoor zijn een paar oud-monteurs uit pensioen gekomen.

eerdere poging met ChatGPT

Laatst bewerkt:

Persbericht​

DAF introduceert 700 SpaceVan: praktische 7-zits MPV met Volvo- en Geely-techniek
MQJ2Q.jpg

Grok
Born, Nederland — DAF presenteert vandaag de volledig nieuwe DAF 700 SpaceVan, een ruime en betaalbare zevenpersoons MPV die gebruikmaakt van moderne techniek van Volvo Cars en moederbedrijf Geely. De productie van het model start in 2027 in de fabriek van VDL Nedcar in Born.

Met de 700 SpaceVan keert DAF terug naar de markt voor personenauto’s, ruim vijftig jaar na de laatste modellen zoals de DAF 66. De nieuwe MPV richt zich op gezinnen, taxibedrijven en shuttlevervoer en combineert Scandinavisch design met Nederlandse nuchterheid.

Modern platform​

De DAF 700 SpaceVan is ontwikkeld op een aangepaste versie van het modulaire platform dat binnen de Geely-groep wordt gebruikt voor meerdere modellen van Volvo. Dit platform biedt ruimte voor verschillende aandrijflijnen, van efficiënte benzinemotoren tot volledig elektrische varianten.

De auto biedt plaats aan zeven inzittenden in een 2-2-3 configuratie en beschikt over schuifdeuren, een vlakke vloer en een bagageruimte tot 2.300 liter.
daf.jpg

Motorenprogramma​

Voor de 700 SpaceVan levert DAF drie verschillende aandrijflijnen.

1. DAF 700 T5 Mild Hybrid​

Benzine-instapmotor gebaseerd op Volvo-techniek.
  • 2.0-liter viercilinder turbomotor
  • Mild-hybride 48V systeem
  • Vermogen: 250 pk
  • Koppel: 350 Nm
  • 8-traps automatische transmissie
  • Voorwielaandrijving
Deze motor is gebaseerd op de Drive-E motorfamilie van Volvo Cars.

2. DAF 700 T6 Plug-in Hybrid​

Plug-in hybride aandrijving voor maximale efficiëntie.
  • 2.0-liter turbomotor
  • Elektromotor geïntegreerd in transmissie
  • Systeemvermogen: 350 pk
  • Elektrische actieradius: tot 90 km (WLTP)
  • Batterij: 18 kWh
  • Vierwielaandrijving (elektrisch op achteras)

Deze aandrijving is afgeleid van Volvo’s moderne plug-in hybride systemen.

3. DAF 700 e-Variomatic (volledig elektrisch)​

De elektrische topversie van de SpaceVan maakt gebruik van technologie uit de Geely-groep.
  • Achterwielaandrijving
  • Elektromotor: 272 pk
  • Batterij: 82 kWh
  • Actieradius: tot 480 km WLTP
  • Snelladen: 10-80% in 28 minuten

De naam e-Variomatic verwijst naar de beroemde transmissie van klassieke DAF-personenauto’s zoals de DAF 44.

Ontwikkeld voor Europa​

Volgens DAF is de SpaceVan specifiek ontwikkeld voor de Europese markt.

Belangrijke kenmerken:
  • 7 zitplaatsen
  • twee schuifdeuren
  • groot panoramadak
  • digitale cockpit met 12,3-inch scherm
  • infotainment gebaseerd op Volvo-software
  • uitgebreide veiligheidssystemen van Volvo
Productie in Nederland

De productie van de DAF 700 SpaceVan vindt plaats in de fabriek van VDL Nedcar in Born. Daarmee krijgt Nederland opnieuw een belangrijke rol in de Europese autoproduktie.

De fabriek zal jaarlijks tot 120.000 voertuigen kunnen produceren.

Marktintroductie
De DAF 700 SpaceVan wordt eind 2027 verwacht bij Europese dealers.

Indicatieve vanafprijs:
  • €39.995 (T5 Mild Hybrid)
  • €49.995 (T6 Plug-in Hybrid)
  • €54.995 (e-Variomatic)

Leuk idee, en nog gefeliciteerd met de overwinning @Twix . Moet het een auto zijn die bestaat of bestaan heeft? Dus ik noem het even een 2025 versie of mag het ook een auto zijn die nooit bestaan heeft?
Daar staat je helemaal vrij in. Alles kan en mag, zolang het maar een MPV of personenbusje is.

BREAKING NEWS: Heb de limiet voor vandaag bereikt, maar ben naast de APV-EV nog aan het broeden op een APV-6 en een APV-8. De APV-6 komt met een 3.0 of 3.5 V6 en voor de snelle papa’s een 6.2 V8 uit de Corvette E-Ray. :cool: Gezien de korte neus zal de brandstofmotor net als bij de Corvette achterin komen te liggen. Deze komt op de plek van het batterijpakket onder de vloer om ruimte te besparen, de elektromotor zal in de neus onder de klep voorin komen te liggen.

• Leuk
Waarderingen: Twix
Heerlijk onderwerp, Twix! Erg toffe creaties al tot nu toe!

De tijd dat pickups enkel als vrachtvervoer worden gebruikt is al lang voorbij. Inmiddels kan je erg luxe en ruime versies aanschaffen. Oftewel, het is een kleine stap voor een sterk merk als RAM om met een minivan uit te komen.

En hier is'ie:
Gemini-Generated-Image-v58mbzv58mbzv58m.png
Echt een gaaf ontwerp. Jouw RAM inspireerde mij om een Ford MPV te laten ontwerpen. Viel me toch een beetje tegen: https://www.autoweek.nl/forum/threads/ai-fotowedstrijd-73-bussie-of-mpv-komt-zo.15100/post-822304

Eén van de grondleggers van het MPV segment is de Renault Espace I. Na het succes met de R4, R5 en Twingo wil Renault dit nogmaals overdoen met de oer-Espace als EV.
Net zoals zijn voorvader wordt die gebouwd in de opnieuw opgetuigde fabriek in Romorantin-Lanthenay van Matra, waar ook iconische modellen van Matra (Bagheera, Murena, Rancho) en Renault (Espace 1-2-3, Avantime) van de band rolden. Daarvoor zijn een paar oud-monteurs uit pensioen gekomen.

eerdere poging met ChatGPT
Ik vind denk ik de eerdere poging mooier.

Nicolai, de belangrijkste journalist van de Russische auto-website Newsdrom heeft vandaag de eer om de allernieuwste Lada aan ons te laten zien. Het filmpje staat inmiddels op Telgram en onze website. Maak kennis met:

De 2026 Lada Nadezhda.
55147507094_61dee4c1c8_b.jpg
De Nadezhda was in 1998 de eerste MPV die in moeder Rusland is gemaakt, en omdat het van precies 20 jaar geleden is dat productie stopte, is het een extra heugelijke dag! Hoewel de Nadezhda niet in een enorm aantal is gebouwd, is het wel een belangrijk model uit de geschiedenis.
Hij mag zich voegen bij de 2101, 2121 , de eerste moderne Lada, de Samara en natuurlijk de Vesta, het succesnummer van Lada.

55146376877_7ce953b38c_b.jpg

De Nadezhda oogt vertrouwd, hij volgt de desgin-invloeden van de succesvolle Vesta, nog altijd de best verkochte auto in Rusland.

55147655165_6553ba61ae_b.jpg

Ook het dashboard is een slag moderner, maar toch oogt ook dit Vesta-vertrouwd.

55146398207_d0c8d6f1df_b.jpg

Net als de oer Nadezhda is ook deze leverbaar als 4x4, met een sterk verbeterde wegligging, zeker vergeleken met de Vesta.

55147455548_962bb660fb_b.jpg

Bij terugkomst bij de fabriek staat een erg bijzondere versie, de een elektrische Nadezhda. Wanneer deze op de markt komt is nog niet zeker, de gewone Nadezhda is vanaf volgende maand al te koop.

*gemaakt met Gemini, maar die begreep me niet, dus ik ben met mijn collage verder naar Grok gegaan.

Speciaal voor @Twix & @Jay DoubleYou.

Mijn eerste ingeving was meteen een Lada. Ik ben natuurlijk Oostblok fan, dus het liefste doe ik daar iets mee. Dat was eigenlijk meteen raak, dat was deze foto:
55147328328_a1da6e6185_b.jpg

Ik vond alleen de foto niet zo, dus ben ik nog bezig gegaan met de auto waar ik als 2e aandacht:

55147648134_4c55e6d1e4_b.jpg

Maar dat vond ik ook net niet, mijn "meer moderner" resulteerde in:
55147416546_f11f5da28f_b.jpg

Ook net niet vond ik, maar ik vind de Trans Sport ook de mooiste MPV die gemaakt is, dus die evenaren is moeilijk.

55147401814_0b9252c287_b.jpg

Ik heb ook nog een Rover Tourer gemaakt, maar dat vond ik ook een 7.

55146518727_4e8afec060_b.jpg

De 2026 versie van de FSC Lublin, leuk maar misschien te onbekend, dus ik ben toch weer bezig gegaan met de Lada. Die vond ik toch het leukste, alleen vond ik de setting lastig, om nu weer een Datsja of mijn kat erbij te zetten

Laatst bewerkt:
@Pjotr: Grappig gedaan. Bijna echt! Zouden zo screenshots van YouTube (АвтоНек?) kunnen zijn. Wel bijzonder dat een product van Elon Musk (Grok) iets Russisch wil creëren. :p

@Pjotr: Grappig gedaan. Bijna echt! Zouden zo screenshots van YouTube (АвтоНек?) kunnen zijn. Wel bijzonder dat een product van Elon Musk (Grok) iets Russisch wil creëren. :p
Dankje! Nou, ik moet zeggen, ik heb het gemaakt met Gemini, maar die maakte een collage ,en begreep niet dat het ik het los wou hebben.

Maar een foto van de oude Nadezhda lukte totaal niet, ook niet nadat ik zelf een foto uploadde, en ook een 2101 was niet om aan te zien.

Ik word er ook steeds handiger in, ik vind het ook leuk wat te klooien.

Dit was mijn eerste ingeving, maar daarna ging ook ik bezig met de TranSport :eek:

Dankje! Nou, ik moet zeggen, ik heb het gemaakt met Gemini, maar die maakte een collage ,en begreep niet dat het ik het los wou hebben.

Maar een foto van de oude Nadezhda lukte totaal niet, ook niet nadat ik zelf een foto uploadde, en ook een 2101 was niet om aan te zien.

Ik word er ook steeds handiger in, ik vind het ook leuk wat te klooien.

Dit was mijn eerste ingeving, maar daarna ging ook ik bezig met de TranSport :eek:
Die TransSport mag je me anders ook wel in een PB sturen dan. :ROFLMAO:

De 2026 versie van de FSC Lublin, leuk maar misschien te onbekend, dus ik ben toch weer bezig gegaan met de Lada. Die vond ik toch het leukste, alleen vond ik de setting lastig, om nu weer een Datsja of mijn kat erbij te zetten
Of een laadpaal bij de Lada met een bordje ‘PUT IN >>>’ :censored:

Haha daar dacht ik ook aan ja!
Ik vind jouw Pontiac, Rover en FSC ook niet slecht.

Dat vind ik ook, maar ik laat het aan de stemmers. Deze zit op het randje.

#recalcitrant

Terug
Bovenaan