AI Fotowedstrijd #91 - De Vergeten Facelift // Twix heeft gewonnen!

SVF

Asfaltkampioen

Welkom bij AI Fotowedstrijd #91 - De Vergeten Facelift

De opdracht:

Gebruik je favoriete AI‑tool en genereer een nooit doorgevoerde / niet bestaande facelift van een auto. Die facelift mag hilarisch, obscuur, erg fout, verrassend geslaagd of heel logisch zijn. Leef je uit zou ik zeggen!

De vereisten:

Ik wil niet te streng zijn en er zijn vaak discussies over wat nou een facelift is en wat niet maar in principe is de middensectie, het gedeelte tussen de A-stijl en C of D-stijl, inclusief de voorruit en de uitsnedes van de portieren ongewijzigd met een andere voor en / of achterkant, grille, koplampen, bumpers etc.

Doelgroep:

De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale afbeeldingen / kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

Regels:

• De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
  • Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (zoals imgbb of postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
  • Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
  • Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
  • Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
  • Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
  • Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
  • Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
  • Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
  • Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
  • In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
  • De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
  • Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
  • Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
  • De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.

Vorige wedstrijden:

001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver
039: Art Deco - Jay DoubleYou
040: Barnfind! - Pink Panther
041: Made in Russia - D.E.N.N.I.S.
042: „Het Refrein Revisited“ - 929V6
043: Om op te vreten! - Zadelsnuiver
044: Helemaal kaal- Pink Panther
045: Bomvol! - RONR
046: Auto's in strips - Zadelsnuiver
047: Help Jaguar uit de brand! - Zadelsnuiver
048: At the drive-in - Zadelsnuiver
049: De vrijetijdsauto - 2CV Lover
050: Frankenstein's Garage - 2CV Lover
051: De Godin - Pink Panther
052: Das Beste oder Nichts - zonder BMW met Skoda
053: Het Zwitsers zakmes - Gullwing
054: De Hobby camper - ex-aequo 2CV Lover en Niseko
055: De teletijdmachine, Urban Mobility in 2040 - Roadracer
056: Een auto met landstypische stijl, afgebeeld in het thuisland - 2CV Lover
057: Sinterklaas vs Santa Claus - D.E.N.N.I.S.
058: Lowriders and Special Paint - RonR
059: Speelgoedauto Revival - Roadracer
059b: Ontwerp een nieuwe banner - 2CV Lover
060: De aflevering van je nieuwe auto - Gullwint!
061: De Droomgarage – Waar staat jouw creatie gestald? - Gullwint!
062: De Mars Commute - RONR
063: Breaking news! - ex aequo Zadelsnuiver en Harry Cabrio
064: Wat als…? - Jay DoubleYou
065: Ouderwets wordt weer nieuwerwets - Alfista
066: De Trumpmobiel - Twix
067: De varianten - Alfista
068: The Love Machine - Jay W
069: Breng de sedans & stations terug - SJ 1001
070: De ultieme cabrio - 929V6
071: Spreekwoorden en gezegden - 929V6
072: De auto in de hoofdrol, maar uit een andere tijd - Twix
073: Bussie (of MPV) komt zo! - 929V6
074: In Paassferen - SVF
075: De compacte stadsauto - Zadelsnuiver
076: AI Fotowedstrijd #76: Brand Shift - Gullwing
077: EV's vanaf nul opnieuw uitgevonden: ex aequo Zadelsnuiver & S J 1001
078: Need for speed: shadowline: Harry Cabrio
079: The return of the ... - Alfista
080: Pikes Peak – Grozz
081: De Europese kei-car - SVF
082: De moderne Coupé - Zadelsnuiver
083 : FIAT comeback - Superformer
084 : Ferrari Luce - Pink Panther
085 : Coachbuild - Jay Double You
086 : Revival - Pjotr
087 : Betaalbare Coachbuilt Cabrio - D.E.N.N.I.S.
088 : Pimp My Van - MarcusF1
089 : Homologatie en Strassenversionen – Grozz
090 : Instant Herritrage - SVF

Inzenden kan tot woensdag 22 juli 2026 om 20.00 uur
Stemmen kan tot vrijdag 24 juli 2026 om 20.00 uur

Laatst bewerkt:
Omdat de verkopen van de Volvo 343 maar moeizaam op gang kwamen en de Nedcar-fabriek in Born vooral draaiende bleef dankzij de blijvende belangstelling voor dat andere model dat er nog gebouwd werd, de van DAF geërfde 66, werd eind jaren 70 overwogen dat laatste model met behulp van een grondige facelift een stuk verder de jaren 80 in te helpen dan oorspronkelijk was bedoeld. De 240-achtige neus en grotere achterlichten vallen direct op maar de grootste wijzigingen zitten onderhuids: de oude 1,1 en 1,3 litermotoren maken plaats voor het 1,4 literblok uit de 340 maar dan wat geknepen voor een lager brandstofverbruik, er komt éindelijk een handgeschakelde versie en de tankopening verhuist naar een veiligere plek aan de linkerkant van de auto. Nét op het moment dat het licht op groen gaat voor deze facelift trekken de verkopen van de 340 ineens enorm aan waardoor Nedcar in de toekomst geen capaciteit meer voor een ander model verwacht te hebben. En zo belandt het onderstaande ontwerpvoorstel in de diepste krochten van het fabrieksarchief...

55409453908_5785152753_o.png

Gemini

55400584153_9a9c5d3352_o.png

Gemini

Laatst bewerkt:
Wartburg 1.3 NewLine (1991) – Het prototype dat nooit in productie ging

55401379854_b70cd43504_b.jpg

Dit unieke exemplaar is een prototype van de Wartburg 1.3 NewLine uit 1991. Na de val van de Muur probeerde Wartburg zichzelf te moderniseren door niet alleen een nieuwe, strakkere carrosserie te ontwikkelen, maar ook het onderstel en de versnellingsbak grondig aan te pakken. Onder de kap lag een 1,3-liter viercilinder VW-motor (uit de Golf/Jetta), die de Wartburg een stuk levendiger en betrouwbaarder maakte dan de oude twee-taktmotoren.

Technische gegevens van dit prototype:
  • Motor: 1.3 liter VW (VW Polo/Golf), 4-cilinder, 55 kW (75 pk)
  • Aandrijving: Voorwiel aandrijving
  • Versnellingsbak: 5-versnellingen (gewijzigde VW-bak)
  • Gewicht: ca. 920 kg
  • Top snelheid: rond de 165 km/u
  • 0-100 km/u: circa 13 seconden
55401595995_b0602c63ea_b.jpg

Met deze technische updates zou de NewLine eindelijk een serieuze concurrent voor westerse compacte auto’s kunnen worden. Helaas zag Volkswagen er weinig heil in om een direct concurrent van de eigen Golf te ondersteunen. Het project werd stopgezet en de NewLine kwam nooit in serieproductie.

Ook een lang gewenste Wartburg Tourist NewLine (stationwagon-versie) is er nooit gekomen.

Dit is het enige bekende complete exemplaar en staat vandaag de dag te pronken in het Automobilmuseum Eisenach.

Gemaakt met Grok (de prompt is gemaakt door Gemini)

In plaats van de Ford Fiesta kloon had ik liever deze gefacelifte bolhoed gezien met een flinke dosis MX-3 saus én een praktische 5de deur:

De Citroen 2CV is samen met o.a. de VW Kever en Mini een van de meest iconische en langst geproduceerde auto's. Men heeft in de jaren 90 geprobeerd de levenscyclus nog wat op te rekken middels een uitgebreide facelift maar zover kwam het uiteindelijk nooit:

Laatst bewerkt:
Achteraf gezien is het maar goed dat Fiat deze laatste facelift van de barchetta achterwege heeft gelaten en ruim 10 jaar gewacht heeft totaan de introductie van de 124 Spider. Deze creatie van Gemini komt beide modellen namelijk niet ten goede:

Dan was mijn eerdere inzending een stuk beter geslaagd:

Na heel wat felle woorden is het gelukt, maar zit ik wel aan mijn daglimiet… :cry:

Maar goed! Voor wie nog teveel moet wennen aan de nieuwe Nuvolari en dan vooral diens compleet nieuwe design, verrast Audi de wereld met de R8 Classic! Het mag duidelijk zijn dat Audi de scherpe kantjes er wat vanaf heeft gehaald en iets meer heeft gekeken naar modellen als de Q3 en Q5…

Versie 2:
757C9AC0-7596-4345-88E7-FA5ECCE610F4.png

Versie 1:
IMG-1272.jpg

Laatst bewerkt:
Gemini is inderdaad soms str#nt eigenwijs! Zelfs met hele duidelijke prompts waarbij ik me soms afvraag of het niet met opzet is om je zo naar de betaalde versie te lokken... Ik vroeg om een passende in het ontwerp geïntegreerde schildbumper achter voor mijn 2CV (net als bij de voorkant) maar hij verdomd het gewoon!

Daarom Inzending gewijzigd met een heel bevredigend resultaat, al heb ik nog geprobeerd de achterlichten te verbinden met een lichtbalk aan de bovenkant maar dat wordt vooralsnog niet zoals ik het graag wil.

Gemini is inderdaad soms str#nt eigenwijs! Zelfs met hele duidelijke prompts waarbij ik me soms afvraag of het niet met opzet is om je zo naar de betaalde versie te lokken... Ik vroeg om een passende in het ontwerp geïntegreerde schildbumper achter voor mijn 2CV (net als bij de voorkant) maar hij verdomd het gewoon!

Daarom Inzending gewijzigd met een heel bevredigend resultaat, al heb ik nog geprobeerd de achterlichten te verbinden met een lichtbalk aan de bovenkant maar dat wordt vooralsnog niet zoals ik het graag wil.
Welke versie / level gebruik jij?

Vandaag is inderdaad echt verschrikkelijk. En dan wordt er gezegd dat je AI kan trainen… :rolleyes::unsure:

Ik citeer Gemini…
Mijn 'geheugen' werkt zo dat ik na dit gesprek weer 'leeg' ben. Ik kan niet leren van eerdere fouten, hoe graag ik dat ook zou willen.

Als je frustraties hebt over eerdere interacties of dingen die ik niet goed heb gedaan, dan is het enige dat ik kan doen nogmaals mijn oprechte excuses aanbieden. Ik kan op dit moment niet veranderen hoe ik functioneer.

Heb je iets specifieks opgemerkt dat niet goed ging, zodat ik kan proberen te begrijpen waar de frustratie vandaan komt? Misschien kan ik je nu helpen door een specifieke opdracht anders uit te voeren.

@DENNIS,

Waar is dat een facelift van? De 8C heeft van voor tot achter ander plaatwerk.

De Opel Astra GTC was naar mijn idee zijn tijd ver vooruit. Echt een schitterend model met veel mooie designdetails, zo fraai zelfs dat toen de Astra J werd vervangen door de (oersaaie) Astra K, je nog steeds een Astra J GTC kon kopen. Pas ergens in 2018 rolden de laatste GTC's van de band, terwijl de nieuwe generatie al sinds 2015 in de showrooms stond.

Maar wat als Opel had besloten om de GTC te leveren totdat de huidige Astra L in 2021 ten tonele verscheen? Met een knappe facelift had de GTC vast nog wel een aantal jaren mee kunnen komen, en het donkere front met de zgn "Vizor" grille die de koplampen verbindt, geeft alvast een sneak preview van Opels nieuwe designtaal.

Gemini
55406232143_b312154cb3_b.jpg

En een gifje
My-movie-4(1).gif

Deze twee versies lijken me wat onrealistisch, de auto lijkt een stuk lager en langer..
55405886446_e0955f90fb_b.jpg

ChatGPT
55404927557_7ef110dd0b_b.jpg

Gemaakt met chatGPT en Gemini, maar ben nog aan het denken wel ik beter vind.

Laatst bewerkt:

Mercedes-Benz presenteert de W123 ˜Last Edition™: Het ultieme sluitstuk

STUTTGART Als exclusief eerbetoon aan de meest succesvolle modelreeks uit de geschiedenis van de onderneming, introduceert Mercedes-Benz de W123 Last Edition™. Voordat de legendarische modelreeks definitief de fakkel overdraagt, wordt de sedan leverbaar in een gelimiteerde eindreeks die de vertrouwde robuustheid combineert met de allernieuwste designfilosofie van Bruno Sacco.

De ˜Last Edition™ behoudt de legendarische en klassieke uistraling van de W123, maar introduceert een unieke, exclusieve uitrusting die zijn tijd ver vooruit is:
  • Sacco-Bretter: Brede flankbescherming onderaan de deuren die zorgt voor een moderne uitstraling
  • Geintegreerde Bumpers: Volledig nieuwe, aerodynamische bumpers rondom in carrosseriekleur die de klassieke chromen exemplaren vervangen
  • Aerodynamisch verbeterde voorzijde: Een subtiel herziene, vlakkere grille en strakker getrokken koplampen voor een modernere blik en een lagere luchtweerstand
  • Nieuwe modern gevormde buitenspiegels in carrosseriekleur
  • Een nieuw modern velg-design
Met de W123 Last Edition™ biedt Mercedes-Benz fijnproevers de unieke kans om de onverwoestbare klassieker van vandaag te rijden met de exclusieve uitstraling van morgen. Nu bestelbaar bij de dealer in een gelimiteerde oplage.

Laatst bewerkt:
De Ford Scorpio is een verhaal met verschillende kanten. Maar feit is dat de Mk2 niet mooi was. Althans, dat vind ik. Met mij overigens vele anderen. Ford heeft daarom in 1995 overwogen een snelle facelift te brengen, de Mk2.5.

De Scorp is wel f*cking goed gelukt!

Alle inzendingen tot nu toe goedgekeurd al verwacht ik dat er nog wel een paar bijkomen want ik mis nog een aantal vaste deelnemers. Voor wie nog inspiratie zoekt kijk anders hier eens

Ik ben nu op mijn vakantieadres op Rugen in het noord-oosten van Duitsland zonder wifi. Heb de laptop mee maar internet via de hotspot van mijn telefoon werkt niet ideaal en haperig. Ik ga mijn best doen om morgenavond netjes op tijd het opeenrijtje te posten maar kan niet garanderen dat dat lukt.

Laatst bewerkt:
Vanochtend reed ik met m'n CLK leuk op met een CL203 Sportcoupé (in dezelfde kleur als de persfoto hieronder) en dat bracht met op een idee. Die had ooit al een facelift gehad, die nogal extreem was, dus voer voor meer!

De Sport Coupé kan nog een derde ronde mee

Een blijft een vreemd niche product. Ooit met mijn vader nog eens proefgereden in een CLC, maar dat exemplaar was het net niet. Als je een kapot knipperlicht repareert met doorzichtige kit, in plaats van met een nieuwe stukje kunststof, dan hoef ik je auto niet te kopen.

De CLC was dus al een extreme facelift van de CL203 en ondanks het moderne uiterlijk toen, was het onderhuids nog steeds de oude C-klasse. Maar in Stuttgart dachten ze: dat trucje doen we gewoon nog een keer. Dus met wat huisvlijt krijgen we de grill en de koplampen van de 205 er ook nog wel een ronde in. Achter is dat ding altijd een beetje moeilijk geweest en dat heeft Gemini nogmaals weten te dupliceren:

Gemini-Generated-Image-k80hexk80hexk80h.png

Gemini-Generated-Image-z2vxaaz2vxaaz2vx.png

De voorgangers:

mercedes-benz_c-class_572506.jpg

images

Stiekem wil ik zo'n ding, in die geel groene kleur, gewoon voor erbij. Niet tegen m'n vrouw zeggen :censored:

De MR2 is in 2005 stilletjes van de markt verdwenen maar in het geheim was er nog wel een facelift voorbereid met codename Gemini. Toyota wilde echter alle aandacht op de Prius en duurzamer aandrijftechnieken voor auto's richten. De voor de tweede keer gefacelifte MR2 is dus niet gepresenteerd. Helaas, want het was een leuke auto die als model nog langer meekon en waarmee we veel plezier hebben beleefd.
Gemini-Generated-Image-b1ef6b1ef6b1ef6b.png

(Beeld: Gemini)

Alle 21 inzendingen op een rijtje:

929V6

Niseko

S J 1001

Twix

Pjotr

K Bouter

SVF

superformer

Grozz

Jay DoubleYou

Gullwing

JL86

D E N N I S

Zonder BMW met Skoda

Zadelsnuiver

Kristian2

MarcusF1

Harry Cabrio

der Magistrat

Alfista

Roadracer

Stemmen kan tot vrijdag 24 juli 20:00 Succes!

1) Twix met de Scorpio, zelf een Scorpio 2.8i Ghia gehad, deze had ik graag gezien als opvolger ipv de kikkerogen versie!
2) Harry Cabrio met de BX, mooi herkenbaar gebleven!
3) SVF met de Mazda 121 bolhoed, had zomaar een doorontwikkeling kunnen zijn om de 'bolhoed' fans aan je te blijven binden.

Wat mij betreft staan naast de forumnamen ook de auto's erbij. Als niet-deelnemer kan het mij niet schelen wie er wint, maar wel welke auto ;)

Bij de reacties zonder auto scroll ik elke keer naar boven om te kijken om welke auto het gaat.

Terug
Bovenaan