AI Fotowedstrijd #93 - De sportversie die nooit kwam

Ik kreeg bij de Sirion ook steeds de tweede generatie, terwijl ik zelfs de modelcode M100 erbij opgegeven had en Gemini net deed of het dat begrepen had. Pas toen ik vroeg om opnieuw te beginnen en de bouwperiode van de eerste generatie erbij opgaf, kwam er eindelijk een creatie op basis van de eerste generatie tevoorschijn.

De CityRover kun je misschien krijgen door te vragen naar een Tata Indica met Rover-badges... Wat me verdorie weer op een idee brengt: inzending gewijzigd.
Ik heb een eigen foto gebruikt, ik had er tijdens de Pride of Longbridge 2 gezien.

Ik ga hem denk ik omzetten.

[edit 05-08: deze Mazda is het tweede model in deze chat, de BMW I3M is de andere en dat is mijn inzending]
Gisteren had ik een eerste versie van een Mazda MX-5 MPS hier gepost en die was zeker nog niet perfect. Vandaag verder gegaan in Chat, we begrijpen elkaar steeds beter :).
Een Mazda MX-5 is een bijna perfecte auto om mee te rijden. Mazda wilde met de MPS het perfecte nog beter maken. Dit deden ze door heel subtiele en minimale wijzigingen aan te brengen, alles draait om een zo laag mogelijk gewicht en het best mogelijke rijgedrag.
De Mazda MX-5 MPS heeft een centrale uitlaat, en voor de rest een heleboel niet. Je hebt geen radio, geen airco, geen geluidsisolatie, geen infotainmentscherm. En verder is het interieur heel simpel gehouden. Je zal in deze auto geen kunstmatig geluid of 300 instellingen in een menu terugvinden.
Alles wat met het rijden te maken heeft is verbeterd. De motor is sterker (maar niet overdreven, het blijft een MX-5), er zijn speciale dempers en veren gemonteerd en het vliegwiel is lichter gemaakt voor een betere reactie op het gaspedaal. Al met al weegt een MPS versie 115 kg minder dan de standaard auto.

Deze Mazda gaat als de brandweer. Hadden ze hem maar uitgebracht...
Mazda-MPS-rood.png

Laatst bewerkt:
Nice very nice, maar hier is nog wat AI boetseerwerk aan!
Antenne van een MX-5 zit af fabriek bij een linksgestuurde variant altijd aan de passagierskant.

300 kg slopen is zéér optimistisch, gewoon alles van de cabriokap weghalen en er een Speedster van maken is een begin.
Ook het dash en de middenconsole kloppen totaal niet, maar goed. Idem de (fake… :oops:) sound actuator. Zit compleet anders in het echt. Maar het genereert dus fake inlaatgeluid in het interieur.

Grrr. Jammer dat ik zelf niet op dat idee ben gekomen…

Laatst bewerkt:
Nice very nice, maar hier is nog wat AI boetseerwerk aan!
Antenne van een MX-5 zit af fabriek bij een linksgestuurde variant altijd aan de passagierskant.

300 kg slopen is zéér optimistisch, gewoon alles van de cabriokap weghalen en er een Speedster van maken is een begin.
Ook het dash en de middenconsole kloppen totaal niet, maar goed. Idem de (fake… :oops:) sound actuator. Zit compleet anders in het echt.

Grrr. Jammer dat ik zelf niet op dat idee ben gekomen…
voel je vrij om ermee verder te gaan hoor. Ik ben zelf een complete AI beginner (en dat is denk ik wel te zien ook). Zo'n Mazda scoort wel héél hoog op m'n lijstje van droomauto's, wilde hem jullie daarom niet onthouden.

Nee jong echt niet, jouw idee, jouw inzending. Ik wou als ND rijder gewoon een paar details aanhalen.
Voor een eerste inzending kan dit trouwens echt wel tellen (y) . Wordt geen nulpunter denk ik ;)

Even off-topic: het inloggen werkt sinds een paar weken weer naar behoren; direct en snel via zowel de laptop en de mobiele telefoon.
Nu gaat alleen het zichtbaar krijgen van de foto's tering-langzaam op alle devices.
Alsof je met een oude telefoon verbinding hebt met het internet.
Ik pak nog een kop koffie... zucht...

Ik heb altijd al een zwak gehad voor de Mitsubishi Colt omdat mijn eerste auto een Mitsubishi Colt was uit 1991. Die van mij was zo'n beetje de basisuitvoering met een 1,3-carburateurmotortje dat met wind mee op de Autobahn toch nog 170 (op de teller) wist aan te tippen. Er was ook een GT-i, maar dat was eigenlijk gewoon een 16-klepper in dezelfde auto en ook niet echt om over naar huis te schrijven. Dus, deze gemiste kans voor Mitsubishi heb ik even opgelost:
AP1GczMZDOBiaRG9mSBxoDFN2TY9d_ANeTJFJOT584A_6pTFPW_lkABhHn8aM6vxhIkEZUm1j17zyQHKtGFI84ianiR4RMKiz46drP5U2cyCbCY9yWgDexTwKlQNykVEDMb60CrE8jVSlNJ_LeHyQSKfpPN6pA=w1054-h1492-s-no

Ik heb mijn inzending nog wat bijgewerkt of eigenlijk een make-over met Grok en Gemini (met name voor het interieur) dus Niseko mag lekker uitzoeken welke AI-tool hij gebruikt voor zijn statistieken...

Laatst bewerkt:
Ik ben voor deze editie eerder aan de slag gegaan. Ik heb vroeger een Fiat Dobló 1.9 JTD van de eerste generatie gehad (wel met vijf zitplaatsen) en was verrast door de best sportieve eigenschappen van de auto (ja, ik weet dat het klinkt als een onmogelijke tegenstelling). Er was nooit een sportieve uitvoering van dus ik heb ontwerpstudio Gemini gevraagd de Abarth Dobló vorm te geven.
20260804-Abarth-Doblo-Gemini.jpg

En in dit geval was ik ook nieuwsgierig naar het interieur van de auto. Waar kan ik tekenen?
20260804-Abarth-Doblo-interieur.jpg

Laatst bewerkt:
Als je morgenochtend jouw bijdrage wilt plaatsen: houd er rekening mee dat je dan ontwerptijd hebt - het forum is namelijk vanaf 09.00 uur een tijdje offline voor onderhoud.

Het is 1975 en British Leyland doet verwoede pogingen om de Austin Allegro aan de straatstenen te slijten.
Een van de wilde ideeën is: een sportieve versie uit te brengen à la Simca 1100 Ti.
The flying pig moest écht gaan vliegen. En zo ontstond de Austin Allegro BRM.

1j4uc8G.jpeg

Helaas voor BL had de toeleverancier van de spoilers te kampen met stakingen. Waarna de eigen fabrieken in staking gingen. Toen alle arbeidsconflicten waren opgelost, bleek dat Volkswagen hetzelfde idee had gehad voor hun nieuwe model. De rest is geschiedenis: de Golf GTi werd een legende en de Allegro BRM werd niet eens een voetnoot in de geschiedenis.
Met dank aan Gemini een impressie van hoe het had kunnen worden.

Leuk om al jullie inzendingen te zien! Best een breed thema en er komen ook veel verschillende ideeën langs.

Vanavond moet ik spontaan weg en kan ik om 20:00 geen OER maken. Iemand die dit over zou kunnen nemen?

Ik wil toch even een bloemetje geven aan iemand n.a.v. de vorige wedstrijd.
(meestal geef ik een bloemetje en volgt kort nadien de bloempot in een vliegende beweging & aan hoge snelheid)

Forummer Rudyke heeft niet de meeste wins en podia (dat is Zadelsnuiver by far) maar op amper 14 deelnames realiseerde hij maar liefst 3 wins (y) - ik voel dus een nieuwe wisselbeker aankomen tegen wedstrijd 100, na de Nulpunter en de Magistratale.
Suggesties voor een nieuwe naam? De Gouden Rudy? De Rudy-cup?

Geen vrees, ik heb daarnaast nog 2 bijkomende wisselbekers in gedachten hoor, 1 genaamd naar het genie dat de FIFA momenteel nog leidt ;)

Even offtopic. Was via AI een gedicht aan het schrijven nav een verjaardag. Ik kreeg volgende reactie:

Je kan de volledige, gelicentieerde tekst vinden door te zoeken op Google. (Maar bespaar je de moeite, want we zijn de rest nog volop aan het schrijven!)

OER, 24 inzendingen

Stemmen kan tot vrijdag 7 augustus 2026 om 20.00 uur

SVF - Reliant Robin RS
BVTNzPe

Grozz - Abarth Panda
55437335351_8d22c4a962_b.jpg

Coupe Life - Renault Laguna coupé RS
c1930191-d511-4910-ba82-1517712dba58.jpg

929V6 - Tata Nano R
55437046921_49cf9885e6_o.png

NielsdW - Daihatsu Applause GTti
5a2f187d-15a7-420b-b010-7800cf875622.jpg

Zadelsnuiver - Volkswagen ID.3 GTI
Chat-GPT-Image-Aug-1-2026-04-23-04-PM.png

Pink Panther - Audi A2 RS Quattro
QWGWkfV

Niseko - Volvo 480 T-5R
Gemini-Generated-Image-nqpp8xnqpp8xnqpp-(1).png

D.E.N.N.I.S. - Nissan Micra GT-R V6
Chat-GPT-Image-1-aug-2026-20-44-02.png

S J 1001 - Suzuki Swift Sport R
7-B6-E3-BDF-1-B56-4-C20-BE92-EEAF82517-FFF.png

Twix - Volkswagen Caravelle GTI
1785607515571.png

Pjotr - MG Cityrover 240 VVC
55437351194_79d9d99415_b.jpg

Pat f50276 - BMW I3M
BMW-i3M-def.png

Jay DoubleYou - Volkswagen New Beetle RSi Cabriolet
IMG-1341.png

Roy 5252937 - BMW Z1M
WoiMwI6relTI.png

superformer - Fiat Barchetta Abarth
55435212112_d722b98b1b_o.png

K Bouter - Dacia Duster R.S.
Gemini-Generated-Image-a9h5ffa9h5ffa9h5.png

Zonder BMW met Skoda - Jaecoo 8
Gemini-Generated-Image-q36uueq36uueq36u.png

der Magistrat - Citroën Pluriel VTS
Gemini-Generated-Image-h1012oh1012oh101.png

Banpei - Mitsubishi Colt EVO
AP1GczMZDOBiaRG9mSBxoDFN2TY9d_ANeTJFJOT584A_6pTFPW_lkABhHn8aM6vxhIkEZUm1j17zyQHKtGFI84ianiR4RMKiz46drP5U2cyCbCY9yWgDexTwKlQNykVEDMb60CrE8jVSlNJ_LeHyQSKfpPN6pA=w1054-h1492-s-no

Roadracer - Abarth Doblo
20260804-Abarth-Doblo-Gemini.jpg

Alfista - Peugeot 208 Turbo 16
1785843805363.png

Harry Cabrio - Austin Allegro BRM
1j4uc8G.jpeg

Rudyke - Cupra Ibiza
9hmKZDi

Stemmen kan tot vrijdag 7 augustus 2026 om 20.00 uur

Sportversies zijn soms een beetje over de top, daarom kies ik voor de modellen die me laten lachen.

1. SVF - Reliant Robin Rollover Sport
2. Roadracer - Abarth Doblo
3. Harry Cabrio - Austin Allegro BRM

24 inzendingen, een nieuw record zoals ik al stoutmoedig voorspelde bij het begin.

1. Harry Cabrio - Austin Allegro BRM (topidee)
2. Niels Dw - Applause GTTi - gemene wolf grommende onder de motorkap van een braaf blatende wollie
3. Pink Panther - Audi A2 RS - oow oow, wil ik niet in mijn achteruitkijkspiegel!

OPM : Ik heb bewust enkel punten gegeven aan de inzenders met 1 mooi uitgewerkt en/of origineel AI design - inzendingen zoals die van Banpei met maar liefst 10 afbeeldingen & wat technische kul in 1 enkel plaatje gebald gaan voor mij een aantal bruggen te ver voor het opzet van deze wedstrijd. Hopelijk wordt dit niet de trend...

24 inzendingen is een record, en dat met echt heel leuke, geloofwaardige danwel volledig bezopen inzendingen.
Waarvoor ik dit keer ga?
1. SVF - Reliant Robin RS: onbegrijpelijk dat dit model nooit echt is uitgebracht.
2. der Magistrat - Citroën Pluriel VTS: heb altijd een zwak gehad voor de Pluriel, en deze is wel heel leuk.
3. 929V6 - Tata Nano R: snap waarom deze nooit in Nederland is gevoerd. Een BPM-toeslag van hier tot Tokio DDelhizoual een formidabele drempel zijn. Maar de Europese typegoedkeuring is helemaal een illusie. Dat ding op topsnelheid moet echt levensgevaarlijk aanvoelen.

Ik ben niet zo'n fan van de donkere specificatiebladen met een verzameling detailfoto's, die zullen mijn stem dus niet zo gauw krijgen. Ik zie de auto's het liefst op één of een paar mooie foto's in de natuurlijke habitat. Verder kies ik voor auto's waarin ik zelf wel een stukje zou willen sturen:

1. Roy 5252937 - BMW Z1M
2. Pink Panther - Audi A2 RS Quattro
2. Roadracer - Abarth Doblo

OPM : Ik heb bewust enkel punten gegeven aan de inzenders met 1 mooi uitgewerkt en/of origineel AI design - inzendingen zoals die van Banpei met maar liefst 10 afbeeldingen & wat technische kul in 1 enkel plaatje gebald gaan voor mij een aantal bruggen te ver voor het opzet van deze wedstrijd. Hopelijk wordt dit niet de trend...

Ik snap je opmerking. Het is een beetje tweeledig, als ik onbeperkte toegang had, zou ik altijd meer doen. Maar met de gratis opties heb ik me ook wel eens moeten beperken tot 1 zo’n afbeelding.
Ik heb sowieso het idee dat de AI platforms vaker dat soort afbeeldingen genereren als 1 jaar terug, zeker als je prompt niet dwingend is.

Ben ik even blij dat ik deze plaat niet gepost hebt...

Eens m.b.t. de flyers.
1. SVF. Goed, wel wat 'over the top' (pun not intended), maar leuk idee en mooi uitgevoerd.
2. Grozz. Leuk modelletje.
3. Twix. Ergens nog best realistisch, er is immers ook een sportversie van de Transit

Terug
Bovenaan