Alfa Romeo 33 Stradale

MCW 41

Petrolhead
foto---alfa-romeo-33-stradale-2023.jpg

5_interior.jpg

6_interior.jpg

8_interior.jpg

9_interior.jpg

Sodeknetter, wat een prachtig ding. Jammer dat er maar 33 van gemaakt gaan worden, die mogen als ze geluk hebben zelf naar de stalling rijden, verder vrees ik dat we ze niet gaan zien.

Of ik heb te weinig op het Alfa-nieuws gelet qua hints de afgelopen tijd, of ik heb onder een enorme steen gelegen… Wat een ding! :love::eek::cool:(y)

AutoWeek.nl

ALFA ROMEO 33 STRADALE: MODERNE KLASSIEKER MET V6 OF ELEKTRISCH

HET BESTE VAN TOEN EN NU

Voor het eerst sinds de 8C Competizione beweegt Alfa Romeo zich weer in supercarland. Dit is de Alfa Romeo 33 Stradale, een moderne reïncarnatie van de gelijknamige Alfa Romeo uit de jaren 60, met techniek die bekend voorkomt.

Highlights​

• Moderne reïncarnatie van 33 Stradale uit 1967
  • Zowel met V6 als elektrisch
  • Techniek bekend van Maserati
Alweer zo'n dertien jaar geleden viel het doek voor de Alfa Romeo 8C en sindsdien moet het Italiaanse merk het zonder supercar doen. Het racebloed kruipt echter waar het niet gaan kan en dus is het moment nu daar: met de Alfa Romeo 33 is het weer terug van weggeweest in de een bijzonder sportieve hoek van autoland. Net als bij de 8C Competizione is het in één oogopslag te zien dat Alfa Romeo met het design teruggrijpt op de jaren 60. In het bijzonder op zijn eerste supercar, de tot achttien stuks gelimiteerde 33 Stradale uit 1967. De naam van deze nieuwe top-Alfa is dan ook zeker niet uit de lucht gegrepen, dit is een moderne reïncarnatie.
Qua uiterlijk zijn de overeenkomsten niet te missen. Hij lijkt niet alleen op de Alfa Romeo 33 Stradale van weleer, maar ook zeker op de raceauto die daaraan voorafging, de Tipo 33 en in het bijzonder de 33/2. Vooral de wat lager in de neus geplaatste koplampen doen meer aan de Tipo 33/2 dan aan de 33 Stradale denken. Ook aan de achterkant is de gloednieuwe Alfa Romeo 33 Stradale duidelijk een knipoog naar zowel zijn gelijknamige voorbeeld als de Tipo 33. De zwarte accenten op de flanken, net voor de achterlichten, evenals de vleugeldeuren waardoor je omhoog kunt kijken, had de oude 33 Stradale ook.

In het interieur is het ook al een smaakvolle mix tussen modern en klassiek, met als grote eyecatcher de middentunnel. Daarop tref je diverse flinke schakelaars, onder meer voor het kiezen van de rijmodus (strada of pista), het afstellen van de ophanging, maar ook voor het openen of sluiten van de ramen en portieren. In het midden zit een hendel om de rijrichting mee te kiezen en daarnaast eentje waarmee je kunt kiezen of je zelf (met de flippers achter het stuur) schakelt of dat de auto dat voor je doet.

Bekende cijfers​

Daarmee komen we meteen bij de techniek, want waarmee schakel je dan? Nou, of je überhaupt schakelt hangt er maar net van af of je voor de Alfa Romeo 33 Stradale met verbrandingsmotor hebt gekozen. Hij komt namelijk ook met een volledig elektrische aandrijflijn. Laten we beginnen bij de versie met benzinekracht. Die heeft een 3,0-liter biturbo V6 in het midden liggen, die via een achttraps DCT ruim 620 pk vermogen naar de achterwielen stuurt. Dat vermogen wordt via een elektronisch gereguleerd sperdifferentieel over de wielen verdeeld. Het is al met al genoeg om de Alfa Romeo 33 Stradale in tegen de drie seconden van 0 naar 100 km/h te schieten en hij bereikt een topsnelheid van - toepasselijk - 333 km/h. De elektrische versie is een stuk sterker, namelijk 'ruim 750 pk'. Daarvan geeft Alfa Romeo nog geen prestatiecijfers vrij, al zegt het te verwachten dat het rijbereik daarvan op zo'n 450 km zal uitkomen volgens de WLTP-cyclus. Hoewel Alfa Romeo met geen woord rept over Stellantis-zustermerk Maserati, kan het haast niet anders dan dat de Alfa Romeo 33 Stradale techniek deelt met de Maserati GranTurismo (en mogelijk ook de MC20). De GranTurismo is er immers met een 620 pk sterke 3.0 Nettuno-V6 en als 761 pk sterke elektrische Folgore.

Toch betekent dat niet direct dat Alfa Romeo zomaar die basis heeft gepakt en daar een eigen sausje over heeft uitgegoten. De Alfa Romeo 33 Stradale heeft een uit aluminium en koolstofvezel opgebouwde basis en ook het dak is uit die twee materialen vervaardigd. De portieren zijn geheel uit koolstofvezel opgetrokken. De Alfa Romeo 33 Stradale heeft vooraan dubbele wishbones met actieve schokdempers en voor de remmerij zitten er koolstofkeramische schijven op van Brembo. Niemand minder dan F1-coureur Valtteri Bottas heeft de taak gekregen om de Alfa Romeo 33 Stradale zo goed mogelijk voor te bereiden op het echte werk, door mee te werken aan de afstelling van de auto.

Extreem gelimiteerd​

Nu het slechte nieuws voor als je hier ontzettend hebberig van wordt en zwemt in het geld: er worden slechts 33 exemplaren van de Alfa Romeo 33 Stradale gebouwd en die zijn allemaal al vergeven. Al sinds een jaar geleden zijn de gelukkige klanten samen met een speciaal team van Alfa Romeo bezig om hun auto helemaal naar wens samen te stellen. Aan Carrozzeria Touring Superleggera de schone taak om de auto's te gaan bouwen. Het is nog niet bekend wat er voor een Alfa Romeo 33 Stradale overgemaakt moet worden, maar het zou ons niet verbazen als dat richting een miljoen euro gaat.

Minder mooi dan de 8C en 4C. Ja, daar heb ik het gezegd. Ik heb nu paar dagen aan het model proberen te wennen maar er is gewoon teveel aan de hand in het ontwerp. Het tegenovergestelde van clean, eenvoudige schoonheid, wat de 8C en 4C wel hebben.
Het interieur is wel schitterend mooi.

De 33 Stradale @ Goodwood Festival of Speed.

Eind dit jaar mogen we trouwens een nieuw pareltje van Alfa Romeo verwachten, een exclusief model met een oplage onder de 100 stuks. Wat het wordt, wordt beslist door de "club van 33" (de Stradale eigenaars).

Jammer dat er dan bij voorbaat al vaststaat dat er maar 33 exemplaren gemaakt worden. Veel mooie ontwerpelementen maar los van een toevallige verschijning in een museum of op een autoveiling zal je 'm nooit tegenkomen.

Plaatje hoor. Zo jammer dat er verder zo weinig van de grond komt bij dit prachtige roemruchte merk.

Ik heb het idee dat er teveel kapiteins op het schip zijn. En dan komt er niks uit. Iedereen bemoeit zich met van alles, maar het schip blijft in de haven en begint langzaam te zinken

De Stradale is natuurlijk top -daar zal iedereen het over eens zijn- maar gaat Alfa Romeo niet terug naar het front brengen. Daarvoor zullen er goede opvolgers moeten komen voor Stelvio, Giulia etc.

Uiteindelijk wel maar zo'n Stradale kan goed zijn om het imago op te krikken. Wellicht heeft de Ferrari Enzo er in zijn tijd ook wel voor gezorgd dat er meer 360's verkocht werden. Ik mag graag hopen.
De Stradale is natuurlijk top -daar zal iedereen het over eens zijn- maar gaat Alfa Romeo niet terug naar het front brengen. Daarvoor zullen er goede opvolgers moeten komen voor Stelvio, Giulia etc.

Financieel ongetwijfeld ;)
En als merkbouwer geloof ik er ook niet in, daar zijn de aantallen gewoon veel te laag van. Maar het is een prachtige auto, die we nooit ergens gaan zien.
Geloof me als ik zeg dat er financieel gezien winst op gemaakt wordt (anders hadden ze er wel 101 van verkocht, die waren ook zo verkocht geweest).

Ik ben helemaal niet zo van de supercars, maar dit is toch echt wel een heel gaaf ding! Ik heb hem in Brussel al in het echt gezien, want op de plaatjes is toch anders.

Vind hem wel mooi en bijzonder, maar niet zo mooi als een 8C ook al is die inmiddels bijna 20 jaar oud.

Ben benieuwd of er ooit in Nederland eentje opduikt.
Verbaas mij toch regelmatig wat er allemaal wel niet op Nederlands kenteken staat.

Ook in het Vlaams
Ziet er hetzelfde uit. :p

beleggingsobject, die verdwijnen allemaal in een garage
Bernhard jr reed gewoon met zijn C8, heb hem regelmatig gespot in de Koningslaan in Amsterdam.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat wanneer ik zoveel geld aan een auto zou spenderen ik toch eerder bij een Gordon Murray zou uitkomen, even exclusief en veel mooier geluid. Op termijn waarschijnlijk ook een betere belegging.

Alfa Romeo met de Junior en Tonale doen mij niet zoveel qua design. Maar deze Alfa Romeo 33 Stradale is toch wel een verhaal apart en heel bijzonder. Alfa Romeo waardig zullen we maar zeggen.

Ik snap het als anderen het niet met me eens zijn, maar ik vind ‘m mooi! Nog een zelfbetaald cadeautje van de vorige werkgever?

Kon geen website vinden van het bedrijf zelf, maar dan moet dit ‘m zijn…

Iets naar beneden kon ik kijken bij het totale aanbod. Van alles staat maar 1 foto in totaal verschillende omgevingen. Hoeft niks te betekenen, maar samen met het feit dat ik via Google geen website kan vinden ga ik dan toch twijfelen. Zo adverteren kan ik ook.

Laatst bewerkt:
Het lijkt me duidelijk dat dit gewoon een soort spam is.
Als je auto's van een paar miljoen verkoop lijkt me el dat je er een paar foto's van maak.

Ik vermoed dat die 33 kopers een contract hebben getekend dat verhindert dat ze hun 33 Stradale zouden doorverkopen.

Terug
Bovenaan