Alfa Romeo Giulia (952)

Het uiterlijk mag dan niet het meest revolutionaire zijn, technisch onderscheidt ie zich dan wel weer van de rest. Overigens is het (voor een Alfa) behoudende ontwerp niet heel vreemd. The stakes are high, voor wat betreft de Giulia. Het merk probeert met deze auto duidelijk een breder publiek te trekken. Critici die nu vinden dat het ontwerp originaliteit mist, hadden een controversiëler ontwerp ook niet kunnen waarderen, denk ik. Het blijven critici.

[size=x-large]ALLE PRIJZEN VAN ALFA ROMEO GIULIA[/size]

INSTAPPEN VANAF 39.450 EURO. Na jarenlange spanning trok Alfa Romeo alweer in juni vorig jaar het doek van de Giulia. Vandaag weten we welke bedragen de Italianen voor hun nieuwe D-segmenter willen ontvangen. Om maar met de deur in huis te vallen: de Giulia staat in juni - een jaar na zijn aanvankelijke presentatie - in de showrooms vanaf 39.450 euro. Voor dat geld rijd je de 200 pk sterke 2.0 T, standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De luxueuzer aangeklede 2.0 T Super heeft een prijskaartje van 40.950 euro. Wie meer benzinekracht wenst, is direct aangewezen op de 2.9 V6 Quadrifoglio met 510 pk. Deze powersedan - met handgeschakelde zesbak - staat voor 107.950 euro in de orderboeken. Later komt de Q-versie ook beschikbaar met automaat.

Dieselen kan met de 136 pk sterke 2.2 Eco Business met handgeschakelde zesbak. Deze heeft een vanafprijs van 39.950 euro en komt dankzij zijn CO2-uitstoot van 105 gram per kilometer in aanmerking voor 21% bijtelling. De Super-uitvoering mag mee vanaf 41.450 euro. De 2.2 dieselmotor is er ook met 150 en 180 pk. De 150 pk sterke variant mag mee vanaf 40.450 euro. Wel moet je het dan met 25 procent bijtelling doen. De 2.2 Super met 150 pk - eveneens met handgeschakelde zesbak - kost 41.950 euro. Alfa Romeo heeft de 150 pk sterke variant ook als Eco in de aanbieding. Deze 'zakelijke spaarversie' komt wel weer in aanmerking voor 21 procent bijtelling. Hij kost eveneens 40.450 euro. De Super 41.950 euro.

Wie de 150 pk sterke 2.2 diesel met achttrapsautomaat wil, moet minimaal 42.650 euro neertellen. De Super kost met automaat 44.150 euro. Dan is er de 180 pk sterke 2.2, alleen als Super en als Eco Business/Eco Business Super te krijgen. Zijn vanafprijs ligt op 43.750 euro, dan moet je het met de handgeschakelde versie doen. Liever een automaat? Reken dan op 45.950 euro. De Eco Business en Eco Business Super - eveneens met automaat - kosten respectievelijk 42.950 en 44.450 euro. Dit tweetal is opnieuw goed voor 21 procent bijtelling.
https://www.autoweek.nl/nieuws/37037/alle-prijzen-van-alfa-romeo-giulia

2.0T aut € 39.450
2.0T Super aut € 40.950
2.9 V6 Quadrifoglio € 107.950
2.2d 136 Eco Business € 39.950
2.2d 136 Eco Business Super € 41.450
2.2d 150 € 40.450
2.2d 150 aut € 42.650
2.2d 150 Super € 41.950
2.2d 150 Super aut € 44.150
2.2d 150 Eco Business € 40.450
2.2d 150 Eco Business Super € 41.950
2.2d 180 Super € 43.750
2.2d 180 Super aut € 45.950
2.2d 180 Eco Business aut € 42.950
2.2d 180 Eco Business Super aut € 45.950

Wat een dramatisch slecht overzichtelijke lap tekst. Autoblog heeft alles in een Excelletje overgetypt, kijkt een stuk makkelijker.

prijzen-alfa-romeo-giulia.jpg

Volgend jaar verdwijnt overigens het verschil tussen 21% en 25% bijtelling, zal me benieuwen wie dan nog voor een ECO gaat.

Die 136 pk-variant is misschien fiscaal interessant voor België, maar hier met zo'n geringe meerprijs voor de 150 pk-variant nogal overbodig. Een prijspakker is het trouwens niet geworden, de auto loopt in pas met de premium-concurrentie. De Jaguar XE met 163 pk diesel is er vanaf € 41.250 en met 180 pk vanaf € 43.050. De XE doet ongeveer 50-80 stuks per maand, da's een aardige indicatie voor de Giulia. De Giulia is echter wel met een veel schonere (dus goedkopere) benzinemotor verkrijgbaar dan de XE.

Grappig trouwens dat de sterkste diesel de laatste CO2-uitstoot heeft. Vraag me af hoe dat werkt...

@Wouter82: Haha, plusjes van mij voor je moeite. :) (y)

@D-C: Waarom zou de 136pk-variant interessant zijn voor België?

MWH zei:

De lagere BIV op basis van het aantal kW's geldt kennelijk alleen voor Brussel en Wallonië. Het viel me eerder op dat er in de Belgische prijslijsten vaak 100 kW/136 pk en 120 kW/163 pk-uitvoeringen worden geleverd van bijvoorbeeld 150 pk en 170 pk diesels.

En dan krijg je standaard(!):

Cruise Control
Dual zone Automatic climate control
Lane Departure Warning
Licht/Regen-sensor
Connect 6.5 “ infotainment (Radio/DAB/Bluetooth/AUX)

Hallo concurrentie....:D

Dat zijn nou niet echt heel bijzondere zaken in de standaarduitrusting. Ja, misschien als je het vergelijkt met premium-spul uit Duitsland. Jammer dat ie ook standaard op maar 16 inch staat.... Op kleine wielen is het mooier er gelijk van af.

Ik koop een Alfa omdat ik van sportief rijden houdt, maar de benzinemotor is alleen gekoppeld aan een automaat. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar op zit te wachten, hoe goed zo'n automaat wellicht ook is.

@D-C; Ah, duidelijk. Ik kende alleen het systeem op basis van cilinderinhoud, maar blijkbaar worden in Brussel en Wallonië nog andere componenten meegewogen. Op welke manier is me niet duidelijk (welke van die drie eerste kolommen nou leidend is), maar vooruit.

Kristian zei:
Ik koop een Alfa omdat ik van sportief rijden houdt, maar de benzinemotor is alleen gekoppeld aan een automaat. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar op zit te wachten, hoe goed zo'n automaat wellicht ook is.

Ik denk dat ze de handgeschakelde benzineversies nog aan het fijnslijpen zijn. In Italië zijn alleen nog maar dieselprijzen (+ die van de QV) bekend: vanaf € 35.500,-

D-C zei:
MWH zei:

De lagere BIV op basis van het aantal kW's geldt kennelijk alleen voor Brussel en Wallonië. Het viel me eerder op dat er in de Belgische prijslijsten vaak 100 kW/136 pk en 120 kW/163 pk-uitvoeringen worden geleverd van bijvoorbeeld 150 pk en 170 pk diesels.
Tussen 100 en 101 KW zit een verschil in BIV van 400 euro. Dat lijkt mij niet de moeite voor een nieuwe auto. En de verkeersbelasting, die in heel België op fiscale PK’s is gebaseerd scheelt ook niet echt veel. En de bijtelling is gebaseerd op CO2 uitstoot. Lijkt mij niet de reden om een motor met 100 kw speciaal voor de Belgische markt uit te brengen.

Bovenstaande klopt niet meer: de autofiscaliteit is in Vlaanderen helemaal op de uitstoot gebaseerd, fiscale PKs worden m.i. nog wel in Brussel en Wallonië gehanteerd. De hoogte van de verzekeringspremie is nog wel op het vermogen gebaseerd.

Tot voor kort was de verkeersbelasting echter in heel België op het vermogen gebaseerd waarbij een grote sprong in de premie zat op 101 kW. Daarom waren veel wagens (zoals de mijne met een motor leverbaar die 100 kW leverde, terwijl dat in het buitenland lichtjes hoger lag (103 kW voor de PSA HDi bv.)

Daarnaast was er in het verleden ook een BTW-sprong bij 163 pk: dan kwam er bovenop de 25% BTW nog een luxebelasting van 8%. Of dat later in een sprong in de verkeersbelasting is vertaald, weet ik niet. Wagens met een vermogen van 163 pk stonden echter tot voor kort in de catalogi van de meeste werken.

Dat die wagens dan speciaal voor België moeten ontworpen worden, is natuurlijk flauwekul in het digitale tijdsperk: da's gewoon ergens een regeling in de motorsturing (die al dan niet met wat gesjoemel gepaard gaat o_O ). De kosten-baten lijken alleszins in het voordeel van de specifieke vermogensvariant uit te draaien.

iDS zei:
Bovenstaande klopt niet meer: de autofiscaliteit is in Vlaanderen helemaal op de uitstoot gebaseerd, fiscale PKs worden m.i. nog wel in Brussel en Wallonië gehanteerd. De hoogte van de verzekeringspremie is nog wel op het vermogen gebaseerd.

Tot voor kort was de verkeersbelasting echter in heel België op het vermogen gebaseerd waarbij een grote sprong in de premie zat op 101 kW. Daarom waren veel wagens (zoals de mijne met een motor leverbaar die 100 kW leverde, terwijl dat in het buitenland lichtjes hoger lag (103 kW voor de PSA HDi bv.)

Daarnaast was er in het verleden ook een BTW-sprong bij 163 pk: dan kwam er bovenop de 25% BTW nog een luxebelasting van 8%. Of dat later in een sprong in de verkeersbelasting is vertaald, weet ik niet. Wagens met een vermogen van 163 pk stonden echter tot voor kort in de catalogi van de meeste werken.

Dat die wagens dan speciaal voor België moeten ontworpen worden, is natuurlijk flauwekul in het digitale tijdsperk: da's gewoon ergens een regeling in de motorsturing (die al dan niet met wat gesjoemel gepaard gaat o_O ). De kosten-baten lijken alleszins in het voordeel van de specifieke vermogensvariant uit te draaien.

Bovenstaande klopt niet helemaal. De verkeersbelasting is, ook in Vlaanderen, nog steeds gebaseerd op fiscale PK. Alleen is er sinds 1 januari een correctiefactor gebaseerd op C02 uitstoot en bij Diesel de euronorm. De 163 PK zal wel een soort traditie zijn waarbij zelfs de importeur zich niet meer afvraagt waarom dit zo is. En je zal toch speciale software moeten ontwikkelen om aan die specifieke PK's te komen. En dat kost gewoon harde euro's.

Bij zowel de 156 / 159 had ik een "hebberig" gevoel. 156 kon ik toen nog niet leasen, 159 4 jaar met veel plezier in gereden. Nu na 2,5 jaar BMW 3-Touring en met het vooruitzicht volgend jaar een nieuwe auto te mogen kiezen : de Giulia zegt me eerlijk gezegd erg weinig.... Denk dat ik bij BMW zal blijven, ik prijs me elke dag gelukkig met zo een fijne auto te mogen rijden. En in het weekend als het mooi weer is, rollen we de MX-5 uit de garage voor de fun kilometers :cool:

Ik ben gaan kijken dit weekend en moet toegeven dat zij in het echt er nog stukken beter uitziet , en de afwerking was top ik denk dat er een nieuwe maatstaf gezet is in deze klasse.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
En dan krijg je standaard(!):

Cruise Control
Dual zone Automatic climate control
Lane Departure Warning
Licht/Regen-sensor
Connect 6.5 “ infotainment (Radio/DAB/Bluetooth/AUX)

Hallo concurrentie....:D

Dat is toch prima vergelijkbaar met wat andere merken standaard aanbieden. Een BMW3 bijvoorbeeld, heeft enkel niet standaard die Lane Departure Warning, en een eenvoudigere climate control, maar zet daar weer andere zaken tegenover die weer niet standaard op de Giulia zijn, zoals een elektrische achterklep.

Ik vind het een erg mooie auto trouwens, ben benieuwd naar welke motoren er later nog aan toegevoegd gaan worden. In 2018 komt ook de sportswagon las ik.

De Carabinieri gaan er ook mee rijden.

2rfeypg.jpg

Dit is wel een V6 met 500 pk, en hij zal onder meer kunnen worden ingezet om donororganen te transporteren of bij een hartfalen snel met een defibrillator ter plaatse te zijn (ik hoor die zenuwachtige Italiaanse sirenes nu al). Ik neem aan dat er ook gewone dieseltjes komen voor de meer dagelijkse carabinieriwerkzaamheden.

cirKel zei:
(...) zal onder meer kunnen worden ingezet om donororganen te transporteren of bij een hartfalen snel met een defibrillator ter plaatse te zijn (...)

Daar hebben ze toch die Gallardo voor? Pardon, die is van de Polizia di Stato. Andere politieorganisatie in Italië.

Wel leuk, je kunt 'm nu goed vergelijken met z'n voorganger:

800px-Alfa-Romeo159-Carabinieri-di-Roma.JPG

Geinig. Hoe mooi de 159 ook is, naast de Giulia oogt 'ie ineens behoorlijk oud. En hoewel Delta 1 met 'nieuwe maatstaf in zijn klasse' misschien wel erg ver gaat: het is zéker goed genoeg om mee te doen.

Faurecia? Die doen interieurs voor veel automerken inclusief duitse ondanks dat het een frans (eigendom van PSA) bedrijf is. Interieurkwaliteit is ook geen truukje dat slechts de beste merken beheersen, het is slechts een keuze van waar een merk het geld in steekt.

Delta 1 zei:
Afstandsradar mocht ook wat discreter zijn.

Interieur wordt ontwikkeld door het bedrijf dat ook het interieur voor de nieuwste S klasse heeft ontwikkeld. Reken dus maar op een nieuwe maatstaf, net als de S klasse destijds.

Ah, dat is nu ineens wel belangrijk?

P. Klieder zei:
Delta 1 zei:
Afstandsradar mocht ook wat discreter zijn.

Interieur wordt ontwikkeld door het bedrijf dat ook het interieur voor de nieuwste S klasse heeft ontwikkeld. Reken dus maar op een nieuwe maatstaf, net als de S klasse destijds.

Ah, dat is nu ineens wel belangrijk?

Het interieur van de S klasse was inderdaad toonaangevend. Hier een diepte review over het nieuwe interieur: https://www.youtube.com/watch?v=Dv60K8UsMO0

Als het om Duitse auto's gaat wordt vaak neerbuigend gezwets over "knuffel dashboards"... Nu wordt het aangehaald als een belangrijk onderwerp. Amusant.

P. Klieder zei:
Als het om Duitse auto's gaat wordt vaak neerbuigend gezwets over "knuffel dashboards"... Nu wordt het aangehaald als een belangrijk onderwerp. Amusant.

Het is maar net hoe jij het als subjectieve nono het wilt lezen. Hoe staat het met je zuurtegraad trouwens vandaag?

P. Klieder zei:

Het is maar net hoe jij het als subjectieve nono het wilt lezen. Hoe staat het met je zuurtegraad trouwens vandaag?

Wel een melding waard lijkt me.

Hier wordt er misschien neerbuigend over gedaan, in de showroom doet het er weldegelijk toe. Daar worden auto's verkocht, hier niet.

P. Klieder zei:
P. Klieder zei:

Wel een melding waard lijkt me.

Doe je best. Meld je ook gelijk je gezever en offtopic inhoudsloos gezwets in vrijwel elk topic wat jou niet aanstaat? (y)

P. Klieder zei:
Speel je nou weer op de man? Nog een melding dan maar?

Hoe oud ben je? Wellicht is het verstandig dat je wegblijft uit topic die jouw zuurtegraad tot een niveau brengen waarin je niet in staat bent op fatsoenlijke en normale wijze te reageren. Ik noem alle topics omtrent Italiaanse en Engelse auto's. En wees eens flink en maak een eigen auto topic aan dat we eens jouw fantastische Toyota Volkswagen BMW kunnen aanschouwen, als je er ondertussen al uit bent welke auto je nou daadwerkelijk bezit.

Verder, soit, blijf lekker trollen. Ik ga er niet meer op reageren. (y)

Barri zei:
P. Klieder zei:
Ik ga er niet meer op reageren. (y)

Verstandig van je. (y)
En neem er een voorbeeld aan, zou ik zeggen...

Ik speel niet op de man, spui geen onheuse taal etc. Ik reageer inhoudelijk. Dat iemand mijn reactie niet "leuk" vindt is niet mijn probleem.

Dus niet meer reageren is absoluut een no-go.

Daar zijn ze dan! De eerste reviews:
https://www.autoexpress.co.uk/alfa-romeo/giulia/95477/new-alfa-romeo-giulia-2016-review
https://www.autocar.co.uk/car-review/alfa-romeo/giulia/first-drives/2016-alfa-romeo-giulia-quadrifoglio-first-drive

alfa-qv-web-2016-084_0.jpg
dsc_3605.jpg

Nice! Buiten het prachtige uiterlijk nog een goede reden om er een aan te schaffen. Fijn voor Alfa Romeo, niks staat succes in de weg;)

Roder zei:
Nice! Buiten het prachtige uiterlijk nog een goede reden om er een aan te schaffen. Fijn voor Alfa Romeo, niks staat succes in de weg;)

Ook div. Franse en Duitse reviews zijn gunstig voor de Giulia.

Thiago zei:
Roder zei:

Ook div. Franse en Duitse reviews zijn gunstig voor de Giulia.

(y)
Vond het ook een prachtige auto in het echt, alles erg strak en samenhangend qua design. Gelukkig van 'binnen' dus hetzelfde als vanbuiten;)

Wat een prachtige bolide is die Giulia (y). Ik ben benieuwd naar de ruimte in het interieur. Stel dat ie de 3-Serie daarin overtreft dan voorzie ik toch echt wel een mooie toekomst voor deze auto!

Onnodige en kwetsende opmerkingen. Maatregelen genomen.

Terence
Autoweek moderator

Terug
Bovenaan