Alfa Romeo Giulia (952)

Het lijkt wat vreemd dat Alfa voorserie exemplaren bij de dealer neerzet. Dat zou potentiële kopers af kunnen schrikken. Overigens stoor ik mij bij een Alfa niet aan enkele onvolkomenheden. Alfa's zijn over het algemeen best betrouwbaar en roesten niet. Het is al met al een prachtige auto geworden!!

zeebra zei:
Het lijkt wat vreemd dat Alfa voorserie exemplaren bij de dealer neerzet. Dat zou potentiële kopers af kunnen schrikken. Overigens stoor ik mij bij een Alfa niet aan enkele onvolkomenheden. Alfa's zijn over het algemeen best betrouwbaar en roesten niet. Het is al met al een prachtige auto geworden!!

Nee hoor, is bij bijna elke preview. Als de echte introductie is staan de gewone modellen er. Doet elk merk, van Alfa tot Volvo;)

zeebra zei:
Overigens stoor ik mij bij een Alfa niet aan enkele onvolkomenheden.

Precies mijn gedachte! Het zijn met name de Audi rijders die in de showroom voor de 'feel&touch' als een blok voor zo'n Audi vallen, maar er geen rekening meehouden dat ze op een gegeven moment om de 1000 km een liter olie in het blok moeten gaan gooien.

Enzo Ferrari zei:
zeebra zei:

Precies mijn gedachte! Het zijn met name de Audi rijders die in de showroom voor de 'feel&touch' als een blok voor zo'n Audi vallen, maar er geen rekening meehouden dat ze op een gegeven moment om de 1000 km een liter olie in het blok moeten gaan gooien.
Volgens mij zit dat net zo tussen de oren als een roestende onbetrouwbare Alfa Romeo. In werkelijkheid roest een Alfa niet en is voldoende betrouwbaar.
Bij Audi hoef je niet elke 1000 km een liter olie bij te vullen. Maar bij Audi val je wel op de bouwkwaliteit. Dat gaat wel iets verder dan de feel&touch.
Uit ervaring weet ik dat een Audi erg lekker rijdt.

De configurator is beschikbaar: https://carconfigurator.alfaromeo.com/nl_NL/

Gek genoeg lijkt het alsof je bij de duurste 180 pk Super-uitvoering alleen maar een zwart interieur kan kiezen :confused:

Zojuist (21jun) op de A2 bij Born, kwam ik een oplegger tegen met een aantal Alfa Giulia's er op:
https://goo.gl/photos/FKvy2E8fYzpX72bZ8

Zelf gisteren bestelling geplaatst bij de dealer voor de 2.2 diesel 150PK Business Super met 17inch velgen, Alfa Rosso en zwart leer.

Mogelijk ga ik met een van die auto's zaterdag een proefrit maken. Ik werd gisteren benaderd door Vireo in Alkmaar dat er twee waren afgeleverd

Gisteren in de nieuwe Giulia gezeten. Wat kan ik zeggen?
De afwerking in het interieur is echt ontzettend goed. Naden, materialen en dat soort zaken zijn echt op topniveau. Het gevoel van sommige knoppen blijft net wat achter op de Duitse drie, maar de sfeer van het interieur straalt dan juist weer veel meer uit. Het straalt rust en eenvoud uit, maar wel met een aantal "emotionele" details. De startknop op het stuur, de diepe kokers, het prachtig geïntegreerde scherm.
Software is duidelijk Mercedes overigens van de navi. Maakt niet uit, want werkt erg goed en is tevens logisch gezien de het bedrijf dat het dashboard fabriceert dit ook voor Mercedes doet.

Ruimte achterin is echt ongelooflijk. Ik heb achter mijzelf gezeten en met mijn 1.87 meter zat is echt ongelooflijk ruim! Kofferbak is niet klein, maar groot ook zeker niet.

Al met al echt een prima auto. Als de rijeigenschappen ook zo zijn, zoals de testen uitwijzen, dan is het wel een toppertje.

Sinds wanneer is afwerking voor Italo fans van belang? Daar wordt/werd altijd heel schamper over gedaan....

Vrrrrreeeeeemmmddd

P. Klieder zei:
Exact, eerst schamper doen en dan nu in een keer de loftrompet. :T

Als jij denkt de aangewezen persoon te zijn om je uit te spreken over selectieve verontwaardiging, lofzangen of kritiek, dan kun je dat inderdaad doen.

Ik denk van niet.

Iedereen op dit forum die een post poneert denkt op dat moment de aangewezen persoon te zijn om dan wel verontwaardiging, lofzang of kritiek te uiten.

Ik moest erg wennen aan de achterkant, vooral van opzij gezien, met name de "hoge" bumpers die mij een Lexus-gevoel gaven (niet bepaald positief). Maar nu ik de auto wat vaker heb gezien op foto's en filmpjes vind ik hem steeds mooier worden. De achterkant recht van achteren is wel degelijk onderscheidend en vind ik mooier dan de concurrentie. Het interieur ziet er ook prima uit. Ook de gewone uitvoeringen zien er m.i. prima uit. Die donkerblauwe met licht interieur en multispaaksvelgen mag je hier zo voor de deur zetten. Sowieso verfrissend dat Alfa niet meedoet aan de trend van meerkleurige velgen. Die glimmende zwart-grijze gedrochten die je op alle moderne SUV's en Renaults en Aziaten etc kunt krijgen vind ik wanstaltig.

Enzo Ferrari zei:

Enzo Ferrari zei:

Dit vind ik wel een beetje zulke quotes, ervan uitgaande dat iemand met de profielnaam Enzo Ferrari Italofan is en dat hier schamper over interieurkwaliteit wordt geschreven.

Afgelopen weekend zag ik een van de eerste NL-gekentekende Giulia bij Autowinkel te Woerden staan. Mooi hoor, zeker in deze uitvoering!

daviee zei:
Bijna 55K voor een Alfa, wat een geld.

Ik zocht 'm juist ook op, die 55k is de fiscale waarde. Voor een 179pk diesel. Consumentenprijs van deze auto ligt met afleveringskosten en misschien nog wat opties achteraf nog hoger. Zal wel een hele volle zijn dan.

Bimmert zei:
daviee zei:

Ik zocht 'm juist ook op, die 55k is de fiscale waarde. Voor een 179pk diesel. Consumentenprijs van deze auto ligt met afleveringskosten en misschien nog wat opties achteraf nog hoger. Zal wel een hele volle zijn dan.

Tja, dan is een 3-serie opeens voordelig. Ze durven wel die Italianen. ;)

daviee zei:
Bimmert zei:
daviee zei:

Tja, dan is een 3-serie opeens voordelig. Ze durven wel die Italianen. ;)

Wat een gelul. Die Alfa heeft een instapprijs van 43k, een 320d heb je vanaf ruim 46k.

cirKel zei:
daviee zei:
Tja, dan is een 3-serie opeens voordelig. Ze durven wel die Italianen.

Valt wel mee.

En dan maak je eigenlijk de verkeerde vergelijking, want de BMW heeft minder pk's in de EDE variant.

Maar goed, een Alfa mag kennelijk geen 55k kosten van daviee...zal wel een stukje fanboy-logica achter zitten wat ik nooit zal begrijpen.

Ik was twee weken geleden bij de Alfa dealer. Er stond een gekentekende Giulia voor de deur en ik heb binnen in een Giulia gezeten. Gewoon een nette auto. In het zwart met kleine wielen oogt ie niet heel hip, maar dat is altijd zo natuurlijk.

[D2] zei:
cirKel zei:
daviee zei:

Valt wel mee.

En dan maak je eigenlijk de verkeerde vergelijking, want de BMW heeft minder pk's in de EDE variant.

Maar goed, een Alfa mag kennelijk geen 55k kosten van daviee...zal wel een stukje fanboy-logica achter zitten wat ik nooit zal begrijpen.

Dat zeg ik niet. Het maakt mij niet uit wat ze voor een Alfa vragen, het is uiteindelijk toch wat een gek ervoor geeft.

[D2] zei:
cirKel zei:
daviee zei:

Valt wel mee.

Dit is de variant met dezelfde prijs. Dus BMW biedt dan minder waar voor het geld.

daviee zei:
[D2] zei:
cirKel zei:
daviee zei:

Valt wel mee.

Dat zeg ik niet. Het maakt mij niet uit wat ze voor een Alfa vragen, het is uiteindelijk toch wat een gek ervoor geeft.

Waarom dan die verbazing over de prijs?

Heb er inmiddels al drie (twee zwart, een zilver) zien rondrijden. Is toch best een indrukwekkende auto. Begin 'm steeds mooier te vinden!

De prijs is natuurlijk marketingtechnisch bepaald. Bij Alfa proberen ze de auto tussen auto's zoals bijvoorbeeld de groep Renault Talisman/Skoda Superb/Ford Mondeo en de groep C-Klasse/3-serie/A4 te plaatsen. En dat is opzich ook wel logisch omdat de Giulia nu eenmaal iets meer biedt dan een Superb. Denk aan bijvoorbeeld de achterwielaandrijving, goede 8 traps ZF automaat en ook van het in- en exterieur is wel iets meer werk gemaakt.

Enzo Ferrari zei:
En dat is opzich ook wel logisch omdat de Giulia nu eenmaal iets meer biedt dan een Superb.

Iets meer dan een Superb, iéts meer? Vooral een pak minder vermoed ik, en dan heb ik het over ruimte, zowel voor de passagiers achterin als in de kofferruimte. Ruimte die ik in mijn wagen nog geen moment gemist heb, ruimte voor excellenties achterin maar die gaan voor een maatje duurder.

Een pak meer dan de Superb, aan uitstraling, sfeer: gewoon nog maar de aanblik maakt hebberig en daarom zou ik met plezier doorsparen voor een Giulia. Een Superb, ongetwijfeld een goede auto met een optimale prijs/kwaliteitsverhouding, maar evenveel sex appeal als een koelkast van Wirlpool, daar kan ik mijn dure centjes niet aan verspillen.

Het is wat je wilt, als je veel ruimte zoekt kan je niet op de Superb heen. Zelf heb ik ook andere prioriteiten zoals dynamisch rijgedrag en de vrijheid om bepaalde opties wel en andere niet te willen. Dan is een Superb eigenlijk al niet interessant want hoewel ze op zich goed rijden, de wegligging is erg doods vind ik. De Giulia is een geweldige auto maar zal er voor mij toch echt in sw moeten komen wil het een optie zijn. De catalogusprijs ligt onder die van de BMW3, de leaseprijs bij gelijke uitvoering wat hoger zo heb ik mij laten vertellen. Netto zal het elkaar niet veel schelen denk ik dan.

ejhg9h.jpg

Een detail waarover Hoofd FCA Design Ralph Gilles zegt:
"The 100% functional integrated "deck lid" spoiler... if you only knew the debates that rage between Design, Brand, Aerodynamics, Powertrain and Stamping Engineers... over this seemingly innocent detail!"

En op de vraag hoezo de motorenafdeling daar ook mee te maken heeft, antwoordt hij:
"Drag... too much affects fuel economy dramatically so they have to compensate with various details from gear ratios, oil viscosity, friction and ultimately fuel mixture... too little lift mitigation and sports sedans that have to cruise at autobahn speeds may be unstable. Remember the Audi TTs."

Vandaag een klein stukje in de Giulia gereden. De volgende punten vielen mij op:

- starten: dat gaat door middel van een startknop op het stuur. Gaat dus iets anders dan normaal, lijkt mij in het begin even wennen.
- schakelen: de handbak voelt qua bediening van koppeling en pook vrijwel hetzelfde aan als de bak van een E90 3-serie.
- onderstel: voelt stevig aan. Ik vond de voorwielophanging op lage snelheid wel een beetje "wringen". Sommige Audi's met Quattro aandrijving hebben hier ook weleens last van.
- Waarschuwingsgeluid: deze zijn echt lelijk van toon, denk bijvoorbeeld aan het piepgeluid als de gordel niet om is.
- Kofferruimte: echt opmerkelijk netjes afgewerkt! Alle interieurdelen in de kofferbak voelen netjes aan en sluit allemaal goed op elkaar aan.
- Lakwerk: ik had de auto voor het gemak even in de zon gezet. De kleurnaam weet ik niet precies, maar er zitten een echt een hoop dikke metallic deeltjes in de lak. Heel bijzonder om te zien. Laatste keer dat ik zoiets zag was op een Fisker Karma.
- Stoelen: blijf ik aan de vlakke kant vinden en missen ondersteuning op de juiste plekken. Ook deze stoelen vertonen overeenkomsten met de standaard exemplaren die in een E90 3-serie gemonteerd zijn. Dit kan en moet echt beter, mooi zal het zijn als er een soort sportstoelen als optie geleverd kan worden.

Leuk verslag en prachtige auto. Zie ik nou goed dat het gaspedaal op één lijn staat met koppelings- en rempedaal, net als in de Giulietta? Erg irritant, vind ik, al zal er vermoedelijk wel aan te wennen zijn. En wat moet ik mij voorstellen bij een 'wringende' wielophanging?

Bedankt voor je reactie! Zoals het een sportieve auto betaamt hangen alle pedalen inderdaad op dezelfde hoogte.

De wringende ophanging laat zich wat moeilijk omschrijven. Het lijkt net of je in het stuur alle reactie armen in zijn ophangingenrubbers voelt "wringen", alsof het net iets te strak staat afgesteld. Doet zich alleen stapvoets voor tijdens korte manoeuvres.

Enzo Ferrari zei:
- schakelen: de handbak voelt qua bediening van koppeling en pook vrijwel hetzelfde aan als de bak van een E90 3-serie.

Dat zou ik erg jammer vinden. Vind dat een groot nadeel aan BMW's. Het schakelt stroef, en de bediening van de koppeling vind ik ook niet fijn. Hoe zit het met de besturing? Niet te zwaar hoop ik?

[D2] zei:
Leuk verslag en prachtige auto. Zie ik nou goed dat het gaspedaal op één lijn staat met koppelings- en rempedaal, net als in de Giulietta? Erg irritant, vind ik, al zal er vermoedelijk wel aan te wennen zijn. En wat moet ik mij voorstellen bij een 'wringende' wielophanging?

Pedalen staan toch altijd in een lijn?

Lancia Lover zei:

Het gaspedaal staat meestal het laagst/verst naar voren t.o.v. rem en koppeling. Dan moet je dus je rechtervoet eerst flink omhoog doen voor je kunt remmen.

Lancia Lover zei:
[D2] zei:

In alle verschillende normale handgeschakelde personenauto's die ik tot dusver in mijn leven heb gereden (ik schat een stuk of 20), staat het gaspedaal verder van de bestuurder af dan het rem- en koppelingspedaal. Dus dat was ik gewend. Totdat ik in de giulietta stapte. Misschien ben ik de enige, maar ik moest daar echt heel erg aan wennen, en het dwong me verder van het stuur te zitten dan ik gewend ben, en dat vond ik irritant. Het schijnt geweldig te zijn voor heel-and-toe, zo'n opstelling, maar ik gok dat minstens 9 op de 10 reguliere bestuurders daar niet aan doen. Maar goed, 9 op de 10 bestuurders koopt waarschijnlijk ook geen Alfa ;)

Edit: Heeft de bmw e90 eigenlijk ook zo'n pedaalopstelling? Want bij die auto is het me niet echt opgevallen...

De besturing is zeker niet te zwaar. Ik heb de besturing in de verschillende DNA modi ook nog uitgeprobeerd, maar daarin voelde je tussen de programma's niet tot nauwelijks verschil.

Alfa heeft duidelijk naar zijn Duitse concurrenten gekeken, want ook bij de Duitse auto's hangen de pedalen op een lijn vaak in combinatie met een staand gaspedaal.

Zo ziet het er bij een E90 3-serie uit:

attachment.php

Heb eerlijk gezegd nooit echt gekeken naar de positie van de pedalen, bij de Giulietta ook nooit 'last' van gehad. Het enige wat mij altijd opviel is dat bij Fiat het gaspedaal lichtjes gedraaid is in de richting van het rempedaal.
Bij mijn auto is het overigens het koppelingspedaal dat afwijkt van de rest. Het rem-/gaspedaal staan op een lijn:

IMG_3827_zpsvheoktn9.jpg

Enzo Ferrari zei:
De besturing is zeker niet te zwaar. Ik heb de besturing in de verschillende DNA modi ook nog uitgeprobeerd, maar daarin voelde je tussen de programma's niet tot nauwelijks verschil.

Alfa heeft duidelijk naar zijn Duitse concurrenten gekeken, want ook bij de Duitse auto's hangen de pedalen op een lijn vaak in combinatie met een staand gaspedaal.

Zo ziet het er bij een E90 3-serie uit:

Gelukkig maar. Ik houd er niet zo van als een auto zwaar stuurt. Anders kan je net zo goed geen stuurbekrachtiging nemen :p. Dat staande pedaal had voor mij overigens niet gehoeven. Vind het niks toevoegen. Renault is er bij z'n grote modellen van afgestapt, en VAG lijkt er bij de gewone modellen ook weer mee te stoppen. Alfa zal het inderdaad gedaan hebben omdat BMW het heeft...

Ik vind het een beetje pijnlijk om te zeggen, en wellicht zal het veranderen als ik persoonlijker kennis gemaakt heb, maar nu ik er al een paar heb gedaan, raak ik al een beetje erop uitgekeken... M'n 'wow' is inmiddels verworden tot een 'oh' en ik heb het gevoel dat het design nu al geen geheimen meer voor me heeft.

Wellicht toch maar eens richting Alfa Romeo-dealer togen!

Bij mij is het precies andersom. Vond deze eerst niet echt geweldig, maar ga hem steeds mooier vinden. Dan wel met iets grotere velgen als 17 inch en zwart hoeft voor mij ook niet. Italianen weten vooral van de buitenkant een feestje te maken. Het is in ieder geval niet de zoveelste A4(hoewel ik die stiekem ook wel erg mooi vind)

Ik hoop dat er een nieuwe SW aan zit te komen... Hier een artist impression.

Alfa-Romeo-Giulia-QV-SportWagon-.jpg

Ik zie de nieuwe A4 opvallend vaak in onopvallende uitvoeringen, in een grauwe kleur met bescheiden velgen eronder. Hij verwordt dan tot een nondescript vierkant hok. De B8 vond ik in een bescheiden uitvoering met halogeen koplampen (zonder die achterlijke led-slingers) juist een prijzenswaardige verschijning, die bleef overeind. Bij de B9 is de schwung helemaal uit het koetswerk weggeboetseerd, die heeft echt spiegels en kralen nodig om een beetje indruk te maken. De Giulia heeft dat probleem volgens mij veel minder. Algeheel ligt de lijnvoering wel wat te makkelijk op het netvlies, een 156 of 159 zijn wat mij betreft klassiekers in spé, ik denk niet dat deze giulia zich daar tussen mag gaan bevinden.

Wat betreft de pedaalopstelling: Waarschijnlijk had de mini cooper uit 2006 (mijn eerste leasebak) ook de pedalen op één lijn staan, en de E90 heeft het kennelijk ook. Wat bij BMW/Mini helpt is dat de koppeling een korte slag heeft, lekker snel aangrijpt. Bottomline is, je moet er wel even aan wennen als je uit een Citroen/Opel/VAG/Peugeot/Renault/Toyota/etc stapt, maar het went wel.

Prima artist impression. Bij de 156 en 159 waren sedan en sportwagon even lang. Dus wat zeur je?

straatos zei:
Prima artist impression. Bij de 156 en 159 waren sedan en sportwagon even lang. Dus wat zeur je?

Moet zeggen dat het ook mijn eerste indruk was, dat dit meer een hatchback uitvoering is. En heb vergelijkingsmateriaal, want als ik de moeite neem om uit het raam te kijken zie ik een (mijn) 156 sw.

Vind overigens die opgespoten bovenlip, als je begrijpt wat ik bedoel, erg lelijk.

De reden dat ik "zeur", is dat deze shop domweg niet veel meer is dan een sedan waarvan de kofferbak is ingedrukt, en alleen al daarom niet geloofwaardig is. Vergelijk maar met het origineel:

Alfa-Romeo-Giulia-54-e1447847218920-630x335.jpg

Ik ken geen enkel automodel waarvan de wagon exact dezelfde raamlijn heeft als de sedan, jij wel?

Terug
Bovenaan