AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - trekhaak stekkerdoor hulp gevraagd

Meteen kopen, blok is nooit koud geweest.
ja dat heeft Joep van carrec dus ook gedaan. was ook zijn redenatie.

ben zelf ook nooit zo bang voor wat hogere km standen als het aantoonbaar goed onderhouden is. Het is met name zaken als steenslag , interieur slijtage, etc. wat soms parten speelt bij hogere km standen waar ik vaak op af knap. Motorisch geloof ik het wel (en de prijs moet er wel naar zijn)

Ik vind wat jij zelf hebt juist véél mooier dan de LCI, juist omdat de LCI (bijna) niet meer samen te stellen is in configuraties als die van jou. Je ziet bij de LCI al dat 80% rondrijdt in een donkere kleur, met getint glas, zwarte nieren en dito raamlijsten + dakrails (zie ook exemplaar Joep). Qua configuratie was bij de LCI al veel niet meer mogelijk schijnbaar. Zowel bij Audi als bij BMW zie je bij de nieuwste A6 en 5-serie dat een S-line pakket en M-pakket überhaupt niet te bestellen zijn met aluminium dakrails, raamlijsten en niet-zwarte logo's viel mij laatst op toen ik met een collega voor hem met de configurator aan het spelen was.

Ik vind het echt armoe en alles in donkere kleuren totaal niet uit de verf komen. Het is dat ik sowieso financieel niet in de postie ben zo'n auto aan te schaffen en geen lease-auto heb. Maar de drukke designs en de zwart-op-zwart trends staan mij zo tegen dat ik misschien wel eerder zou gaan shoppen bij de Skoda's, Peugeots, VW's en Renaults van deze wereld en van het gespaarde geld andere leuke dingen ging doen of dat zou bewaren tot er wel premium auto's worden gemaakt die mij aanspreken. Of zoals jou voor een ouder exemplaar gaan die nog wel naar wens is.....

Ik vind wat jij zelf hebt juist véél mooier dan de LCI, juist omdat de LCI (bijna) niet meer samen te stellen is in configuraties als die van jou. Je ziet bij de LCI al dat 80% rondrijdt in een donkere kleur, met getint glas, zwarte nieren en dito raamlijsten + dakrails (zie ook exemplaar Joep). Qua configuratie was bij de LCI al veel niet meer mogelijk schijnbaar. Zowel bij Audi als bij BMW zie je bij de nieuwste A6 en 5-serie dat een S-line pakket en M-pakket überhaupt niet te bestellen zijn met aluminium dakrails, raamlijsten en niet-zwarte logo's viel mij laatst op toen ik met een collega voor hem met de configurator aan het spelen was.

ja dat is absoluut waar. viel mij inderdaad ook op bij het zoeken. Ik dacht dat het mogelijk aan covid tijd lag waarbij ze misschien hier en daar wat opties of combinaties moesten schrappen en wat zaken moesten vereenvoudigen.

Ik zag hier in de straat een hele nette audi SQ5 staan, dikke bak , zwart (uiteraard), maar wel met alu raamomlijsten, alu dakrails. zilvergrijze lm wielen, zilveren spiegelkappen. en wat andere alu accenten. zag er zoveel mooier uit dan alles 'ontchromen'. Met grijze, witte of brandweerrode auto's staat het 'blackpack' dan vaak wel weer goed. Maar blijft een kwestie van smaak. Ik vind die van mij nog steeds heel dik om te zien.

Planning korte termijn;
- ik moet nog een goede sticker vinden waarbij de dashcam blijft zitten. Na het overzetten van de opel in de BMW ging het een tijdje goed, maar nu met het warme weer op de voorruit gaat hij er vanaf. Heb nu andere stickers gehaald bij een NL winkel maar ook maandag zei een collega dat mijn alarm af ging. En ja hoor, de dashcam bungelde weer in de auto, ook die is losgekomen. Raam en camera houder goed ontvet dus daar licht het niet aan.

- ik heb een ster in de ruit, buiten het zichtveld maar wel een enorme pit. Ik ben wat huiverig om te laten vervangen, met name doordat de meningen op internet verdeeld zijn, sommige adas systemen lijken toch niet helemaal goed te werken met een andere (aftermarket) ruit, ook HUD lees je wel eens klachten over dat het net niet scherp is. Mijn verzekering vergoed bij de 2 bekende ketens, maar die zullen wel geen OEM ruit er in zetten of wel? Ik ga in ieder geval langs om te vragen , misschien kunnen ze mij overtuigen.

- ga nog een afspraak maken bij de garage waar ik hem heb gekocht voor wat garantie dingetjes. De active grille werkt niet goed. Met uitlezen staan er ook foutcodes in. Is een gekend probleem. Heb geen storingslampjes of meldingen en brengt de koeling niet in gevaar, maar wil dat wel opgelost hebben. Net als de hardy schijf en het panoramadak maakt na mijn beleving iets te veel geluid. Probeer wat na mijn vakantie in augustus te plannen

Ik gebruik zelf de 3M VHB tapes (zijn verkrijgbaar in verschillende diktes) voor mijn dashcam, deze blijven goed zitten. Probleem is dat ze ook lastig te verwijderen zijn. Gebruik dan remmenreiniger om de sticker te verwijderen, mocht dat nodig zijn.

Ik gebruik zelf de 3M VHB tapes (zijn verkrijgbaar in verschillende diktes) voor mijn dashcam, deze blijven goed zitten. Probleem is dat ze ook lastig te verwijderen zijn. Gebruik dan remmenreiniger om de sticker te verwijderen, mocht dat nodig zijn.

ah dat ken ik wel! beetje taai spul is het.

Hebben we op mijn werk nog wel liggen volgens mij, kan daar zo een mini stukje af halen. bedankt

- ga nog een afspraak maken bij de garage waar ik hem heb gekocht voor wat garantie dingetjes. De active grille werkt niet goed. Met uitlezen staan er ook foutcodes in. Is een gekend probleem. Heb geen storingslampjes of meldingen en brengt de koeling niet in gevaar, maar wil dat wel opgelost hebben. Net als de hardy schijf en het panoramadak maakt na mijn beleving iets te veel geluid. Probeer wat na mijn vakantie in augustus te plannen

Active grille vind ik wel een dingetje hoor. Die opent bij mij toch vrij regelmatig heb ik het idee.
Dat zal de auto niet doen als het niet nodig is. Ik denk dat ook met een dichte grille de ventilator capaciteit genoeg heeft om in de meeste gevallen de auto voldoende te koelen, maar ideaal lijkt het mij niet.

Wat voor geluid maakt je panoramadak?
Ik merk aan die van mij niets. Heb 1 of 2x per jaar, op echte warme dagen dat ik een kleine piep hoor bij het eerste stukken volledig openen (dus niet kantelstand).
Gebeurt te weinig om de oorzaak te kunnen duiden, maar denk dat dat is na een tijd lang het dak niet te hebben geopend, dan flink warm en vervolgens dus het dak eens een keer wel openen.

Qua tape geen tips overigens. Vooruit is natuurlijk ook wel een uitdaging voor tape. Wordt, warm, wordt koud, wordt enigszins vochtig.

Active grille vind ik wel een dingetje hoor. Die opent bij mij toch vrij regelmatig heb ik het idee.
Dat zal de auto niet doen als het niet nodig is. Ik denk dat ook met een dichte grille de ventilator capaciteit genoeg heeft om in de meeste gevallen de auto voldoende te koelen, maar ideaal lijkt het mij niet.

die in de nieren gaat wel gewoon open en dicht, en dat gebeurd vrij regelmatig inderdaad. Dat doet hij nog steeds ook al zit er wel een storingscode in. De onderste in de bumper is denk ik kapot want die staat altijd open. Kan op zich geen kwaad , maar hoort niet. Heeft allemaal met grammetjes Co2 te maken. maar zolang ze open blijven vind ik het prima. vanavond nog extra gechecked;

54602427061_d1f6db291a_b.jpg

Panoramadak maakt met open en dicht doen geen geluid. Dat werkt allemaal prima en geruisloos. maar eenmaal dicht hoor ik wind aan de passagierszijde. Het dak ligt er wel mooi op/in. ik heb de waardes al gereset en opnieuw ingeleerd, kun je zelf doen zonder apparatuur. Maar zonder resultaat. zie ook niets kapot en lekt ook niks. dus geen grote noodzaak. maar als ik toch terug ga laat ik er wel even naar kijken.

Half augustus heb ik een afspraak bij de garage staan om de hardyschijf en panoramadak en die roosters te laten controleren / repareren nu de auto nog in de garantie zit.

Heb denk ik 4 weken geleden de auto gewassen en spray wax van de Lidl geprobeerd. Koste maar een paar euro maar had wel eens gelezen dat het top spul was. In gebruik was het niet heel fijn, want het poetst niet makkelijk weg en je moet goed de auto nalopen met een droge doek. maar man, zelfs 4 weken na dato is de auto wel vuil geworden maar ding glimt nog als een malle :D kijk er ook graag nog een keer naar om;

54602614459_53db6c000e_b.jpg

54601544217_e184303a13_b.jpg

Zeker een chique bak zo! Schitterend! Het is wel een mooi systeem met de grilletjes die dichtgaan. Het doel is om de motor na een koude start zo spoedig mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen. Minder brandstof, minder slijtage, eerder topprestaties kunnen leveren.... Oude Landrovers hadden een handbediend rolgordijn voor de radiator.

Mijn verzekering vergoed bij de 2 bekende ketens, maar die zullen wel geen OEM ruit er in zetten of wel?
Jawel. Althans, bij zowel de Ford als Mégane ging er een OEM ruit in. Wat ik heb begrepen van autotaalglas hangt het af van de verzekeraar. Sommige maatschappijen proberen hier wat geld te schrapen en dan krijg je inderdaad geen OEM ruit. Eventueel kan je het ook via je BMW dealer laten lopen voor iets meer zekerheid.

Jawel. Althans, bij zowel de Ford als Mégane ging er een OEM ruit in. Wat ik heb begrepen van autotaalglas hangt het af van de verzekeraar. Sommige maatschappijen proberen hier wat geld te schrapen en dan krijg je inderdaad geen OEM ruit. Eventueel kan je het ook via je BMW dealer laten lopen voor iets meer zekerheid.

Vandaag bij autotaalglas geweest. Aardige mensen. Hij gaf aan geen OEM ruit te leveren , maar wel de zelfde leverancier van de ruit. Leverancier stond er op. Je krijgt dan exact de zelfde ruit maar dan zonder BMW logo er in.

Maar hij gaf aan, als het niet nodig is, liever gewoon niet doen. De ster is fors maar volgens hem wel mooi voor herstel. Voor 95% krijgt hij hem wel er uit dat hij vrijwel onzichtbaar is, en mede dus doordat hij niet direct in het zichtveld zit adviseert hij ster reparatie. Mocht het dan alsnog helemaal tegen vallen kan een nieuwe ruit overwogen worden.

Dus ergens in deze dagen zet ik hem er neer :D

Ook langs een schadehersteller geweest voor de steenslag op de bumper en onderste 10 cm motorkap. Om een idee te hebben. vroegen 968 euro. Ergens wel een beetje verwacht, maar had stiekem ook wel de hoop dat het iets goedkoper zou zijn aangezien er niets aan delen vervangen moet worden of uitgedeukt of wat.
Mijn oude connecties in de schadewereld zijn een beetje verwaterd. Misschien dat ik nog een 2e schadebedrijf ga kijken, maar verwacht dat het niet veel goedkoper zal zijn.

Ook langs een schadehersteller geweest voor de steenslag op de bumper en onderste 10 cm motorkap. Om een idee te hebben. vroegen 968 euro.
hmm vorig jaar had ik offerte van 900 en dat was hele motorkap en bumper. Wel zwart :LOL:. Moet het nog doen.

Hij glimt mooi - die velgen, oh boy, die velgen!!

Hoe bevalt de tuning?

heel goed. moet wel zeggen dat tijdens de eerste kilometers het verschil gigantisch op viel. Nu er de eerste 1000 km op zitten went het ook wel en valt het niet meer zo op . Tenzij ik incidenteel even flink gas geef, top!

hmm vorig jaar had ik offerte van 900 en dat was hele motorkap en bumper. Wel zwart :LOL:. Moet het nog doen.

dan zou bijna 1000 euro wit nog niet eens zo'n gekke prijs zijn. ga nog wel even informeren

Alleen let op dat ze niet de bumper even simpel overblaffen maar terugschuren, primeren en dan spuiten in de kleur en blanke lak. En eerste 10cm motorkap lijkt me ook geen geweldig idee. Wordt nooit echt mooi.
Ik was 2000 ex.btw kwijt voor voor-en achterbumper opnieuw spuiten plus complete achterscherm uitdeuken en spuiten. En dat was snaarstrak werk zonder kleurverschil. Even contact opnemen met Van Duin in Oudewater. Zijn ook officieel BMW schadehersteller. Stonden veel dure liefhebbersauto’s, zegt genoeg.

Vergeet ook niet, steenslagpuntjes zie je op een meter afstand niet meer, slecht spuitwerk met kleurverschil valt op 100 meter afstand al op.

nee zeker moet wel goed gebeuren. bedrijf van de tegen de 1000 euro offerte ging ook alles demonteren, terugschuren. primer en spuiten. ook deel van voorscherm en motorkap helemaal. deden ze wel vaker zo'n neusje spuiten. Ga nog even een second opinion bij een ander adres vragen waar ik vanuit het verleden goede ervaringen mee heb. Maar als dat het zelfde is dan is de prijs wel goed. En dan laat ik het ook wel voor wat het is. Hier in huis moet ook nog iets echt gebeuren aan het dak wat het nodige kost

want idd, slecht spuitwerk kan ik ook niet goed tegen. Op de astra cabrio was ook een plek niet heel top zeker met bepaalde licht inval en daar stoorde ik mij eigenlijk ook altijd wel wat aan.

Ik ben autoliefhebber en soms echt een mierenne*ker als ik mijn omgeving moet geloven, maar steenslag heb ik mij toch wel bij neer gelegd eigelijk. Wellicht dat het op een zwarte kleur meer storend is, dat zou kunnen maar ook op mijn donkerblauwe auto had ik er vrede mee cq viel het qua hoeveelheid wel mee vond ik.

Je voorkomt het ook niet. Het is te hopen dat je niet net een keer dat verkeerde steentje treft en een opvallende hap uit je lak neemt, dat kan net zo goed net na het spuiten gebeuren.

Bij inruil zie je de kosten van het spuiten ook niet terug in de inruilwaarde.

Velgen wil ik dan weer wel nog een keer weer fris laten maken, zitten ook wat putjes op die mij storen.

Eens hoor, maar heb het wel eens vaker gezegd, mijn auto zit meer dan alleen 'een beetje' steenslag op. ding vreet stenen lijkt het. Vrijwel alle 5-series met M-sport bumpers hebben er last van. Ik hoorde Joep van Carrec er ook al over bij zijn nieuwe aanwinst.
Mijn mercedes C-klasse had met 2 ton op de klok nog niet eens de helft daarvan. Maar we moeten thuis met het dak ook nog wat doen (dakshingles er af, dakpannen plaatsen) en wat andere zaken die geld kosten. Dus heb maar besloten het te laten voor wat het is. Was even een opvlieging, nu weer op de grond met beide benen :p

Wel vandaag bij autotaalglas geweest voor een forse ster reparatie. Netjes geholpen. op advies van hun de auto achter gelaten zodat het extra lang kon vloeien. Ik was zeer sceptisch ivm een eerder reparatie jaren geleden waar ik niet zo tevreden over was, maar ik moet eerlijk zeggen; het is voor 95% weg. Je moet echt met je neus er op staan en weten waar het zit om het nog te zien. het was al buiten het zichtveld dus dikke prima zo. scheelt ook nog 75 euro eigen risico die ik anders met een nieuwe ruit had moeten betalen (en nu niets). En heb de OEM ruit er in kunnen houden.

Eens hoor, maar heb het wel eens vaker gezegd, mijn auto zit meer dan alleen 'een beetje' steenslag op. ding vreet stenen lijkt het. Vrijwel alle 5-series met M-sport bumpers hebben er last van. Ik hoorde Joep van Carrec er ook al over bij zijn nieuwe aanwinst.
Mijn mercedes C-klasse had met 2 ton op de klok nog niet eens de helft daarvan. Maar we moeten thuis met het dak ook nog wat doen (dakshingles er af, dakpannen plaatsen) en wat andere zaken die geld kosten. Dus heb maar besloten het te laten voor wat het is.
Als je dan uiteindelijk toch besluit het te doen zou ik gezien de kosten en de gevoeligheid ook maar meteen laten ppf'en dan.

Fijn dat ze de ruit zo netjes hebben kunnen oplappen, meevallertje. :)

komende paar dagen redelijk wat zakelijke km maken in het buitenland. Sommigen weten dat ik vaak vlieg, maar nu een keer 'in de buurt'. Kon wel met de BMW, maar als je hem in de prak rijd of er gebeurd wat dan is dat wel jou probleem. Mag ook een huurauto nemen en dan word alles gedekt, dus voor het laatste maar gegaan.

zou eerst een octavia worden, toen een A5 sedan, maar vandaag een passat. Dikke prima natuurlijk, maar... wat een stap terug ten opzichte van zijn voorganger. Ja het ziet er moderner uit met groot scherm en de nodige plingels voor de verplichte veiligheidssystemen. Maar de afwerking is echt een tandje minder. Waar vroeger VW echt wel de benchmark was qua afwerking in interieur als niet-premieum merk is dat nu helemaal weg. goedkope knoppen, harde plastics, grafisch is het allemaal net niet. (misschien uitvoerings afhankelijk?) rumoerig (misschien door de banden).

het rijd verder prima, niets bijzonders, hij is wel lekker ruim. ondanks qua uiterlijk wat goedkoop zitten er wel fijne stoelen in, zelf met massage, en zo op het eerste oog lekker zuinig. Prima huurauto, dat zeker.

54624594679_6c4b5b3275_b.jpg

54624594669_e422d965ba_b.jpg

ohja, zo in het zwart gaat het nog wel, maar zeker de voorkant met enorme overhang met bolle blik vind ik hem ook niet mooi

Volkswagens (en eigenlijk heel VAG) moet je een beetje flink aankleden voordat het wat wordt.
Eerder was dat de Highline, vervolgens de R-line.
Die laatste is het een beetje kwijt wat mij betreft. Dus echt lekkere uitvoeringen zijn er niet meer.
Bij Skoda leveren ze hier de L&K niet. Snap ik ook niet.

Maar ja, tegen die Beemer van jou is natuurlijk ook geen kruid gewassen. :p

gewoon 1.5 (eTSI). Weer thuis, 2000 km verder.

Passat was een prima reisauto, maar ook zeker eentje die hier niet snel op de oprit komt. Deels aan de auto zelf (goedkoop interieur, minder dan de vorige passat) maar ook wat irritaties van moderne auto's. Elke keer met starten de stuur assistent uitzetten die soms zo hard aan het stuur trok dat het gevaarlijk was. Snelheidswaarschuwing gepingel en zo nog een hele rits van dingen die ik elke keer uit ging zetten. Ook irritant was het 'zeilen' van de auto. Elke keer gas los gaat de motor uit (en dus ook de ventilatie een stuk lager lopen). Hoewel redelijk soepel vond ik het vervelend.

Multimedia was redelijk, ergonomisch niet top maar heb ook wel eens slechter mee gemaakt. Dat met 39 graden in de file de airco er moeite mee had neem ik hem niet kwalijk. Verder wel super ruim en de auto was ook heel zuinig

nu weer fijn in de BMW (y)

wat irritaties van moderne auto's.
Heel eerlijk, dit soort dingen doen andere merken echt beter. Wat je aangeeft van die LKA herken ik uit de Skoda's en ID.3. Plus, ook als het systeem het even niet snapt (je gaat bijv. van enkelstrooks naar meerstrooks met een stukje geen markering) dan wil de auto zich ergens plaatsen en doet dat echt bijzonder plotseling en abrupt.

Het rumoerige herken ik ook wel, maar dat is ook nooit echt VW's sterkste punt geweest. Daar hebben ze een ander merk voor, die dat helaas ook steeds slechter lijken te kunnen.

Bijzonder, ik ga hem binnenkort voor de grap maar eens proefrijden gewoon om het te ervaren denk ik. Want ik herken geen van de punten tov onze ID.7. De plingels vind ik heel subtiel, in het begin schakelde ik het nog uit, tegenwoordig merk ik het eigenlijk niet eens meer. Dat zeilen doet een ID.7 sowieso niet natuurlijk een typische moderne verbrandingsmotor frats dat, klinkt inderdaad niet prettig, was dat niet uit te schakelen ergens via de instellingen?

En weet jij of de auto full drive assist had of enkel acc + lka? De drive assist vind ik namelijk prima, zelfs binnen de bebouwde kom, maar vooral gewoon prettig doordat je deze heel makelijk en soepel kan overrulen zonder al te veel input. (Een licht duwtje is genoeg) Zo moest je bij onze vorige passat de auto bijvoorbeeld ook echt door de LKA heen duwen wilde je van baan wisselen zonder richtingaanwijzer te gebruiken. Bij de ID.7 geenzins.

Nja wat ik zeg, ik ben gewoon heel benieuwd dus zal hem binnenkort zelf eens een middagje meenemen bij een dealer.

komende paar dagen redelijk wat zakelijke km maken in het buitenland. Sommigen weten dat ik vaak vlieg, maar nu een keer 'in de buurt'. Kon wel met de BMW, maar als je hem in de prak rijd of er gebeurd wat dan is dat wel jou probleem. Mag ook een huurauto nemen en dan word alles gedekt, dus voor het laatste maar gegaan.

zou eerst een octavia worden, toen een A5 sedan, maar vandaag een passat. Dikke prima natuurlijk, maar... wat een stap terug ten opzichte van zijn voorganger. Ja het ziet er moderner uit met groot scherm en de nodige plingels voor de verplichte veiligheidssystemen. Maar de afwerking is echt een tandje minder. Waar vroeger VW echt wel de benchmark was qua afwerking in interieur als niet-premieum merk is dat nu helemaal weg. goedkope knoppen, harde plastics, grafisch is het allemaal net niet. (misschien uitvoerings afhankelijk?) rumoerig (misschien door de banden).

het rijd verder prima, niets bijzonders, hij is wel lekker ruim. ondanks qua uiterlijk wat goedkoop zitten er wel fijne stoelen in, zelf met massage, en zo op het eerste oog lekker zuinig. Prima huurauto, dat zeker.

ohja, zo in het zwart gaat het nog wel, maar zeker de voorkant met enorme overhang met bolle blik vind ik hem ook niet mooi
Was een leaseauto dan geen optie of is het een bewuste keuze om zelf een auto te kopen?

Ik vlieg praktisch wekelijks voor het werk en heb dan doorgaans ook een huurauto. Deze auto's vallen mij dan ook vaak erg tegen. Vooral VAG producten: hard plastic, kaal, matige stoelen.

Onlangs een BMW 330D Xdrive gehad in Oostenrijk, dat was geen straf.

Al die piepjes en assistenten kun je een auto/merk niet aanrekenen, dat is vanuit de EU zo opgelegd.
Materiaal gebruik is een keuze en mag je wat van vinden, cq als het je tegen staat moet je zo'n ding niet kopen. Ik vind het echter wel echt ondermaats dat in een moderne D-segmenter de airco de temperatuur van 39 graden niet trekt.

Mag dan voor West-Europa best aan de hoge kant zijn, die auto rijdt ook in warmere oorden. Airco mag er ook z'n best voor doen, maar moet het wel koel krijgen naar mijn mening.

Ik vind het echter wel echt ondermaats dat in een moderne D-segmenter de airco de temperatuur van 39 graden niet trekt.

Mag dan voor West-Europa best aan de hoge kant zijn, die auto rijdt ook in warmere oorden. Airco mag er ook z'n best voor doen, maar moet het wel koel krijgen naar mijn mening.
Ik woon in een iets warmer klimaat en de meeste auto's hebben hier geen problemen mee. Sterker nog, de meeste Duitse auto's die wij hier hebben zijn uitgerust met een cold weather climate package. Die trekken 40 graden in file zonder problemen.

Al die piepjes en assistenten kun je een auto/merk niet aanrekenen, dat is vanuit de EU zo opgelegd.
Het gaat niet om de piepjes en assistentiesystemen maar om de implementatie en werking daarvan. Daarin loopt VW Groep achter ten opzichte van andere Europese merken, maar ook de Aziatische merken. Althans, dat is tot op heden mijn ervaring met een aantal modellen van VW en Skoda. Al heb ik nog niet met de ID.7 gereden waarvan hierboven wordt gezegd dat het daar beter is.

Ik had pas een nieuwe Fabia mee en daarbij kon je via een knop op het stuur direct bepalen welke systemen aan of uit moeten staan. Dit weekend reed ik een ID4 en daarbij is dat veel omslachtiger. Een paar tikken en swipes op het scherm. Dat kost echt meer (en teveel) tijd en aandacht.

Ik woon in een iets warmer klimaat en de meeste auto's hebben hier geen problemen mee. Sterker nog, de meeste Duitse auto's die wij hier hebben zijn uitgerust met een cold weather climate package. Die trekken 40 graden in file zonder problemen.

ik kan die ook 'activeren' met bimmercode. niet gedaan onder het mom van, geen idee wat het is. Maar wat houd dat concreet in? Is dat echt iets alleen in de software?

Tjah de passat hadden we het eerste uur op 'Lo' staan, dan gaat hij continu maximaal blazen. Toen op 17 graden gezet , blaast hij nog flink maar een tandje minder. Toen bleef het aangenaam in de auto maar echt koel zeker niet. zat ook geen getint glas in, zwarte auto. Ach, stoorde mij er niet zo aan.

Ik had pas een nieuwe Fabia mee en daarbij kon je via een knop op het stuur direct bepalen welke systemen aan of uit moeten staan. Dit weekend reed ik een ID4 en daarbij is dat veel omslachtiger. Een paar tikken en swipes op het scherm. Dat kost echt meer (en teveel) tijd en aandacht.

precies, bij renault werkt dat ook heel simpel met 1 knop

ik kan die ook 'activeren' met bimmercode. niet gedaan onder het mom van, geen idee wat het is. Maar wat houd dat concreet in? Is dat echt iets alleen in de software?
Voor zover ik weet houdt het in dat je verwarmde stoelen en stuurwiel hebt. Tenminste, daar ging ik gemakshalve altijd vanuit.
Wij hebben nog nooit geventileerde stoelen gehad op een BMW, en ook de Mercedessen die we recent hebben gereden hadden het niet.

Tjah de passat hadden we het eerste uur op 'Lo' staan, dan gaat hij continu maximaal blazen. Toen op 17 graden gezet , blaast hij nog flink maar een tandje minder. Toen bleef het aangenaam in de auto maar echt koel zeker niet. zat ook geen getint glas in, zwarte auto. Ach, stoorde mij er niet zo aan.
Als mijn auto de hele dag in de zon heeft gestaan zet ik hem soms eerst even op MAX. Dan gaat de temperatuur op LO, blower op maximaal en de recirculatie aan.

Overigens is 17 graden best koud. Bij ons staat 'ie normaal tussen de 22 en 25 graden.

Onze auto's hebben allemaal getint glas, dat scheelt wel inderdaad.

Lo was in de passat maximaal koelen en ventilatie op maximale snelheid.

Later op 17 graden gezet, dan blaast hij een tandje minder maar ben je wel verzekerd van maximale koude lucht. maar dat heeft hij zeker niet gehaald, zelfs niet eens in de buurt met 39 graden buiten. Was prima te doen maar echt koel was het niet.
in mijn eigen auto heb ik hem altijd op 20 gradens staan en dat werkt prima

Gisteren de twingo even van binnen en buiten schoongemaakt, die zag er weer beestachtig uit. Met name de achterkant met 2 jonge jongens. halve zandbak heb ik er uit geveegd. staat er weer spik en span bij (y)

Binnenkort even de BMW nalopen voor vakantie, vloeistoffen, banden, etc. dan komt er zo'n 3000km bij op in korte tijd

Wij hebben nog nooit geventileerde stoelen gehad op een BMW
Waar ik mij op had verkeken is dat die stoelen best wat harder zijn. Toen ik in een F11 stapte zonder ventilatie , maar met dezelfde type stoelen , dacht ik wow. Wat zit dit comfortabeler

Waar ik mij op had verkeken is dat die stoelen best wat harder zijn. Toen ik in een F11 stapte zonder ventilatie , maar met dezelfde type stoelen , dacht ik wow. Wat zit dit comfortabeler

Las het vooral op de US BMW forum dat er veel wordt geklaagd dat ze oncomfortabel hard zijn inderdaad.

Heb nu ook geen stoelventilatie, maar ik mis het niet erg. Bij lange ritten is het wel prettig dat het niet echt plakt, maar het is niet zo dat je stoelen ook echt koud worden of zo. in ieder geval niet bij de Insignia.

Wij hebben het op de ID.7 en de ervaring is heel wisselend. Ik heb het idee dat het heel erg afhangt van de kleding die je aan hebt. De ene keer wordt de stoel ijskoud en de andere keer merk je amper dat het aan staat.

Ik vind het wel erg prettig , al werkt het minder als de auto echt warm is terwijl je het dan juist wilt. Het zuigt lucht onder de stoel weg en ja als dat warm is…

Voor mij is het vooral dat je een wat koel, niet zweterige rug hebt, maar wat Ascona zegt normaliter niet echt een koude rug.

In de ochtend als de auto echt koud is, is het wel echt lekker en heb je het gevoel dat je een koel elementje aan je rug hebt hangen. Om lekker scherp te blijven naar werk toe vind ik dat wel lekker.

Je moet alleen geen scheetjes laten als je mede passagiers hebt, dat wordt versterkt ;).

Het grootste nadeel vind ik dus dat de stoel wat harder is, maar ook dat gevoelsmatig het leder sneller gaat verfrommelen links vh zitgedeelte omdat het geperforeerd is en daarmee minder één geheel. Kijk maar naar occasions met geperforeerd leder, de stoel ziet er daar sneller minder mooi uit

Ik vind het wel erg prettig , al werkt het minder als de auto echt warm is terwijl je het dan juist wilt. Het zuigt lucht onder de stoel weg en ja als dat warm is…
Zou dat het verschil zijn dat ik bij ons ook merk.. Dat zou heel goed kunnen. Zal er een volgende keer eens op letten als we de auto van te voren goed hebben voorklimatiseren en hij goed koud is of de stoelen dan beter werken dan wanneer we gewoon in een hete auto zijn gestapt.

Ja exact hoe ik het ervaar . Je krijgt er geen steenkoude rug van, het is gewoon prettig. Ook bevestigend; Als het onder de stoel kouder is , ervaar ik het dus wel degelijk als ‘koeler’.

Goed ;) genoeg erover gehad bij @AsconaGT zn topic met auto’s zonder geventileerde stoelen. Excuus

• Haha
Waarderingen: Twix
maakt niet uit hoor, leuk om andere ervaringen te lezen

Zaterdag nog met de Twingo bezig geweest. in november is hij technisch helemaal nagekeken en verse eerste APK gehad. maar onderhoud is meer dan dat. En dat doe ik zelf. Maar al tijden niet aan toe gekomen. Zaterdag alle vloeistoffen gecontroleerd, parafaan schoon gemaakt, sloten gesmeerd, alle schanieren ook. eigenlijk niets geks te zien. Ook het interieurfilter vervangen. de oude is slechts 15.000 km oud, maar zo kwam hij er uit;

54655116154_8ea595d738_c.jpg

bakje van het filter lag ook helemaal vol. alles goed schoongemaakt. voorzichtig het nieuwe filter geplaatst. Is dat ook weer klaar. Enige wat moet is een setje nieuwe ruitenvegers. Zijn nog niet heel slecht maar beginnen wel iets te strepen. Heb ik ook al liggen, maar wacht wel ergens tot het najaar als het hele warme weer voorbij is.

1,5 jaar en 15.000 km

in onze straat staat ook veel grote eiken waar veel rotzooi vanaf komt. heb de paravaan ook schoongemaakt, lag ook veel zooi in terwijl ik dat in november ook nog wel had gedaan.

Waarom wacht je met het vervangen van de ruitenwissers tot het najaar? Warmte slecht voor de rubbers? Ik doe ze juist na de winter omdat je wel eens met de rubbers langs het bevroren ijs gaat. Heb dan het gevoel dat het dan sneller kapot gaat. Wel benieuwd naar ieders inzicht/voorkeur.

Inderdaad, dat filter rookt 2 pakjes per dag lijkt het wel. Goed dat je die even vervangen hebt.

ja ik dacht met 15.000 km per jaar zal het wel niet zo'n vaart lopen. maar ga nu wel echt de termijn van 1 jaar aanhouden.

Waarom wacht je met het vervangen van de ruitenwissers tot het najaar? Warmte slecht voor de rubbers? Ik doe ze juist na de winter omdat je wel eens met de rubbers langs het bevroren ijs gaat. Heb dan het gevoel dat het dan sneller kapot gaat. Wel benieuwd naar ieders inzicht/voorkeur.

ruitenwissers kunnen niet tegen bevroren ruiten inderdaad, daar pas ik dus ook wel wat voor , maar waar ze echt niet tegen kunnen is een voorruit die soms wel 70-80 graden worden en bij extremen zoals laatst nog wel warmer . Ik kwam eerder heel vaak in zuid-korea. Al die huurauto's staan de ruitenwissers omhoog op de parkeerterreinen in de zomer. Precies om die reden. Niet dat ze smelten, maar het rubber hard snel uit met strepen als gevolg.

Terug
Bovenaan