Toch jullie hulp nodig
Ik heb zelf met hulp een trekhaak gemonteerd
van GDW, de kabelset die daar bij hoort via GDW komt uiteindelijk via
ECS electronics, een nederlands bedrijf Ben normaal van de af fabriek tekhaken, maar bij de 5 krijg je gewoon een exact de zelfde aftermarketoplossing in de vorm van een trekhaak van Brink, die vind ik niet mooi onder de 5 gemonteerd ook dus die van GDW gekozen. Ik ben een van de eerste vermoed ik.
Positieve is dat de haak zoals verwacht er veel mooier onder komt, zonder kogel zie je er niets van en de klikt de kogel er zo onder. De gaten voor de haak zijn al voorbereid en ook de kabels liggen er grotendeels al. Tot zover geen probleem
Maar de verlichting werkt niet goed. Alle lampen knipperen of branden zwak, een grote kerstboom. Toen die zelfde fietsendrager bij mijn ouders auto geprobeerd, werkt prima. Dus ligt toch aan de auto zelf.
Het betreft een model specifiek kabeltsetje voor de 5 (en enkele andere renault modellen) en geleverd vanuit ECS Nederland. Feitelijk kun je er weinig aan verkeerd doen. je trekt 2 stekkers uit elkaar, daar komt een module tussen, dan heb je nog een draad naar de aarde en een kabel naar de stekkerdoos zelf.
Handleiding
G is de aarde, die is aangesloten een juiste aardepunt. De symptomen lijken wel op een foute aarde , dus vandaag nog eens op een ander aardepunt aangesloten met de juiste Nm. helaas ook hier geen resultaat. aarde ziet er ook mooi schoon uit.
M is de stekker naar de module, die zit er recht in, goed vastgeklikt, zie ook geen gekke beschadigde pinnetjes of wat.
A zijn de 2 witte stekkers die er tussen komen, past maar op 1 manier, deze gecontroleerd en zitten er mooi tussen, ook hier geen kromme pinnetjes of iets.
X is de 7-polige doos zelf, die heb ik zelf 2x gecontroleerd alvorens in elkaar zetten en 99% zeker goed. Ook zou je dan verwachten dat een ding niet werkt, of de verkeerde lamp aan gaat, niet een grote kerstboom van knipperende lampen
programmeren zou niet nodig moeten zijn volgens GDW, in de zekeringkast moest een zekering uitgewisseld worden en heb ik ook gedaan. Als daar iets fout zou zitten zou je verwachten dat het helemaal niet werkt
Hier zie je de set gemonteerd, rechts de 2 witte stekkers die er tussen zijn gekomen, Iets daaronder de witte bedrading die daar geaard zijn, die heb ik ook al op een ander plek neer gezet (bij de achterbank) zonder resultaat, dan dan zie je links de module liggen waar alles naar toe gaat
maar alles blijft 1 grote kerstboom, rem, verlichting, knipperlichten, bij alles gaat er van alles aan en knipperen
Voorbeeld filmpje met knipperlichten
iemand nog ideeën ?