AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - trekhaak stekkerdoor hulp gevraagd

Er zijn overigens wel 5 rijders die dus gasveren gaan monteren op de motorkap om deze reden
Dit is wel een fijne en simpele om te doen. Ik heb dit toen ook gedaan bij de Model3. Waren wel gasveren met meer kracht waardoor die altijd helemaal omhoog komt , maar je nog wel zelf moet dicht doen. Je hebt ook aftermarket volledig elektrisch maar weet niet of dit ook zo eenvoudig op een andere auto kan worden geplaatst.

Ik vind de laadkabel in de frunk wel echt fijn en zou dit iedereen adviseren. Persoonlijk vind ik losse kabels in de achterbak irritant en onder de laadvloer ook omdat ik vaak gewoon -zware- spullen in de achterbak heb liggen.

Omdat de motorkap geen gasveren heeft, echt zo'n traditionele motorkap die je dan omhoog moet duwen. stok plaatsen. vervolgens het afdekzeiltje er af moet halen om de kabel er uit te te halen. stok weer terug plaatsen en dan de motorkap dicht drukken. Bij opbergen moet de kabel wel redelijk goed opgerold worden anders past hij niet in het bakje, zeiltje er weer op maken. Allemaal geen grote moeite, maar wel als je dit 1x a 2x in de week moet doen, dan is het in de kofferbak smijten een stuk sneller en handiger.

Er zijn overigens wel 5 rijders die dus gasveren gaan monteren op de motorkap om deze reden
Duidelijk. Dat zou ik ook vrij snel zat zijn.

Volgens mij is dat trouwens een trend om de gasveren van de motorkappen weg te laten en terug te gaan naar de stok.

Persoonlijk vind ik het sowieso onhandig om mijn laadkabel in de frunk te hebben. Even los van gasveren ofzo, maar in mijn auto zit de laadpoort rechtsachter. Het is dan sneller om de laadkabel in de kofferbak te laten liggen (of eigenlijk: in de ruimte eronder die ervoor is bedacht).

Dit is wel een fijne en simpele om te doen. Ik heb dit toen ook gedaan bij de Model3. Waren wel gasveren met meer kracht waardoor die altijd helemaal omhoog komt , maar je nog wel zelf moet dicht doen

oh echt? ik dacht , mede omdat een model 3 ook standaard een frunk heeft, deze ook gewoon gasveren zou hebben, maar daar doen ze dus ook modificaties.

Je kan als fabrikant toch ergens op besparen....

ja begrijp wel als ze daar op besparen. Bij een premium product hoort het er wel een beetje bij maar voor een 'normaal' merk, zeker een auto zonder frunk is een stok meer dan prima. De Opel Inisgnia had ook gasveren overigens, BMW uiteraard ook.

Ik snap niet dat het meer standaard is. Zoë heeft gasveren, maar de Capri niet. Vind dat toch wel slecht van Ford. Weliswaar standaard geen frunk, maar die bieden ze wel aan. De Zoë heeft dat niet eens als aftermarket volgens mij...

oh echt? ik dacht , mede omdat een model 3 ook standaard een frunk heeft, deze ook gewoon gasveren zou hebben, maar daar doen ze dus ook modificaties.
Ja klopt hoor, maar die gasveren zijn wat zwakker en daarmee gaat de frunk alleen vh slot. Met die ik had geïnstalleerd ging de frunk helemaal omhoog.

Sowieso onder de Tesla rijders wordt er veel gemodificeerd , ze zijn natuurlijk vrij snel standaard / in grote getale

Duidelijk. Dat zou ik ook vrij snel zat zijn.

Volgens mij is dat trouwens een trend om de gasveren van de motorkappen weg te laten en terug te gaan naar de stok.
Jep, helaas wel. Mijn Megane III en III GT hadden keurig gasveren. De eerste keer dat ik de motorkap van de Electric open deed was ik dan ook zwaar verbaasd dat ik weer moest zoeken naar waar ze de stok hadden verstopt...

Scheelt dat die klep hooguit 2x in het jaar open gaat om de ruitensproeiervloeistof bij te vullen. Verder kom ik er niet meer zoals eerder maandelijks even het oliepeil, koelvloeistof, etc. bekijken. Hoewel, ik bedenk me dat er nu ook gewoon een koelvloeistofvaatje zit vanwege de accukoeling-verwarming/warmtepomp.

Toch jullie hulp nodig

Ik heb zelf met hulp een trekhaak gemonteerd van GDW, de kabelset die daar bij hoort via GDW komt uiteindelijk via ECS electronics, een nederlands bedrijf Ben normaal van de af fabriek tekhaken, maar bij de 5 krijg je gewoon een exact de zelfde aftermarketoplossing in de vorm van een trekhaak van Brink, die vind ik niet mooi onder de 5 gemonteerd ook dus die van GDW gekozen. Ik ben een van de eerste vermoed ik.

Positieve is dat de haak zoals verwacht er veel mooier onder komt, zonder kogel zie je er niets van en de klikt de kogel er zo onder. De gaten voor de haak zijn al voorbereid en ook de kabels liggen er grotendeels al. Tot zover geen probleem

55201661777_7a6798109c_b.jpg

55202706448_8b65789823_b.jpg

Maar de verlichting werkt niet goed. Alle lampen knipperen of branden zwak, een grote kerstboom. Toen die zelfde fietsendrager bij mijn ouders auto geprobeerd, werkt prima. Dus ligt toch aan de auto zelf.

Het betreft een model specifiek kabeltsetje voor de 5 (en enkele andere renault modellen) en geleverd vanuit ECS Nederland. Feitelijk kun je er weinig aan verkeerd doen. je trekt 2 stekkers uit elkaar, daar komt een module tussen, dan heb je nog een draad naar de aarde en een kabel naar de stekkerdoos zelf.

Handleiding

G is de aarde, die is aangesloten een juiste aardepunt. De symptomen lijken wel op een foute aarde , dus vandaag nog eens op een ander aardepunt aangesloten met de juiste Nm. helaas ook hier geen resultaat. aarde ziet er ook mooi schoon uit.

M is de stekker naar de module, die zit er recht in, goed vastgeklikt, zie ook geen gekke beschadigde pinnetjes of wat.

A zijn de 2 witte stekkers die er tussen komen, past maar op 1 manier, deze gecontroleerd en zitten er mooi tussen, ook hier geen kromme pinnetjes of iets.

X is de 7-polige doos zelf, die heb ik zelf 2x gecontroleerd alvorens in elkaar zetten en 99% zeker goed. Ook zou je dan verwachten dat een ding niet werkt, of de verkeerde lamp aan gaat, niet een grote kerstboom van knipperende lampen

55202573641_e5bed8210a_b.jpg

programmeren zou niet nodig moeten zijn volgens GDW, in de zekeringkast moest een zekering uitgewisseld worden en heb ik ook gedaan. Als daar iets fout zou zitten zou je verwachten dat het helemaal niet werkt

Hier zie je de set gemonteerd, rechts de 2 witte stekkers die er tussen zijn gekomen, Iets daaronder de witte bedrading die daar geaard zijn, die heb ik ook al op een ander plek neer gezet (bij de achterbank) zonder resultaat, dan dan zie je links de module liggen waar alles naar toe gaat

55202587296_7c57b27808_b.jpg

55202587291_ac3f5c7b7c_c.jpg

maar alles blijft 1 grote kerstboom, rem, verlichting, knipperlichten, bij alles gaat er van alles aan en knipperen

Voorbeeld filmpje met knipperlichten

iemand nog ideeën ?

Dit ziet eruit als een stekker-probleem. Al getest met een andere fietsendrager oid?
Nee , morgen even met die van de buurman proberen. Maar de fietsendrager van mijn ouders is vrijwel nieuwe en werkt op hun eigen auto ook feilloos, maar dus niet op de mijne, dus denk dat het daar niet aan ligt , maar word ook dubbel gechecked

Misschien eens zo’n stekker tester kopen? Dan weet je of het tot daar goed gaat. Heb toch haast het idee dat er iets verwisseld is.
Mooi haakje overigens!
Had je de auto wel los van de lader met het testen?

Misschien eens zo’n stekker tester kopen? Dan weet je of het tot daar goed gaat. Heb toch haast het idee dat er iets verwisseld is.
Mooi haakje overigens!
Had je de auto wel los van de lader met het testen?

ja testen was bij mijn ouders met hun fietsendrager, stond hij niet aan de lader.

zojuist bij huis getest met de drager van mijn buurman gecontroleerd, maar ook daar werkt het niet goed

Dat linker achterlicht doet wel heel veel. Kan je met een spanningzoeker wijs worden of de signalen uit het kastje goed zijn?
Anders morgen die fabrikant toch eens bellen.

Je bekijkt de zevenpolige aansluiting vanaf de achterkant van de socket he, dat is wel belangrijk.

Laatst bewerkt:
Lijkt nu op te weinig massa capaciteit Een deel van de massa van de fietsendrager kan wel eens van de trekhaakknop/verbinding moeten komen....

Heb het idee dat massa en lamp links omgewisseld zijn. En richtingaanwijzer links en rechts ook. Wat doet ie als je je mistlicht aanzet?
Heb je geen spanningzoeker in huis?

Heb het idee dat massa en lamp links omgewisseld zijn. En richtingaanwijzer links en rechts ook. Wat doet ie als je je mistlicht aanzet?
Heb je geen spanningzoeker in huis?

ik heb wel een spanningszoeker maar ook wel eens gehoord dat je daar niet goed mee kunt meten omdat er niets belast word. Maar kan zo nog wel even checken. 7 polige stekker heeft geen mistlicht aansluiting. Maar je ziet ook dat als ik richting links aangeef dat de rechte richtingaanwijzer aan gaat en de verlichting van de linkerkant. Als er alleen iets omgewisseld zou zijn dan zou alleen de tegenovergestelde kant werken.

maar kan zo nog wel even proberen met de spanningzoeker

en idd, montage kijk je in spiegelbeeld van achteren, zo is het schema ook in de handleiding

Lijkt nu op te weinig massa capaciteit Een deel van de massa van de fietsendrager kan wel eens van de trekhaakknop/verbinding moeten komen....

de symptomen lijken inderdaad op een massaprobleem. daarom heb ik deze al verplaatst naar een andere plek, zonde resultaat. Dan zou het zo moeten zijn dat de kabeltjes zelf te dun zijn, maar dat lijkt mij toch sterk

Kan je, met bijvoorbeeld een startkabel, een extra massa aansluiting maken met de fietsendrager en je auto?

goede tip! ga ik morgen gelijk proberen. (y)

kan ook altijd nog een verbinding maken tussen het aardekabel en - pool van de 12V accu om de aarde verbinding uit te sluiten. even zien of de kabel daar lang genoeg voor is

Spanningzoeker op massapunt van de auto en dan in de zevenpolige stekker. Bijvoorbeeld op de trekhaak zelf. Dan pak je een andere massa dan die je gemaakt hebt.

Terug
Bovenaan