Aso Parkeren

In ons dorp zijn nu twee snel(!)laders geplaatst. Nou ja, 50kW - aan de andere kant: als je het hard nodig hebt ben je geholpen. Ze worden ook best wel aardig gebruikt maar als de gemeente aan fundraising wil doen, dan moeten ze even een paar boa's gaan stationeren want ik zie meer auto's die er parkeren ZONDER te laden dan dat ze staan ingeplugd (en ja, het bord 'Alleen voor laden elektrische auto's' staat er, kun je net een beetje van de achterkant zien). En ik vermoed dat de linker auto hier best de schijn zou kunnen ophouden en zichzelf een paar kWh-tjes had kunnen geven...

20260314_snelladers_in_ons_dorp_IMG_4399.jpg

Is het een verzachtende omstandigheid dat dit zo'n beetje recht tegenover de plaatselijke Appie is en ze 'zo terug' zijn (afgezien van het onbegrip dat deze plekken juist dáár zijn ingericht)?

Nee, dat is geen verzachtende omstandigheid, verre van. Aan de andere kant, juist bij supermarkten zie je asociaal parkeergedrag erg veel. Zelfs zoveel dat AH op steeds meer locaties betaald parkeren instelt (meestal na 1,5 - 2 uur gratis parkeren voor klanten). Hier in Winterswijk wordt de AH verbouwd en als ze klaar zijn dan is er ook hier in het pittoreske Achterhoekse dorpje betaald parkeren met een staffel erin die erg rap oploopt na die 2 uur.
Het is het gevolg van met name toeristen (waarvan veel uit Duitsland) die hun barrel er de hele dag parkeren (ondanks dat letterlijk overal gratis parkeren is hier).

Laatst bewerkt:
Ik wil eigenlijk wel voorstellen om bij tankstations in te voeren dat daar bordjes komen te hangen met "stilstaan alleen voor diesel- en benzine auto's". Nu kom ik als veelrijder met een hybride auto en een klein tankje wel vaak bij tankstations, maar ik denk dat ik niet de enige ben die daar regelmatig elektrische auto's zie staan die een pomp bezet houden omdat ze even een broodje o.i.d. halen in de shop.

Niet echt een groot probleem, ik maak me er niet zo druk om en de meeste mensen niet denk ik, maar andersom, als ik mijn auto even bij de fastned stekkers neer zou plempen, zonder te laden, dan weet ik niet of ik nog wel zo populair ben als ik met mijn broodje terug kom lopen. :D

Ik denk dat dat wel iets is waar jij specifiek op let. Nu kom ik alleen bij een tankstation langs de snelweg als er valt te snelladen, maar dan zet ik mijn EV aan de snellader en ga daarna een broodje of kop koffie halen. Dan heb je er nog wat aan zullen we maar zeggen.

als de gemeente aan fundraising wil doen, dan moeten ze even een paar boa's gaan stationeren want ik zie meer auto's die er parkeren ZONDER te laden dan dat ze staan ingeplugd (en ja, het bord 'Alleen voor laden elektrische auto's' staat er, kun je net een beetje van de achterkant zien)

Het is geen klein laadpunt, dus dat zou toch moeten opvallen bij het indraaien van de parkeerplaats.

In mijn gemeente is er ook een laadpunt bijgekomen in de doorgaande winkelstraat. Voorheen waren dit drie parkeervakken in de blauwe zone. Die blauwe zone is er nog steeds maar nu dus twee plekken opgeofferd aan de elektrische auto. Ik had dit de eerste keer ook niet direct door toen ik daar, nietsvermoedend, parkeerde. Ik was al enigszins verbaasd dat er daar ruimte was.. het laadpunt is zo'n kleine paal in schutskleur en het bijbehorende bord staat er wel maar aanrijdend niet opvallend te zien omdat het mee in de rijrichting staat. Ik kon mijn auto verzetten in het vak dat nog vrij was voor alle voertuigen. Toch hebben andere parkeerders hier nog moeite mee, zie ik meermaals als ik daar langs rijdt. Ik denk toch vooral uit gewoonte. Een EV laadsnoer symbool in het parkeervak schilderen maakt dat het iets herkenbaarder is als een doelgroep parkeerplaats én dat het dus afwijkend is van het derde parkeervak in het rijtje.

Het front van deze snellader is een groot wit vlak en heeft grote letters TotalEnergies erop. Zelfs als je nog (of al) aardig wat slaapzand tussen de ogen zou hebben in schemerig miezerweer moet je dat wel zien. Aan het andere eind van de parkeerplaats (verder weg van de AH) zou deze lader wellicht beter hebben gestaan. Ik ken echter niet de loop van de ondergrondse infrastructuur, dat speelt meestal mee bij dit soort plaatsingen.

In ons dorp zijn nu twee snel(!)laders geplaatst. Nou ja, 50kW - aan de andere kant: als je het hard nodig hebt ben je geholpen. Ze worden ook best wel aardig gebruikt maar als de gemeente aan fundraising wil doen, dan moeten ze even een paar boa's gaan stationeren want ik zie meer auto's die er parkeren ZONDER te laden dan dat ze staan ingeplugd (en ja, het bord 'Alleen voor laden elektrische auto's' staat er, kun je net een beetje van de achterkant zien). En ik vermoed dat de linker auto hier best de schijn zou kunnen ophouden en zichzelf een paar kWh-tjes had kunnen geven...

20260314_snelladers_in_ons_dorp_IMG_4399.jpg

Is het een verzachtende omstandigheid dat dit zo'n beetje recht tegenover de plaatselijke Appie is en ze 'zo terug' zijn (afgezien van het onbegrip dat deze plekken juist dáár zijn ingericht)?
Ik vind dit echt knetter asociaal en bovendien ook gewoon niet zo intelligent. Je neemt wel de tijd en moeite m die kabel erin te steken maar bent te arm om te laden dan ofzo ?

In de tijd had je verderop kunnen parkeren en lopen en hier heb je alleen maar anderen ook mee. Dubbel verliezen.

Ik wil eigenlijk wel voorstellen om bij tankstations in te voeren dat daar bordjes komen te hangen met "stilstaan alleen voor diesel- en benzine auto's". Nu kom ik als veelrijder met een hybride auto en een klein tankje wel vaak bij tankstations, maar ik denk dat ik niet de enige ben die daar regelmatig elektrische auto's zie staan die een pomp bezet houden omdat ze even een broodje o.i.d. halen in de shop.
Ik zie het ook maar ook heel veel ICEs :).

Je neemt wel de tijd en moeite m die kabel erin te steken
Het is een snellader met aangebouwde kabels. Dus de auto's zijn er gewoon neergepleurd en de berijders de supermarkt in gerend.... in de Volvo rechts zullen helemaal geen laadkabels passen geloof ik.

Het is een snellader met aangebouwde kabels. Dus de auto's zijn er gewoon neergepleurd en de berijders de supermarkt in gerend.... in de Volvo rechts zullen helemaal geen laadkabels passen geloof ik.
Ah ja tuurlijk. Tsja je zet jezelf toch enorm voor lul.

Het is wachten op iemand die dan voor de gein denkt: Ik houd m’n laadpas er tegenaan en de auto wordt vergrendeld.

Ik zie het ook maar ook heel veel ICEs :).
Klopt, bij sommige grotere kun je voor de zaak even parkeren, maar ook zat die 2 of 3 plekjes naast/achter de toko hebben die standaard al vol staan. En een deel van de mensheid is te lui om vanaf de grote parking te gaan lopen.

@DeeTwee Ik doelde op deze zin en las m verkeerd (dan dat). Bovendien zie ik in mijn wijk wel degelijk mensen daar geparkeerd maar niet laden omdat het tarief relatief hoog is , net als de parkeerdruk.
Ja oke, maar stoppen ze dan wel de stekker in hun auto?

Toen ik nog in de Grote Stad woonde waren die laadplekken wel echt een enorme ergernis. De parkeerdruk is al hoog, en dan krijg je ook nog eens een hele zut aan afgekruiste plekken naast je huis, waar je alleen maar mag laden. En die dus 75% van de dag gewoon niet bezet zijn...

Ja oke, maar stoppen ze dan wel de stekker in hun auto?

Toen ik nog in de Grote Stad woonde waren die laadplekken wel echt een enorme ergernis. De parkeerdruk is al hoog, en dan krijg je ook nog eens een hele zut aan afgekruiste plekken naast je huis, waar je alleen maar mag laden. En die dus 75% van de dag gewoon niet bezet zijn...
Hier zijn er ook in bijna elke straat 2 gemaakt. Een enkele keer zie ik er iemand laden....zie in deze buurt ook minder electrische auto's dan dat er tegenwoordig laadplekken zijn.....

Gelukkig heb ik alle 3 de auto's in garages staan, maar is steeds lastiger om een plek te vinden. Zeker nu ze hier ook nog woningen het renoveren zijn en er meerdere zeecontainers in de straat staan ivm dakrenovatie.

Laten we dan ook meteen bordjes neerzetten dat als je bij een pomp staat waar je direct kunt betalen (dus niet naar binnen hoeft), je na het tanken direct je auto weghaalt en niet eerst nog koffie gaat halen of zo.

Terug
Bovenaan