Audi A5 / S5 / RS5 en Avant

Wouter82

Moderator

vzb840wb04vese_800.jpg

e7e2ark5fnhft0.jpg

g19gg6bjijk25o.jpg

991i97k8fhrkw3_800.jpg

wzmv9gqh5bzvmc_800.jpg

29wlvotrb9rjsw.jpg

w6hm72xfixbc98_800.jpg

0qg84vbmhnaipj.jpg

Laatst bewerkt:
Hier vind je de complete bak aan perspraatjes en -plaatjes:

Niet bijzonder, maar best een nette auto.

Zo te zien worden bij Audi (net als bij BMW) ook geen schuifdaken meer geleverd…

705Xghp.jpeg

Zo te zien worden bij Audi (net als bij BMW) ook geen schuifdaken meer geleverd…
Persoonlijk ervaar ik geen meerwaarde in het kunnen openen van het dak, het is meer de daglichttoetreding die ik eraan waardeer.

Maar wel opvallend desalniettemin. En bmwpanoramadaken.nl kan wel opdoeken als dit zo doorgaat ;)

Heeft dit iets te maken met europese veiligheidseisen wellicht?

Ik sprak een verkoper van BMW, die gaf aan dat et vooral door China komt, daar schijnt geen behoefte te zijn aan schuifdaken en daar gaat nu eenmaal een aanzienlijk deel van de Duitse premium auto's naar toe. Wat er van waar is weet ik niet.

Ik weet niet wat de redenen zijn om alleen nog vaste daken aan te bieden. Natuurlijk kan er op den duur meer kapot gaan aan een schuifdak, maar schuifdaken kunnen ook heel deugdelijk en probleemloos zijn. Ik vind het juist een fijne optie, vink het altijd als één van de eerste zaken aan of laat een auto die het niet heeft daarom staan.

Ik sprak een verkoper van BMW, die gaf aan dat et vooral door China komt, daar schijnt geen behoefte te zijn aan schuifdaken en daar gaat nu eenmaal een aanzienlijk deel van de Duitse premium auto's naar toe. Wat er van waar is weet ik niet.
Dan is het wel vreemd dat een 5-Serie in de VS of Canada gewoon met schuifdak wordt geleverd. Sterker nog, daar is het zelfs standaard.

Natuurlijk kan er op den duur meer kapot gaan aan een schuifdak, maar schuifdaken kunnen ook heel deugdelijk en probleemloos zijn
er zit zoveel aan een moderne auto wat kapot kan gaan, dan lijkt mij een schuifdak het minste van de problemen. Enige reden zal zijn dat het voor hun goedkoper te produceren is, lijkt mij

er zit zoveel aan een moderne auto wat kapot kan gaan, dan lijkt mij een schuifdak het minste van de problemen. Enige reden zal zijn dat het voor hun goedkoper te produceren is, lijkt mij
Dat zou kunnen, maar bij een premium merk mag dat juist nooit de reden zijn.

Ik vind het wel een nette auto. Hij is meer onderscheidend dan de laatste generaties A4 in ieder geval. Ook al mooi dat er nieuwe auto komt wat geen hoog model is; dat alleen al verdient pluspunten.

Ik las wel dat de basisbenzinemotoren geen mildhybrids zijn ivm de kosten. Ik vind dat een vreemde keus, aangezien goedkope auto's al de Panda en Swift dat wel zijn.

Dan is het wel vreemd dat een 5-Serie in de VS of Canada gewoon met schuifdak wordt geleverd. Sterker nog, daar is het zelfs standaard.
Ja, inderdaad, is ook zo. Dat was ik even vergeten. Niet echt geloofwaardig verhaal van de verkoper dus.

Tegen mij vertelde een BMW verkoper als reden dat het merk meer naar standaardisatie toe wil. Ook dat lijkt mij voor premium merken als BMW en Audi onzin, die moeten juist meer personalisatie mogelijk maken om zich als premium te onderscheiden. De enige reden die ik kan bedenken is dat het met uitstoot te maken heeft. Bij de WLTP methode moet er namelijk rekening worden gehouden met opties, en wat die doen met de stroomlijn van een auto. Als dat betekent dat er gemeten moet worden met geopend schuifdak dan zal dat een iets hogere uitstoot (en dus BPM) betekenen. Een andere reden kan ik niet verzinnen.

Volledige configurator staat nog niet online maar op de Duitse site kan je wel alle kleuren en wielen proberen.

A5
aQk5f2j.png

A5 S-Line + opties (vermoed ik)
yXF8CXT.png

S5
8SWDf90.png

S5 + opties
yH71Sa4.png

A5
hIvLaZJ.png

A5 S-Line + opties (vermoed ik)
BuuYwD6.png

S5
6OmJOq9.png

S5 + opties
bXp8gou.png

Fraaier dan de Mercedes C en een van de beter geslaagde recente Audi's.

Dashboard is nagenoeg identiek aan dat van de Q6:

Q6
lchapouf9yejx2_800.jpg

A5
0qg84vbmhnaipj.jpg

Op basis van de spy shots had ik hem mooier verwacht, maar het ziet er netjes uit. Wellicht maakt de auto meer indruk in het echt. Opzet van interieur is hetzelfde en ook stuur, schermen, knoppen e.d. Veel dingen zijn wel anders trouwens.

Waarom "en Avant" in de topictitel? A5/S5 is sowieso een sedan en een station. Avant is geen apart model.

Voorkant oogt ietwat onrustig door de asymmetrische sensoren onder de grill. Laatstgenoemde had wat mij betreft ook helemaal open mogen zijn i.p.v. dicht op de onderste helft.

Een beeldscherm over de gehele breedte van het interieur?? De 5-d Sedan zit achterin redelijk krap volgens AW. Zo mooi qua design als de vroegere A4 Avant of de Ex A5 mocht het blijkbaar ook niet worden.

Een beeldscherm over de gehele breedte van het interieur?? De 5-d Sedan zit achterin redelijk krap volgens AW. Zo mooi qua design als de vroegere A4 Avant of de Ex A5 mocht het blijkbaar ook niet worden.
Het beeldscherm aan passagierskant is bij de Q6 een optie, zal hier ook wel zo zijn. Dus geen struikelblok.

Ben de foto's van de oude A4 aan het vergelijken geweest met deze nieuwe A5 om te zien waar het verschil in ruimte zit, maar ik zie niet direct de reden waarom hij minder binnenruimte zou bieden. Tenzij je vooraan als bestuurder meer ruimte hebt ten koste van de passagiers op de achterbank en de koffer kleiner is door de batterij voor de PHEV.

Ja, inderdaad, is ook zo. Dat was ik even vergeten. Niet echt geloofwaardig verhaal van de verkoper dus.
Uitrustingsniveaus en extra’s verschillen per markt. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Honda Jazz. Deze is in China wel leverbaar met een elektrisch bediend schuif-/kanteldak, maar op de Nederlandse markt niet. Reden daarvoor is dat de auto dan zwaarder zou zijn (ca. 100 kg), meer uitstoot produceert en dus duurder (te duur) wordt voor de Nederlandse markt vanwege de extra BPM die erbij komt.

Dat snap ik, maar et ging er hier vooral om dat er kennelijk weer een premium model, na de 5-serie, een schuifdak moet ontberen. Dat blijft onbegrijpelijk.

Geen groot Audi fan maar deze A5 ziet er goed uit, in beide uitvoeringen. Maar die handgrepen doen wel afbreuk aan het design vind ik.

Mmm. Voorzichtige toevoeging aan de shortlist. ;)
De Avant lijkt meer een hatchback. Wel verrassend vind ik de 5de deur op de “sedan”. De lijnvoering vind ik dan weer net wat minder dan de huidige A5 Sportback, wat ik nog steeds een schitterende auto vind.
Eerst maar eens in het echie bekijken…..en de kinderen achterin proppen.:rolleyes::ROFLMAO:

Zeer knap. Zou prachtige vervanging zijn voor mijn A4 Avant B9.5, maar spijtig genoeg is er een Brussel beslist om firmawagens met een ICE-motor zo af te straffen dat het geen voordeel meer oplevert.
Dus alle firmawagens (en dat zijn er héél veel in Belgie, aangezien het wordt gezien als een omzeiling voor personenbelasting op het loon), worden nu electrisch.

Als je bij Audi blijft, in dezelfde budgetklasse, krijg je dan een Q4. Dat vind ik een serieuze stap terug, want dat is in feite niets meer dan een wat opgetutte ID4.

Mooie stap van de Belgische overheid. En werkt beter dan hier. ICE benadelen ipv BEV bevoordelen klinkt mij ook wat eerlijker naar alle privé rijders (al is een middenweg het mooist).
Zolang er nog zoveel onopgeloste zaken zijn met BEV mbt laadinfra etc. is het juist belachelijk om ICE te benadelen!

Ik heb het misschien wat rooskleuriger verteld dan dat het is.
Bedrijven kunnen BEV wagens inschrijven, en die 100% van hun belastingen aftrekken, wil zeggen dat ze 30% van die wagen terugbetaald krijgen. Geldt ook voor alle onderhoudskosten aan die wagen. Daarbovenop recupereren ze ook nog de helft van de BTW (21% dus 10.5%).
Voor PHV en ICE wagens is die aftrekbaarheid sinds dit jaar gedaald naar 50%, waardoor ze dus nietmeer interessant zijn zakelijk.

Als ondernemer kan je hier dus relatief goedkoop met dure BEV's rijden. Een particulier heeft niks van bovenstaande voordelen, enkel dit jaar een premie van 5000 EURO op een nieuwe BEV. Voor de rest betaal je alles volledig.

Als werknemer met firmawagen, kan je dus die goedkoop aangeschafte auto uit mijn eerste alinea gebruiken als je er "Voordeel Alle Aard" op betaald. Die is gebaseerd op de waarde van de wagen, de aanschafwaarde en de leeftijd. Is een bedrag dat virtueel bij je brutoloon komt, en waarop je belastingen betaald (algemeen genomen betaal je dus ongeveer de helft van de VAA voor de wagen, aangezien we hier om en bij 50% belast zijn op het loon).
Om je een idee te geven, een Audi Q4 E-tron 45 kost je als werknemer dan 215 EURO/maand aan VAA (dus netto 107.5 EURO).

In België wordt ook rekening gehouden met de CO2 uitstoot bij de VAA. De EV wordt belast met 4%. Bij brandstofwagens is dit minimaal 5,5% en max 18% . Er is dus wel degelijk een voordeel bij het rijden met een EV.

Mooie stap van de Belgische overheid. En werkt beter dan hier. ICE benadelen ipv BEV bevoordelen klinkt mij ook wat eerlijker naar alle privé rijders (al is een middenweg het mooist).
Tsja, zolang elektrische auto's duurder zijn dan ICE modellen wordt eigenlijk iedereen benadeeld...

Nu op audi.de te configureren. Daar kennen ze he vooralsnog alleen als Basis en Edition One.

A5 Basis
bGbJHEC.jpeg

A5 Edition One
909qlU1.jpeg

A5 Edition One + opties
kHlukt0.jpeg

S5
ex5TGhr.jpeg

S5 Edition One + opties
ytMApIN.jpeg

A5 Basis
bS5kHvj.jpeg

A5 Edition One
V758uCZ.jpeg

A5 Edition One + opties
s4hhqR2.jpeg

S5
k3e9KPI.jpeg

S5 Edition One + opties
AowUhHz.jpeg

A5 Basis
gkqJhVu.jpeg

A5 Edition One + opties:
AsGVuRf.jpeg

S5 Edition One + opties
gW4MyvO.jpeg

Het oogt een beetje knullig als je geen 3e scherm hebt..
uhpyjsr.png

Laatst bewerkt:
Met jullie beiden ben ik het eens. De basisvelgen zien eruit alsof ze achter wieldoppen horen (maar dan wel twee nepuitlaten:censored:), en zonder derde scherm heb je een loze glimmende plaat voor je neus lijkt het? Wat een armoe.

Met jullie beiden ben ik het eens. De basisvelgen zien eruit alsof ze achter wieldoppen horen (maar dan wel twee nepuitlaten:censored:), en zonder derde scherm heb je een loze glimmende plaat voor je neus lijkt het? Wat een armoe.
Ik zou toch maar voor dat 3de scherm kiezen.

Quote: A5's zonder dat scherm krijgen namelijk een joekel van een lege plaat in pianolak pal voor de passagier. Handig om je kruiswoordraadselboekje tegen te houden onderweg naar het zuiden van Frankrijk, maar vanuit een stilistisch oogpunt is het toch ook niet alles.

Ik zie ook veel hard plastic op de foto’s. Van de meerwaarde van Audi t.o.v. Volkswagen is weinig meer over…

Zo op de foto's wel inderdaad, maar eerst zien in real life. Deze renderings doen zelden een auto recht.
Overigens is plastificatie overal in opmars heb ik het idee. Zonde

Hoe simpeler hoe beter, dat klopt inderdaad.

In het artikel dat ik aanhaalde spraken ze van een prijs van 60 000 EUR (zonder BPM) als je bij de basisversie een aantal opties zou aanvinken:
- Basisversie kost 46.850 euro (zonder BPM)
- Maar dan heb je wit als kleur en 17 duims velgen => Optie = S-line pakket: 2.650 euro
- Stoffen basic stoelen en lelijk plankje ipv 3de scherm => Optie techpack : 6.130 euro
- Kunstlederen zetels : 1.880 euro
=> 60 000 EUR en dan moet je nog BPM betalen...

Deurpanelen zijn vrij hard, best opvallend voor een luxe D-segmenter. Al oogt het niet goedkoop vind ik. Avant vind ik wel geslaagd, de hatch doet me niet zoveel.

Prijzen Audi A5 Limousine en A5 Avant - augustus 2024​

MotorversieVermogenTransmissieUitvoeringVanafprijs
A5 Limousine35 TFSI150 pkS Tronic (7 versnellingen)Pro Line€54.990
A5 Limousine35 TFSI150 pkS Tronic (7 versnellingen)Advanced Edition€60.990
A5 Limousine35 TFSI150 pkS Tronic (7 versnellingen)S Edition€63.990
A5 Limousine35 TFSI150 pkS Tronic (7 versnellingen)Edition One€59.990
A5 Limousine40 TFSI204 pkS Tronic (7 versnellingen)Pro Line€60.990
A5 Limousine40 TFSI204 pkS Tronic (7 versnellingen)Advanced Edition€66.990
A5 Limousine40 TFSI204 pkS Tronic (7 versnellingen)S Edition€69.990
A5 Limousine40 TFSI Quattro204 pkS Tronic (7 versnellingen)Pro Line€64.990
A5 Limousine40 TFSI Quattro204 pkS Tronic (7 versnellingen)Advanced Edition€70.990
A5 Limousine40 TFSI Quattro204 pkS Tronic (7 versnellingen)S Edition€73.990
A5 Avant35 TFSI150 pkS Tronic (7 versnellingen)Pro Line€57.990
A5 Avant35 TFSI150 pkS Tronic (7 versnellingen)Advanced Edition€62.990
A5 Avant35 TFSI150 pkS Tronic (7 versnellingen)S Edition€65.990
A5 Avant35 TFSI150 pkS Tronic (7 versnellingen)Edition One€61.990
A5 Avant40 TFSI204 pkS Tronic (7 versnellingen)Pro Line€63.990
A5 Avant40 TFSI204 pkS Tronic (7 versnellingen)Advanced Edition€68.990
A5 Avant40 TFSI204 pkS Tronic (7 versnellingen)S Edition€71.990
A5 Avant40 TFSI Quattro204 pkS Tronic (7 versnellingen)Pro Line€68.990
A5 Avant40 TFSI Quattro204 pkS Tronic (7 versnellingen)Advanced Edition€73.990
A5 Avant40 TFSI Quattro204 pkS Tronic (7 versnellingen)S Edition€76.990

De Avant heeft maar een iets langere daklijn dan de hatch. Dat kun je amper een stationwagon noemen. Het verschil in bagageruimte is dan ook minimaal.

Terug
Bovenaan