Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De meningen zijn hierover verdeeld: Om sturend vermogen in waterplassen (aquaplanning) te behouden wil je graag het beste profiel op de vooras. Ook waterafvoer op de aangedreven wielen (vooras bij jou) is belangrijk om slip te voorkomen. Daarnaast is, bij rechtuit rijden, er al een spoor enigszins vrijgemaakt van water door de voorwielen als de achterwielen erover heen rijden.... Ik heb altijd de beste banden voorop.Men zegt altijd dat de beste banden achter moeten. Maar ik wissel ze ook graag voor en achter, om ze gelijkmatig te laten slijten.
De voorbanden van m'n Verso beginnen na 22k wat slijtage te vertonen. Heeft het voor de levensduur zin om de voorbanden naar achteren te plaatsen? Of kan je de voorbanden beter afrijden en gewoon nieuwe laten monteren?
Dan worden ze achter toch te oud? Juist wel wisselen en dan 4 tegelijk doen is ook wat ik doe.Zie het zo, je verliest voor de grip, je laat het gas los en stuurt en het komt goed. Je verliest achter de grip, je doet je ogen dicht, doet een schietgebedje en wacht op de klap.
Daarom het advies van de beste banden achter. Andere voordelen zijn dat je banden niet te oud worden en maar voor 2 tegelijk geld hoeft te hebben.
Verlies grip achter met een fwd is gewoon poot op het gas houden. Kijken waar je heen wilt en sturen. Makkelijker kan niet.Zie het zo, je verliest voor de grip, je laat het gas los en stuurt en het komt goed. Je verliest achter de grip, je doet je ogen dicht, doet een schietgebedje en wacht op de klap.
Daarom het advies van de beste banden achter. Andere voordelen zijn dat je banden niet te oud worden en maar voor 2 tegelijk geld hoeft te hebben.
Of AWD... Heel eng.Verlies grip achter met een fwd is gewoon poot op het gas houden. Kijken waar je heen wilt en sturen. Makkelijker kan niet.
Moet je alleen niet bang voor zijn.
RWD is wat lastiger als het achter de grip verliest.
Nee, want de beste banden, de nieuwe dus, gaan achter en de achterwielen komen dan voor. Ik ga er van uit dat voor-achter dezelfde wielen en bandenmaat zit.Dan worden ze achter toch te oud? Juist wel wisselen en dan 4 tegelijk doen is ook wat ik doe.
Ja voor een racer of rallyrijder wel. De 99,9 procent die overblijft en zich een ongeluk schrikt gaat 1 ding zeker niet doen en dat is volgas geven.Verlies grip achter met een fwd is gewoon poot op het gas houden. Kijken waar je heen wilt en sturen. Makkelijker kan niet.
Moet je alleen niet bang voor zijn.
RWD is wat lastiger als het achter de grip verliest.
Die zitten toch in het ventiel ingebouwd? Niet in de band?Let er op of er tpms sensoren in de band aanwezig zijn.
Als je gaat tollen je contact uitzetten? Dat is misschien iets voor James Bond van 40 jaar geleden, maar voor een gewone ziel niet te doen en bij moderne auto’s technisch onmogelijk.Je remvermogen hangt grotendeels van je vooras af, daar wil je grip hebben. Volgens mij maakt het dus allemaal niet echt veel uit... Het hangt enorm van de situatie af, bocht, wegverkanting, rillen en sporen etc. Als je bij veel water op de weg eerder wegglijdt over de voorkant heb je een probleem, maar ook als je eerst achter uitbreekt. Zodra je gaat tollen, heb ik ooit geleerd, je contact uitzetten ivm onvoorspelbaarheid ABS en de automaat in N. Gelukkig in 1.7 mln kilometers nooit in die situatie gekomen, anders dan bij de rijopleidingen. Ik vervang mijn banden bij 3 mm profieldiepte.....
Tijdens een voortgezette rijopleiding ben je hier een tijd mee bezig en er op voorbereid, maar op een schrikmoment komt dat niet als eerste naar boven.... Mijn Tesla heeft geen contactsleutel of knop meer.... De theorie achter dat uitzetten is dat met 4 blokkerende wielen (zonder ABS) je in de oorspronkelijke rijrichting blijft tollen. Met ABS kan een wiel plotseling grip krijgen en kan je een willekeurige richting op gelanceerd worden.Als je gaat tollen je contact uitzetten? Dat is misschien iets voor James Bond van 40 jaar geleden, maar voor een gewone ziel niet te doen en bij moderne auto’s technisch onmogelijk.
Ja precies, die zitten op de velg geplakt. Dus wat gebeurt er dan als je de banden (inclusief velg) van voor naar achter of Kruislings verplaatst..Die zitten toch in het ventiel ingebouwd? Niet in de band?
Exact dat. De knop zit er niet meer.Tijdens een voortgezette rijopleiding ben je hier een tijd mee bezig en er op voorbereid, maar op een schrikmoment komt dat niet als eerste naar boven.... Mijn Tesla heeft geen contactsleutel of knop meer.... De theorie achter dat uitzetten is dat met 4 blokkerende wielen (zonder ABS) je in de oorspronkelijke rijrichting blijft tollen. Met ABS kan een wiel plotseling grip krijgen en kan je een willekeurige richting op gelanceerd worden.
Je remvermogen hangt grotendeels van je vooras af, daar wil je grip hebben. Volgens mij maakt het dus allemaal niet echt veel uit... Het hangt enorm van de situatie af, bocht, wegverkanting, rillen en sporen etc. Als je bij veel water op de weg eerder wegglijdt over de voorkant heb je een probleem, maar ook als je eerst achter uitbreekt. Zodra je gaat tollen, heb ik ooit geleerd, je contact uitzetten ivm onvoorspelbaarheid ABS en de automaat in N. Gelukkig in 1.7 mln kilometers nooit in die situatie gekomen, anders dan bij de rijopleidingen. Ik vervang mijn banden bij 3 mm profieldiepte.....
Hoor je bij een goede rijopleiding niet te leren om het rempedaal niet vol in te trappen bij een slip? Dat alleen zou al moeten voorkomen dat het ABS wordt geactiveerd. Dat verhaal van het contact uitzetten klinkt mij eigenlijk als grote onzin in de oren, ook al vanwege het feit dat je auto dan onbestuurbaar kan worden doordat het stuurslot erop gaat.Tijdens een voortgezette rijopleiding ben je hier een tijd mee bezig en er op voorbereid, maar op een schrikmoment komt dat niet als eerste naar boven.... Mijn Tesla heeft geen contactsleutel of knop meer.... De theorie achter dat uitzetten is dat met 4 blokkerende wielen (zonder ABS) je in de oorspronkelijke rijrichting blijft tollen. Met ABS kan een wiel plotseling grip krijgen en kan je een willekeurige richting op gelanceerd worden.
Precies, dus als jezelf de banden inclusief velg omwissel ,wel even hier opletten.Bij sommige auto's zullen die ingeleerd moeten worden (kan de bandenboer), andere systemen leren zichzelf in na 10 minuten rijden.
Juist ja. Met een auto van 40 jaar geleden met de eerste generatie ABS zou het theoretisch kunnen. Maar daar rijdt bijna niemand mee.In beginne van ABS, 1985-1990, maar de werking werkt niet veel anders. Er is alleen nog meer bijgekomen zoals ESP etc. Het is ook een theoretisch verhaal, vermoed ik. Tijdens de training (met BMW E28 528i Automaat) wordt je er constant op gewezen, zo ook om de automaat in N te zetten (om het differentieel te beschermen). Als je auto plotseling uitbreekt schrikt 99.9% zich wezenloos en zal de eerste reactie veelal sturen en remmen zijn (reflex) en niet naar je sleutel of bedieningshandel automaat grijpen. Getrainde bestuurders die de grens opzoeken en erover heen gaan weten vaak wel wat te doen (zoals Janneman al aangeeft).
Zolang je de sleutel niet uit het contactslot trekt schiet'ie niet op contactslot....
Let er op of er tpms sensoren in de band aanwezig zijn.
Klopt maar dat kan dus juist irritant zijn. Als je de band links voor ineens rechts achter hebt zitten maakt dat voor het TPMS systeem in principe niets uit, alleen als de druk te laag gaat worden krijg je dus voor de verkeerde band een melding in je scherm.maakt niets uit bij de meeste auto's.
zowel mijn vorige insignia als de mercedes C klasse werd gewoon voor naar achter omgewisseld. zonder storingen en pakt ook gelijk de bandendruk op dit plek in het scherm zonder inleren of rijden. de auto leest gewoon de sensor van die plek
Omdat ze op onverhard rijden en zeer veel getraind hebben. Oftewel niet te vergelijken met een verharde ondergrond en een gewone automobilist.Het principe van ABS is niet veranderd.... misschien wat meer verfijnd, EPS toegevoegd, maar als er geen grip meer is.... De reden waarom rally en circuitauto's geen ABS hebben (of eenvoudig uit schakelbaar)?
dat is dus niet zo, als ik de achterband voor neer zet, dan leest hij gewoon de waardes aan de voorkant. ik heb achter altijd iets hoger staan, als ik achter dan voor zet dan meet hij die iets hogere waardes aan de voorkant. in de auto zit een systeem die de sensoren hoeken van de auto meet. in mijn huidige BMW zelfs ook de bandentemperatuur. Die sensor is gewoon 'dom'. een nieuwe zal wel eenmaal ingeleerd moeten worden aan de computer. daarna meet hij gewoon de waardes van de sensor uit die 'hoek'. Verplaats je de band/sensor in een andere hoek dan word hij op die hoek weergeven in het systeem.Klopt maar dat kan dus juist irritant zijn. Als je de band links voor ineens rechts achter hebt zitten maakt dat voor het TPMS systeem in principe niets uit, alleen als de druk te laag gaat worden krijg je dus voor de verkeerde band een melding in je scherm.
Bij mijn Renault Mégane uit 2015 linkt hij het juiste wiel aan de juiste plaats. Wissel je de banden gaat het TPMS systeem de eerste 10km wat rare bokkesprongen maken en verkeerde drukken weergeven, na die 10km (het zullen er vast wel minder zijn) ziet hij gewoon welk wiel links achter staat en geeft hij ook netjes de druk van dat wiel op die plaats weer.Klopt maar dat kan dus juist irritant zijn. Als je de band links voor ineens rechts achter hebt zitten maakt dat voor het TPMS systeem in principe niets uit, alleen als de druk te laag gaat worden krijg je dus voor de verkeerde band een melding in je scherm.
Er zit wel een kern van waarheid in Pietzoveel zijn redenering.Omdat ze op onverhard rijden en zeer veel getraind hebben. Oftewel niet te vergelijken met een verharde ondergrond en een gewone automobilist.
De enige reden die ik kan bedenken om dat wel te doen is als je echt heel erg weinig kilometers maakt en de banden op de achteras eerder te oud dan qua profiel versleten zouden raken.
Misschien met een zijden voetje, maar ik heb met nog geen enkele auto meer dan 40.000 km op een band kunnen rijden. Dus zelfs na 4 of max 5 jaar ben je met 10.000 per jaar door je banden heen in mijn beleving.weet niet wat je heel erg weinig vind, maar veel banden zijn naar 6 of 7 jaar al oud / droogtescheurtjes. met 10.000km per jaar is achter qua profiel misschien nog 5 a 6 mm en kun je in de ton smijten, terwijl voor dan al lang vervangen is. omdat he profiel richting de 2mm gaat (hypothetisch).
door voor en achter te wisselen heb je gewoon na 7 jaar rondom nog een 3 tot 4 mm profiel en zijn ze 'oud', en koop je rondom vers rubber. Daarnaast voorkomt het ook nog cuppen bij sommige auto's.
kortom, je gebruikt je banden gewoon efficiënter voordat het rubber oud word. zeker als je banden wisselt ivm winterbanden kost het niets en levert dus wel wat op.
Rij je 30.000km per jaar dan is het verschil inderdaad een stukken kleiner omdat het rubber niet zo snel oud word.
Misschien met een zijden voetje, maar ik heb met nog geen enkele auto meer dan 40.000 km op een band kunnen rijden. Dus zelfs na 4 of max 5 jaar ben je met 10.000 per jaar door je banden heen in mijn beleving.
Pfoe knap. Misschien vraag ik wel meer van de banden inderdaad met mn 525i N53 3.0 zat ik na 26k al op 1.4 mm tot m'n verbazing.met voorbanden zou dat kunnen al heb ik ook daar vaak genoeg (veel) hogere km standenn gezien toen ik bij de dealer werkte, maar heb heel vaak achterbanden 100.000 km mee zien gaan en soms nog wel langer toen ik nog bij de dealer werkte. maar met weinig rijden haal je dat dus nooit ivm uitdroging of cuppen.
mijn huidige auto BMW 5-serie 2019 zijn de originele voorbanden af fabriek er nu wel aan , auto staat nu op 140.000 km maar zit ook een deel op winterbanden in, maar dat is zéker 70.000 op zomerbandjes afgelegd. sportief pirelli rubber.
Pfoe knap. Misschien vraag ik wel meer van de banden inderdaad met mn 525i N53 3.0 zat ik na 26k al op 1.4 mm tot m'n verbazing.
EDIT: Ik lees op de site van ANWB 40k en diverse andere media dat banden gemiddeld 40/60K mee gaan dat is ook mijn inmiddels meer dan 10 jaar ervaring in de Automotive industrie. Zullen vast wat afwijkingen in zitten, positief en negatief maar 100.000 km met 1 band heb ik wel sterke vraagtekens bij, met alle respect.