Banden van voor naar achter plaatsen

Mechanix

Kilometervreter
De voorbanden van m'n Verso beginnen na 22k wat slijtage te vertonen. Heeft het voor de levensduur zin om de voorbanden naar achteren te plaatsen? Of kan je de voorbanden beter afrijden en gewoon nieuwe laten monteren?

Men zegt altijd dat de beste banden achter moeten. Maar ik wissel ze ook graag voor en achter, om ze gelijkmatig te laten slijten.

Men zegt altijd dat de beste banden achter moeten. Maar ik wissel ze ook graag voor en achter, om ze gelijkmatig te laten slijten.
De meningen zijn hierover verdeeld: Om sturend vermogen in waterplassen (aquaplanning) te behouden wil je graag het beste profiel op de vooras. Ook waterafvoer op de aangedreven wielen (vooras bij jou) is belangrijk om slip te voorkomen. Daarnaast is, bij rechtuit rijden, er al een spoor enigszins vrijgemaakt van water door de voorwielen als de achterwielen erover heen rijden.... Ik heb altijd de beste banden voorop.

De voorbanden van m'n Verso beginnen na 22k wat slijtage te vertonen. Heeft het voor de levensduur zin om de voorbanden naar achteren te plaatsen? Of kan je de voorbanden beter afrijden en gewoon nieuwe laten monteren?

verschilt per auto, zowel onze twingo als BMW kan dit niet. maar bij een verso is dat geen enkel probleem en zou dan ook altijd voor en achter wisselen. zeker als je niet veel rijd;

bij jou auto slijt voor in verhouding veel sneller dan achter. dus lekker achter voor zetten zodat ze gelijktijdig slijten, want voor je het weet kun je achter ook vervangen ivm ouderdom / scheurtjes ondanks het profiel nog goed is. en kun je voor vervangen omdat het profiel op is.

dus lekker wisselen (ik deed het voorheen altijd bij elke wielenwissel). en zodat het dan nodig is rondom vervangen voor vers rubber. onze Up was met 80.000 daardoor rondom aan nieuwe bandjes toe.

Ik heb altijd geleerd dat de beste banden achteraan moeten - maar helemaal eens ben ik het niet met die theorie.
De demonstratie krijg je steeds met een speelgoedauto en een elastiekje.
-Blokkeer met het elastiekje de voorwielen van het auto'tje en duw het vooruit; de auto gaat gewoon voorruit
- Doe nu hetzelfde met de achterwielen; de auto slaat rond.
Rechtdoorrijden bij het verlies van grip zou veiliger en voorspelbaarder zijn dan de achterkant die uitbreekt, bij dat laatste moet je tegenstuur gaan geven en veel mensen hebben die reactie niet.

Nu mijn bedenking is dat als ik een bocht neem, ik ook de bocht wil nemen en niet rechtdoor wil gaan, zeker als er een obstakel aan de buitenkant van die bocht is. Als de achterkant uitbreekt bestaat er nog een kleine kans dat je kan corrigeren.

Dat gezegd zijnde is het besluit dat je eigenlijk gewoon 4 goede banden nodig hebt, en dan is voor/achter wisselen wat mijn boerenverstand betreft een goed idee.

Zie het zo, je verliest voor de grip, je laat het gas los en stuurt en het komt goed. Je verliest achter de grip, je doet je ogen dicht, doet een schietgebedje en wacht op de klap.

Daarom het advies van de beste banden achter. Andere voordelen zijn dat je banden niet te oud worden en maar voor 2 tegelijk geld hoeft te hebben.

Je remvermogen hangt grotendeels van je vooras af, daar wil je grip hebben. Volgens mij maakt het dus allemaal niet echt veel uit... Het hangt enorm van de situatie af, bocht, wegverkanting, rillen en sporen etc. Als je bij veel water op de weg eerder wegglijdt over de voorkant heb je een probleem, maar ook als je eerst achter uitbreekt. Zodra je gaat tollen, heb ik ooit geleerd, je contact uitzetten ivm onvoorspelbaarheid ABS en de automaat in N. Gelukkig in 1.7 mln kilometers nooit in die situatie gekomen, anders dan bij de rijopleidingen. Ik vervang mijn banden bij 3 mm profieldiepte.....

Zie het zo, je verliest voor de grip, je laat het gas los en stuurt en het komt goed. Je verliest achter de grip, je doet je ogen dicht, doet een schietgebedje en wacht op de klap.

Daarom het advies van de beste banden achter. Andere voordelen zijn dat je banden niet te oud worden en maar voor 2 tegelijk geld hoeft te hebben.
Dan worden ze achter toch te oud? Juist wel wisselen en dan 4 tegelijk doen is ook wat ik doe.

Verlies grip achter met een fwd is gewoon poot op het gas houden. Kijken waar je heen wilt en sturen. Makkelijker kan niet.

Moet je alleen niet bang voor zijn.

RWD is wat lastiger als het achter de grip verliest.

Dan worden ze achter toch te oud? Juist wel wisselen en dan 4 tegelijk doen is ook wat ik doe.
Nee, want de beste banden, de nieuwe dus, gaan achter en de achterwielen komen dan voor. Ik ga er van uit dat voor-achter dezelfde wielen en bandenmaat zit.

Verlies grip achter met een fwd is gewoon poot op het gas houden. Kijken waar je heen wilt en sturen. Makkelijker kan niet.

Moet je alleen niet bang voor zijn.

RWD is wat lastiger als het achter de grip verliest.
Ja voor een racer of rallyrijder wel. De 99,9 procent die overblijft en zich een ongeluk schrikt gaat 1 ding zeker niet doen en dat is volgas geven.

Ik heb twee jaar geleden voor het eerst een nieuwe auto gekocht en heb dus 4 dezelfde banden rondom. Ik roteer mijn banden nu elke keer en zal een nieuwe set van 4 kopen wanneer nodig.

Ik heb een reservewiel in dezelfde maat, dus die gaat er de volgende keer onder en een van de nieuwe banden wordt mijn reserve band.

Voorheen had ik dit niet en kocht ik de banden per twee. Beste banden achter.

Laatst bewerkt:
Je remvermogen hangt grotendeels van je vooras af, daar wil je grip hebben. Volgens mij maakt het dus allemaal niet echt veel uit... Het hangt enorm van de situatie af, bocht, wegverkanting, rillen en sporen etc. Als je bij veel water op de weg eerder wegglijdt over de voorkant heb je een probleem, maar ook als je eerst achter uitbreekt. Zodra je gaat tollen, heb ik ooit geleerd, je contact uitzetten ivm onvoorspelbaarheid ABS en de automaat in N. Gelukkig in 1.7 mln kilometers nooit in die situatie gekomen, anders dan bij de rijopleidingen. Ik vervang mijn banden bij 3 mm profieldiepte.....
Als je gaat tollen je contact uitzetten? Dat is misschien iets voor James Bond van 40 jaar geleden, maar voor een gewone ziel niet te doen en bij moderne auto’s technisch onmogelijk.

Als je gaat tollen je contact uitzetten? Dat is misschien iets voor James Bond van 40 jaar geleden, maar voor een gewone ziel niet te doen en bij moderne auto’s technisch onmogelijk.
Tijdens een voortgezette rijopleiding ben je hier een tijd mee bezig en er op voorbereid, maar op een schrikmoment komt dat niet als eerste naar boven.... Mijn Tesla heeft geen contactsleutel of knop meer.... De theorie achter dat uitzetten is dat met 4 blokkerende wielen (zonder ABS) je in de oorspronkelijke rijrichting blijft tollen. Met ABS kan een wiel plotseling grip krijgen en kan je een willekeurige richting op gelanceerd worden.

Laatst bewerkt:
Bij sommige auto's zullen die ingeleerd moeten worden (kan de bandenboer), andere systemen leren zichzelf in na 10 minuten rijden.

De beste banden moeten achter.

Als de achterkant uitbreekt kan je namelijk bijna niets meer. Alleen een geoefend drifter met speciaal differentieel en ophanging of een ervaren coureur in een zeer sportieve wagen kan in sommige gevallen de auto 'opvangen' met vermogen, sturen, schakelen, aircoblaaskracht via geopend raampje, startmotor of andere truukjes die je in de film ziet. In de film hebben ze ook altijd nog een extra versnelling, ook al rijden ze al 2 minuten volgas rechtuit ;)

Als je voorkant uitbreekt dan moet je natuurlijk ook geen boom tegenkomen. Bij een brede weg is er doorgaans weinig aan de hand. De auto begint vanzelf ook te remmen op die voorbanden (ze staan immers dwars). Je blijft gewoon in de rijrichting bewegen en doorgaans wordt de bocht alleen wat ruimer.

Je ziet het ook bij F1, als de wagen uitbreekt dan gaat de hele tribune staan en is de coureur een held 'als hij hem houdt'. Als ze over de voor voorwielen slippen dan dan is slechts "verremd zich, haalt de bocht niet, gaat rechtdoor (uitloopstrook)" etcetera.

Tijdens een voortgezette rijopleiding ben je hier een tijd mee bezig en er op voorbereid, maar op een schrikmoment komt dat niet als eerste naar boven.... Mijn Tesla heeft geen contactsleutel of knop meer.... De theorie achter dat uitzetten is dat met 4 blokkerende wielen (zonder ABS) je in de oorspronkelijke rijrichting blijft tollen. Met ABS kan een wiel plotseling grip krijgen en kan je een willekeurige richting op gelanceerd worden.
Exact dat. De knop zit er niet meer.

Tijdens een Slip Grip training in Zandvoort heb ik geleerd hoe je de auto laat tollen en in gewenste richting er weer uit stuurt. Dit alles zonder heb proberen uitschakelen van ook maar iets.

Tijdens de training in Lelystad wordt ook niets vermeld over uitzetten van systemen. Het gaat om kijken, voelen en sturen op het juiste moment.

In welk jaar was dat? In de afgelopen 15 jaar verschillende (geavanceerde) rijcursussen gehad waar dat contact uit nooit naar voren is gekomen.

Hoor je bij een goede rijopleiding niet te leren om het rempedaal niet vol in te trappen bij een slip? Dat alleen zou al moeten voorkomen dat het ABS wordt geactiveerd. Dat verhaal van het contact uitzetten klinkt mij eigenlijk als grote onzin in de oren, ook al vanwege het feit dat je auto dan onbestuurbaar kan worden doordat het stuurslot erop gaat.

In beginne van ABS, 1985-1990, maar de werking werkt niet veel anders. Er is alleen nog meer bijgekomen zoals ESP etc. Het is ook een theoretisch verhaal, vermoed ik. Tijdens de training (met BMW E28 528i Automaat) wordt je er constant op gewezen, zo ook om de automaat in N te zetten (om het differentieel te beschermen). Als je auto plotseling uitbreekt schrikt 99.9% zich wezenloos en zal de eerste reactie veelal sturen en remmen zijn (reflex) en niet naar je sleutel of bedieningshandel automaat grijpen. Getrainde bestuurders die de grens opzoeken en erover heen gaan weten vaak wel wat te doen (zoals Janneman al aangeeft).

Zolang je de sleutel niet uit het contactslot trekt schiet'ie niet op contactslot....

In beginne van ABS, 1985-1990, maar de werking werkt niet veel anders. Er is alleen nog meer bijgekomen zoals ESP etc. Het is ook een theoretisch verhaal, vermoed ik. Tijdens de training (met BMW E28 528i Automaat) wordt je er constant op gewezen, zo ook om de automaat in N te zetten (om het differentieel te beschermen). Als je auto plotseling uitbreekt schrikt 99.9% zich wezenloos en zal de eerste reactie veelal sturen en remmen zijn (reflex) en niet naar je sleutel of bedieningshandel automaat grijpen. Getrainde bestuurders die de grens opzoeken en erover heen gaan weten vaak wel wat te doen (zoals Janneman al aangeeft).

Zolang je de sleutel niet uit het contactslot trekt schiet'ie niet op contactslot....
Juist ja. Met een auto van 40 jaar geleden met de eerste generatie ABS zou het theoretisch kunnen. Maar daar rijdt bijna niemand mee.

Het principe van ABS is niet veranderd.... misschien wat meer verfijnd, EPS toegevoegd, maar als er geen grip meer is.... De reden waarom rally en circuitauto's geen ABS hebben (of eenvoudig uit schakelbaar)?

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van wisselen van wielen van voor naar achteren. Uiteindelijk moet je de banden sowieso vervangen. De enige reden die ik kan bedenken om dat wel te doen is als je echt heel erg weinig kilometers maakt en de banden op de achteras eerder te oud dan qua profiel versleten zouden raken. Waarom verder geen fan, op een gegeven moment heb je rondom op "matige" banden voor een bepaalde periode. Je zet dan immers je OK banden van achteren naar voren met (ik noem maar wat 5) mm profiel, achter komen je banden die eerst op de vooras zaten met 4.0 mm profiel en dan ga je ze alle 4 oprijden naar 2.5/3 (?)mm afhankelijk van wanneer jij het nodig acht de banden te vervangen. Als je dit doet om kosten te besparen heb je daar ook alleen wat aan wanneer je dit zelf zou doen. Afhankelijk van je bandenspanningsysteem kan het ook irritant worden. Dan denkt de auto dat je band linksachter nog linksvoor zit etc.

Contact uit, wat een raar advies, nog nooit gehoord.. alles van bekrachtiging stuur / remmen kapt er dan ook mee, idem verlichting, ruitenwissers etc. En met wat pech wordt je automatische handrem ook nog direct geactiveerd.

Ga je tollen dan telt er nog maar 1 regel: snelheid eruit halen. Dat doe je door vol op de rem te stampen en eventueel slaat de motor hierbij af.

Ook oudere ABS systemen gaan daar goed mee om (laatst nog met een slipcursus met de Corvette ervaren) in dat ze in die conditie of toe laten dat de wielen volledig blokkeren of maar heel beperkt ingrijpen (je krijgt immers als de wielen nog wel draaien ook dat ze wisselen tussen vooruit en achteruit).

Heb je het punt van tollen bereikt in een moderne auto dan ben je wel heel veel stappen voorbij aan wat bv ESP nog kan bijdragen. Van ervaring weet ik dat een lane-change bij zo'n 140km/u zelfs met ESP ingeschakeld best wat sturen vraagt om niet te gaan tollen.
Veel harder gaat het gewoon niet meer en dan komt de andere regel: bij heel hoger snelheden is tollen onvermijdelijk en dan neem je liever de kans rechtuit te blijven rijden (met de beste kreukelzone voor je) en zoveel mogelijk snelheid eruit. In de hogesnelheidscursus die ik had was de regel; boven de 200km/u nooit proberen uit te wijken.

En zoals Janneman heel mooi en simpel heeft uitgelegd: de beste banden gaan achter. Uitbreken van achter kan je opvangen als je een goede bestuurder bent EN als je het verwacht. Daarom kunnen zelfs coureurs best aardig wat opvangen maar gaan ze alsnog vaak de fout in als de achterkant uitbreekt als gevolg van terugschakelen. Onderstuur lost zichzelf op met wat minder snelheid of het wegnemen van de oorzaak. Bij overstuur heb je het punt dat als de auto eenmaal begint te roteren dat je dan ook ndat je de oorzaak weggenomen hebt (waaronder snelheid) dat de beweging dan niet vanzelf stopt.

Banden dus nieuw plaatsen op de achteras (ongeacht de aandrijving) en dan naar voren verplaatsen.

Let er op of er tpms sensoren in de band aanwezig zijn.

maakt niets uit bij de meeste auto's.

zowel mijn vorige insignia als de mercedes C klasse werd gewoon voor naar achter omgewisseld. zonder storingen en pakt ook gelijk de bandendruk op dit plek in het scherm zonder inleren of rijden. de auto leest gewoon de sensor van die plek

maakt niets uit bij de meeste auto's.

zowel mijn vorige insignia als de mercedes C klasse werd gewoon voor naar achter omgewisseld. zonder storingen en pakt ook gelijk de bandendruk op dit plek in het scherm zonder inleren of rijden. de auto leest gewoon de sensor van die plek
Klopt maar dat kan dus juist irritant zijn. Als je de band links voor ineens rechts achter hebt zitten maakt dat voor het TPMS systeem in principe niets uit, alleen als de druk te laag gaat worden krijg je dus voor de verkeerde band een melding in je scherm.

Het principe van ABS is niet veranderd.... misschien wat meer verfijnd, EPS toegevoegd, maar als er geen grip meer is.... De reden waarom rally en circuitauto's geen ABS hebben (of eenvoudig uit schakelbaar)?
Omdat ze op onverhard rijden en zeer veel getraind hebben. Oftewel niet te vergelijken met een verharde ondergrond en een gewone automobilist.

Klopt maar dat kan dus juist irritant zijn. Als je de band links voor ineens rechts achter hebt zitten maakt dat voor het TPMS systeem in principe niets uit, alleen als de druk te laag gaat worden krijg je dus voor de verkeerde band een melding in je scherm.
dat is dus niet zo, als ik de achterband voor neer zet, dan leest hij gewoon de waardes aan de voorkant. ik heb achter altijd iets hoger staan, als ik achter dan voor zet dan meet hij die iets hogere waardes aan de voorkant. in de auto zit een systeem die de sensoren hoeken van de auto meet. in mijn huidige BMW zelfs ook de bandentemperatuur. Die sensor is gewoon 'dom'. een nieuwe zal wel eenmaal ingeleerd moeten worden aan de computer. daarna meet hij gewoon de waardes van de sensor uit die 'hoek'. Verplaats je de band/sensor in een andere hoek dan word hij op die hoek weergeven in het systeem.
Misschien dat er een enkel systeem is wat anders werkt, maar ik heb nog nooit anders gezien.

(goedkopere auto's zoals onze oude Up en onze twingo hebben een ander systeem, zonder echt de druk te meten, maar ook daar maakt wisselen niets uit, werkt volgens mij met wielomtrek)

Laatst bewerkt:
Wat ik rekening houdend met het bovenstaande allemaal dan niet snap:
Anno 2025 zijn we fel bezig met veiligheid, de normen, systemen, bliepjes,... die een nieuwe auto moet hebben om op de markt te mogen komen zijn enorm.

Maar een slipcursus verplichten bij het behalen van je rijbewijs??? Daar hebben we nog nooit van gehoord.

En het feit dat troepbanden ook nog steeds verkocht mogen worden terwijl je hiermee een gevaar op de baan bent.

Bij mijn Renault Mégane uit 2015 linkt hij het juiste wiel aan de juiste plaats. Wissel je de banden gaat het TPMS systeem de eerste 10km wat rare bokkesprongen maken en verkeerde drukken weergeven, na die 10km (het zullen er vast wel minder zijn) ziet hij gewoon welk wiel links achter staat en geeft hij ook netjes de druk van dat wiel op die plaats weer.
Omdat ze op onverhard rijden en zeer veel getraind hebben. Oftewel niet te vergelijken met een verharde ondergrond en een gewone automobilist.
Er zit wel een kern van waarheid in Pietzoveel zijn redenering.
Veel van die veiligheidsystemen zijn afgesteld om de auto terug te krijgen waar hij hoort te zitten als de chauffeur niet weet wat te doen en dan ook gewoon niets doet - of in paniek vol in de remmen gaat.

Statistisch gezien gaat dat ook de veiligste afstelling van dergelijke systemen zijn, maar zeker bij de vroegere generaties ABS/ESP kan de auto rare dingen gaan doen als je wel weet hoe je moet corrigeren.
Intussen zijn al deze systemen wel een heel pak verfijnder geworden.

De enige reden die ik kan bedenken om dat wel te doen is als je echt heel erg weinig kilometers maakt en de banden op de achteras eerder te oud dan qua profiel versleten zouden raken.

weet niet wat je heel erg weinig vind, maar veel banden zijn naar 6 of 7 jaar al oud / droogtescheurtjes. met 10.000km per jaar is achter qua profiel misschien nog 5 a 6 mm en kun je in de ton smijten, terwijl voor dan al lang vervangen is. omdat he profiel richting de 2mm gaat (hypothetisch).

door voor en achter te wisselen heb je gewoon na 7 jaar rondom nog een 3 tot 4 mm profiel en zijn ze 'oud', en koop je rondom vers rubber. Daarnaast voorkomt het ook nog cuppen bij sommige auto's.

kortom, je gebruikt je banden gewoon efficiënter voordat het rubber oud word. zeker als je banden wisselt ivm winterbanden kost het niets en levert dus wel wat op.

Rij je 30.000km per jaar dan is het verschil inderdaad een stukken kleiner omdat het rubber niet zo snel oud word.

weet niet wat je heel erg weinig vind, maar veel banden zijn naar 6 of 7 jaar al oud / droogtescheurtjes. met 10.000km per jaar is achter qua profiel misschien nog 5 a 6 mm en kun je in de ton smijten, terwijl voor dan al lang vervangen is. omdat he profiel richting de 2mm gaat (hypothetisch).

door voor en achter te wisselen heb je gewoon na 7 jaar rondom nog een 3 tot 4 mm profiel en zijn ze 'oud', en koop je rondom vers rubber. Daarnaast voorkomt het ook nog cuppen bij sommige auto's.

kortom, je gebruikt je banden gewoon efficiënter voordat het rubber oud word. zeker als je banden wisselt ivm winterbanden kost het niets en levert dus wel wat op.

Rij je 30.000km per jaar dan is het verschil inderdaad een stukken kleiner omdat het rubber niet zo snel oud word.
Misschien met een zijden voetje, maar ik heb met nog geen enkele auto meer dan 40.000 km op een band kunnen rijden. Dus zelfs na 4 of max 5 jaar ben je met 10.000 per jaar door je banden heen in mijn beleving.

Misschien met een zijden voetje, maar ik heb met nog geen enkele auto meer dan 40.000 km op een band kunnen rijden. Dus zelfs na 4 of max 5 jaar ben je met 10.000 per jaar door je banden heen in mijn beleving.

met voorbanden zou dat kunnen al heb ik ook daar vaak genoeg (veel) hogere km standenn gezien toen ik bij de dealer werkte, maar heb heel vaak achterbanden 100.000 km mee zien gaan en soms nog wel langer toen ik nog bij de dealer werkte. maar met weinig rijden haal je dat dus nooit ivm uitdroging of cuppen.

mijn huidige auto BMW 5-serie 2019 zijn de originele voorbanden af fabriek er nu wel aan , auto staat nu op 140.000 km maar zit ook een deel op winterbanden in, maar dat is zéker 70.000 op zomerbandjes afgelegd. sportief pirelli rubber.

Met mijnc940 moeiteloos 100.000 km op een set banden. Daana alle4 wel op. Met een voortrekker gaat dat niet makkeljk lukken

@flerflep Als je met geen enkele auto de 40.000 km haalt met je banden ligt het toch echt aan je rijstijl. Heb veel auto's gehad, maar altijd tussen 70.000 en 100.000 km met de banden gedaan. Voorbanden soms al bij 60.000 km.

met voorbanden zou dat kunnen al heb ik ook daar vaak genoeg (veel) hogere km standenn gezien toen ik bij de dealer werkte, maar heb heel vaak achterbanden 100.000 km mee zien gaan en soms nog wel langer toen ik nog bij de dealer werkte. maar met weinig rijden haal je dat dus nooit ivm uitdroging of cuppen.

mijn huidige auto BMW 5-serie 2019 zijn de originele voorbanden af fabriek er nu wel aan , auto staat nu op 140.000 km maar zit ook een deel op winterbanden in, maar dat is zéker 70.000 op zomerbandjes afgelegd. sportief pirelli rubber.
Pfoe knap. Misschien vraag ik wel meer van de banden inderdaad met mn 525i N53 3.0 zat ik na 26k al op 1.4 mm tot m'n verbazing.

EDIT: Ik lees op de site van ANWB 40k en diverse andere media dat banden gemiddeld 40/60K mee gaan dat is ook mijn inmiddels meer dan 10 jaar ervaring in de Automotive industrie. Zullen vast wat afwijkingen in zitten, positief en negatief maar 100.000 km met 1 band heb ik wel sterke vraagtekens bij, met alle respect.

Met een set OEM Michelins heb ik 86.000km op de Mégane 3 gedaan met een relatief sportieve rijstijl. De banden uiteindelijk vervangen - niet omdat ze op waren van profiel - maar omwille van de droogtescheuren.

Als ik naar onze Captur kijk die nog maar 20.000km op de teller heeft en uitgerust is met Continental banden gaat die nooit zulke kilometerstanden halen.

Nu mijn ervaring van bij de Opel dealer destijds is dat een Meriva A ook banden leek te vreten - vast iets met compacte hoge auto's waaronder de Captur ook valt.

Pfoe knap. Misschien vraag ik wel meer van de banden inderdaad met mn 525i N53 3.0 zat ik na 26k al op 1.4 mm tot m'n verbazing.

EDIT: Ik lees op de site van ANWB 40k en diverse andere media dat banden gemiddeld 40/60K mee gaan dat is ook mijn inmiddels meer dan 10 jaar ervaring in de Automotive industrie. Zullen vast wat afwijkingen in zitten, positief en negatief maar 100.000 km met 1 band heb ik wel sterke vraagtekens bij, met alle respect.

Ik heb bij een leasemaatschappij gewerkt, daar was 100.000 km aan de achterkant echt geen uitzondering. Eigenlijk haalden de meesten dat wel. Zeker die Astra’s (station) waarvan we er veel hadden gingen na 100.000 km er wel af vaak ivm cuppen , niet om profiel. Sterker nog, bij de meeste leasecontracten ging er altijd wel een setje voorbanden doorheen, achter ging het bij veel auto’s de hele looptijd wel goed op de veelrijders na.

Was hier op autowegen tijd geleden ook nog wel een topic over, iemand met een polestar 2 die 140.000km Haalde met eerste set. Nette prestatie voor een zware EV.

Alles staat en valt hoe je er mee rijd. Zeker achter is het bij veel auto’s de leeftijd of cuppen wat de band de nek om draait, niet het profiel.
Ik heb ook een Mercedes C350e gehad , sommige eigenaren hadden met 30.000 km het spul achter er af liggen terwijl een ander met de zelfde auto en band de 100.000 haalde achter.

Als jij na 26.000 km het nieuwe band van een fatsoenlijk merk en normaal rijden naar 1.4 mm weet te rijden zou ik de uitlijning eens controleren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan