Banden van voor naar achter plaatsen

Pfoe knap. Misschien vraag ik wel meer van de banden inderdaad met mn 525i N53 3.0 zat ik na 26k al op 1.4 mm tot m'n verbazing.

EDIT: Ik lees op de site van ANWB 40k en diverse andere media dat banden gemiddeld 40/60K mee gaan dat is ook mijn inmiddels meer dan 10 jaar ervaring in de Automotive industrie. Zullen vast wat afwijkingen in zitten, positief en negatief maar 100.000 km met 1 band heb ik wel sterke vraagtekens bij, met alle respect.
Lekker met 100 over de snelweg tokkelen dan haal je die 100.000 wel. Veel stadsritten kun je het wel vergeten.

Ik heb bij een leasemaatschappij gewerkt, daar was 100.000 km aan de achterkant echt geen uitzondering. Eigenlijk haalden de meesten dat wel. Zeker die Astra’s (station) waarvan we er veel hadden gingen na 100.000 km er wel af vaak ivm cuppen , niet om profiel. Sterker nog, bij de meeste leasecontracten ging er altijd wel een setje voorbanden doorheen, achter ging het bij veel auto’s de hele looptijd wel goed op de veelrijders na.

Was hier op autowegen tijd geleden ook nog wel een topic over, iemand met een polestar 2 die 140.000km Haalde met eerste set. Nette prestatie voor een zware EV.

Alles staat en valt hoe je er mee rijd. Zeker achter is het bij veel auto’s de leeftijd of cuppen wat de band de nek om draait, niet het profiel.
Ik heb ook een Mercedes C350e gehad , sommige eigenaren hadden met 30.000 km het spul achter er af liggen terwijl een ander met de zelfde auto en band de 100.000 haalde achter.

Als jij na 26.000 km het nieuwe band van een fatsoenlijk merk en normaal rijden naar 1.4 mm weet te rijden zou ik de uitlijning eens controleren.
Ik werk momenteel nog bij een leasemaatschappij maar wij stuurden tot een paar jaar geleden nog een presentje naar berijders die meer dan 80K met hun banden deden. Zijn we mee gestopt omdat het letterlijk niet meer gebeurde. Misschien verschilt het per maatschappij, type volk dat je aantrekt maar ik heb het echt op minder dan 2 handen te tellen keren gezien haha!

Zo, net de banden verwisseld. De voorbanden kunnen nu weer een tijd mee. De (nu) achterbanden redden in ieder geval de apk wel en dan kijk ik ff of ze vervangen moeten worden.

Op deze vraag kan geen eenduidig antwoord gegeven worden @Mechanix.

Ik weet dat mijn vader altijd bij een (voor)wissel de banden naar achter liet leggen. Zelf bleek ik dit jaar bij de APK nieuwe banden nodig te hebben. De 3e set voorbanden alweer (1e 60.000 km. ongeveer mee gedaan, 2e 40.000 km. ongeveer). Toen de garage mij hierover belde om te overleggen c.q. toestemming voor de kosten te vragen vroeg ik aan hen of het zin had om de achterbanden die nog origineel zijn vanaf 8 km. (nieuwe auto) en er nu al iets meer dan 102.000 km. op liggen gaven zij aan dat dat niet hun advies was. De achterbanden waren gaan cuppen. Als je deze naar voor zou zetten zou dit (irritante) trilling(en) in het stuur geven. Naar leeftijd van de achterbanden is niet echt gekeken volgens mij. Deze moeten waarschijnlijk volgend jaar met APK/beurt gaven ze aan. Liggen dan 11 jaar onder de auto (in okt 2015 nieuw gekocht).
Bij het ophalen vroeg ik of het cuppen voorkomen had kunnen worden, maar dat zou héél moeilijk te voorkomen zijn (of door moeilijke dingen als een rijstijl aan te passen etc. wellicht. Kreeg hier niet echt een duidelijk antwoord op).

maakt niets uit bij de meeste auto's.

zowel mijn vorige insignia als de mercedes C klasse werd gewoon voor naar achter omgewisseld. zonder storingen en pakt ook gelijk de bandendruk op dit plek in het scherm zonder inleren of rijden. de auto leest gewoon de sensor van die plek

Ligt eraan welke systeem er gebruikt wordt, maar kan zeer zeker wel wat uitmaken..

Ik weet dat mijn vader altijd bij een (voor)wissel de banden naar achter liet leggen. Zelf bleek ik dit jaar bij de APK nieuwe banden nodig te hebben. De 3e set voorbanden alweer (1e 60.000 km. ongeveer mee gedaan, 2e 40.000 km. ongeveer). Toen de garage mij hierover belde om te overleggen c.q. toestemming voor de kosten te vragen vroeg ik aan hen of het zin had om de achterbanden die nog origineel zijn vanaf 8 km. (nieuwe auto) en er nu al iets meer dan 102.000 km. op liggen gaven zij aan dat dat niet hun advies was. De achterbanden waren gaan cuppen. Als je deze naar voor zou zetten zou dit (irritante) trilling(en) in het stuur geven. Naar leeftijd van de achterbanden is niet echt gekeken volgens mij. Deze moeten waarschijnlijk volgend jaar met APK/beurt gaven ze aan. Liggen dan 11 jaar onder de auto (in okt 2015 nieuw gekocht).
Bij het ophalen vroeg ik of het cuppen voorkomen had kunnen worden, maar dat zou héél moeilijk te voorkomen zijn (of door moeilijke dingen als een rijstijl aan te passen etc. wellicht. Kreeg hier niet echt een duidelijk antwoord op).

Regelmatig voor/achter wisselen had dit kunnen voorkomen.

Aangezien ik met winter en zomerbanden rij probeer ik ze bij elke bandenwissel van plaats te veranderen.

Overigens raad een merk als Tesla dit ook aan voor zover de bandenmaten/rotatierichtingen van de banden het toelaten, dat zal ook wel niet voor niets zijn:
(zie paragraaf "Banden wisselen, wielen balanceren en uitlijnen")

Na 102k en 11 jaar zijn banden wel aan vervanging toe. De achterbanden van mij zijn nog een stuk jonger en niet gecupt. Eigenlijk zijn ze nog als nieuw, en nu de nieuwe voorbanden.

Ligt eraan welke systeem er gebruikt wordt, maar kan zeer zeker wel wat uitmaken..
Vertel? De systemen die ik ken, geleerd heb een eigen ervaring kan dat zonder problemen. De tpms computer zoekt gewoon de sensor in die hoek. Goedkopere auto’s werken allemaal met wielomtrek en zitten überhaupt geen druksensoren in de banden

Dus vertel, zo leren we allemaal

Na 102k en 11 jaar zijn banden wel aan vervanging toe. De achterbanden van mij zijn nog een stuk jonger en niet gecupt. Eigenlijk zijn ze nog als nieuw, en nu de nieuwe voorbanden.
Hierin vertrouw ik op de expertise van de garage/APK keurmeester. Als zij zeggen dat het nog een jaar kan geloof ik dat!
Een auto wordt dagelijks gebruikt, tenminste de mijne wel.
Ik weet dat i.v.m. droogtescheurtjes de maximale levensduur bij bijv. een caravan op ongeveer 6 jaar staat. Deze staat een groot deel van het jaar stil in de stalling. Dat is toch anders.

Wij rijden ongeveer 5-7K per seizoen op de zomer- of wintervelgen.. elk jaar wisselen van achter-naar-voor.
Ofwel, alles slijt langzaam gelijkmatig af. Enig nadeel is dat het een jaar of 10 duurt dat het versleten is.
Ander bijkomend (financieel) nadeel is dat er dan wel 4 banden tegelijk vervangen moeten worden.

Terug
Bovenaan