Op deze vraag kan geen eenduidig antwoord gegeven worden
@Mechanix.
Ik weet dat mijn vader altijd bij een (voor)wissel de banden naar achter liet leggen. Zelf bleek ik dit jaar bij de APK nieuwe banden nodig te hebben. De 3e set voorbanden alweer (1e 60.000 km. ongeveer mee gedaan, 2e 40.000 km. ongeveer). Toen de garage mij hierover belde om te overleggen c.q. toestemming voor de kosten te vragen vroeg ik aan hen of het zin had om de achterbanden die nog origineel zijn vanaf 8 km. (nieuwe auto) en er nu al iets meer dan 102.000 km. op liggen gaven zij aan dat dat niet hun advies was. De achterbanden waren gaan cuppen. Als je deze naar voor zou zetten zou dit (irritante) trilling(en) in het stuur geven. Naar leeftijd van de achterbanden is niet echt gekeken volgens mij. Deze moeten waarschijnlijk volgend jaar met APK/beurt gaven ze aan. Liggen dan 11 jaar onder de auto (in okt 2015 nieuw gekocht).
Bij het ophalen vroeg ik of het cuppen voorkomen had kunnen worden, maar dat zou héél moeilijk te voorkomen zijn (of door moeilijke dingen als een rijstijl aan te passen etc. wellicht. Kreeg hier niet echt een duidelijk antwoord op).