Banpei's wagenpark: 2013 Honda Civic FK2 en 1983 Toyota Sprinter Trueno AE86

Banpei

Kilometervreter
Misschien ook wel leuk om mijn wagenpark hier te plaatsen.
Mijn dagelijkse (moderne) auto is een blauwe Honda Civic FK2 uit 2013:
7zty0bwb98hn.jpg

Nieuw gekocht en ook gelijk de enige auto die ik nieuw heb gekocht.

Ik heb een klassieke Toyota Carina DX TA60 uit 1982:
hvkyo1cbddvu.jpg

Deze auto noem ik mijn Lucky-Seven: gekocht op 7 juli 2007. Is tot 2013 als dagelijkse auto gebruikt en sinds 2013 dus mijn hobby auto. Ik heb deze in een garagebox staan en reed er tot 2017 regelmatig mee. Sinds 2017 dus een stuk minder en daardoor is de auto flink achteruit gegaan. Vorig jaar ben ik begonnen aan een rivisie van de voorremmen, maar dit ging mis omdat de onderdelen die besteld waren (bij een gerenomeerd onderdelen bedrijf) niet de juiste onderdelen waren. De juiste onderdelen zijn uit Japan besteld maar kwamen pas ergens in December aan in Nederland. Sindsdien heb ik nog geen tijd gehad om het klusje af te maken en de APK is inmiddels ook al verlopen.

Dan heb ik nog een Toyota Sprinter Trueno AE86 uit 1983:
e4cymg1bkxj5.jpg

Zelf geimporteerd uit Japan in 2017. Was een erg leuke ervaring en heb ook erg veel plezier van deze bijzondere auto gehad. Helaas staat deze al sinds eind 2020 in een stalling en ik heb hem nog niet uit de stalling kunnen halen om verschillende redenen: eerst Corona (maatregelen e.d.) en nu persoonlijke beslommeringen die meer aandacht nodig hebben. Daarnaast ben ik aan het denken de AE86 te verkopen omdat ik al te weinig tijd heb voor de Carina.

Laatst bewerkt:
Moeilijke beslissing denk ik, je geeft om allemaal. Kun je de 2 oldtimers niet in een garage zetten voor 'later' als de 'wind' weer mee zit? Je zou ook de auto met de meeste waarde (misschien de Toyota sprinter) verkopen. Een kennis van me heeft meerdere (waardevolle) oldtimers en die staan gelukkig voor hem in de garage, dus hij hoeft zich ergens daar geen zorgen om te maken, zeker nu zijn hoofd daar niet naar staat om het zo maar uit te drukken.

Leuk wagenpark. Die Carina is erg gaaf en een Trueno is echt helemaal übercool. :cool: Niet wegdoen als het niet per se moet zou mijn tip zijn. Maar ja, ik ken het als je voor je gevoel te weinig aandacht kan besteden aan een auto, dan wint de ratio het van het gevoel.

Bedankt voor jullie reacties en ja ik zou normaal gesproken de AE86 niet weg doen als het niet hoeft. Maar niet rijden vind ik ook zonde en stil staan is ook niet goed.
De AE86 heeft een behoorlijke waarde en de Carina heeft juist veel aandacht nodig. Mijn hart zegt verkoop de AE86 en knap de Carina weer op, maar de ratio zegt het omgekeerde! :D

Bijzonder wagenpark!
Ik snap je overweging wel. En je kan de AE86 afvinken in de zin van: 'in bezit gehad!' :)

Die had ik al een keer eerder afgevinkt. Maar dat was 10 jaar voordat ik deze naar NL haalde.
Over dat onderwerp gesproken: ik heb ook een tijdje een Toyota Celica GT-S AA63 uit 1983 in mijn bezit gehad. Super zeldzame auto maar niet meer te redden omdat een vorige eigenaar het dak van lexaan had gemaakt maar niet de auto verder verstevigd had. Het idee toen was de motor en bak van deze auto over te zetten in de Carina. Dat plan was gestrand omdat de schuur waar ik kon klussen opeens tegen de vlakte moest en tegelijkertijd mijn vrouw zwanger was. (toeval) In plaats van de Carina om bouwen heb ik toen de AE86 naar Nederland gehaald.

Kleine update over de Carina: afgelopen weken druk in de weer geweest om deze weer de weg op te krijgen. Ik heb de voorremmen gedaan plus nog een lange lijst andere kleine dingen. Vandaag helaas afkeur bij de APK: remdruk links en rechts is niet gelijk (misschien nog een lek aan de rechterkant), remleidingen achter zit roest op (even opschuren) en de uitlaat heeft tussen twee flenzen een lek (pakking vervangen). De roest aan de remleidingen verbaasde mij niets, want toen ik tijdens het werken keek zag de achteras als volgt uit:
attachment.php

Mijn plan was al na de APK de achteras te ontroesten, bushings en veren te vervangen. Dat gaat dus iets eerder worden dan ik in de planning had. Dus van de week maar weer aan de slag en hopelijk komt hij deze keer dan wel door de keuring.

Mooi wagenpark! Die Carina en AE86 zou ik zo op m'n eigen oprit zetten.
Waarom niet direct ook even de remleidingen in hun geheel vervangen voor frisse exemplaren als je toch bezig gaat met de slangen vanwege remverschil?

Leuke auto's hoor. Zou sowieso de Sprinter houden, vind dat zelf wat bijzonderder dan een Carina.

Na veel wikken en wegen heb ik toch de Carina te koop gezet begin 2023. In principe was er veel animo voor, maar een proefrit van een geïnteresseerde gebeurde dit:
toyota-carina-on-a-flatbed-truck.jpg

De koppakking had er geen zin meer in en het blok bleek krom. Ik heb er uiteindelijk een gereviseerde motor in laten zetten met het idee de Carina toch te houden Maar dingen gaan niet zoals je denk dat ze gaan en een maand geleden heb ik de Carina aan een andere liefhebber overgedaan.

Nu kan ik me dan ook 100% focussen op de AE86. Ik heb inmiddels de bestaande JDM uitlaat (Tanabe) vervangen met een andere JDM uitlaat (Fujitsubo) en dat scheelt ongeveer 4 tot 5dB. Dat is zeker fijn als je lange(re) ritten maakt naar meetings.
attachment.php

Links de oude uitlaat en rechts de nieuwe.

Er staat nog een hoop in de planning zoals het veranderen van de Japanse accupolen naar EU accupolen (die zijn veel groter), opknappen van interieur delen en kleppendeksels, maar dat zal allemaal wel pas weer ergens in de lente gaan gebeuren.

Misschien leuk om 9 maanden later weer eens een update te doen. ;)

In November werd ik benaderd voor een feature op de Toyota website.
attachment.php

Dat artikel kwam de dag na Kerst op de website, dus dan was een leuk kerst cadeautje! (y)

Een van de foto's waar ik zelf heel erg blij van wordt is deze:
Toyota-AE86-exterieur-driekwart-rechtsvoor-rijdend-Hero:Large-Landscape

Ik ben ook ondertussen begonnen het interieur op te knappen. Na 42 jaar zijn veel elementen toch echt wel aan vervanging toe en het wordt steeds moeilijker om aan onderdelen te komen. Gelukkig zijn er wel wat onderdelen te vinden die je kunt printen:
attachment.php

En dan met een likje verf ziet het er best acceptabel uit. Links de geprinte versie, rechts de 42 jaar oude versleten deurgreep.
attachment.php

Maar niet alle onderdelen zijn beschikbaar als 3d object, dus ik ben ondertussen ook begonnen met zelf ze na te maken. Een goed voorbeeld zijn de afdekkapjes van de hoedenplank. Deze zijn niet meer te krijgen en als je ze nog tweedehands kan vinden zijn ze door UV net zo poederachtig als de mijne geworden. Dit zijn de versies die ik er voor gemaakt heb:
attachment.php

Links is het uiteindelijke ontwerp en geheel rechts het origineel met een lelijke tweeter er aan vast gelijmd.

En dan ga je van dit:
AP1GczO31xCGzF4WE4s0eA2Z0wlsBfrURnE2kUWVOaE9q3KUNzyOFK-xiaA3KzmqdG139ZofTxRDE3zsHgVzr3yaDqJElDVQ5ZDoTmBfsSV0owYckSV3NYfcgWBg6lccvNSVt9S7l_R0oGi8ueyPwY-5CJtiuw=w1016-h762-s-no

Naar dit:
attachment.php

Ik ben ook begonnen met het embleem van de voorkant na te maken:
attachment.php

De uiteindelijk versie is netjes vlak geschuurd en ziet er bijna 100% OEM uit:
attachment.php

Ik heb ook nog wat interieurdelen kunnen vinden die niet heel erg verweerd waren. De auto in kwestie had sinds 1999 in een opslag gestaan en was volledig verroest. Zie het verschil tussen nieuw (boven) en oud (onder):
attachment.php

Gisteren heb ik een tegelijkertijd met het vervangen van de interieurdelen ook een set Pioneer TS-X11 speakers geplaatst:
attachment.php

Langzaam aan begint het interieur er weer netjes uit te zien.

Op 7 juni ben ik naar 86 Dach bij het Toyota Museum in Keulen geweest. Op de terugweg heb ook nog een set Celica Supra mk2 wielen opgehaald die ik wil gaan opknappen:
AP1GczM739xF148_3d0e9oNRQV1o3NdC2rweUH9tvJGtYKU1WlmAULGZ3wbcy4fsv3p4EbYtX8P7Z0za-QJlcwNaZihsADtQxml3SZN6lRxu4JmKO0M2iK_VODkG_QMQiw5ArG5aTZan7sX37BaCeqpIo0DpFA=w1016-h762-s-no

Ik ben er nog iet helemaal over uit wat ik wil, maar waarschijnlijk ga ik ze gewoon weer blank aluminium maken met een paar donkere accenten.

Het is weer tijd voor een update.

attachment.php

De Trueno heeft in September groot onderhoud gehad: alle vloeistoffen zijn vervangen en de distributieriem en waterpomp zijn vervangen. De distributieriem was voor het laatst ergens tussen 2012 en 2016 vervangen, dus het werd hoog tijd die uit voorzorg te vervangen.

attachment.php

Ik had ook last van een snelheidsmeter die onder de 50 op en neer sprong als een kangaroe, dus heb ik vanuit een ander cluster gehaald en geinstalleerd.

En vervolgens was dit vorige week woensdag:
AP1GczO5BPvqv8nftqIna_F6D-ntyRN0sCu4WCB0nVeRH0qblta1JDLc6XdrV8PYbaOSVSUPUXT633Nb_ehSiVMoscCgARlCp1FhEWyKChI9uUPc4qW1ZKxOvqUKskiPyHhLQ9H2Gk8mYQg7mmPF1MPPvP8Wgw=w1016-h762-s-no

Zouden al die paarden er nog in zitten?

Volgens mij gaat dat bij Japanners vrij goed, toch?

En met die teller mocht je de kilometerstand nu geoorloofd terugdraaien? :p
Japanese paarden gaan gelukkig decennia lang mee!
Over de tellerstand, integendeel: de tellerstand is nu 80 kilometer hoger. Om de spindels van de vervangende unit terug te draaien moet je de hele as met alle zes spindels er uit halen. Dit deed ik door een inkeping te maken in het plastic. Alles aangepast naar de tellerstand die ik mij kon herinneren en weer netjes dichtgelijmd. Dit deed ik allemaal toen de auto bij de garage was voor onderhoud. Toen ik de auto terug kreeg zag ik dat ik mij 100 kilometer vergist had.

Niet zonder weer alles te demonteren en de lijm te verwijderen. Maar het plastic is erg broos geworden na 43 jaar en er was al een stuk afgebroken toen ik heel voorzichtig het open sneed. Dus dat is iets dat ik liever niet nog een keer doe.

Het is winter, dus de AE86 is opgehokt en er is weinig voortgang. Ik heb wel een nieuw stuur die ik wil installeren zodra het beter weer is.

Het lijkt er ook op dat ik binnenkort weer een mogelijkheid heb om de kilometerstand weer op de juiste getallen te krijgen:
AP1GczOEUI7NBpxt4wbKoyUAZP5mrvxsJZcDj2oAOpNmTkGfuzjTZGFmc_hZc3JfWLHri0d_iEvHg1UWfdIXS2JfKhIH_LFuDeCO9T0HTf-gCNptlNOl9N5Lok1-wc2zz9x-lQ1wlBkQx18xsT4X_TQ3JHeLJA=w1325-h742-s-no

Dit is een "digitale" tellerbak uit een Japanse AE86. Ik had deze in 2017 gekocht voor rond de 100 euro, maar tegenwoordig zijn ze zo tussen de 300 en 400 euro. Nog duurder is de brandstofniveausensor voor deze tellerbak omdat de complete voorraad van Toyota al ver voor 2017 uitgeput was. Als je er al eentje kunt vinden, dan zijn ze meestal boven de 400 euro. Ik had jaren geleden een poging gedaan een analoge sensor om te zetten naar digitaal, maar dat wilde niet werken. Nu, jaren later, heb ik weer een nieuwe poging gedaan en kwam er achter dat een van de draadjes binnen in de tellerbak een draadbreuk had en meteen werkte het zoals ik het had bedacht! Volgende stap is de oliedruk om te zetten en dan een mooie omzet kabel hiervoor gaan maken.

Het rollenbank artikel komt ergens in de komende weken in Autoweek, dus nog een klein beetje geduld!

Net ook het filmpje gekeken op de website hier. Altijd leuk om de eigenaar bij de auto te kunnen zien. Mooie resultaten. (y)

Dank! (y)
Ja, ik kijk ook altijd naar de rollenbank en klokjerond (klassiek) video's om te zien wat voor persoon de eigenaar is. Altijd erg leuk om te zien en zeker als het bijvoorbeeld een gepassioneerde eigenaar is die al 30 jaar dezelfde auto heeft. Het was wel raar om nu mezelf ineens bij die rollenbank te zien staan. En ergens in mijn achterhoofd weet ik natuurlijk dat ik daar zelf gestaan heb... :LOL:

Dank! (y)
Ja, ik kijk ook altijd naar de rollenbank en klokjerond (klassiek) video's om te zien wat voor persoon de eigenaar is. Altijd erg leuk om te zien en zeker als het bijvoorbeeld een gepassioneerde eigenaar is die al 30 jaar dezelfde auto heeft. Het was wel raar om nu mezelf ineens bij die rollenbank te zien staan. En ergens in mijn achterhoofd weet ik natuurlijk dat ik daar zelf gestaan heb... :LOL:
Kan me voorstellen. Ik had dat ook toen ik mezelf terugzag in een filmpje van een introductie bij Volvo Nederland. :ROFLMAO:

Het is weer tijd voor een update!

Begin april had ik een rondrit met de Toyota Club (TACN) en toen bleek dat de Japanse accu nu echt aan vervanging toe was. Ik had de auto met volle accu (als in, zat aan de druppellader) opgehaald, voor mijn huis geparkeerd en twee uur later had ik startproblemen. In plaats van een Japanse accu te kopen (die zijn wel te bestellen) heb ik er voor gekozen de boel om te bouwen naar EU-specificaties. Dat had alleen wel wat meer voeten in de aarde dan gedacht.

Japanse accu:
Attachment-17855.jpg

EU accu:
Attachment-17854.jpg

De accupolen van de Europese accu zijn groter, dus die heb ik van een andere (sloop) AE86. Het past net niet lekker, dus ik moet een plan maken om de plus-pool weer achter de accu te krijgen en de minpool heeft extra aarde draden die ik op een andere manier moet gaan monteren.
Ik heb zelf de accu-beugel moeten maken omdat de Japanse accu veel hoger en smaller is. De beugel is alleen een tijdelijke van aluminium en ik moet nog een permanente maken van staal en dan iets van rubbercoating erop doen. Ook moet ik nog een nieuwe staaf aan de achterzijde maken, want deze heeft te weinig schroefdraad.

Ik heb ook deze mistlampen gekocht:
Attachment-17830.jpg

Dit zijn automagische mistlampen waarvan de kappen automatisch open gaan als ze aangezet worden.

In Japan waren dit soort mistlampen een officiele accessoire:
Attachment-17833.jpg

(dit is de facelift versie)
Deze zijn nog tweedehands te vinden in Japan, maar de gemiddelde prijs van deze mistlampen schommelt tussen de 1500 en 2000 euro. Dus als ik het zelf kan maken, dan doe ik dat natuurlijk veel liever. :LOL:

Dit is de pre-facelift versie:
Attachment-17856.jpg

Mijn idee is om deze te voorzien van nieuwe kappen die dan weer lijken op de originele van de pre-facelift. Het hoeft dus niet 100% origineel te zijn. Dus ik ben aan de slag gegaan met Freecad en mijn 3D printer:
Attachment-17844.jpg

Evolutie:
Attachment-17850.jpg

Past na wat iteraties nu perfect:
Attachment-17849.jpg

Attachment-17848.jpg

Nu moet ik ze nog vlak schuren en in panda-zilver (dus zwart-zilver) verven. En dan nog voorzien van de juiste stickers en dan zou het redelijk op het origineel moeten lijken.

Laatst bewerkt:
Wat gaaf!
Bij Salvage Hunters Classic Cars hadden ze ook zulke units gemonteerd, dat was op een MR2.

Vandaag was ik bij de Cars & Coffee in Loosdrecht. Natuurlijk heb ik bijna alle auto's op de foto gezet, behalve de mijne. Dus op deze foto staat de Trueno verscholen achter de Rolls:
AP1GczNJwcU6dUyDP9_NoYNknC5_QcTOfiDAHrBAgSDdObUgYeEozYK9GXHv4leTFxiOcI7d0aXiiMEzW89yAyvh68l5slzMtJIZFNKcZXCobeR5h2X3qZpAN5iSkZJa6cUojhTpMzsXzrbrfJxJvwttcBNMlQ=w1016-h762-s-no

De Starlet op de voorgrond is een van de vier originele Starlet Cup-raceauto's die er nog zijn. Kennelijk kon je toen der tijd gewoon je raceauto als bedrijfsauto registreren. En je raad nooit wat de eigenaar zijn droomauto is... (y)

Ik ben erg blij met de nieuwe accu: geen startproblemen meer en ik kan mij niet herinneren dat de motor ooit zo snel aansloeg. Kennelijk was de accu al een tijdje toe aan pensioen.

Ik heb ook nog @Roadracer ontmoet! Hij en Mrs. Roadracer waren gekomen met Mr. Mustard en dus erg makkelijk te herkennen. Leuk jullie te hebben ontmoet! (y)

Ik bedenk me dat ik hier nog nooit gereageerd heb, maar wel altijd braaf meeleest. Leuke auto, de AE86. Die mistlampen zijn echt gaaf.

Je had indertijd (1999 - 2000) ook de Yaris cupauto's, kostte geen drol, maar hadden geen chassisnummer.... Chassisnummer er in laten slaan bij de RDW, keuren en gaan.... Maar wel BVB of BPM aftikken, grijs kenteken lukte al vaak niet meer.

• Leuk
Waarderingen: 944
Inmiddels ben ik alweer wat verder met het mistlampenproject. Hier inmiddels voorzien van (vele) lagen primer, kleur en lak:
Attachment-17872.jpg

Gisteravond had de lak een paar dagen uitgehard, dus tijd voor de stickers:
Attachment-17873.jpg

En vanochtend heb ik gekeken of ze ook goed pasten met een beugel die ik vorig jaar voor een set Cibie 35 had gemaakt:
Attachment-17879.jpg

De beugel heeft wat aanpassingen nodig (iets van 10 tot 15 millimeter hoger) dus die is prima als template te gebruiken.

Er is ook meer dan genoeg ruimte als die open is:
Attachment-17880.jpg

En ik heb ook een korte video voor hoe het dan in de praktijk werkt:

Wat betreft het aansluiten, er zijn drie draden nodig: 12V+, massa en een signaaldraad met 12V+. De 12V+ en massa hebben een permanente aansluiting nodig, dus ik was bang dat dit wel na verloop van tijd mijn accu zou leegtrekken. Ik was aan het bedenken: schema's met een relais en een 555-timer, zodat als de signaaldraad op 12 V zou zitten, het relais voor de motor ingeschakeld zou worden en dan een timer om het relais na een paar seconden uit te zetten als de signaaldraad geen 12 V meer zou krijgen.

Ik heb vanavond maar even gekeken naar hoeveel een enkele lamp verbruikt. Ik kwam op 27mA als de lamp niet aan was, dus dat is 0,32 watt. Niet iets om mij zorgen over te maken. Ik heb toen ook een van de lampen uit elkaar gehaald om te achterhalen hoeveel de lamp dan verbruikt.

Dit is in ieder geval de binnenkant:
Attachment-17885.jpg

Links de motor met twee schakelaars: een voor als de kap gesloten is en een voor als de kap open staat. Rechts is een logic board die relatief eenvoudig is: waarschijnlijk een paar transistoren voor de logica en dat is het wel zo'n beetje.

De lamp is een LED lampje zonder enige aanduiding er op:
Attachment-17886.jpg

Ik heb gezocht en vergelijkbare lampjes gevonden. Deze zijn of 7,5 watt of 15 watt. Dat is maximaal 30 watt voor beide lampen en dat is maximaal 2,5 ampere. Dat kan ik prima ergens aftappen (de radio?) achter het dashboard. Bijkomend voordeel is dat het dan ook gelijk geschakeld is door middel van het contactslot, dus dan heb ik ook geen last van een schakelbordje dat de accu over een langere periode leegtrekt. Conclusie: ik moet nog even twee beugels maken en de boel aansluiten en dan heb ik weer een project afgesloten.

Nog een laatste update op de accubeugel die ik had gemaakt. Ik heb met de 3D printer er een afdekkap voor gemaakt dat mocht ik een keer een tang of een moersleutel laat vallen op de plus-pool, dit niet direct tot een kortsluiting kan leiden.
Attachment-17877.jpg

Ik heb ook gisteren de staaf met schroefdraad voor de bevestiging aan de achterkant gemaakt:
Attachment-17878.jpg

Ik heb de mistlampen nog steeds niet elektrisch aangesloten, maar wel de kortere beugels gemaakt. Dit liep uit op wat problemen:
Attachment-17899.jpg

Omdat de beugel korter is, zit de lamp verder naar binnen. Omdat de bumper schuin afloopt, raakt de bovenkant van de lamp de bumper en daardoor kunnen de kappen dus ook niet meer open. Omlaag kan ook niet omdat de lip weer schuin de andere kant op gaat.

Dus weer twee beugels (kopie van het prototype) verder en nu ziet het er zo uit van de zijkant:
Attachment-17907.jpg

Ik ben er ook achter waarom ik zo graag de lampen hoger wilde hebben: de lampen zaten niet op dezelfde hoogte als de kentekenplaat. Dus ik heb de plaathouders 180 graden gedraaid:
Attachment-17910.jpg

Attachment-17913.jpg

Veel beter! (y)
Ik wacht nog op twee connectoren zodat ik de bedrading kan afmaken. Hopelijk komen die vandaag of morgen binnen.

Afgelopen weekend stond ik bij Hilversum on Wheels. Zoals gewoonlijk alle andere auto's gefotografeerd, behalve die van mij. :LOL:
Dus bij deze, mijn auto naast een prachtige Lotus Esprit Turbo in JPS kleuren:
Attachment-17924.jpg

Ondanks dat de Lotus alle aandacht trok, heb ik toch veel aanspraak gehad. Er was zelfs een vader die zijn zonen uitlegde over de mistlampen en hoe bijzonder die dan weer waren. Ik heb hem wel teleur moeten stellen dat het niet om de echte mistlampen ging, maar om een stel replica's. Maar het leuke is dat hij in eerste instantie niet zag dat het replica's waren, wat wel weer een mooi compliment is voor het werk dat ik erin heb gestoken! (y)

Ik had ook een jaar of twee geleden een set originele (optionele) windschermen gekocht op een tweedehands Japanse veilingsite. Je steekt ze eigenlijk tussen de raamrubbers en de raamstrips aan de buitenkant.
AP1GczMPQEFkJdTyOlvjptR8f5gtG5fuTsTOsVmag0s8yshCo8nivSzpfDuZ4-yAe11aOYEiZo7e_GMIP2qRv17z1XZrT-funddzimw6WNjaVlyVF6mTlcSvHLnepZraYG3-xZq9SRfesAl4de_dptiEeEZf9Q=w2160-h1620-s-no

Deze schermen kwamen zonder de originele bevestigingsclips, maar ze blijven redelijk zitten.

Nu heb ik in de afgelopen twee jaar al twee keer gehad dat ze toch aan één kant iets eruit zakken. Ik begon toch bang te worden dat ik er eentje onderweg zou verliezen. Gelukkig zag ik op de Japanse veilingsite dat iemand een set (niet originele) clips te koop had:
Attachment-17925.jpg

De clips plaats je dan tussen de twee raamrubbers zodat er genoeg druk op de windschermen komt te staan.
Attachment-17926.jpg

Ik rij nu gelijk een stuk geruster met mijn raam op een kier.

Laatst bewerkt:
Prachtige upgrades, knap dat je dat allemaal zelf kan fabriceren. En natuurlijk een geweldige auto. Ik heb heel wat rondjes in deze auto gereden, helaas was dat wel een digitale versie in het spelletje Sega GT 2002 op de klassieke Xbox.

Dank allemaal! (y)

Afgelopen weekend heb ik eindelijk de bedrading op orde gekregen:

Ik had wel een uitdaging omdat de Japanse GT Apex uitvoering alleen maar één enkele afdekplaat nog beschikbaar heeft. Die had ik inmiddels al gebruikt voor de schakelaar die ik gemaakt had om de snelheidswaarschuwing (speedchime) uit kan zetten. Dus die moest ergens anders naar toe verplaatst worden.
Attachment-17937.jpg

Ik had zelf een aantal oplossingen bedacht:
  1. Muntbakje vervangen met een 3D print afdekplaat waarin de schakelaar geplaatst kan worden
  2. Een gat maken in het dashboard links of rechts van de huidige schakelaars
  3. Een gat maken in het kachelpaneel zodat ik de schakelaar aan de linkerkant van het stuur zou hebben
Ik had geen zin om nog weer met de 3D-printer aan de gang te gaan om een ander onderdeel te prototypen en ik had ook geen zin om het dashboard zichtbaar te modificeren. Dus de keuze viel op het kachelpaneel.

Toen ik eindelijk het kachelpaneel eruit had (nadat het halve dashboard gedemonteerd was), kreeg ik een betere ingeving: waarom niet de schakelaar achterin de asbak verstoppen?
Attachment-17934.jpg

Attachment-17935.jpg

En nu heb ik dus genoeg ruimte voor de schakelaar van de mistlampen:
Attachment-17938.jpg

Jammer dat de originele achterruitverwarmingsschakelaar na 43 jaar zo verkleurd is. Eens kijken of ik een iets nieuwer exemplaar kan vinden.

Ik ben ondertussen druk bezig geweest met het restaureren van sommige plastic onderdelen:
[Image: Attachment-17945.jpg]

Andere onderdelen zijn het vak in de deur, de raamhendel, het deurontgrendelvak, de twee schopplaten op de bodem van de deur en het interieurdeel in het voetengedeelte.
[Image: Attachment-17946.jpg]

Voordat iemand roept dat de rugleuninghendel mist: inderdaad, die was ik vergeten mee te nemen en was dus nog niet gedaan. Die ligt nu in de tuin te drogen van een verse laag RAL 5008.

Vergeleken met de linkerkant is het stukken netter:
[Image: Attachment-17947.jpg]

Ik heb nu wel een auto met twee gezichten: een oude verweerde kant en een mooie nieuwe. :LOL:

Helaas heb ik ook al de eerste beschadiging opgelopen:
[Image: Attachment-17948.jpg]

Een tijdje geleden heb ik nieuwe clips gekocht om de deurbekleding en de deur mee vast te maken omdat ik al gemerkt had dat de oude slecht begonnen te raken. Sommige hielden de bekleding niet eens meer vast omdat ze krom waren of de deurkant niet meer vast bleef zitten:
[Image: Attachment-17949.jpg]

Omdat ik de deurbekleding er toch af moest halen voor het vak in de deur, heb ik besloten gelijk ze allemaal te vervangen.

Als je de oude naast de nieuwe ziet, is het gelijk duidelijk dat ze niet veel meer deden. Waarschijnlijk zijn ze nooit vervangen, want toen de auto overgespoten is (in Japan), hebben ze gewoon over de plastic clips in de deur heen gespoten. Die dingen zijn overigens nog erg moeilijk weer uit de deur te krijgen omdat ze van ouderdom gewoon kapot scheuren.
[Image: Attachment-17950.jpg]

Het resultaat is nu wel dat mijn deurbekleding weer strak tegen de deur aan zit! :)
[Image: Attachment-17951.jpg]

Geweldig die mistlampen. Ik had dit recent nog in het zeldzame opties en accessoires topic geplaatst. :love:

Als ik je had gespot in Loosdrecht had ik zeker wel even een foto gemaakt, ik denk dat je al weg was toen ik daar was.
Dat topic heb ik denk ik gemist! :rolleyes:
Ik ben wel tot iets van 13:00 in Loosdrecht gebleven en eigenlijk weggegaan toen de eerste auto's zo'n beetje begonnen af te druipen. De mistlampen zaten er toen nog niet op.

Ik heb een andere garagebox gevonden en ben nu spullen aan het verhuizen. De voornaamste reden is dat de nieuwe garagebox op 5 minuten lopen van mijn huis is en ik daar gewoon met mijn vergunning mag parkeren wanneer ik maar wil. Om naar mijn huidige box te komen kost het mij minstens 10 minuten met de auto of 15 minuten met de fiets. Sinds november 2024 is er betaald parkeren ingesteld. Ik woon in een andere zone, dus ik kan mijn auto ook niet meer zomaar daar parkeren. Bewoners kunnen daar een vergunning krijgen, maar huurders van een box dus niet.

Zo vol was het:
Attachment-17914.jpg

En na twee ladingen is het al een stuk leger:
AP1GczOeGkDGCxG_b-TPoo2cpPVLdAr310_w9nZ7RClJpyXGLqXrrP055OX_K_7TeGiVysPnYsmmhhnDipQ1KcLqnk5qgCcXgAqj5EwcFvuAS4viP3dRi3Hplpz6ZRCfcveuCh4CRQxTKAmGUyxNNU5AhHWS1w=w2160-h1620-s-no

De nieuwe box is lager (2 meter ipv 2 meter 30), maar wel veel dieper (6 meter ipv 5 meter):
AP1GczM57eVtDxI1Sbrllu7lK3oW3Fg4OfVJsUTC1B6FrOizFsXKNjWU6fNMlTkeptj7qZhU8DApoxJGR0NnK157b5mJ-tK2YVZ3iw8WlpEU3IUsNqdYJ-PHlZmbF1JPZtf_tXYLYDumz22f3v7A1y41sPkVPA=w2160-h1620-s-no

Ik denk dat ik nog een keer moet rijden om alle spullen te verhuizen die ik mee wil nemen en dan kan ik de stellage afbreken en opnieuw opbouwen in de nieuwe box. Dan nog een keertje richting de Milleustraat en dan ben ik over! (y)

Terug
Bovenaan