Banpei's wagenpark: 2013 Honda Civic FK2 en 1983 Toyota Sprinter Trueno AE86

Je auto stond dit weekeinde tijdens de grote bui in de box hoop ik :eek: ? Anders hadden we het vast kunnen lezen...

Je auto stond dit weekeinde tijdens de grote bui in de box hoop ik :eek: ? Anders hadden we het vast kunnen lezen...
Ja, gelukkig wel. Ik zou eigenlijk op zaterdag naar het ITM (Internationale Toyota Meeting) in Raamdonksveer gaan en dan had die misschien wel buiten gestaan. De andere optie had geweest hem dan tijdelijk in de nieuwe box te stallen.

Gisteren heb ik alles uit de oude garage verplaatst naar de nieuwe.
Oud:
Attachment-17952.jpg

Nieuw:
Attachment-17953.jpg

De AE86 staat nog in de oude garage. Bovenstaande foto was rond 5 uur 's middags en ik had al JCS gemist. Vandaag of morgen maar eens 's avonds de AE86 verplaatsen.

Ik heb nog overwogen om die zelfbouwkast anders op te bouwen, maar wegens tijdsdruk heb ik die gewoon hetzelfde gemaakt. In de toekomst moet ik die maar een keer veranderen zodat ik er een verdieping met een banden/velgenrack van maak.
Door de verhuizing kwam ik er achter dat ik toch iets te veel velgen heb:
4x 14-inch Almex Y3B (6J +12)
4x 14-inch Pizzacutters (5.5J +27) (dit waren de originele velgen van de AE86 in Nederland)
4x 14-inch Celica Supra (7J +8 )
2x 14-inch Hoshino Impul Pro Mesh (6.5J +11)
En dan nog de vier Black Racing (imitatie RS Watanabe) die nu op de auto zitten.

Over te veel wielen gesproken, afgelopen weekend kwam er een pakket uit Japan aan:
Attachment-17954.jpg

Zover ik wist, zat hier een wiel in. Ik had een paar wielen gekocht en het bedrijf in Japan heeft twee dozen opgestuurd. Maar meer daarover later...

Mijn verbazing was groot toen er twee wielen in de doos bleken te zitten:
[Image: AEU86 AE86 - Banpei's two door panda Trueno from Japan]

Het zijn twee 14 inch wijde SSR Formula Mesh wielen 7.5J Type B:

Dat wil zeggen dat ze 14 inch in diameter zijn, 7,5 inch breed en een offset hebben van +6

Mijn initiële plan was om ze te paren met een set Impul Pro mesh wielen die ik al had:

Kwa design zijn ze bijna hetzelfde en dan zou ik 6,5 inch +11 voor en 7,5 inch +6 achter hebben. Het plan was dan de Impul Pro Mesh wielen, net als de SSR wielen, dan zilver te maken.

Maar nu wordt het een raar verhaal... Ik heb deze wielen van een Japanse veiling en ik dacht dat het om twee wielen ging. Vervolgens gaat zo'n proxy-service aan de slag om het te laten versturen van de verkoper naar hun. Zij hebben toen twee dozen ontvangen en ik heb betaald voor het verschepen naar Nederland (per boot). Gezien het gewicht van 11 kilo, ging ik ervan uit dat ze dus de twee dozen samen hadden gevoegd. Vier weken later krijg ik een bericht van de proxy-service dat er nog steeds één doos in hun magazijn staat. Dus die heb ik ook laten versturen, met het idee dat ze dus toch de twee wielen apart hadden verzonden. Vandaar de verbazing toen er toch twee wielen in de doos zaten. Dus dan is de vraag, wat zit er nou in die tweede doos? :confused:

Als ik nu de veiling teruglees, wordt er met geen woord gerept over hoeveel wielen het nou gaat. Er zijn alleen maar twee (beroerde) foto's die er eigenlijk hetzelfde uitzien:

Toen ik op deze veiling had geboden, dacht ik dat het dus om twee keer dezelfde wielen ging. Een paar dus. Als ik er nu beter naar kijk, dan zie ik dat er andere oxidatiepatronen en beschadigingen op de velgranden zitten. Het zijn er dus wel degelijk vier! :oops:

Ik ga er dan vanuit dat de anderen dus ook 7.5 +6 zijn, wat dus eigenlijk een (bijna) ideale set is voor de AE86! :)

De twee die ik nu binnen heb gekregen zijn wel in een slechte staat. Zover ik het nu kan beoordelen zijn de velgranden prima te redden met een beetje poetswerk (geen al te grote beschadigingen), maar moeten de harten van de velgen wel voorzien worden van een nieuwe laklaag. Eerst maar eens wachten op de tweede doos en daarna de set goed schoonmaken en dan verder kijken.

---Edit---

Vanavond de AE86 verhuist naar de nieuwe box:
Attachment-17973.jpg

Het is nog zoeken naar de juiste referentiepunten om strakker te parkeren, maar er is in ieder geval genoeg ruimte. Ik moet alleen wat meer opletten met die smallere deur.

Aan de achterkant heb ik ook meer dan genoeg ruimte:
Attachment-17974.jpg

Dus die ene meter extra maakt echt een boel uit!

Morgen nog de oude box aanvegen en naar de stort voor alle troep die achter is gebleven en dan ben ik rond! (y)

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels de nieuwe velgen gepast op de AE86.

Achter:
Attachment-17975.jpg

Voor:
Attachment-17976.jpg

Zoals je kunt zien, heb ik de velg op een paar balkjes gezet zodat het gewicht op de velg rust en deze dan op de juiste plaats uitkomt. Maar het resultaat is niet helemaal wat ik had verwacht. Achter zit de velg nagenoeg gelijk aan de rand van het spatbord en voor komt deze er zelfs voorbij. Als het inderdaad een 7.5J +6 zou zijn, dan zou de velg achter ongeveer 2 centimeter naar binnen zitten en voor net onder de rand van het spatbord verdwijnen.

De reden dat ik uitkwam op +6 is omdat de veiling ze verkocht als "SSR Formula Mesh 7.5J Type B". Type B wil zeggen dat het velgdeel aan de achterkant een breedte van 5 inch zou moeten hebben en een lip van 2.5 inch en dan een offset hebben van +6. Dus er zat niks anders op dan te gaan meten.

Attachment-17985.jpg

Attachment-17986.jpg

Met een velgbreedte van 196mm (208mm inclusief velgranden) zit ik op een middenlijn van 104mm. Met een backspacing van 110mm kom ik dan uit op een offset van -6! Dan is het dus niet een Type B, maar op een Type A velg! Deze velg heeft een lip van 3 inch en komt inderdaad veel verder naar buiten. Deze veiling is echt een koopje geweest: vier velgen in plaats van twee en dan ook nog eens in een erg agressieve uitvoering! :oops:

Het is nu afwachten of de andere twee velgen dan wel Type B zijn (dat zou de veilingaanduiding verklaren), want anders zit er niets anders op dan ze te gaan monteren met een hoop camber. :LOL:

Terug
Bovenaan