BMW i3 (Neue Klasse) 2026

MB 300SL

Kilometervreter
4fJn42I.jpeg

YeFfHS5.jpeg

Rc02ooR.jpeg

mthMnjw.jpeg

tYrLHAE.jpeg

hXlEVu1.jpeg

h5dYtD2.jpeg

Laatst bewerkt:
EV's beginnen volwassen te worden dus ik verwacht er ook veel van! (y)

Laatst bewerkt:
Hm, verhoudingen lijken niet helemaal overeen te komen met het concept. Jammer... Verwacht(te) er ook veel van, maar ik zie helaas 5-serie overeenkomsten, in plaats van een mooie Neue Klasse vertaling.

Zeker een auto om naar uit te kijken. Ben echt benieuwd of hun meer ingetogen nieuwe styling goed tot z'n recht zal komen

BMW-i3-Neue-Klasse-sedan-scoop-21-1536x990.webp

bmw-vision-neue-klasse-concept6-64e39f3f9c62c.jpg

Wat is ingezet bij de 1- en 2-Serie zet door naar de 3-Serie (er vanuit gaande dat dit ook de koets wordt voor de 3 met verbrandingsmotoren…), de unieke BMW-lijn met lang gerekt front verdwijnt langzaam maar zeker. Verder zou het best een knappe auto kunnen worden, ik ben in elk geval blij dat BMW nog echte sedans blijft bouwen en niet zoals bij Audi (A5, A6) er een soort liftback van maakt. Wel vind ik de ramen erg hoog,

Gelukkig zijn de zijruiten minder hoog dan de concept. Ik ben zeer benieuwd, mooi dat de sharknose uit de 70’s terug lijkt te komen. Hij komt ook als Touring en de ICE (G50/G51) zal er inderdaad sterk op lijken (zie Mini BEV en ICE ook) maar dus allebei op een verschillend platform.

Grille en bumpers zijn waarschijnlijk ook niet definitief. Maar het blijft gewoon zinloos om zo'n prototype al te gaan beoordelen.

Alles is gewoon af alleen afgeplakt of iets er overheen. Je ziet zelfs op de achterbumper de vorm in het midden wat doet denken aan de concept car. Echter kunnen auto's heel anders overkomen als je het volle plaatje ziet.

Laatst bewerkt:
Even terug naar de i3 maar weer denk ik....
Uiterlijk blijft smaak, ik ben vooral benieuwd naar de eerste rijervaringen.
Hoop dat BMW ook in de toekomst zijn klanten de mogelijkheid blijft bieden om te kiezen voor een "neue klasse" en er niet standaard vanuit gaat dat alle klanten een EV willen.

Voorlopig denk ik dat ze beide blijven aanbieden. De vraag naar brandstof auto's is nog te groot omdat links te laten liggen.
Hele delen van de wereld zijn nog niet toe aan een ev.

Tuurlijk, de i3 als concurrent voor de EQA of EQ-CLA zou heel onlogisch zijn. Daarvoor zal er op termijn ongetwijfeld nog een i1 en i2 komen.

Dank voor het posten, auto werd gisteren al geteased en nu dus gelekt op het internet. Wel het snoepje van de week hoor!

Kleine toelichting:
Toen de Primera in 1990 uitkwam vond ik dat een hele mooie auto met BMW trekjes. Dat kwam vooral door de vorm van de zijruiten (hoewel het achterportier naar verhouding te kort was tov het voorportier), ook met een soort Hofmeisterknik en de voorover hangende spijl in het achterportier zoals BMW dat toen ook had (o.a. E34). Maar qua verhoudingen was het natuurlijk lang geen BMW, want BMW’s hadden een soort van ideale lijn en verhoudingen, lange motorkap, korte voor-overhang etc. Die ideale lijn heeft BMW heel lang weten vast te houden maar die tijd lijkt nu voorbij. De huidige 7 en 5 voldoen er al niet meer aan, door de elektrificatie zijn die te hoog en te lomp geworden. En bij deze i3 Neue Klasse gooit BMW alles overboord qua ideale lijn, en staat er ineens een auto die mij qua proporties veel aan die eerste Primera doen denken. Kortere motorkap, langere voor-overhang, zelfde soort raamlijn met voorover hangende spijl in achterportier, etc. Deze auto ga je straks van grotere afstand niet meer als BMW herkennen, zoals dat decennia lang wel is geweest.

En niet alleen een herkenbaar uiterlijk, ook qua interieur was het altijd herkenbaar als bmw. Nu zijn het een paar schermpjes met standaard navi en spotify, stuur en that's it.

En niet alleen een herkenbaar uiterlijk, ook qua interieur was het altijd herkenbaar als bmw. Nu zijn het een paar schermpjes met standaard navi en spotify, stuur en that's it.
Uiterlijk, interieur, rijeigenschappen, 6-cilinders. Langzaamaan verdwijnt dat allemaal. Sommigen zeggen dat sommige Mazfa-modellen een BMW-gevoel geven.

Goeie vooruitzichten, kan niet wachten tot Neue Klasse van start gaat. Stond vandaag weer oog in oog met het achterwerk van een X2, brrrr. En de huidige 5 houdt ‘t ook niet lang vol. BMW is zelf ook toe aan de Neue Klasse!

BMW-iM3-Scoop-10.webp

BMW-iM3-Scoop-13.webp

BMW-iM3-Scoop-15.webp

BMW-iM3-Scoop-17.webp

BMW-iM3-Scoop-4.webp

BMW-iM3-Scoop-6.webp

Four numbers were listed: 2,675 kg (5,897 lbs), 4,475 kg (9,865 lbs), 1,250 kg (2,756 lbs), and 1,475 kg (3,252 lbs). The first figure, 2,675 kg (5,897 lbs), appears to represent the gross vehicle weight or the total allowable weight of the car, including its own mass, passengers, cargo, and fluids. The second figure, 4,475 kg (9,865 lbs), likely refers to the gross combined weight when towing a trailer. The final two numbers specify the maximum axle loads: 1,250 kg (2,756 lbs) at the front and 1,475 kg (3,252 lbs) at the rear.

The number that stands out is the preliminary gross weight of 2,675 kg (5,897 lbs), and how that stacks up against the current ICE-powered M3 Sedan. According to BMW’s spec sheet, the base M3 has a curb weight of 1,780 kg (3,924 lbs) and a maximum permissible weight (presumably equivalent to gross weight) of 2,210 kg (4,872 lbs).

Alle ingrediënten zijn zichtbaar om de excellente E46 te evenaren. Ik ben benieuwd.
NB De iX3 is een enorm succes. Geen verrassing als BMW eindelijk luistert naar kritiek.

Alle ingrediënten zijn zichtbaar om de excellente E46 te evenaren. Ik ben benieuwd.
NB De iX3 is een enorm succes. Geen verrassing als BMW eindelijk luistert naar kritiek.
Van de week een eerste review van i3 gezien, van een youtuber die met de i3 Neue klasse heeft mogen rijden tijdens winterstests (wel nog volledig afgeplakt).

i3 krijgt dus exact de zelfde drivetrain als de iX3 (ook 110 kWh netto accu), en lijkt minstens minstens 10 cm lager. Dat wil zeggen dat die een range gaat hebben van meer dan 900 km.
Binnenruimte lijkt meer dan voldoende.vooraan, maar achteraan zit je wel met opgetrokken knieën (de reviewer is net geen 190cm groot).
Verlichting vooraan lijkt me erg mooi achterzijde was nog bijna volledig afgeplakt in die test

Volgens mij wordt dit een topper, ik hoop echt dat hij voldoende goed verkoopt zodat we nog berlines (en Touring) blijven houden

Die nieuwe iX3 scoort vooralsnog hoge ogen ja. Ik moet nog wat tests gaan kijken, maar als ze nu het infotainment goed op orde hebben en de stoelen ook, kan 't in de toekomst een interessante keuze zijn.

Idem voor een i3. Hopelijk gaat de i5 uiteindelijk ook die kant op - en dan met fatsoenlijk interieur en exterieur want dat is nu om te janken.

Hoe moet je rijstijl zijn om 120 W/km te verbruiken, 900 km achter elkaar? Dan hoef je geen BMW te nemen.
Klopt helemaal. Maar het voordeel is dat wanneer je wél des BMW's rijdt, je nog steeds 500km aan bereik overhoudt. Dat is prima en komt voor mij beter in de buurt bij wat acceptabel/handig is voor snelle vakantieritten.

Hoe moet je rijstijl zijn om 120 W/km te verbruiken, 900 km achter elkaar? Dan hoef je geen BMW te nemen.

Is dat zo? Heb met m’n oude lompe ix3 ook 14.1/100 gehaald over een paar honderd km.. gewoon als bmw rijder :) denk dat het met de efficiëntere motor/batterij en de lagere cw waarde goed te doen moet zijn..

Ik denk dat je ondertussen wel zou weten dat de WLTP berekend wordt bij een gemiddelde snelheid van 46 km/h
Ik zit deze maand met mijn BMW i5 Touring zelfs nu al onder mijn WLTP verbruik (gemiddeld verbuik maart 14.4 kW/100 km, ondanks winterbanden). Niet iedereen rijdt iedere dag autosnelweg, ik rijd gemiddeld 55 km/h.

En niet iedere BMW rijder gaat overal de verkeersregels aan zijn laars lappen. Ik kocht mijn i5 Touring omdat hij het beste reed, het leukste interieur had in zijn klasse en het beste rijassistentiesysteem.

De IX3 haalt ongeveer 500 km range bij10°C aan 120 km/h. De i3 gaat boven de 600 km uitkomen bij 20°C.

Ik heb een laadtest van de iX3 gezien, aan een 300kW laadpaal (max laadvermogen is 400 kW), maar dan laadt de iX3 van 8 tot 48% op aan een vermogen van 300 kW , dat is 42 kW bijladen in minder dan 9 minuten. Zelfs bij 80% haalt hij nog 110 kW.. De 10-80% was dan net geen 24 min.

Die nieuwe iX3 scoort vooralsnog hoge ogen ja. Ik moet nog wat tests gaan kijken, maar als ze nu het infotainment goed op orde hebben en de stoelen ook, kan 't in de toekomst een interessante keuze zijn.

Idem voor een i3. Hopelijk gaat de i5 uiteindelijk ook die kant op - en dan met fatsoenlijk interieur en exterieur want dat is nu om te janken.
Infotainment en interieur zijn wat mij betreft perfect, is de reden waarom ik voor een i5 gekozen heb. Ik verkies dit interieur echt wel boven dat van mijn vorige 5-serie... Ik heb wel de ge-update, waarbij enkele aanpassingen in het interieur zijn doorgevoerd (na mei 2025). Nu moet ik wel toegeven dat ik 5 jaar met een Tesla gereden heb, dus dat heeft mijn oordeel waarschijnlijk ook wel wat beïnvloed.

Laatst bewerkt:
Dat het een mooie auto zal worden die efficient met z'n energie om kan gaan is mij wel duidelijk.... Maar 900 km adverteren met een "gemiddelde" van 46 km/u, dan ben je bijna 20 uur onderweg om die afstand af te leggen. Had niet verwacht dat BMW met deze waardeloze marketingstrategie mee zou gaan. Eerder meer Freude am fahren, gewoon lekker opschieten en iedere 500 km even bij laden.

Elk merk adverteert in Europa met WLTP-verbruikscijfers en -range. En dat deze erg optimistisch zijn is niks nieuws. Als een fabrikant belooft dat een brandstofauto 1 op 20 rijdt ben je ook blij met 1 op 15.
Wel is het zo dat het verschil tussen WLTP en praktijk in absolute zin groter wordt naarmate de theoretische range toeneemt, wat je met dit soort waarden steeds meer gaat krijgen. Misschien moeten we werken met een zomer-WLTP en een winter-WLTP?

• Leuk
Waarderingen: NFS
Dat het een mooie auto zal worden die efficient met z'n energie om kan gaan is mij wel duidelijk.... Maar 900 km adverteren met een "gemiddelde" van 46 km/u, dan ben je bijna 20 uur onderweg om die afstand af te leggen. Had niet verwacht dat BMW met deze waardeloze marketingstrategie mee zou gaan. Eerder meer Freude am fahren, gewoon lekker opschieten en iedere 500 km even bij laden.
Het is wettelijk verplicht om die range aan te geven. BMW geeft wel in reclamefolders wel vaak een meer realistisch bereik op. Freude am fahren is voor mij niet op de autosnelweg rijden aan 130 km/h. Wanneer ik volgend week-end naar mijn tante in de Ardennen rijdt, zal ik de laatste 40 km wel Freude am fahren ervaren, zonder daar > 100 km/h voor te moeten rijden...

De meeste Europese merken (in tegenstelling tot onder meer een niet nadergenoemd Amerikaans merk) geven ook hun WLTP testresultaten weer voor de verschillende snelheidssegmenten van die test (op de offerte).
En de WLTP extra-high speed is het verbruik op de snelweg (tot 131 km/h) . Dus je weet perfect waar je aan toe bent...

Terug
Bovenaan