BMW i3 (Neue Klasse) 2026

BMW-i3-leak-00001.webp

BMW-i3-leak-00002.webp

BMW-i3-eco-materials-00003.webp

BMW-i3-eco-materials-00001.webp

BMW-i3-eco-materials-00007-scaled.webp

Dit kan dus naar een “Nieuwe auto”-topic.
Moet zeggen dat ik positief verrast ben. Minder “bulky” dan ik had verwacht. Mooie achterkant ook.
Hopende op een mooie Touring zet ik ‘m op de shortlist.

Ik vind hem wel gaaf, ik moest ook wel even aan de Lancer denken bij het zien van de beelden.

Geen verkeerde auto. Voorkant erg geslaagd. De naar binnen toe kleiner wordende achterlichten vind ik daarentegen iets minder geslaagd. Het maakt de achterkant een beetje ielig. Wat dat betreft waren de achterlichten van de ´playmobile´ achtige conceptmodellen toch iets mooier door hun grotere formaat.

Ik denk dat je ondertussen wel zou weten dat de WLTP berekend wordt bij een gemiddelde snelheid van 46 km/h
Ik zit deze maand met mijn BMW i5 Touring zelfs nu al onder mijn WLTP verbruik (gemiddeld verbuik maart 14.4 kW/100 km, ondanks winterbanden). Niet iedereen rijdt iedere dag autosnelweg, ik rijd gemiddeld 55 km/h.

En niet iedere BMW rijder gaat overal de verkeersregels aan zijn laars lappen. Ik kocht mijn i5 Touring omdat hij het beste reed, het leukste interieur had in zijn klasse en het beste rijassistentiesysteem.

De IX3 haalt ongeveer 500 km range bij10°C aan 120 km/h. De i3 gaat boven de 600 km uitkomen bij 20°C.

Ik heb een laadtest van de iX3 gezien, aan een 300kW laadpaal (max laadvermogen is 400 kW), maar dan laadt de iX3 van 8 tot 48% op aan een vermogen van 300 kW , dat is 42 kW bijladen in minder dan 9 minuten. Zelfs bij 80% haalt hij nog 110 kW.. De 10-80% was dan net geen 24 min.

Infotainment en interieur zijn wat mij betreft perfect, is de reden waarom ik voor een i5 gekozen heb. Ik verkies dit interieur echt wel boven dat van mijn vorige 5-serie... Ik heb wel de ge-update, waarbij enkele aanpassingen in het interieur zijn doorgevoerd (na mei 2025). Nu moet ik wel toegeven dat ik 5 jaar met een Tesla gereden heb, dus dat heeft mijn oordeel waarschijnlijk ook wel wat beïnvloed.
Vanuit een Tesla ben je inderdaad al beïnvloed denk ik. Ik heb een G31 en vond de stap naar een G60 echt geen vooruitgang. Blij dat ik 'm na de proefrit kon inleveren.

hmm

enUQzmf.jpeg

een nogal ongemakkelijk ontwerp. Niet zo lelijk als een 5 of 7, maar mooi ook niet. En die lege dashboard kan ik maar niet aan wennen,
De ‘schoonheid’ van een 5-serie met het gedrocht 7-serie vergelijken, onbegrijpelijk.
De i3 is dan misschien geen beauty, lelijk kan ik hem toch niet noemen. Voor een elektrische sedan kan hij er, net als de 5-serie, goed mee door. Liever zo’n wagen dan veel hoogpotige gedrochten, ook een pak eleganter dan de iX3.

En een leeg dashboard? Wat zie ik over het hoofd?

Terug
Bovenaan