Citroën C3 Aircross

Jezus, wat een drama weer. Voor mijn part geven ze hem 3/5 als dat je gelukkig maakt. Het is maar een autotest. Niks om je druk over te maken. En doe je dat wel, dan schrijf je toch een klachtenbrief naar autoexpress.co.uk?

Je maakt je anders elke keer heel druk als iemand een andere test plaatst. De één plaats de meest positieve tests en de ander de meest negatieve. Wat is het verschil? Beiden kiezen een bepaalde test uit met een doel.

Je maakt je anders elke keer heel druk als iemand een andere test plaatst. De één plaats de meest positieve tests en de ander de meest negatieve. Wat is het verschil? Beiden kiezen een bepaalde test uit met een doel.
De Adac testen acht ik vrij neutraal. De test is heel uitgebreid inclusief meetwaarden. Alles is goed onderbouwd.

Hier is een test over de Opel Frontera wat vergelijkbaar is met de Citroen C3 Aircross. En die test valt echt negatief uit met de term ``EV miskleun van het jaar``

Wat ik hier mis zijn de meer realistische testen. Niet de meest positieve testen die je kan vinden op internet met de hoogste score, zonder enige diepgang om een merk met een bepaald model te promoten.

De Adac testen acht ik vrij neutraal. De test is heel uitgebreid inclusief meetwaarden. Alles is goed onderbouwd.

Hier is een test over de Opel Frontera wat vergelijkbaar is met de Citroen C3 Aircross.
Wat ik hier mis zijn de meer realistische testen. Niet de meest positieve testen die je kan vinden op internet met de hoogste score, zonder enige diepgang om een merk met een bepaald model te promoten.
Want het allernegatiefste is wel realistisch?
Ik denk dat ik er niet ver naast zit met de conclusie die ik hierboven reeds heb geschreven: er wordt nergens geschreven dat dit een perfecte wagen is, wel dat deze een goede prijs heeft voor wat hij te bieden heeft.

De waarheid niet omdraaien: jij maakt je steeds weer druk als er iets in een Citroën topic wordt gepost. Bovendien weiger je de nuancering te zien die ik er zelf heb bij geplaatst?

Nou ja, vanaf prijs € 27800,- met een 44 kWh accu en een hele beperkte actieradius. Is naar mijn mening geen koopje. Geen geconditioneerd accupakket ! Geen warmtepomp. Het aandrijfsysteem inclusief batterij heeft een achterstand van 10 jaar. Goedkoop is in dit geval duurkoop naar mijn mening.

Nou ja, vanaf prijs € 27800,- met een 44 kWh accu en een hele beperkte actieradius. Is naar mijn mening geen koopje. Geen geconditioneerd accupakket ! Geen warmtepomp. Het aandrijfsysteem inclusief batterij heeft een achterstand van 10 jaar. Goedkoop is in dit geval duurkoop naar mijn mening.

Prijs R4 basisversie:

VermogenAccuActieradiusUitvoeringVanafprijs
120 pk40 kWh322 kilometerEvolution€29.990

Mensen, elke test heeft een subjectieve factor, namelijk de betrokken tester. Ik herinner me dat daarover zelfs bij testen op AutoWeek.nl al opmerkingen over worden gemaakt (en ga ze alsjeblieft niet opzoeken en opsommen...). Geen enkele test is absolute waarheid. En zelfs 'harde' metingen hebben cijfers die zeker bij elektrische auto's grote variabelen kennen als het gaat om de prestaties (bijvoorbeeld temperatuur, andere weersomstandigheden). En prestaties of verbruik die voor een automobilist absoluut te weinig zijn, kan voor een andere gebruiker heel okay zijn. Die keuze kan en moet ieder gewoon voor zich maken. Je hoeft daarvoor niet herhaaldelijk met andere gebruikers in de clinch te liggen.

Wat ontzettend fijn dat we steeds dezelfde discussies te zien krijgen in Stellantis-topics met steeds dezelfde mensen en dezelfde argumenten, wat volgens mij over en weer in talloze tijdelijke bans heeft geresulteerd. Is dat het nu echt waard? Kunnen mensen hun gejemieer niet per privébericht voortzetten? Het is echt niet te harden.

AutoExpress en AutoCar zijn natuurlijk solide bronnen. Die hebben niet de waarheid in pacht; ik lees ook wisselende recensies over die budgetmodellen van Stellantis. Om nu te stellen dat alleen de meest negatieve recensies 'neutraal' zijn en de positieve recensies niet deugen gaat ook een beetje ver.

Om nu te stellen dat alleen de meest negatieve recensies 'neutraal' zijn en de positieve recensies niet deugen gaat ook een beetje ver.
Dat schrijf ik nergens. Ik belicht juist de zwakke punten waarvan niets staat vermeld bij AutoExpress. Daarbij is een test van Adac neutraal en niet negatief als je die tenminste gelezen hebt. Je moet ook de mindere punten van een auto kunnen benoemen.

En zelfs 'harde' metingen hebben cijfers die zeker bij elektrische auto's grote variabelen kennen als het gaat om de prestaties (bijvoorbeeld temperatuur, andere weersomstandigheden).
Precies ! Wat denk je wat er gebeurd bij een ongeconditioneerde accupakket? Bij kou of een hete zomerdag. Geen warmte of koeling bij een batterij pakket. Dat heeft enorme invloed op de prestaties en actieradius bij bepaalde temperaturen en weeromstandigheden.

Alles mag positief benoemt worden als we de zwakke punten maar achterwegen laten. Op deze manier kijk ik niet naar een auto. Vooral niet bij aanschaf van een nieuwe auto.
En prestaties of verbruik die voor een automobilist absoluut te weinig zijn, kan voor een andere gebruiker heel okay zijn.
Dat is zonder meer waar. Prioriteiten kunnen heel anders zijn. Toch ben ik van mening dat het loont heel goed je huiswerk te doen voordat je een nieuwe auto koopt. Het kan ook teleurstellingen voorkomen.

Prijs R4 basisversie:

VermogenAccuActieradiusUitvoeringVanafprijs
120 pk40 kWh322 kilometerEvolution€29.990
@CV, opletten graag: Renault 4 E-Tech electric heeft een geconditioneerde koeling via een warmtepomp, die zowel de batterij als de cabine kan verwarmen en koelen. Deze warmtepomp is gekoppeld aan het energieterugwinningssysteem van de batterij en helpt het rijbereik te vergroten.
Dat heeft de C3 Aircross niet. Het heeft weinig nut om auto`s te vergelijken die technisch behoorlijk verschillen. De C3 loopt echt achter op de EV aandrijflijn.
Lees deze test eens waarbij de Jeep Avenger wordt verslagen door de R4. https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2025/september/dubbeltest-jeep-avenger-e-versus-renault-4

Je focust te veel op 1 aspect, de range. Eigenlijk moet je naar het hele plaatje kijken en op basis daarvan oordelen.

Je focust te veel op 1 aspect, de range. Eigenlijk moet je naar het hele plaatje kijken en op basis daarvan oordelen.
Nee ik kijk naar het totaal plaatje. Daarin neem ik onder andere mee, vermogen koppel en verbruik. Het totaal plaatje moet kloppen. Als de wegligging slecht is bijvoorbeeld, is dat ook voor mij een groot minpunt.

@CV, opletten graag: Renault 4 E-Tech electric heeft een geconditioneerde koeling via een warmtepomp, die zowel de batterij als de cabine kan verwarmen en koelen. Deze warmtepomp is gekoppeld aan het energieterugwinningssysteem van de batterij en helpt het rijbereik te vergroten.
Dat heeft de C3 Aircross niet. Het heeft weinig nut om auto`s te vergelijken die technisch behoorlijk verschillen. De C3 loopt echt achter op de EV aandrijflijn.
Lees deze test eens waarbij de Jeep Avenger wordt verslagen door de R4. https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2025/september/dubbeltest-jeep-avenger-e-versus-renault-4
R4 en Avenger zijn beide leuke auto's, dat de R4 als winnaar uit de bus komt, is helemaal prima, maar maakt de Avenger geen slechte keuze. Veel zal meer afhangen wat je zoekt in uitstraling, want daar verschillen deze auto's nog het meest. Ze zijn namelijk beide zuinig, qua prijs vergelijkbaar, de ene rijdt wat stugger, de andere comfortabeler, de ene biedt nog wat meer ruimte dan de ander tegen wel grotere buitenmaten (lengte, breedte en hoogte), de ene kan meer trekken dan de ander, maar het is maar de vraag of je dat nodig hebt. Belangrijk verschil is nog wel de garantieperiode: 2 jaar versus 8 jaar. Aan beide val je geen buil.

Terug
Bovenaan