Citroën C5 X

Sport Leicht zei:
Passchier zei:
.. . voogens mij doe je t er ook wel een beetje om

Eh.. voogens mij geef ik gewoon mijn mening, niks meer en niks minder.

Iemand een fanboy noemen niet echt een mening. 'Voogens' natypen ook niet. Het is treitergedrag.

3. Het plaatsen van privé-informatie, privécorrespondentie of iemands beeltenis zonder de uitdrukkelijke toestemming van die persoon is niet toegestaan.

Sowieso misschien wel aardig om gewoon weer ontopic te blijven :T

Ah dan haal ik t weer weg
Oh wacht, ik heb alweer een nieuw bericht van onze grote vriend!

Ik kwam deze fotos nog tegen, gemaakt in shanghai:

Bepaald geen strakke naden / lijnen, maar dat zal uiiteindelijk wel gecorrigeerd worden. Maar wat een lelijke auto zeg, met een dashboard wat nog het meeste lijkt op het verschrikkelijke dash in de Lexus ES (maar dan nog lelijker). Volgens mij is dit een kansloze auto, de tijd (en de verkoopcijfers) zal leren of ik gelijk krijg.

Nog wat goeie foto's gevonden. Dat blauw staat me meer en meer aan:
Citroen-C5-X-LNA-FL-202104-38.jpg

Citroen-C5-X-LNA-FL-202104-10.jpg

Citroen-C5-X-LNA-FL-202104-1.jpg

strakke naad!

Citroen-C5-X-LNA-FL-202104-3.jpg

Citroen-C5-X-LNA-FL-202104-5.jpg

Citroen-C5-X-LNA-FL-202104-6.jpg

Ook leverbaar met de HUD van de DS4, bij sommige veel duurdere wagens zelfs niet tegen harde munt verkrijgbaar.

Citroen-C5-X-LNA-FL-202104-7.jpg

Citroen-C5-X-LNA-FL-202104-11.jpg

Waar is de tijd dat VW als voorrijder de hemel werd ingeprezen omwille van zo'n oplossing?

Citroen-C5-X-LNA-FL-202104-14.jpg

De chevron als motief komt overal terug, zelfs in de geperforeerde stof (geen leder heeft de interieurontwerpster van Citroën verklaard. Wat wel, heb ik niet onthouden).

Citroen-C5-X-LNA-FL-202104-22.jpg

Hier komt hij toch goed uit de verf.

Meer van dat moois voor geïnteresseerden:
Le nouvel Automobiliste

Zou je dat svp niet hier willen posten vakantiebarrel? Het heft 0 toegevoegde waarde.

Net een maatje groter dan de 508...zo blijven ze uit elkaars vaarwater:
6937786_1000x.jpeg

Niet de grootste reporter (de man is maar 1,70 meter geloof ik):
studio-citroen-c5x-2021083.jpeg

vergelijking tussen broertjes:
maxresdefault.jpg

Wat een foeilelijke achterlampen zijn het toch. Vind sowieso zelden uitstekende lampen echt mooi.

Tja C4 is idd ook geen oude C4 opvolger. Maar de C4 volgt de Cactus op dus misschien niet zo'n ramp. Bij C5 denk je sowieso aan een sedan/station wat deze duidelijk niet is. Maar echt logisch is het niet nee.

Een C5X in 'uni'-kleur: zonder zwart dak ziet hij er m.i. een pak beter uit, minder platgedrukt:
9-a02-11.jpg

De productie is in juni opgestart in China: [video]https://k.sina.cn/article_5151738923_m133114c2b03300w7be.html?from=auto&subch=oauto[/video]
uitleveringen ginder vanaf half augustus.
In de video nog wat exemplaren zonder zwart dak.
De Belgische website heeft een verborgen pagina: door te scrollen door de pagina's vind je hem niet, door de zoekterm C5X in te geven in Google wel :confused:
Anyway: daarop staat de lancering in de tweede helft van dit jaar voor Europa aangekondigd.

Ik vraag me eigenlijk af of die zwarte vlakken onder in de koplampen functioneel zijn. Als die nou eens in carrosseriekleur uitgevoerd konden worden, zou de neus er volgens mij erg op vooruitgaan.

929V6 zei:
Ik vraag me eigenlijk af of die zwarte vlakken onder in de koplampen functioneel zijn. Als die nou eens in carrosseriekleur uitgevoerd konden worden, zou de neus er volgens mij erg op vooruitgaan.

Er zouden sensoren achter zitten. Ik vraag me alleen af welke dat wel zouden zijn:
De actieve vering (cf. DS) werkt met een camera.

929V6 zei:
Volgens mij is het idee juist precies andersom. Die vlakken zitten er en zijn zwart omdat ze samen met de koplampen zogenaamd een groot, driehoekig gat moeten voorstellen.

^^^ misschien al wel bedacht om over een paar jaar, bij de facelift, de bumper glad omheen te trekken. Hoeven ze over een nieuwe bumpervormgeving al weer minder na te denken. ;)

Wouter82 zei:
929V6 zei:
Volgens mij is het idee juist precies andersom. Die vlakken zitten er en zijn zwart omdat ze samen met de koplampen zogenaamd een groot, driehoekig gat moeten voorstellen.

Ik vind het 1 groot rommeltje. En waarom? Om de led DRL als 'hoofdverlichting' te doen lijken?
BMW gaat met de 7 serie en X7/8 serie ook die kant op, vreselijk!

Duitse video van vandaag. Buitenopname
https://www.youtube.com/watch?v=PLGjL7tuwY4

Op de Chengdu Motor Show ook in het geel:

60008849-85ff-44f7-af21-1793e5069691_630_w0.jpg

7b7b3a78-93ff-4fec-883a-d825eab9ba52_630_w0.jpg

14f5963b-7d14-4990-92ac-a9cb2255220f_630_w0.jpg

2c037a34-dd4d-434e-b9da-e345e7d4b46c_630_w0.jpg

Bron: https://news.yiche.com/xinchexiaoxi/20210829/1215021548.html

Tja, da's citroëngeel zeker. Erg geel. Dan liever die blauwe en zonder zwart dak ziet hij er ook beter uit.

Blijkbaar bevestigd dat van de C5 X een BEV-versie komt, net als de overige voertuigen op het EMP2V3 platform.

Ooh, die gele inlayso_O.

Een belegen auto hip maken met afzichtelijke kleurtjes, dat kan niet goed gaan... Zouden ze ontwerpers van de Opel Adam een 'functie elders' hebben gekregen?

@J01P,

Het is China, hè. Mensen daar hebben gemiddeld een iets andere smaak en vinden die auto misschien niet zo belegen als jij.

Die gele stukkies zijn juist bedoeld om de gele remklauwen niet teveel op te laten vallen ;-)

Prijzen

PureTech 130 Business € 37.490
PureTech 130 Business Plus € 40.390
PureTech 130 Feel € 40.390
PureTech 180 Business Plus € 43.190
Hybrid 225 Business € 42.290
Hybrid 225 Business Plus € 45.190
Hybrid 225 Feel € 45.190
Hybrid 225 Shine € 47.990
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijzen-citroen-c5-x-vanaf-e37-490/

Fijn dat Citroën een dergelijke auto weer kan aanbieden. Het product zelf lijkt prima, maar ik vraag me af of Citroën hier veel kopers en leasers mee gaat trekken. Leaserijders weten Citroën in Nederland al lang niet meer te vinden, geloof ik. De C4 Picasso II (SpaceTourer) deed het in de beginfase nog wel goed en langer geleden had je de 14% bijtellings-C3 en DS3 en 20%-DS5, maar die successen liggen al even achter ons... Als je nu kijkt naar het 2022-aanbod met de C3, C3 Aircross, C4, C5 Aircross en C5 X (Grand C4 SpaceTourer in uitloopfase, C1 is uit productie), vind ik dat nu niet zo'n lekker aanbod. Teveel moeilijk te plaatsen modellen die niet echt overtuigend of aantrekkelijk vormgegeven zijn. De nieuwe DS 4 lijkt overtuigend, nu moet Citroën zelf nog een juiste weg zien te vinden. Ik hoop dat ik ongelijk krijg en de C5 X het verrassend goed gaat doen, maar ik heb er een hard hoofd in. Ik hoop dat Citroën met de nieuwe Euro-C3 en C3 Aircross een nieuwe weg inslaat.

Ik vind het geen lelijke auto. Het interieur vind ik geen succes, ik vind het er nogal goedkoop uitzien. Het zou me verbazen als deze auto hier, en elders, aanslaat. Alleen als BEV met een behoorlijke actieradius zie ik nog wel kansen, maar volgens mij zit die (voorlopig?) niet in de pijplijn

In het D-segment maken Volvo en BMW de dienst uit, met Mercedes, Audi en VW op gepaste afstand. Van de 508 werd veel verwacht maar blijkt bepaald geen succes. Skoda doet het beter met de Superb. Opel verkoopt bijna geen Insignia meer. De Talisman is al helemaal marginaal. Deze C5X gaat een muurbloempje worden. Al helemaal omdat er geen stationcar in het programma zit.

Rutger DC zei:
Fijn dat Citroën een dergelijke auto weer kan aanbieden. Het product zelf lijkt prima, maar ik vraag me af of Citroën hier veel kopers en leasers mee gaat trekken. Leaserijders weten Citroën in Nederland al lang niet meer te vinden, geloof ik.(..).

Zakelijke volumemodellen hebben ze niet meer, sinds de Picasso's. Als doet de C5 Aircross het nog wel aardig, volgens mij.

Aan de andere kant: volgend jaar is de BEV bijtelling 16% tot 35 mille, daarboven 22%. Dat 'voordeel' wordt dus kleiner.. en wellicht komen dan D-segmenters wel weer meer in bereik voor de calculerende, zakelijke, rijder die wat nieuws wil en niet voor de klassieke sedan gaat..

Durashift zei:
Rutger DC zei:
Fijn dat Citroën een dergelijke auto weer kan aanbieden. Het product zelf lijkt prima, maar ik vraag me af of Citroën hier veel kopers en leasers mee gaat trekken. Leaserijders weten Citroën in Nederland al lang niet meer te vinden, geloof ik.(..).

Zakelijke volumemodellen hebben ze niet meer, sinds de Picasso's. Als doet de C5 Aircross het nog wel aardig, volgens mij.

Aan de andere kant: volgend jaar is de BEV bijtelling 16% tot 35 mille, daarboven 22%. Dat 'voordeel' wordt dus kleiner.. en wellicht komen dan D-segmenters wel weer meer in bereik voor de calculerende, zakelijke, rijder die wat nieuws wil en niet voor de klassieke sedan gaat..

Mja, ik heb juist de indruk dat de zakelijke contracten steeds beperkter worden qua bijv. merkkeuze. Anderzijds, misschien dat het veel grotere Stellantis wel weer e.e.a. openbreken.

Idioten die zo rijden horen niet op de weg, slaat nergens op zo te testen. Eindelijk weer een auto met comfort zo lijkt het.

CD9LOP zei:
Idioten die zo rijden horen niet op de weg, slaat nergens op zo te testen. Eindelijk weer een auto met comfort zo lijkt het.
Dat moet je misschien ook even uitleggen aan overstekende Bambi's en dergelijke.

Een pootje optillen geeft helemaal niets voor de stabiliteit, gebeurt in de autosport ook en zeker niet alleen met rally-eenden.

Er is goed nieuws voor Stellantis in China, want na jaren van verkoopdalingen van de PSA-merken gaat het eindelijk weer beter. De C5 X heeft een uitstekende start gehad. In november werden er 4.785 auto's verkocht (YTD 8.690), goed voor plek 129 op de lijst van bestverkochte modellen: https://bestsellingcarsblog.com/2021/12/china-wholesales-november-2021-wuling-byd-mg-and-12-domestic-brands-break-volume-records-in-market-off-9-1/

Dat is ongeveer net zoveel als het aantal Volkswagen Golfs dat in die maand in China werd verkocht. Citroën haalde bijvoorbeeld zustermerk Peugeot en het kwakkelende Skoda en Mitsubishi in.

November 2021:
41 Citroën 8,245 402.1%
52 Peugeot 4,690 24.6%
88 DS 211 744.0%

Januari-november 2021:
48 Peugeot 45.235 84.7%
51 Citroën 34.159 87.9%
94 DS 1.546 306.8%

Alleen Jeep verkeert nog in grote problemen, maar voor het repareren van dat merk heeft Stellantis nog nauwelijks tijd gehad. In november verkocht Jeep 1.815 auto's (-50.2%) en op jaarbasis 19.020 auto's (-46.4%).

Let wel, de voormalige PSA-merken zijn er nog lang niet. Citroën verkocht op het hoogtepunt 320.011 auto's (2014), het marktaandeel lag toen op 1,74%. In de veel kleinere markt van 2004 was dat nog 4,66% en in 2020 nog slechts 0,10%. Peugeots record was 406.738 auto's (2015). In 2014 lag het marktaandeel op 2,09%, in 2020 op 0,14%. Het is echter een bemoedigend signaal dat Peugeot, Citroën en DS de negatieve spiraal hebben weten om te buigen.

Typisch gevalletje om in echt te zien want zo op de foto's niet elegant, phhhhhh.

Wouter82 zei:
Prijzen

Hybrid 225 Feel € 45.190

Nou, hier kan weer een streep door. Nog voor de introductie zijn de prijzen met 1.500 euro verhoogd. Dat betekent dat de PureTech 130 Business begint bij € 38.990. Daarmee maakt Citroën het zich hier niet gemakkelijker... In China is de auto juist opvallend gunstig geprijsd.

Rutger DC zei:
Er is goed nieuws voor Stellantis in China, want na jaren van verkoopdalingen van de PSA-merken gaat het eindelijk weer beter. De C5 X heeft een uitstekende start gehad. In november werden er 4.785 auto's verkocht (YTD 8.690), goed voor plek 129 op de lijst van bestverkochte modellen

Het lastige aan deze cijfers is dat het wholesale deliveries zijn, dus fabrieksleveringen. Het is niet 100% duidelijk of exports hierbij inbegrepen zijn zoals bij Tesla wel het geval is. Als exports (naar Europa) ook bij de cijfers van Stellantis inbegrepen zijn, dan zijn ze dus een beetje overtrokken. We zullen moeten wachten op de retail sales van dezelfde website om te zien of de C5 X echt aanslaat in China.

Rutger DC zei:
Wouter82 zei:
Prijzen

Hybrid 225 Feel € 45.190

Nou, hier kan weer een streep door. Nog voor de introductie zijn de prijzen met 1.500 euro verhoogd. (..).

Dit is van september vorig jaar.
Helaas vermeldt het artikel niet of deze prijzen berekend zijn met het BPM tarief van 2022 of nog van 2021.
BPM tarieven zijn gewijzigd. Dit kan wellicht de reden van de nieuwe prijs(lijst) zijn?

Terug
Bovenaan