Citroën C5 X

Bart81 zei:
Rutger DC zei:
Er is goed nieuws voor Stellantis in China, want na jaren van verkoopdalingen van de PSA-merken gaat het eindelijk weer beter. De C5 X heeft een uitstekende start gehad. In november werden er 4.785 auto's verkocht (YTD 8.690), goed voor plek 129 op de lijst van bestverkochte modellen

Het lastige aan deze cijfers is dat het wholesale deliveries zijn, dus fabrieksleveringen. Het is niet 100% duidelijk of exports hierbij inbegrepen zijn zoals bij Tesla wel het geval is. Als exports (naar Europa) ook bij de cijfers van Stellantis inbegrepen zijn, dan zijn ze dus een beetje overtrokken. We zullen moeten wachten op de retail sales van dezelfde website om te zien of de C5 X echt aanslaat in China.

Dat betreft echt wel China: leveringen aan Europa starten nu nog maar op.

iDS zei:

Denk je niet dat de auto's die momenteel in Europa geleverd worden al in November de fabriek verlaten hebben?

iDS zei:
Bart81 zei:
iDS zei:

Denk je niet dat de auto's die momenteel in Europa geleverd worden al in November de fabriek verlaten hebben?
Nee.

Als het transport over zee gaat lijkt me dat anders toch wel het meest waarschijnlijk. Ik neem tenminste aan dat ze er geen hovercrafts voor gebruiken, zelfs niet met "Progressive Hydraulic Cushions". ;)

Waar het mij om ging is dat de C5 X voor de Nederlandse showroomintroductie al met prijsverhogingen te maken krijgt. Mensen die er eind vorig jaar al een hebben besteld, profiteren dan nog van de oude prijs, maar toch.

De benzine versies zijn in prijs verhoogd i.v.m. aanpassing van de BPM tarieven per 1 januari 2022.
De prijzen van de hybride versies zijn ongewijzigd.

Het ziet er m.i. gruwelijk uit, wat een grof en Citroen onwaardig ontwerp.

Is er in Nederland (of desnoods in Nederlands sprekend België) al een auto te zien in een showroom. Of beter nog dat er een proefrit gemaakt kan worden.

Ben momenteel aan het kijken naar een leaseauto en deze staat hoog op de lijst. Alleen weten ze bij Citroen Nederland niet wanneer de auto ergens te zien zal zijn.

CD9LOP zei:
Het ziet er m.i. gruwelijk uit, wat een grof en Citroen onwaardig ontwerp.
Ja onbegrijpelijk hé. Als je dat vergelijkt met de verfijning van de facelift van de X7 die je zo bejubelt :):):T

Micky508 zei:
Is er in Nederland (of desnoods in Nederlands sprekend België) al een auto te zien in een showroom. Of beter nog dat er een proefrit gemaakt kan worden.

Ben momenteel aan het kijken naar een leaseauto en deze staat hoog op de lijst. Alleen weten ze bij Citroen Nederland niet wanneer de auto ergens te zien zal zijn.

Ik zag vanmiddag bij de dealer in Renkum wél een bord voor de ruit hangen met de tekst: C5-X coming soon.

Heb je nu niks aan natuurlijk..

Zal Citroën NL het nog niet wéten of nog niet willen communiceren?
Lijkt mij dat ze toch al wel een planning (moeten) hebben voor dealerintro, dealertraining, in bestelling staande auto's voor in de showroom van de dealers..

De Citroën C5 X is vanaf nu te bestellen en vanaf april 2022 te bewonderen in de showroom. https://www.henriherman.nl/citroen/modellen/citroen-c5x/

Via de chat contact gehad met een medewerker van Citroën Nederland. Hij kon geen informatie geven (niet omdat hij het niet mocht) over de aflevering van demo modellen. Bij de dealer in Apeldoorn (Broekhuis) verwachten ze de C5X medio april/begin mei in de showroom te hebben.

Micky508 zei:
Via de chat contact gehad met een medewerker van Citroën Nederland. Hij kon geen informatie geven (niet omdat hij het niet mocht) over de aflevering van demo modellen. Bij de dealer in Apeldoorn (Broekhuis) verwachten ze de C5X medio april/begin mei in de showroom te hebben.

In Ommen bij Bouwman schijnen ze de C5-X al te hebben. Zie

@ami,
Thanks !!!

Aanvulling de 26 maart 2022, zojuist gebeld met de dealer in Ommen. Zij hadden de auto heel even ter promotie vanuit de importeur. Die auto heeft een rondje Nederland gedaan bij dealers die hun personeel kennis wilde laten maken met de nieuwe C5 X. Helaas is de auto niet meer in de showroom te bezichtigen. Verwachting is dat medio april, danwel begin mei de auto in het echt te zien is.

Wouter82 zei:
Prijzen

PureTech 130 Business € 37.490
PureTech 130 Business Plus € 40.390
PureTech 130 Feel € 40.390
PureTech 180 Business Plus € 43.190
Hybrid 225 Business € 42.290
Hybrid 225 Business Plus € 45.190
Hybrid 225 Feel € 45.190
Hybrid 225 Shine € 47.990
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijzen-citroen-c5-x-vanaf-e37-490/

Eind 2021 werden deze prijzen gecommuniceerd, inmiddels is de vanafprijs € 43.040 (Business). De 1.2T Feel kost 45.940 (+€5.550) en de PHEV kost als Feel 48.990 (+€3.800). Nu worden alle auto's duurder, maar ik vind deze prijsstijgingen toch wel erg rap en erg gortig.

^^^ lijkt mij niet, gewoon 3-4 mille extra investering waartegenover geen betere restwaarde staat, áls de C5-X al een beetje courant ingedeeld was. Wat mij sterk lijkt, want dit is gewoon een niche hoekje van de markt.

Ik heb ook nog geen enkele op kenteken op de weg gezien. Wél eentje, donkerblauwe, bij de plaatselijke dealer in de showroom.

PpkjfEs.jpg

ZblLXVo.jpg

N3MIPVt.jpg

vLJudxM.jpg

aFE3q6Y.jpg

yvOnLrM.jpg

The unique retro-futuristic Citroen C5X was presented in two videos on YouTube, highlighting its exterior and interior upgrades, next to a classic CX. From what we understand, this is a one-off project and the team doesn’t intend on offering a similar kit for sale. Would you prefer it if Citroen took a more nostalgic approach in its modern design, or are you a fan of the brand’s current design language? Mind you, starting this year, Citroen’s new emblem will debut in a production model and gradually find its way into the entire range, replacing the current double chevron.

Video en meer tekst: https://www.carscoops.com/2023/02/chinese-builder-shows-citroen-how-the-c5x-should-really-look-like-from-the-start/

Rutger DC zei:
Wouter82 zei:
Prijzen

PureTech 130 Business € 37.490
PureTech 130 Business Plus € 40.390
PureTech 130 Feel € 40.390
PureTech 180 Business Plus € 43.190
Hybrid 225 Business € 42.290
Hybrid 225 Business Plus € 45.190
Hybrid 225 Feel € 45.190
Hybrid 225 Shine € 47.990
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijzen-citroen-c5-x-vanaf-e37-490/

Eind 2021 werden deze prijzen gecommuniceerd, inmiddels is de vanafprijs € 43.040 (Business). De 1.2T Feel kost 45.940 (+€5.550) en de PHEV kost als Feel 48.990 (+€3.800). Nu worden alle auto's duurder, maar ik vind deze prijsstijgingen toch wel erg rap en erg gortig.

Nu in 2023 start de prijslijst bij €46.320…

Heb er ooit 1 zien rijden. Best een leuke wagen. Maar zo fraai als een CX worden ze nimmer.

Het interieur kan ermee door maar die buitenzijde: afschuwelijk.: de aanpassingen mogen dan wel geïnspireerd zijn op de CX, de uitvoering slaat nergens op.
Veel te zwaar aangezette chroomaccenten, die wielkap leidt nergens heen.
Laat maar lekker in China.

Idee is leuk, uitwerking niet. De C5 X nog steeds niet in het wild gezien op Nederlandse platen. Vind ik niet erg want ik vind hem hondslelijk.

MCW 84 zei:
De C5 X nog steeds niet in het wild gezien op Nederlandse platen. Vind ik niet erg want ik vind hem hondslelijk.

Auto is alweer twee jaar geleden onthuld o_O Volgens mij heb ik er laatst eentje in NL gezien...

Ik heb er inmiddels drie gezien, de eerste zelfs op de foto gezet. Geluk of gewoon goed opletten?

52207550059_50ff98daf5_c.jpg

Heb er ook wel een paar gezien, paar keer in het wit en vorige week nog zo'n groene in de dealershowroom.

Staan er nu 438 op kenteken. Auto is ook pas sinds mei vorig jaar leverbaar, aan de registraties te zien.
https://www.kentekenradar.nl/auto/citron/c5-x/

Wouter82 zei:
MCW 84 zei:
De C5 X nog steeds niet in het wild gezien op Nederlandse platen. Vind ik niet erg want ik vind hem hondslelijk.

Auto is alweer twee jaar geleden onthuld o_O Volgens mij heb ik er laatst eentje in NL gezien...

De C5X heeft eerst een jaar proefgedraaid in China. Wonderwel succes, met gemiddeld ca 4.000 st per maand. Inmiddels 2 gezien, wat bijzonder mag heten. Doorgaans moeten er een paar duizend verkocht zijn om een redelijke kans te maken een nieuw model te spotten.

929V6 zei:
Ik heb er inmiddels drie gezien, de eerste zelfs op de foto gezet. Geluk of gewoon goed opletten?

52207550059_50ff98daf5_c.jpg

Mag er wel zijn in het blauw.
Ik heb mijn eerste exemplaar vorige zomer gespot op een parking ergens tussen Vlissingen en Zoutelande.
Sindsdien nog een enkele keer gespot (o.a. mijn garagehouder die er net eentje aan een koper overhandigde).

Toch best een aardige verschijning!
Helaas geruisloos uit de meeste shortlisten van de zakelijke berijder verdwenen -de business uitvoeringen waren ten tijde van introductie aantrekkelijk- maar met de extreme prijsverhoging icm verwachte restwaarde heeft dit model geen rooskleurige toekomst in NL.
Van de enkele particuliere koper kan de schoorsteen helaas niet roken.

Hopelijk over een paar jaar drastische verlaging, kan ie mooi de Talisman opvolgen.:T

Citroen C5 X Flagship Will Be Discontinued After Current Generation​

Citroen will focus on mainstream segments, with subcompact and compact vehicles described as "the heart of the brand"
  • The Citroen boss described the C5 X’s segment as “non-existent”, effectively confirming they’re not planning a successor.
  • Citroen will move away from the midsize segment, focusing on subcompact and compact models instead.
  • The CEO said it is hard to fill the gap between the Ami and the e-C3 with another EV, as city cars are not profitable.

Hier in de buurt heeft er een week ofzo ééntje gestaan. Ik vind het een wat onhandig ogend model; voor een dergelijk gestrekt model is hij net wat te hoog, en met te gecompliceerde voorkant en achterlichten.

Ze hadden hier een Break van moeten maken, als concurrent voor de Superb. Dat had best kunnen verkopen denk ik, maar helaas, Citroen mag geen Breaks meer maken omdat deze dan waarschijnlijk teveel interne concurrentie met Peugeot zouden opleveren...

Terug
Bovenaan