Citroen C4 / ë-C4 / ë-C4 X | facelift 2025 @ pagina 4

De hoogte bedraagt 152 cm, da's een halve centimeter hoger dan de eerste C5 en een centimeter hoger dan de 307. Beiden 'gewone' sedans.
Nog een aantal andere wagens als vergelijking:
Fiat 500: 148.8 cm, Punto: 149 cm (zie je er niet aan af, vind ik).
Toyota heeft de CHR dus te laag gemaakt om een overtuigende cross-over te zijn :)

https://www.youtube.com/watch?v=FhUpm98ucYs

https://www.youtube.com/watch?v=_qoyuaqUPvc

https://www.youtube.com/watch?v=pyRFyF-ySeM

Prijzen

PureTech 130 Feel € 26.890
PureTech 130 Feel Edition aut. € 30.440
BlueHDi 130 Feel aut. € 30.990
BlueHDi 130 Shine aut. € 33.740
ë-C4 Feel € 38.190
ë-C4 Feel Edition € 39.590
ë-C4 Shine € 40.740
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-kosten-de-citroen-c4-en-elektrische-e-c4/

Voor het leuke is de ë-C4 toch nog iets te duur wat mij betreft, nu vrees ik dat het een also-ran wordt. Komen de 100 en 155 pk-uitvoeringen van de 1.2 Turbo pas later beschikbaar? Gezien het platform is de benzine/diesel C4 niet goedkoop, maar gezien de crossover-uitstraling denk ik dat de C4 heel netjes geprijsd is.

20201010.jpg

D58-B360-F-208-D-494-B-B4-AB-A4-D356-BD8878.jpg

BF079060-C8-BF-4-C1-E-BBE3-0033-F0-F6-FC03.jpg

Bron: https://worldscoop.forumpro.fr/t13183p725-2020-citroen-c4-iii-c41

Wat een gekke vormen eigenlijk. Net zoiets als iemand verkleed is als een insect maar het pak niet helemaal 'mooi' is. Hoe verzin je zo'n uiterlijk en vooral ook: waarom?

Doet Citroen wel vaker, anders om het anders zijn. Eerst verafschuw ik het (bv DS3 haaienvin, C4 Spacetourer en C5 Aircross chromen raamlijst), later kan ik het wel waarderen. Dit went echter nog niet, misschien als ie eenmaal op de weg rijdt

929V6 zei:
Ziedaar het spannende kleurenpalet dat we op de weg gaan zien...

Even op de site van Citroen zitten kijken. Is allemaal erg behoudend. Grijs in veel tinten. Alleen de lichtblauwe, vlamrode en vooral de caramel brown kleur springen er uit.
Qua vormgeving vind ik deze C4 wel "gezocht". Te druk vooral en de auto schreeuwt werkelijk om (flink) verlaagd te worden.

https://www.youtube.com/watch?v=aE2loxT6uFk&t

https://www.youtube.com/watch?v=ac9eSBoaIko

Het comfort, de stoelen en opbergvakjes gooien hoge ogen. Stuurgevoel gevoelloos maar past bij zo'n auto. Climate control gelukkig apart maar het scherm blijft verder wat sloom en de navigatie al snel gedateerd. AV vind de materialen goed, ik vind het geheel juist een beetje goedkoop ogen, zeker die middentunnel. Aandrijflijn is prima alleen is het duidelijk geen auto dat van de grond af is gebouwd als EV. AV meldt wel dat je blij mag zijn als je de 200 km haalt, er zijn ook die de 170 halen. Dat is wel erg mager

Waar blijft AW nou met een test? :rolleyes:

Het bovenste deel van het dasboard oogt m.i. niet goedkoop, het onderste deel doet wat minder luxe aan. Het zit wel allemaal prima in elkaar volgens de testers.
En wat betreft genoemde range: daar hecht ik niet zoveel waarde aan. Verbruikscijfers zijn bij autojournalisten nooit echt een maatstaf. De gemiddelde gebruiker die er het hele jaar door mee rijdt scoort vaak gewoon (een stuk) beter.

MCDubbellU zei:
https://www.youtube.com/watch?v=aE2loxT6uFk&t

https://www.youtube.com/watch?v=ac9eSBoaIko

Het comfort, de stoelen en opbergvakjes gooien hoge ogen. Stuurgevoel gevoelloos maar past bij zo'n auto. Climate control gelukkig apart maar het scherm blijft verder wat sloom en de navigatie al snel gedateerd. AV vind de materialen goed, ik vind het geheel juist een beetje goedkoop ogen, zeker die middentunnel. Aandrijflijn is prima alleen is het duidelijk geen auto dat van de grond af is gebouwd als EV. AV meldt wel dat je blij mag zijn als je de 200 km haalt, er zijn ook die de 170 halen. Dat is wel erg mager

Waar blijft AW nou met een test? :rolleyes:

170 km? Lijkt mij Broodje Aap. Half dozijn reviews gezien, en niemand rept over minder dan 250 km bereik.
De A Rai tester komt overigens een stuk beter geinformeerd over dat die van AV

Lelijk hok, zowel van binnen als van buiten. Meer kan ik er niet van maken.
Veel te druk. Rare vormen. Van binnen cheapo.
Ik heb ooit Citroen gereden, maar zoals ze er de laatste jaren uit zien zullen ze mij niet meer in de showroom krijgen.

Wheel Critic zei:
Lelijk hok, zowel van binnen als van buiten..

Hok:

Hoezo een "hok"?
Dat is een vierkante / rechthoekige hut.
Ken geen auto's die daar op lijken.

Hoewel ....

Humor en een goede review gaan wel degelijk samen:
https://www.youtube.com/watch?v=m4Krjy81t9c&t=90s&ab_channel=Electrifying

Charme en een goede review ook:
https://www.youtube.com/watch?v=8nPhx-WKKCA&ab_channel=Der-Autotester.de

Beide reviews (DUI en UK) zeer positief
Frau deed 300 km in de E, dus die bovengenoemde 170 km is ... mag het? ... onzin

Carmagazine, niet de minste: "The e-C4 is right on the money"

Verdict
The Citroen e-C4 is a likeable electric car that goes a long way to broadening choice for those wanting to make the plunge into an EV. It’s a distinctive-looking car that we love for its single-minded pursuit of maximising comfort, and eschewing the increasingly tiresome roadholding bias prevalent in a generation of Nurburgring-honed family cars.

FanAat Harry Music zou zeggen, 'bye bye ID3' ;)

https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/citroen/ec4-electric/#

Je vergeet deze: AutoCar

2,5 / 5

Should I buy one?
I don't think so. Which is a shame because this is, to my eyes, an interesting-looking car with a relatively appealing interior.

But it's a good deal worse to drive than the ë-C4 – the first time, in my recollection, that the electric version of a car is notably better to drive than the ICE one where both are available. It has the worst ride-and-handling combination I’ve experienced this year, and I’ve driven the Mini JCW GP.

Nog een quote: "Or maybe it isn't. Sometimes engineers in the business talk about the 50-metre test: how a car feels in those first few seconds. This doesn’t even wait that long to feel genuinely poor."

Rutger DC zei:
Je vergeet deze: AutoCar

2,5 / 5

Should I buy one?
I don't think so. Which is a shame because this is, to my eyes, an interesting-looking car with a relatively appealing interior.

But it's a good deal worse to drive than the ë-C4 – the first time, in my recollection, that the electric version of a car is notably better to drive than the ICE one where both are available. It has the worst ride-and-handling combination I’ve experienced this year, and I’ve driven the Mini JCW GP.

Nog een quote: "Or maybe it isn't. Sometimes engineers in the business talk about the 50-metre test: how a car feels in those first few seconds. This doesn’t even wait that long to feel genuinely poor."

Ach RC, het kwooten is een strijd die jij niet 'wint', en een die ik niet 'win'. Als jij en ik dat al zouden willen.
Beiden citeren één V/M die op zeker moment een rondje rijdt en - afhankelijke van moodswings - zaagt, zeurt, jankt of bewierookt.

Want een andere Brit was weer beter gemutst (zoals vele andere die de C4 op YouTube proefreden):

"The end result is a distinctive proposition. The new C4 is as supple as a Pilates teacher, refreshingly putting comfort above all else. It’s nicely equipped and competitively priced. With that combination of eye-catching looks, zeitgeisty bodystyle, supreme comfort and the choice of electric, petrol or diesel engines, this might – at last – be the Citroën to make a proper splash in the midsize hatchback market". 4/5, bingo

Ach de C3 werd ook de grond in geboort door verschillende journalisten. De auto zou niet dynamisch zijn etc etc. Tja Citroen maakt auto's met vering dat is voor sommige jonge autojournalisten een volstrekt onbekend fenomeen, vering.... . Wij hebben ook een C3, probleemloze , uiterst comfortabele b segmenter, met heerlijke, jawel, vering..... . De C4 niet anders en de nog te introduceren nieuwe grote Citroen sedan C5 zal nog een stap verder gaan, gelukkig maar.

De vering is dan ook direct het enige wat goed is aan die C3, als week je smaak is tenminste. Maar hij ziet er dan nog wel aardig uit. Ook de vorige C4 heb ik als volstrekt talentloos ervaren, en had daarbij ook nog eens geen aansprekend uiterlijk.

Bij deze nieuwe generatie heb ik een aanzienlijk beter gevoel, interieur is alvast behoorlijk geslaagd om te zien.

DeeTwee zei:
De vering is dan ook direct het enige wat goed is aan die C3, als week je smaak is tenminste. Maar hij ziet er dan nog wel aardig uit. Ook de vorige C4 heb ik als volstrekt talentloos ervaren, en had daarbij ook nog eens geen aansprekend uiterlijk.

Bij deze nieuwe generatie heb ik een aanzienlijk beter gevoel, interieur is alvast behoorlijk geslaagd om te zien.

Ik begrijp je niet DeeWee.

Dus een C3 heeft geen goede motor, geen goede remmen, geen ruimte, is niet zuinig, niet veilig, stuurt niet best en is niet goed in elkaar geschroefd??
Mocht dat zo zijn, dan is het verwonderlijk dat ie zo goed verkoopt.
Ouder dan de Fiesta en Polo, maar boven beide in de Europese verkoopstatistieken.

Ik kreeg tijdens een rit in Portugal met de C3 niet het idee dat ie week was. Misschien dat je het 'sofa' gevoel van de stoel zo hebt ervaren.
Want je hebt de C3 gereden, toch?

@Daiel
Ik wilde er eigenlijk niet over uitweiden want off topic, maar ik heb erin gereden en ik vind het geen beste auto. Net als de cactus. PSA monteert afgrijselijke versnellingsbakken, dashboard en deurbekleding voelen aan als van karton, stoelen veel te zacht, geven geen steun, infotainment traag en haperend, al liep het in de C3 niet vast zoals in de cactus.

Het zal best dat ie goed verkoopt. Hij ziet er aardig uit, is praktisch en gunstig geprijsd. Maar gek genoeg laat ik mijn oordeel niet door de verkoopcijfers bepalen.

Daniel de Dion zei:
Dus een C3 heeft geen goede motor, geen goede remmen, geen ruimte, is niet zuinig, niet veilig, stuurt niet best en is niet goed in elkaar geschroefd??
Mocht dat zo zijn, dan is het verwonderlijk dat ie zo goed verkoopt.
Ouder dan de Fiesta en Polo, maar boven beide in de Europese verkoopstatistieken.

Je liefde voor PSA is bekend. Maar helaas leidt dat tot bij jou in dit geval tot fakenews. Tot en met oktober verkocht Citroën in Europa 123.769 C3's hatchback en VW 140.611 stuks Polo in Europa. Dat zijn de feiten (bron: Carsalesbase.com).

Daniel de Dion zei:
Ach RC, het kwooten is een strijd die jij niet 'wint', en een die ik niet 'win'. Als jij en ik dat al zouden willen.
Beiden citeren één V/M die op zeker moment een rondje rijdt en - afhankelijke van moodswings - zaagt, zeurt, jankt of bewierookt.

Het gaat mij niet om winnen. Die test die ik aanhaalde zal ongetwijfeld het meest negatieve verhaal of een van de meest negatieve verhalen over de C4 hebben. Als ik jouw quotes lees zou ik de indruk kunnen krijgen dat de nieuwe C4 alom bewierookt wordt, wat volgens mij heel erg mee valt.

Is Daniel de Dion de zoveelste oprisping reïncarnatie van de reageerder die ooit achter de nick Rickm schuil ging?

Offtopic. Inmiddels heeft mijn partner 230.000km met de C3 gereden, 0 storingen, gewoon regulier onderhoud, prima wagen welke er nog als nieuw uitziet. Interieur niet van karton maar hard plastic, opgeleukt met oranje leder accenten, frivool geheel Ook heel opvallend, de bouwkwaliteot, geen rammels, geen roest, geen slijtage bekleding. Dus vlgs ons maakt Psa heel goede wagens en deze C4 zal niet anders zijn, gewoon een comforabele eigenwijze Citroën, zoals het hoort.

Rutger DC zei:
Daniel de Dion zei:

Het gaat mij niet om winnen. Die test die ik aanhaalde zal ongetwijfeld het meest negatieve verhaal of een van de meest negatieve verhalen over de C4 hebben. Als ik jouw quotes lees zou ik de indruk kunnen krijgen dat de nieuwe C4 alom bewierookt wordt, wat volgens mij heel erg mee valt.

Je refereert aan mijn "humor en een goede review" en "charme en een goede review gaan best samen"?
Dan zie je dingen die er niet zijn.
Dat slaat op de test aanpak, niet op de auto.

Lijdend voorwerp had ook een Mini, Maserati of Maybach kunnen zijn.

Daniel de Dion zei:

Je postte gisteren nog een linkje naar bestsellingcars.com op dat franse forum. Daar moet je toch op gezien hebben dat t/m oktober de C3 op p15 staat, de fiesta op p12 en de polo op p9 staan? Of kijk ik nou scheel?
https://bestsellingcarsblog.com/2020/12/europe-october-november-2020-recovery-cut-short-with-7-2-and-13-7-respective-drops-toyota-yaris-and-peugeot-2008-break-ranking-records/

Cd6lop zei:
Offtopic. Inmiddels heeft mijn partner 230.000km met de C3 gereden, 0 storingen, gewoon regulier onderhoud, prima wagen welke er nog als nieuw uitziet. Interieur niet van karton maar hard plastic, opgeleukt met oranje leder accenten, frivool geheel Ook heel opvallend, de bouwkwaliteot, geen rammels, geen roest, geen slijtage bekleding. Dus vlgs ons maakt Psa heel goede wagens en deze C4 zal niet anders zijn, gewoon een comforabele eigenwijze Citroën, zoals het hoort.

Cd6 Lop, let op de reflex :p
"Jaaaaa, maar jij hebt een voorkeur voor je merk".

Wat auto's losmaken.

Passchier zei:
Daniel de Dion zei:

Je postte gisteren nog een linkje naar bestsellingcars.com op dat franse forum. Daar moet je toch op gezien hebben dat t/m oktober de C3 op p15 staat, de fiesta op p12 en de polo op p9 staan? Of kijk ik nu scheel?
https://bestsellingcarsblog.com/2020/12/europe-october-november-2020-recovery-cut-short-with-7-2-and-13-7-respective-drops-toyota-yaris-and-peugeot-2008-break-ranking-records/

Scheel als o_O ?
Zag in de JATO Oktober lijst de C3 op 10, de Polo op 15 en Fiesta op 18.
Daar verwees ik naar met "Ouder dan de Fiesta en Polo, maar boven beide in de Europese verkoopstatistieken".
Bovendien las ik op andere autosites dat Citroen geen geld toelegt op de C3, maar Ford wel op de Fiesta.

Wat Citroen overigens verkoopt intesseert mij de blaren.
Meldde mij allereerst in dit C4 topic omdat ik op Youtube al maanden video's voorbij zag komen. Niet op Autoweek.
Had nul verwachtingen van de C4 (wel benieuwd naar het design van de C5), hoef m evenmin (BMW rijder), vind sommige details horror (portieren), maar begrijp uit de meeste testen dat men enthousiast is.

Meer valt er niet over te zeggen.
Of je moet Han Solo zijn en 50 posts per dag kwijt willen.

Kwalitatief zijn psa's in mijn beleving prima. Met de 208 uit 2012 (verregaand dezelfde auto als de C3 imo) van mejuffrouw DeeTwee hebben we praktisch geen gedoe. De auto krijgt hooguit 1 keer per jaar een beurtje en ondanks verwoede pogingen van zijn kant verdient de garagehouder er ook dan nog steeds vrij weinig aan. Prima auto dus wat dat aangaat, alleen vind ik 'm in het gebruik gewoon ruk (betere helft leest gelukkig niet mee).

Daniel de Dion zei:
Passchier zei:
Daniel de Dion zei:

Je postte gisteren nog een linkje naar bestsellingcars.com op dat franse forum. Daar moet je toch op gezien hebben dat t/m oktober de C3 op p15 staat, de fiesta op p12 en de polo op p9 staan? Of kijk ik nu scheel?

Scheel als o_O ?
Daar verwees ik naar met "Ouder dan de Fiesta en Polo, maar boven beide in de Europese verkoopstatistieken".
Bovendien las ik op andere autosites dat Citroen geen geld toelegt op de C3, maar Ford wel op de Fiesta.

Wat Citroen overigens verkoopt intesseert mij de blaren.
Meldde mij allereerst in dit C4 topic omdat ik op Youtube al maanden video's voorbij zag komen. Niet op Autoweek.
Had nul verwachtingen van de C4 (wel benieuwd naar het design van de C5), hoef m evenmin (BMW rijder), vind sommige details horror (portieren), maar begrijp uit de meeste testen dat men enthousiast is.

Meer valt er niet over te zeggen.
Of je moet Han Solo zijn en 50 posts per dag kwijt willen.

Ah ja sorry, mijn reactie was onder de gordel, realiseer ik me. We zijn per slot van rek ing allemaal autoliefhebbers en staan dus allemaal aan dezelfde kant.

Ik vind het kiezen voor een suv een goede stap, snap alleen het uiterlijk niet. Ik kan er ook geen 'evolutie' van de gs of ander ouder citroen model in zien. Niet in het uiterlijk, ook niet in het concept. Ik vind de belijning van vooral de verlichting te ver gezocht en bijna gewoon lelijk.

Het interieur vind ik er wel goed uit zien.

Hier een filmpje met die volgens autocar zo vreselijk slecht rijdende ice aangedreven C4:
https://www.youtube.com/watch?v=40hVEz7wBt4

Passchier zei:
Daniel de Dion zei:
Passchier zei:
Daniel de Dion zei:

Ah ja sorry, mijn reactie was onder de gordel, realiseer ik me. We zijn per slot van rek ing allemaal autoliefhebbers en staan dus allemaal aan dezelfde kant.

Ik vind het kiezen voor een suv een goede stap, snap alleen het uiterlijk niet. Ik kan er ook geen 'evolutie' van de gs of ander ouder citroen model in zien. Niet in het uiterlijk, ook niet in het concept. Ik vind de belijning van vooral de verlichting te ver gezocht en bijna gewoon lelijk.

Het interieur vind ik er wel goed uit zien.

"Ah ja sorry, mijn reactie was onder de gordel"

Als je dat tot mij richt, no worries, ik zie je opmerking helemaal niet als onder de gordel.
Als we het maar zoveel mogelijk feitelijk & inhoudelijk houden.

Grt, Balls of Steel :D

DeeTwee zei:
Hier een filmpje met die volgens autocar zo vreselijk slecht rijdende ice aangedreven C4:
https://www.youtube.com/watch?v=40hVEz7wBt4

Ook een (1) mening, maar ik vind hem best positief (ik kijk doorgaans de laatste 2 tot 3 minuten voor de conclusie - win je zo een (1) levensjaar mee : ) )

Deze is inderdaad best positief, al wordt de besturing niet zo gewaardeerd. Ik heb sowieso het idee dat autocar/matt prior -toch wel enigszins een autoautoriteit meen ik- graag wil scoren met een lekker uitgesproken opinie, een beetje a la Topgear. Al (h)erken ik anderzijds uiteraard wel dat PSA producten niet altijd de handen op elkaar krijgen, maar dat heb ik hierboven al wat benoemd geloof ik.

Daniel de Dion zei:

Scheel als o_O ?

.[/quote]

RickM alias Daniel....je bent inderdaad scheel. Dat zijn de cijfers van oktober. In dezelfde tabel kan je zien dat de C3 op 15 staat t/m oktober. De Fiesta op 12 en de Polo op 9.

der Magistrat zei:
citroen-c4-vs-toyota-chr-14.jpg

Het is maar hoe je het bekijkt. De C4 leek me meer een wat opgehoogde sedan, terwijl de CHR juist duidelijk als SUV/Crossover gepositioneerd werd. Als je naar deze foto kijkt, dan zie je duidelijk dat ze ongeveer net zo hoog op de wielen staan.

Is de C-HR niet een dikke C segmenter en de C4 een opgeklopte B?
Als de C4 de verkoopaantallen van deze Toyota haalt zullen ze bij Citroen de handen dichtknijpen.

Overigens is dit ECHT een fraaie Citroen: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ds-7-crossback-louvre-e-tense-is-rijdend-museum/
Edit: beetje dom, dit is een DS

https://www.youtube.com/watch?v=O7qcqEw3n3Y
Vind het een mooie auto. Druk? Als je je blindstaart op details, maar het basisontwerp is juist strak en de vormgeving kenmerkt zich door grote vlakken en oogt daardoor lekker robuust en dik. Een van de mooiste C-segmenters vind ik.

Hm:
- foto's zonder nieuwswaarde over de auto (of toch: een Nederlands kenteken!)
- je mening is ongewijzigd.

Het nieuws dat je te melden hebt, is dus dat er geen nieuws te melden valt.
Merkwaardig dat je het dan nodig vindt te reageren op mensen die een foto herposten om er wél informatie bij te posten.

De kwaliteit van het interieur is door de reporters van Autovisie trouwens positief onthaald.
Edit ter verduidelijking: bovenstaande regel = uit test Autovisie, onderstaande regel = eigen mening.
Alleen het instrumentenpaneel is wel erg klein en weinig geïnspireerd, maar dat eerder een esthetisch probleem dan een kwaliteitsitem.

Net mijn eerste C4 in het wild gespot.
Wat een onding!!!
Zelfs in vooraanzicht, nog de beste kant van dat model, zitten er stijlmissers in.

Ik moest onwillekeurig aan een Mitsubishi Eclipse denken, ook zo een flop! (n)

MCW zei:

Hoe krijgen ze het voor elkaar... Niet alleen een half dashboard dat 'uit het midden' staat, maar ook nog clusters die wèl gecentreerd zijn. Enorm rommeltje zo, terwijl het design zelf ronduit saai te noemen is.

Valt toch best mee het exterieur en interieur? Zit wat GS in van weleer alleen stukje hoger. Goede prijsstelling voor de reguliere versies ook, m.i. EV versie veel te duur en te beperkte actieradius.

Joop 5528328 zei:
Hoe krijgen ze het voor elkaar... Niet alleen een half dashboard dat 'uit het midden' staat, maar ook nog clusters die wèl gecentreerd zijn. Enorm rommeltje zo, terwijl het design zelf ronduit saai te noemen is.

Als je een asymmetrisch element ontwerpt, dan moet je dat niet per sé centraal gaan opstellen. Het is een element dat zweeft boven een voor de rest symmetrisch vormgegeven geheel. Niks aan het handje.

Dit komt trouwens wel vaker voor zonder dat er drama over gemaakt wordt. De vorige S/V60 had bv. ook een dashboard dat deels asymmetrisch, deels symmetrisch was. Nooit een haan(tje) naar gekraaid.

Van buiten ( zeker vanaf de zijkant ) echt best een leuk gevormd Coupe-achtig model maar echt veel teveel hoekjes, vouwtjes en verzonnen lijnen overal, gaan de plaatwerkers in geval van schade niet blij mee zijn.
Middelste deel van het dashboard slaat echt helemaal nergens op, wat een onrustige bende, hadden ze echt eenvoudiger/rustiger moeten houden.
Dubbele uitlaat is altijd goed al is hier de diameter echt te smal en staat het bijna lullig, had een centimeter of 1-2 meer moeten zijn voor de juiste verhouding.

Eindelijk in het echt gezien. Niet echt mijn smaak maar neus ziet er best prima uit. De rest deed me niks en lelijke achterlampen. Vind de C4 Cactus stuk sympathiek

Terug
Bovenaan