Citroen C4 / ë-C4 / ë-C4 X | facelift 2025 @ pagina 4

Ja, ik zag er vanochtend ook één staan bij de dealer. Zag in de gauwigheid het kontje. Niet bijzonder inderdaad. Denk dat ik de voorgaande C4 nog wel beter vind.

Mijn echtgenote zag hem gisteren bij onze Citroëndealer en was gecharmeerd. Ik heb hem nog niet life gezien...ik wacht nog wat af met mijn oordeel. Gewenning zal hij zeker vragen (maar dat was met de GS ook het geval).

Nieuwe uitvoering voor Citroen C4

11 maart 2021 | Citroën breidt het gamma van de nieuwe C4 uit met een extra uitvoering en motorvariant. De nieuwe uitvoering C4 Live rondt het modelgamma naar onder af en de PureTech 100 S&S doet hetzelfde met het gamma aandrijflijnen voor de C4. De Citroën C4 PureTech 100 S&S Live is leverbaar voor prijzen vanaf 23.990 euro.

De nieuwe uitvoering Live is uitgerust met de PureTech 100 S&S-benzinemotor met handbediende zesversnellingsbak. Deze versie is vanaf de zomer leverbaar voor prijzen vanaf € 23.990. Private Lease vanaf € 369 per maand op basis van 60 maanden en 10.000 km/jaar.

De Live-uitvoering heeft standaard airconditioning, een digitaal 5-inch instrumentenpaneel, een 10-inch touchscreen, DAB+, Apple CarPlay, elektrisch verstelbale en verwarmbare buitenspiegels, cruise control en een snelheidsbegrenzer. Ook zijn er diverse rijhulpsystemen standaard op de Live, denk aan Active Lane Departure Warning, Active Safety Brake met voetgangerherkenning, vermoeiheidsherkenning, Hill Start Assist en verkeersbordherkenning.

De PureTech 100 S&S-aandrijflijn is vanaf de zomer ook leverbaar in combinatie met de uitvoering Feel. Deze uitvoering heeft een vanafprijs van € 26.490 en kent met zijn meeruitrusting ten opzichte van de Live een klantvoordeel van € 900. Eveneens vanaf de zomer is de BlueHDi 110 S&S leverbaar voor de Business Plus-versie van de nieuwe Citroën C4. Deze uitvoering is leverbaar voor € 29.640. Deze variant is bedoeld voor de zakelijk rijder.

De Citroën C4 met 'alles erop en eraan' betreft de uitvoering Shine. De prijs van deze uitvoering begint bij € 30.740 in combinatie met de PureTech 130 S&S-benzinemotor (versie met EAT8-automaat vanaf € 32.240). De Shine is onder meer uitgerust met 18-inch lichtmetalen 'Dark Aeroblade' velgen, chromen afwerking van de raamomlijsting, een met leder afgewerkt stuurwiel, adaptieve cruise control, dodehoekdetectie, Keyless Entry & Start, een achteruitrijcamera met Top Rear Vsiion, parkeersensoren vóór en achter en verkeersbordherkenning.

Als gevolg van de gammawijzigingen is de PureTech 130 S&S-benzinemotor met € 300 in prijs verhoogd. Dit maakt de stap naar de PureTech 130 S&S EAT8 eenvoudiger, want de meerprijs bedraagt € 1.500.

Vanafprijzen Citroën C4 per 1 mei
PureTech 100 S&S € 23.990
PureTech 130 S&S € 27.990
PureTech 130 S&S EAT8 € 29.490
BlueHDi 130 S&S EAT8 € 31.990
ë-C4 50 kWh 136 € 38.190

Bron: https://www.autozine.nl/citroen/c4/nieuws/nieuwe-uitvoering-voor-citroen-c4

De instapper is een koopje, wat mij betreft. En die 100 pk-uitvoering zal wel niet veel tekort komen ten opzichte van de 130 pk-variant; het is immers verder dezelfde krachtbron.

4.000 is een fots verschil inderdaad. Slimme zet, zal ongetwijfeld zorgen voor een betere verkooppositie.

Gisteren tijd gehad voor uitgebreide proefrit met de ë-C4. Deze auto staat op de ‘shortlist’ als opvolger voor mijn Hyundai Ioniq (38,5 kWh versie). Qua lijnvoering zijn er veel overeenkomsten. De C4 staat iets hoger op de poten maar de afmetingen en coupé lijn komen overeen. Vooral de looks dus maakt de C4 een cross-over. Ik ben gecharmeerd van het design van de C4. Zowel binnen- als buitenkant. Alleen die achterlichten: ik moet nog een beetje wennen.
Ik ben een ‘comfort-rijder’ dus was ik vooral benieuwd naar de rijeigenschappen van deze C4. Nou, ik kan er kort over zijn. Het voelde als thuiskomen. De C4 is heerlijk stil (stiller dan Ioniq), stoelen zitten fijn en rijeigenschappen bijna ouderwets Citroën. Heel goed dat Citroën (Stellantis) deze lijn weer oppakt. Ik vind de C4 ook beter veren dan de Cactus en de C5 Aircross met hetzelfde systeem.
Maar daarnaast ook zeer benieuwd naar het praktijkverbruik met deze ë-C4. De accu is , net als bij de Ioniq, niet heel groot (45 kWh netto) en verbruik is wel een aandachtspunt bij een elektrische auto en zeker als je veel snelwegkilometers rijdt. Daarom eerder gekozen voor de Ioniq omdat dit de ‘koning van de efficiency’ is. Hyundai heeft dat goed voor elkaar. Bij 130 km/h blijft de Ioniq met warmtepomp (ook in de winter) onder de 20 kWh per 100 km. Ook significant beter dan de Kona en zeker bv de ID familie van VW. Alleen de model 3 kan daar aan tippen (ook zeer gestroomlijnd).
Ik was dus wel benieuwd hoe de ë-C4 het zou gaan doen. Ik las wisselende verhalen maar sommige autojournalisten hebben zelf weinig ervaring nog. Ze vergelijken testauto’s in zomer en winter en ze realiseren zich soms te weinig dat snelweg en pittig rijden veel verschil maakt in de actieradius. Daarnaast niet onbelangrijk: aanwezigheid van een warmtepomp. In noord Europa heb je die nodig, want anders wordt het verschil in verbruik nog groter. Ook wordt de auto beter warm.
Gelukkig heeft de C4 standaard die warmtepomp. Temperatuur was 8 graden en ik heb een lange testrit gemaakt van zo’n 150 km. Ik was niet ontevreden al merkte ik wel dat het testverbruik was hoger lag dan mijn Ioniq. Mijn inschatting is dat de C4 ongeveer 16 a 17 kWh/100 km in de praktijk doet (vergelijking met Ioniq 14-15 kWh/100km). Natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden. Te verklaren ook namelijk dat auto iets hoger is.
Accupakket is iets groter dus in de praktijk moet altijd die 200 km in de winter kunnen halen op 1 lading. Ik heb niet geladen maar de snellaadspecifiacties zijn niet slecht voor deze prijsklasse (100 kWh).
Conclusie: ben tevreden over deze ë-C4. Waar ik minder tevreden over ben is de prijs. Ik vind de C4 te duur. Je ziet dat VW de ID3 nu ook levert met 45 kWh variant. Voor 32k€. Weliswaar zonder warmtepomp (waarde 1200€), maar Citroen moet deze C4 wel iets gaan afprijzen (3000€ te duur) en bv een ‘live’ versie toevoegen vanaf 33000€. Daarnaast van belang dat er ook een versie komt met groter accupakket. Op forum gaan berichten rond van de komst van een 75 kWh variant (70 kWh netto) maar vrees dat die nog veel duurder gaat worden. Misschien dus nog even wachten dus....ook omdat er binnenkort een nieuwe C5 komt...:cool:

.. maar de achterkant van die C5.. als de plaatjes de werkelijkheid gaan worden.. vind ik dat nog een tandje erger dan bij de C4.

h6ky8mkb5w6p.jpg

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/citroen-c5-blik-to-the-future/

Sowieso lijkt mij dit een rare verhouding in de vormgeving.. lijkt wel op een de nieuwe snuit van de Civic die eraan komt (op de lampenclusters na dan).. :(

Nee die impressie klopt niet. Achterklep is anders, achterlampen zijn anders en ook niet zo laag geplaatst. Zie scoops-topic

Ik zag deze C4 vanochtend en de niet in carrosseriekleur gespoten deurgrepen vielen mij op. Zie je niet zo vaak meer, tegenwoordig (op nieuwe auto's) maar bij dit model past het wel bij de andere, zwarte, delen, naar mijn mening.

(y)

Citroen-C4-1-2-Puretech-Feel-Edition-3.jpg

https://dealer.citroen.nl/delsink/occasions/occasions/citroenoccasions/

Broodnodige prijsverlaging voor de ë-C4:

Live € 33.990 (-2.100)
Feel € 35.990 (-2.200)
Feel Ediiton € 37.390 (-2.200)
Shine € 39.740 (-1.000)

Ter vergelijking: directe concurrent Volkswagen ID.3 is er met 45 kWh-accupakket vanaf € 32.190. Beide auto's hebben een WLTP-actieradius van ongeveer 350 km.

Rutger DC zei:
Broodnodige prijsverlaging voor de ë-C4:

Live € 33.990 (-2.100)
Feel € 35.990 (-2.200)
Feel Ediiton € 37.390 (-2.200)
Shine € 39.740 (-1.000)

Ter vergelijking: directe concurrent Volkswagen ID.3 is er met 45 kWh-accupakket vanaf € 32.190. Beide auto's hebben een WLTP-actieradius van ongeveer 350 km.

Gelukkig want C4 was de prijzen waren echt te hoog voor een (netto) 45 Kw-er C -segmenter. Hoop niet dat de standaard warmtepomp een optie gaat worden (zoals ook bij VAG producten), want dan vind ik m nog steeds aan de dure kant. Het feit dat de Shine maar €1000,- goedkoper zou een indicatie kunnen zijn (en dat de warmtepomp dus standaard is op de Shine uitvoering)... We gaan het zien.

Voor mij nog belangrijker dat er snel een versie komt met een groter accupakket (bv 75 (netto) 70 Kw). Dan ga ik m serieus overwegen.

Nog niet één gezien, wat jammer is. Vermoed dat de vormgeving van de C4 het op de weg beter doet dan op fotos.
Toch rijden er in Nederland volgens Kentekenradar inmiddels 650, en in Europa 17.000.

In Europa bleek de C4 in April nb beter te verkopen dan de ID3.
(1ste getal de ranking / 3de getal YTD)

60 Citroën C4 5.995 / 17.051
61 Opel/Vauxhall Grandland X 5.988 / 26.566
62 Peugeot 5008 5.922 / 21.029
63 Volkswagen ID.3 5.917 / 17.700

Nog niet één gezien, wat jammer is. Vermoed dat de vormgeving van de C4 het op de weg beter doet dan op fotos.

Ik wel, en dat laatste klopt ook wel. Ik zal niet zeggen dat het meteen een oogverblindende schoonheid is (maar zeg eerlijk: welke crossover is dat nou wel) maar zeker in een kleur als dat oranje metallic is het best een nette verschijning.

Hier in de straat is een buurman overgestapt van een C5 sedan Exclusive naar een C4. Da's wel een grote stap!
Aangezien mijnheer zijn wagen altijd binnen zet, heb ik hem nog maar eenmaal opgemerkt.
De wagen is zwart, wat de uitgesproken deuken en bulten wat maskeert.
Op het eerste gezicht inderdaad geen verkeerde wagen.

Heb 'm een paar keer gespot. Laatst bij de A9 thv Schiphol-Oost. Kwam net de snelweg oprijden. Zou mij niet verbazen als dat een Rental inzet was. Zat alleen geen barcode op één van de zijruiten, d8 ik.

Volt zei:
Een nette score van de Citroën e-C4 in de 1000 km rit van Bjørn Nyland, 11 uur en 15 minuten met 8 keer snelladen.

Citroën e-C4 Positively Surprises In Bjørn's 1,000 Km Challenge

Tja, toch een gemiddeld verbruik van 22,7 kW/100 km. Tesla Model 3 komt op 14,6 kW/100 km volgens dezelfde website.
En de ë-C4 is dan de eficiënste van het pak met dit onderstel omwille van zijn stroomlijn.
Er is nog werk aan de winkel bij Stellantis.

De logica bij de naamgeving lijkt wat zoek maar de 4-deurs versie van de C4 zal als C4 X door het leven gaan (ook al is er in de achterlichten iets van de C5 X te herkennen).
Officiële onthulling is voor overmorgen maar de eerste beelden zijn al opgedoken:

af21bb10.jpg

509eec10.jpg

00755a10.jpg

Alleen wat gek met een halve merknaam in spiegelbeeld en de typenaam er dubbel gespiegeld op :)

De nummerplaat is Spaans, lijkt me een typische wagen voor Spanje, Turkije en Noord-Afrika. Misschien ook China?
Hier maakt hij vermoedelijk weinig kans.

Die lijkt er beter te gaan uitzien dan wat op basis van de impressies en de foto’s van dat witte exemplaar kon verwacht worden.
Ik ben benieuwd naar de officiële foto’s morgen en waar deze wagen op de markt zal komen.

(Ik heb Passchier al proberen bewegen de topictitel aan te passen maar die beweegt nog niet)

Wouter82 zei:
iDS zei:
(Ik heb Passchier al proberen bewegen de topictitel aan te passen maar die beweegt nog niet)

Zullen we even de officiële berichtgeving afwachten?
Op de foto's van de wagen en van het artikel stat duidelijk C4 X dus de kans dat hij anders gaat heten, lijkt mij onbestaande.

Eigenzinnig net als de andere C4s.
Mooi? even afwachten wat de persfoto's en realiteit zeggen:
e23ccd10.jpg

d1ff9d10.jpg

d0f58910.jpg

Not my cup of tea. Vind hem niet mooi, elekrische gedeelte is niet heel bijzonder en ik ben benieuwd wat de prijs gaat doen, maar voor de gewone elektrische C4 zijn er al betere alternatieven.

Ne tals je denkt dat het bij Citroen niet lelijker kan, overtreffen ze zichzelf weer. Vreselijk, wat is er toch aan de hand bij Stellantis?

Mijn ogen zijn nu aardig gewend aan dit soort creaties. Bepaalde delen kan ik best waarderen, maar het geheel is zo'n onsamenhangende combinatie van delen dat ik 'm absoluut niet mooi kan vinden. De auto oogt zeker niet elegant, zeg maar gerust lomp en onevenwichtig. Ik vind het zo teleurstellend hoe er met Citroën wordt omgesprongen. Het wordt weleens tijd voor een werkelijk overtuigend ontwerp, voor een ontwerp uit één stuk.

De auto heeft op zich trekjes van de Renault Arkana, een auto die gerust succesvol mag worden genoemd en boven verwachting presteert. Nu vind ik de C4 X 'steviger', maar ook onevenwichtiger ogen. Bovendien is de Arkana een praktische 5-deurs, de C4 X een merkwaardige combinatie van een fastback gecombineerd met een kleine kofferdeksel. Een premiummerk komt misschien redelijk weg met die combinatie en zo'n niche, maar of dit nu gaat werken?

T6M8oHi.jpg

citroen-e-c4-x-das-exterieur.jpg

JIuMq2c.jpg

ILFQZsL.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/photo/6724590/2023-citroen-e-c4-x/ en hier wallpapers: https://www.netcarshow.com/citroen/2023-c4_x/

Helemaal met je eens Rutger. Ik vind de achterlampen wel een flinke verbetering want dat van de normale vind ik niet om aan te gluren. Dat model vind ik irl overigens iets oubolligs/gedateerds hebben, waarschijnlijk door al die bollingen. Deze vind ik iets beter maar nog altijd maar een beetje apart om het apart zijn.

Bij die laatste foto had ik heel even een associatie met de laatste C5 Sedan. Vreemd ding, kan mij niet voorstellen dat ze er een businessmodel voor kunnen breien voor Noord-Europa. En zou Citroën nog royalty's moeten afdragen aan Volvo?

De gewone C4 is al een 'hoge vijfdeurs coupé'-achtige. Dit oogt als zo'n zelfde carrosserietype maar dan gestrekter, alleen dan is de vijfde deur weg om de gewonnen ruimte extra onpraktisch te maken. De analist die dit heeft goedgerekend als businessmodel is bijzonder goed in zijn werk...!

Nu heb ik op zich wel wat met sedans die niemand leuk vindt (ik wil eigenlijk nog eens een eerste generatie C4 sedan). En elektrisch zonder teveel vermogen, met de huidige soepele vering lijkt de e-C4 me wel een bijzonder ontspannen apparaat om te rijden. Misschien ooit.

Hij heeft Kia Picanto wielen :cool:
308-EE58-C-8-C1-A-461-D-9334-CB632-A1-BB9-BD.jpg

kia-picanto_03-2022_anwb-private-lease_1520x855.jpg

Maar wat een gedrocht weer. Heb ooit Citroën gereden maar ben afgehaakt toen ze met dit soort 'gemaakte' vormgeving kwamen.

Carfanatic zei:
Vind de gewone c4 mooier en praktischer, het nut van de c4x auto ontgaat mij.

Kom je soms in Zuid-Europa, Turkije, Noord-Afrika: dan weet je ineens wat het nut is.

Dat cross over ligt daar toch geen kat van wakker? Is zelfs handig in landen met wat meer onverharde wegen.
Wat de mensen daar intresseert, is at het interieur niet telkens opwarmt als je de koffer opent, dus een goedkope sedan is daar gewoon populair.

iDS zei:
Wat de mensen daar intresseert, is at het interieur niet telkens opwarmt als je de koffer opent, dus een goedkope sedan is daar gewoon populair.

Ja ik doe echt elke rit minstens veertien keer mijn koffer op.

Ben benieuwd of we deze vaker gaan zien dan de C5 X...

Frits79 zei:
iDS zei:
Carfanatic zei:

Kom je soms in Zuid-Europa, Turkije, Noord-Afrika: dan weet je ineens wat het nut is.
Maar daar wonen wij niet en voor Noord Europa heect hij weinig meerwaarde.
Dat schreef hij nergens. Een minimum aam nuance in een reactie maakt ze ook voor anderen leesbaar.
De essentie is immers niet of de wagen nut heeft voor jou, je hond en je grootmoeder maar wel voor de fabrikant.

iDS zei:
Frits79 zei:
iDS zei:
Carfanatic zei:

Dat schreef hij nergens. Een minimum aam nuance in een reactie maakt ze ook voor anderen leesbaar.
De essentie is immers niet of de wagen nut heeft voor jou, je hond en je grootmoeder maar wel voor de fabrikant.

Ga ergens anders preken.

Frits79 zei:
iDS zei:
Carfanatic zei:

Ik vind deze C4-X best een gok van Stellantis. Hoewel er waarschijnlijk maar weinig extra investeringen voor nodig waren (gezien beperkte aanspassingen tov de gewone C4).

Deze auto je natuurlijk voor Zuid Europa, Afrika en vooral China ter vervanging van de C-Elysee (en de geflopte C3 L). Door succes van C5-X hopen ze een soort ‘Polestar 2 achtige’ hippe concurrent neer te zetten in het C segment. Vraag is wel hoe de prijspositionering is. De C-Elysee kostte eerder tussen de 10-15k€ (85000 in Chinese valuta). Door recente inflatie zal een opvolger zeker rond de 15-20k€ moeten liggen maar ik verwacht veel hogere prijzen (20000-25000k€ en in NL gewoon vergelijkbaar met de gewone E C4 dus vanaf 35000€. Ik vraag me dus af of deze prijzen in China oa en Noord Afrika betaald gaan worden voor deze C4X.

Zelf had ik overigens liever een stationwagen variant gehad. Sinds de Xsara Break wachten we al bij Citroen al tevergeefs op een C-Segment stationwagen.

iDS zei:
Frits79 zei:
iDS zei:
Carfanatic zei:

Ik zeg ook nergens dat de auto geen nut heeft, maar een sedan zal niet snel een verkoop succes worden in Noord-Europa dus daar zal hij weinig nut hebben.

Veel meer Citroën dan zijn voorgangers die C4 X, en ik vind hem er ook wel evenwichtig uitzien.
Niet direct een wagen waar ik voor in de markt ben, maar ik twijfel er niet aan dat er een markt is voor deze wagen.

Bij mij begint hij te groeien. Naast de gewone C4 met zijn drukkere achterkant komt de X op mij fijner over. Praktisch gezien blijft het wel jammer dat het een sedan is (dat durf ik na 3 dagelijkse sedans wel uit ervaring te zeggen), maar dat ik het (nu) niet wil zegt niets over marktpotentieel. Zoals gezegd zijn in andere landen de voorkeuren heel anders. Ik ben benieuwd hoe de X het gaat doen.

Terug
Bovenaan