Cupra Born | facelift 2026

y3nrcQZ.jpg

sDTTtWA.jpg

Vandaag met de Born gereden. Had qua EV's alleen ervaringen met Tesla Model 3, S en X en de MG ZS pre-facelift en na facelift. Vond het allemaal wel goed rijden, EV's lijken in dat opzicht allemaal wel wat op elkaar. Besturing was lekker direct, daardoor wel wat nerveus op snelweg. Wel vond ik de auto vrij stug. Vond de hoek van mijn benen voorin niet prettig (heb ook wel erg lange benen en ben al niet klein), kreeg er best last van. Voor iets onder de 40.000 km vond ik interieur wel een afknapper. Heb nu zelf die sliders en haptische knoppen mogen ervaren en beiden zijn niet fijn. Op de tast doen zit er niet in en ik vind die haptische knoppen op video's altijd goedkoop overkomen en in het echt ook. Zo'n heel 'paneel' wat meebeweegt geeft een goedkoop gevoel. Vond het hele interieur trouwens wel ok maar niet bijna 40.000 euro waard. Zeker niet de middentunnel, kon ook uit een A of B-segment auto komen. De MX-30 vind ik niet mooi, beperkte range en niet praktisch maar dat interieur is echt van een compleet ander niveau.

Stond 330km op de boordcomputer terwijl de auto vol was. De MG ZS LR komt verder en is goedkoper en daar oogt het interieur net wat beter. Vind het uiterlijk van de Cupra (muv overdreven achterbumper) wel geslaagd. Doe mij maar de Megane E-Tech.

De Megane E Tech idd de betere keuze en veel mooier materiaalgebruik, Vag, met name VW en Audi zijn op dat gebied inmiddels de weg helemaal kwijt, rommel voor premium prijzen.

Iemand iets gehoord of en wanneer de Born facelift verschijnt.
Zou nu toch wel moeten komen.
De even oude Formentor is al geopenbaard.

3,5 jaar na de preview heeft Cupra eindelijk de Born facelift gepresenteerd. Ten opzichte van de preview is de neus wel iets gewijzigd (die was bol en staat nu net boven de voorbumper een beetje naar binnen). De auto heeft verder een groter instrumentarium, meer fysieke knoppen en een rijbereik van maximaal 600 km.

270749853

270749883

270749897

270749911

270749905

270749923

Mooie en interessante auto. Ik heb nog steeds stille hoop dat ie nu een beetje trekgewicht heeft, dan vind ik 'm serieus interessant voor mezelf.
Bij de achterkant zie je dat het logo nu mooier is verwerkt: op de huidige Born is dat echt een plaatje op een uitstulping met de contouren van het Seat logo.

Op zich een stoer bakkie, maar dat infotainment zou voor mij een reden zijn om hem niet te kopen. Het ziet er nu al verouderd uit,

In Duitsland lijken de regels iets anders waardoor een karretje daar bij meer modellen mag dan bij ons.

Ik kan alvast melden dat de vernieuwd Born Essential met 190 pk en 59 kw accu €35.490 gaat kosten waarbij Glacial White de standaard kleur zal worden.
Wie wilt er nu nog voor +- dezelfde prijs een overjarige kopen?

In Duitsland lijken de regels iets anders waardoor een karretje daar bij meer modellen mag dan bij ons.
Ik weet iemand met een ID3 uit Duitsland die er een caravan achterhangt.
Hopelijk pakt VAG deze grote refresh aan om over de hele linie de trekgewichten aan te passen.

Terug
Bovenaan